Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihdoin joku sanoo miten asiat ovat - keskiluokan "ahdinko"

Vierailija
19.04.2023 |

Tuija Siltamäen kolumni: Miksei kukaan vaadi ruokakorin hinnasta ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?

https://yle.fi/a/74-20026802

Keskiluokka kohtaa pientä epämukavuutta arjessaan ja vaatii heti leikkauksia köyhien tukiin. The usual. Kiva vaan, että jollain on rohkeutta sanoa tämä ääneen tietäen, miten keskiluokka tulee reagoimaan...

Kommentit (1023)

Vierailija
381/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä kaupoissa hyllyttämässä tavaroita ja kirjastossa laittamassa kirjoja hyllyyn sekä sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä jne.

Samaan aikaan minimieläke 922 netto, josta ei mene veroa.

Eikö työtön saa asumistukea? Tai saako työtön lapsilisää,toimeentulotukea?

Miten tuolla 580 eurolla saa maksettua edes vuokran?

Jos työtön asuu työssäkäyvä puolison kanssa niin hän ei saa muita tukia. Ja työttömiä AMK tutkinnon suorittaneita on työmarkkinatuella töissä.

Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku/asumismeno toimeentulotuessa. Kaupunki ei saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

Nyt on yt-neuvotteluita menossa ja porukkaa irtisanotaan.

Niin unohdit mainita sellaisen pienen asian että asut työssäkäyvän puolison kanssa. Kokeileppa asua yksin niin huomaat sen kuinka kallista yksinasuminen on jos sulla vielä sattuu olemaan oma auto.

Niin, meillä puoliso tienaa 2400 brutto eli 1700 netto kuukaudessa, kun raataa vuorotöissä kaupassa 40 tuntia viikossa. Meillä on 2 lasta ja työmarkkinatuki on 760 netto kun 2 alle 17 - vuotiasta lasta ja meillä on puolison työn takia auto. Ei saa vuokralla muita tukia ja ansiosidonnainen on tärkeä, jos saa välillä töitä.

Eli teidän tulot on nettona noin 2500e.

Mina asun yksin enkä mitään tukia saa. Nettopalkkani on 2000e josta maksan kaikki yksin, minun mielestä teillä on asiat paljon paremmin kuin minulla koska yksinasuminen on paljon kalliimpaa.

Ajatteletko, että tuolla extra 500€:lla maksetaan helposti isompi koti (kyllä, 4 ihmistä tarvitsee isomman kuin yksiö), vaatteet ja ruokakin kaikille?

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001687068.html

Yksinasuminen on kaikista kallein asumismuoto.

Yksinasuva maksaa kaikki yksin kun taas pariskunta voi jakaa kulut.

Voi herranjestas, jos tuon mun lapset sulle ja saat sen 500. Teinipoika syö meinaan paljon. Saat laittaa joka päivä ruokaa, kun tulet töistä kotiin. 13 - vuotias on nyt 175 cm pitkä ja kasvaa vaan. Tuon sulle 2 teiniä.

Vierailija
382/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun itse alempaan keskiluokkaan. Brutto 3200e ja netto 2150e.

Asumiskulut+auto+laskut jälkeen minulle jää rahaa käytettäväksi noin 1000e.

Ruokakulut on noin 400e/kk(sisältäen shampoot,paskapaperit yms)

Noin 600e/kk jää siis käyttörahaa jolla makselen auton remontit,taloyhtiönremontit,huonekalut, yms. en käy baareissa,ravintoloissa tai missään yleisötapahtumissa koska muuten en pystyisi maksamaan kyseisiä asioita.

Olen itse mies ja sitä ikäluokkaa milloin lapsia yleensä tehdään, miten minä lapsia voisin tehdä kun talouteni on jo nyt noin tiukilla?

Se kuinka kalliista asunnosta maksat lainaa on sun oma valinta. Ja keräät itsellesi omaisuutta. Moni työtön asuu vuokralla.

Asuntoni arvo on noin 70 000e. Lainanlyhennys 500e/kk vastike+rahoitusvastike 300e/kk ja sähkölasku noin 100e/kk. Sähkö talvella noin 200e ja kesällä alle 100e kun on sähkölämmitys.

45 neliön asunto minulla.

Me asutaan vuokralla kolmiossa, vuokra 800, ei saada pankista lainaa. 30 vuotta kohta oltu yhdessä. Lentokoneessa olen ollut kerran elämässäni lapsena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, on aina hauskaa kun ihminen jolla ei ole todellisesta köyhyydestä mitään käsitystä uhriutuu, että joutuu jättämään ulkomaanmatkan väliin tms.

Pari esimerkkiä:

- rakennetaan aivan liian suuri koti, eikä ajatella, että lämmityskulut voivat nousta

- rakennetaan aivan liian suuri lämmitetty autotalli

- hankitaan aivan liian monta, suurta ja kuumaa poroammetta, joita ei voi sammuttaa, etteivät jäädy pilalle

- hankitaan muutamia tehokkaita, suurimoottorisia autoja, osa-maksulla tottakai

- otetaan lainaa todella paljon vaikka mihin, eikä ajatella, että korotkin voi nousta

- jne

Sitten voidaan kysyä, miksi näin tyhmillä voi olla näin hyvät työpaikat, jossain on mennyt jotain pahasti pieleen????

