Vihdoin joku sanoo miten asiat ovat - keskiluokan "ahdinko"
Tuija Siltamäen kolumni: Miksei kukaan vaadi ruokakorin hinnasta ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?
Keskiluokka kohtaa pientä epämukavuutta arjessaan ja vaatii heti leikkauksia köyhien tukiin. The usual. Kiva vaan, että jollain on rohkeutta sanoa tämä ääneen tietäen, miten keskiluokka tulee reagoimaan...
Kommentit (1023)
Yhteiskunnan tuilla elävät aikuiset pitäisi jakaa kahteen lohkoon ja ensimmäiseen kuuluisivat
he, jotka ovat sairautensa tai vammansa takia täysin kykenemättömiä hankkimaan elantoaan työtä tekemällä ja ne työtä vailla olevat, jotka ovat kuitenkin ovat työhaluisia ja jotka ovat tehneet työllistymisensä eteen kaiken voitavansa kuten hankkineet itselleen koulutuksen jollekin alalle ja/ tai joilla on työkokemuksen kautta saatu ammattiosaaminen. Kaikki muut yhteiskunnan tuilla elävät laitettaisiin toiseen lohkoon. Kumpa lohko olisi suurempi ja ovatko mielestäsi kumpaankin lohkoon kuuluvat yhtä oikeutettuja yhteiskunnan tukiin? Voiko ja pitäisikö jompaan kumpaan lohkoon kuuluvia syyllistää omasta tilanteestaan ja pitäisikö molempiin lohkoon kuuluvia kohdella tukien suhteen yhdenvertaisesti?
Jos ansiosidonnaista taas leikataan niin ihmisten ei ole järkeä maksaa liiton jäsenmaksua ja kuulua liittoon. Se tarkoittaa, että työnantaja saa sanella työehdot ja poistaa vuorolisät.
Sama vaikutus on, jos kaikki saa ansiosidonnaisen. Kuka haluaa enää maksaa liiton jäsenmaksua?
EK on halunnut poistaa vuorolisät jo pitkään ja Kokoomus ajaa EK: n asiaa.
Herätkää nuorempi sukupolvi, ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla.
Ja Suomella on varaa maksaa 33 miljardia eläkkeitä vuodessa, ei tarvitse nuorilta leikata.
Köyhä elää kaikista ekologisimmin. Ei omista autoa, ei käytä lentokonetta eikä paljuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä ihminen joka kuuluu keskiluokkaan,ei saa mitään tukia ja hänellä on auto niin hän on se joka kärsii eniten täällä.
Pienituloinen ihminen joka elää tukien varassa ilman henkilöautoa niin hän on paremmassa asemassa.
Itselläni asumiskulut eli asuntolainanlyhennys,vastike ja sähkölasku on kuukaudessa 800e ja auton ylläpito vie sen 200e kuukaudessa eli nettopalkastani puolet menee noihin kuluihin eikä se minusta ole oikein. Työnteko ei ole kannattavaa ellei palkka nouse.Hyvinvointivaltiossa hyväosaisia hemmotellaan veronkevennyksillä ja huonompiosaisia tuilla. Näin se systeemi toimii! Itse olen saanut 90-luvulla hankkimani omistusasunnon asuntolainan korkohyvityksiä kymmeniä tuhansia euroja. Vähennyksiä olen tehnyt myös työmatkoista ym. Lapsilla on ollut ilmainen peruskoulutus ja terveydenhoito, joka sekin on nuppia kohti satoja tuhansia euroja puumattakaan omasta yliopistokoulutuksesta.
Minusta sinä kuulut alempaan keskiluokkaan tulojesi perusteella.
Minusta sinun ajattelutapasi on kuin valtion vero-orjalla. Oletko sinä olemassa valtiota varten vai onko valtio olemassa sinua varten?
Kukas sinun ja perheesi ilmaisen perus- ja jatkokoulutuksesi on maksanut? Terveydenhoitosi ym. julkiset kulut? Ihmiset ovat niin sokeita kaikille julkisille palveluille, että eivät ymmärrä mitä kaikki maksaisi, jos pitäisi kustantaa omasta pussista. Maksan ilomielin veroni, sillä en ikinä pystyisi laittamaan lapsiani kouluun, jos pelkän peruskoulun hinta on yli 100 000 euroa. Egoistinen ajattelutapsi on minulle vieras, en etsi hyötyä itselleni ja läheisilleni vaan koko yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos ansiosidonnaista taas leikataan niin ihmisten ei ole järkeä maksaa liiton jäsenmaksua ja kuulua liittoon. Se tarkoittaa, että työnantaja saa sanella työehdot ja poistaa vuorolisät.
Sama vaikutus on, jos kaikki saa ansiosidonnaisen. Kuka haluaa enää maksaa liiton jäsenmaksua?
EK on halunnut poistaa vuorolisät jo pitkään ja Kokoomus ajaa EK: n asiaa.
Herätkää nuorempi sukupolvi, ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla.
Ja Suomella on varaa maksaa 33 miljardia eläkkeitä vuodessa, ei tarvitse nuorilta leikata.
Liitto tarvitsee tietyn määrän jäseniä. Oletteko tosiaan valmiita luopumaan vuorolisistä ja joka toinen vuosi liiton ajamista palkan korotuksista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 vuodessa/1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataatuhatta. 200 000 eläkeläistä saa asumistukea ja 200000 leskeneläkettä. Lisäksi eläkeläisille maksetaan lääkkeitä (lääkekatto 600 vuodessa), kelatakseja, palveluseteleitä ja verovähennystä palveluihin.
Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja työttömistä tekee sillä töitä. Sossutukia maksetaan 800 miljoonaa, mutta niitä saa myös eläkeläiset ja osa työssäkäyvistä. Työtön joka asuu työssäkäyvän puolison kanssa ei saa sossutukia.
Työeläkkeitä ei makseta julkisista varoista. Unohdat, että eläkeläiset käyttävät suurimman osan eläkkeistään palveluihin ja ovat merkittävä ryhmä Suomen taloudelle ja työllisyydelle kuluttajina.
Valtion budjetista eniten tuetaan lapsiperheitä, joita Suomessa oli vuonna 2021 yhteensä 553 613. Yhden lapsen pelkkä peruskoulutus maksaa yhteiskunnalle yli 100 000 euroa.
Ja yksi lonkkaleikkaus maksaa 14000 + kaikki muu.
Eläkeläisten terveydenhoitoon menee 6500 vuodessa/1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta.
Suomen kansantalouden koko on 300 miljardia euroa. Siitä valtiontalouden osuus on 80 miljardia euroa, eli noin 1/4. Suomen valtion velka on 150 miljardia euroa. Valtion velka on 27 000 euroa suomalaista kohti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä raadan rahojeni eteen kuin pieni eläin, samoin mieheni. Eikä burn outin partaalla raatamisesta huolimatta elämäni ole keskiluokkaista kummempaa. Pistää todella vihaksi että kotona makaavat kuvittelevat minun elintasoni olevan joku automaattinen ihmisoikeus. Ei ole. Minun ihmisoikeutta poljetaan siinä kun minun oletetaan elättävän kaiken maailman lorvehtijoita. Minun = kaikki me keskiluokkaiset jotka teemme töitä elintasomme eteen.
Vaihtaisitko osia kotona makaavan ihmisen kanssa? Luuletko, että sellaiset noin yleisesti ottaen ovat hirveän onnellisia ja tasapainoisia? Kateus on niin helvetin kummallinen sairaus.
Ei ole kyse kateudesta vaan siitä, et sen lisäksi että me maksamme heidän makaamisensa, saamme kuulla valituksia, kun se pitäis tehdä hiljaa ja nöyränä, vastaan panematta.
Mutta totta, että vaikea kuvitella et elämäntapatyötön olis kovin onnellinen saati tasapainoinen. Itse rakastan työtäni, onneksi sen tekemisessä on kyse paljon muustakin kuin elannon saamisesta.
Suomalainen siirtyy maksamaan yhteiskunnan pyörityksestä keskimäärin 40-45-vuotiaana. Siihen asti hän on ollut saamapuolella. Jos palkka on huono, hän ei siirry toisten elättäjäksi vielä tuolloinkaan, sillä 40-45 vuotta on keskiarvo.
Aika koomista jos täällä on paljonkin raivoamista loisten elättämisestä, jos itsekään ei tähän mennessä ole ollut muuta kuin mainittu loinen, eli ei ole maksanut vielä edes omia saamisiaan yhteiskunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 vuodessa/1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataatuhatta. 200 000 eläkeläistä saa asumistukea ja 200000 leskeneläkettä. Lisäksi eläkeläisille maksetaan lääkkeitä (lääkekatto 600 vuodessa), kelatakseja, palveluseteleitä ja verovähennystä palveluihin.
Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja työttömistä tekee sillä töitä. Sossutukia maksetaan 800 miljoonaa, mutta niitä saa myös eläkeläiset ja osa työssäkäyvistä. Työtön joka asuu työssäkäyvän puolison kanssa ei saa sossutukia.
Työeläkkeitä ei makseta julkisista varoista. Unohdat, että eläkeläiset käyttävät suurimman osan eläkkeistään palveluihin ja ovat merkittävä ryhmä Suomen taloudelle ja työllisyydelle kuluttajina.
Valtion budjetista eniten tuetaan lapsiperheitä, joita Suomessa oli vuonna 2021 yhteensä 553 613. Yhden lapsen pelkkä peruskoulutus maksaa yhteiskunnalle yli 100 000 euroa.
Ja yksi lonkkaleikkaus maksaa 14000 + kaikki muu.
Eläkeläisten terveydenhoitoon menee 6500 vuodessa/1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta.
Suomen kansantalouden koko on 300 miljardia euroa. Siitä valtiontalouden osuus on 80 miljardia euroa, eli noin 1/4. Suomen valtion velka on 150 miljardia euroa. Valtion velka on 27 000 euroa suomalaista kohti.
Niin ja tuosta 80 miljardin budjetista työttömyyskorvaukset on 4,9 miljardia ja 90000 työtöntä on aktivoitu eli ovat palkkatukitöissä, työkokeiluissa, kursseilla ja kuntouttavassa työtoiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä kaupoissa hyllyttämässä tavaroita ja kirjastossa laittamassa kirjoja hyllyyn sekä sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä jne.
Samaan aikaan minimieläke 922 netto, josta ei mene veroa.
Eikö työtön saa asumistukea? Tai saako työtön lapsilisää,toimeentulotukea?
Miten tuolla 580 eurolla saa maksettua edes vuokran?Jos työtön asuu työssäkäyvä puolison kanssa niin hän ei saa muita tukia. Ja työttömiä AMK tutkinnon suorittaneita on työmarkkinatuella töissä.
Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku/asumismeno toimeentulotuessa. Kaupunki ei saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
Nyt on yt-neuvotteluita menossa ja porukkaa irtisanotaan.
Niin unohdit mainita sellaisen pienen asian että asut työssäkäyvän puolison kanssa. Kokeileppa asua yksin niin huomaat sen kuinka kallista yksinasuminen on jos sulla vielä sattuu olemaan oma auto.
Niin, meillä puoliso tienaa 2400 brutto eli 1700 netto kuukaudessa, kun raataa vuorotöissä kaupassa 40 tuntia viikossa. Meillä on 2 lasta ja työmarkkinatuki on 760 netto kun 2 alle 17 - vuotiasta lasta ja meillä on puolison työn takia auto. Ei saa vuokralla muita tukia ja ansiosidonnainen on tärkeä, jos saa välillä töitä.
Eli teidän tulot on nettona noin 2500e.
Mina asun yksin enkä mitään tukia saa. Nettopalkkani on 2000e josta maksan kaikki yksin, minun mielestä teillä on asiat paljon paremmin kuin minulla koska yksinasuminen on paljon kalliimpaa.
Ajatteletko, että tuolla extra 500€:lla maksetaan helposti isompi koti (kyllä, 4 ihmistä tarvitsee isomman kuin yksiö), vaatteet ja ruokakin kaikille?
Kolumni on täysin totta. Keskiluokkainen ihminen pärjää hintojen noustessa. Ei ole aina kivaa ja helppoa mutta pärjää. Köyhälle kun se hintojen nousu voi tarkoittaa perintää ja ulosottoa ja nälkää ja leipäjonoa.
Kuulun itse alempaan keskiluokkaan. Brutto 3200e ja netto 2150e.
Asumiskulut+auto+laskut jälkeen minulle jää rahaa käytettäväksi noin 1000e.
Ruokakulut on noin 400e/kk(sisältäen shampoot,paskapaperit yms)
Noin 600e/kk jää siis käyttörahaa jolla makselen auton remontit,taloyhtiönremontit,huonekalut, yms. en käy baareissa,ravintoloissa tai missään yleisötapahtumissa koska muuten en pystyisi maksamaan kyseisiä asioita.
Olen itse mies ja sitä ikäluokkaa milloin lapsia yleensä tehdään, miten minä lapsia voisin tehdä kun talouteni on jo nyt noin tiukilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä raadan rahojeni eteen kuin pieni eläin, samoin mieheni. Eikä burn outin partaalla raatamisesta huolimatta elämäni ole keskiluokkaista kummempaa. Pistää todella vihaksi että kotona makaavat kuvittelevat minun elintasoni olevan joku automaattinen ihmisoikeus. Ei ole. Minun ihmisoikeutta poljetaan siinä kun minun oletetaan elättävän kaiken maailman lorvehtijoita. Minun = kaikki me keskiluokkaiset jotka teemme töitä elintasomme eteen.
Vaihtaisitko osia kotona makaavan ihmisen kanssa? Luuletko, että sellaiset noin yleisesti ottaen ovat hirveän onnellisia ja tasapainoisia? Kateus on niin helvetin kummallinen sairaus.
Ei ole kyse kateudesta vaan siitä, et sen lisäksi että me maksamme heidän makaamisensa, saamme kuulla valituksia, kun se pitäis tehdä hiljaa ja nöyränä, vastaan panematta.
Mutta totta, että vaikea kuvitella et elämäntapatyötön olis kovin onnellinen saati tasapainoinen. Itse rakastan työtäni, onneksi sen tekemisessä on kyse paljon muustakin kuin elannon saamisesta.
Työttömiä aktivoidaan koko ajan, koska kun työtön on ollut 200 päivää työmarkkinatuella niin valtio sakottaa kaupunkia.
Työttömiä on kaikki valtion ja kaupungin yksiköt täynnä.
Kun työtön on sairaalassa osastolla työkokeilussa työmarkkinatuella niin hän saa tunnukset Lifecareen ja näkee sen ihmisen terveystiedot kenen asioita hoitaa.
Moni luulee työttömiä omalla työpaikalla opiskelijoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuollaisessa lainamäärässä ole mitään keskiluokkaista. 50 000e lainaa asunnosta maksimi. Jos sillä ei kämppää löydy niin asutaan vuokralla
Nyt en ymmärrä. 50 000 eurolla saa asumisoikeusasunnon, mutta siinä on sitten vastike päälle ja se on perheasunnoissa yleensä n. 1000 - 1500 euroa. Myytäviä perheasuntoja ei pk-seudulla (jossa työt monella ovat, ja niitä löytyy lisää jos loppuvat - samoin siinä säästää että autoa ei tarvitse) ole alle 250 000-300 000 kovinkaan paljon. Toki perheasunnon käsite on venyvä, mutta jos vaikka 2-3 lasta joilla ei kaikilla ole omia huoneita, niin varmaan tuosta lähdetään. Eli 50 000 saa ason, mutta siinä on muita kuluja se tonni sit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, on aina hauskaa kun ihminen jolla ei ole todellisesta köyhyydestä mitään käsitystä uhriutuu, että joutuu jättämään ulkomaanmatkan väliin tms.
Pari esimerkkiä:
- rakennetaan aivan liian suuri koti, eikä ajatella, että lämmityskulut voivat nousta
- rakennetaan aivan liian suuri lämmitetty autotalli
- hankitaan aivan liian monta, suurta ja kuumaa poroammetta, joita ei