Ja kuvailit lahjakkaasti juuri varsin marginaalista rikkaiden/ ylemmän keskiluokan mahdollista virhettä ja sisällytit siihen iletuksen että "kaikki keskuluokkaiset". Montako tällaista tunnet? Itse kuulun tukevasti keskiluokkaan niinkuin lähipiirinikin, eikä siellä ole ketään tällaista.

Kyllä sitä yli varojen elämistä tapahtuu enemmän siellä pienituloisten puolella.

Ihan tavallisen keskiluokan tuossa kuvaa. Muistan kun yhdessä vaiheessa kaverilleni jäi 400e kuukaudessa asumiskulujen jälkeen kun oli pitänyt yksin asuvalle ihmiselle hankkia kaksi kerroksinen remontoitava omakotitalo isolla hoitamattomalla tontilla. Se kituminen lopulta vei mielenterveyden. Sitten kun sai vähän enemmän rahaa niin sen sijaan että olisi lainoja makseltu niin alettiin shoppailla kaikenlaisia kalliita projekteja joihin kaikkiin menisi jopa kymmeniä tuhansia euroja. Ja näin se keskiluokan ahdinko sitten oli valmis.

Vierailija
384/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttotuloni on 116k€/v, puolisollani 48k€/v. Kolme lasta, yksi käteisellä ostettu auto, omistusasunto Espoosta (älkääkä vaan ajatelko mitään Mankkaata tmv). Lainaa on siis vain asuntoon. Katsomme kaupassa hintoja ym tavallista arjen kulujen kontrollia. Säästöjä pitää olla.

Mutta. Siltikään muutto isompaan (eli kalliimpaan= luokkaa 450k€ käbiini) asuntoon ei tunnu onnistuvan kulujen noustua. Enkä halua kuulostaa elitistiseltä, mutta jos meidän perheellä ei ole varaa em. hintaluokan asuntoon, niin kenellä sitten. Eli käytännössä iso osa Helsingin neliöistä on hintaluokan yläpuolella.

Keskiluokka ulisee, koska aikaisempi elämäntyyli on uhattuna. Omasta norsunluutornista katseltuna, on merkittävämpi asia, että keskiluokkaiset perheet lopettaa kuluttamisen kuin se, että esim. 20 vuotta työttömänä ollut vuokra-asunnossa asuva joutuu muuttamaan edullisempaan (kulujen nousua kyllä kompensoidaan isommilla tuilla).

Vierailija
385/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 600e/kk jää siis käyttörahaa jolla makselen auton remontit,taloyhtiönremontit,huonekalut, yms. en käy baareissa,ravintoloissa tai missään yleisötapahtumissa koska muuten en pystyisi maksamaan kyseisiä asioita.

Olen itse mies ja sitä ikäluokkaa milloin lapsia yleensä tehdään, miten minä lapsia voisin tehdä kun talouteni on jo nyt noin tiukilla?

Se kuinka kalliista asunnosta maksat lainaa on sun oma valinta. Ja keräät itsellesi omaisuutta. Moni työtön asuu vuokralla.

Asuntoni arvo on noin 70 000e. Lainanlyhennys 500e/kk vastike+rahoitusvastike 300e/kk ja sähkölasku noin 100e/kk. Sähkö talvella noin 200e ja kesällä alle 100e kun on sähkölämmitys.

Me asutaan vuokralla kolmiossa, vuokra 800, ei saada pankista lainaa. 30 vuotta kohta oltu yhdessä. Lentokoneessa olen ollut kerran elämässäni lapsena.

Te? Eli teitä asuu useampi samassa asunnossa, sehän helpottaa kummasti.

Maksatko siis vuokraa 400e/kk?

Minähän olisin aivan riemusta onnellinen jos minun asumiskuluista puolet maksaisi joku toinen!

Vierailija
386/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin työttömänä antaa säästövinkkejä. Ei saunavuoroa. Hiukset voi leikata itse ja laittaa letille tai ponnarille tai nutturalle.

Ei lemmikkiä, ruoat tehdään itse, ei lehtitilauksia.

Me ollaan puolison kanssa oltu kohta 30 vuotta yhdessä eikä meillä ole ollut ikinä saunaa tai saunavuoroa eikä olla oltu vielä lentokoneessa yhdessä.

Kun saan palkkatukityön tai sijaisuuden niin säästän rahaa työttömyysaikaan.

Tein 6 kuukauden sijaisuuden 2400 bruttopalkalla, se päättyi helmikuussa enkä ole vielä sen jälkeen saanut euroakaan ansiosidonnaista eli odottelen tässä vaan. Jos en olisi työ aikana säästänyt niin olisin kusessa. Meillä 2 lasta ja vuokra 800 kolmiosta.

Vierailija
387/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minähän olisin aivan riemusta onnellinen jos minun asumiskuluista puolet maksaisi joku toinen!

Jos maksat yksin vuokraa ja saat 2000 netto niin sulla jää 1200 yksin muuhun. Luxusta.

Vierailija
388/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin työttömänä antaa säästövinkkejä. Ei saunavuoroa. Hiukset voi leikata itse ja laittaa letille tai ponnarille tai nutturalle.

Me ollaan puolison kanssa oltu kohta 30 vuotta yhdessä eikä meillä ole ollut ikinä saunaa tai saunavuoroa eikä olla oltu vielä lentokoneessa yhdessä.

Tein 6 kuukauden sijaisuuden 2400 bruttopalkalla, se päättyi helmikuussa enkä ole vielä sen jälkeen saanut euroakaan ansiosidonnaista eli odottelen tässä vaan. Jos en olisi työ aikana säästänyt niin olisin kusessa. Meillä 2 lasta ja vuokra 800 kolmiosta.

Te sitten tulette kalliiksi tälle yhteiskunnalle. Olette vain menoerä joita me työssäkäyvät elätämme maksamalla korkeita veroja.

Vierailija
389/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos maksat yksin vuokraa ja saat 2000 netto niin sulla jää 1200 yksin muuhun. Luxusta.

Miten nuo ihmiset pärjää eläkkeellä, kun tulot tippuu puoleen?

Vierailija
390/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te sitten tulette kalliiksi tälle yhteiskunnalle. Olette vain menoerä joita me työssäkäyvät elätämme maksamalla korkeita veroja.

Minun sukulaiseni saa eläkettäää 7000 brutto kuukaudessa valtion työstä, että hän tulee varmaan kalliimmaksi.

Voimme me toki lopettaa verorahoista maksettavat uimahallit, nuorisotalot, museot, taidemuseot, urheilukentät, kansalaisopistot jne.

Vierailija
391/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole luksusta kun sillä 1200 eurolla maksan autoilun kulut eli bensat,vakuutusmaksut,katsastukset,verot ja korjaukset.

Jos tuo 1200e/kk jäisi elämiseen kuukaudessa niin se olisi minulle luxusta.

Vierailija
392/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten valtiolla oli rahaa sitten palkankorotuksiin julkisella.

Moni saa julkisella palkkaa 5000 - 8000 kuukaudessa, nuo palkat voidaan jakaa ja palkata työttömiä töihin.

Vierailija
393/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen kuka tienaa juuri sen verran joka ei saa mitään tukia, hänellä on oma auto ja hän asuu yksin niin hän on suomessa se kaikista surkeimmassa asemassa oleva ihminen.

Motivoi varmaan hirmuisesti käydä töissä?

Vierailija
394/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole luksusta kun sillä 1200 eurolla maksan autoilun kulut eli bensat,vakuutusmaksut,katsastukset,verot ja korjaukset.

Jos tuo 1200e/kk jäisi elämiseen kuukaudessa niin se olisi minulle luxusta.

Mekin maksamme auton kulut tuolla 2500 netolla + vuokran + ruoat, 4 hengen lääkärit, lääkkeet, puhelinlaskut, 4 hengen vesi - ja sähkölaskun + vaatteet lapsille joka vuosi uusiksi, kun pituutta tulee 8-10 cm.

Vierailija
395/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten valtiolla oli rahaa sitten palkankorotuksiin julkisella.

Moni saa julkisella palkkaa 5000 - 8000 kuukaudessa, nuo palkat voidaan jakaa ja palkata työttömiä töihin.

Hinnat kun nousi niin samalla myös valtion verotulot kasvoivat. Hinnat eivät tule laskemaan enää samalle tasolle mitä ne oli ennen koronaa.

Vierailija
396/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen kuka tienaa juuri sen verran joka ei saa mitään tukia, hänellä on oma auto ja hän asuu yksin niin hän on suomessa se kaikista surkeimmassa asemassa oleva ihminen.

Motivoi varmaan hirmuisesti käydä töissä?

Niin sulla vesilasku on 80 euroa kuukaudessa ja pyörität pyykkikonetta 2 koneellista päivässä ja teet joka päivä hellalla ruokaa niinkuin lapsiperheet.

Vierailija
397/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tekee 30 vuotta töitä 2400 bruttopalkalla niin saa eläkettä 960 kuukaudessa.

Mars töihin nyt. Opetelkaa tekemään se nuttura niin ei hiusten latvat näy. Voitte itse leikata muutaman sentin silloin tällöin.

Vierailija
398/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs perhejankkaaja tänne eksyi uhriutumaan? :D

Vierailija
399/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tekee 30 vuotta töitä 2400 bruttopalkalla niin saa eläkettä 960 kuukaudessa.

Mars töihin nyt. Opetelkaa tekemään se nuttura niin ei hiusten latvat näy. Voitte itse leikata muutaman sentin silloin tällöin.

Jos vastike on kerrostalossa 400 niin tuohon ei saa asumistukea.

Vierailija
400/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vastike on kerrostalossa 400 niin tuohon ei saa asumistukea.

Lisäksi eläkeläisen asumistuessa saa olla vain 16000 tilillä rahaa.

Ja osastohoito ei kuulu maksukattoon. Kun maksukatto on täynnä, maksaa vuorokausi sairaalassa 22,80 vuorokausi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme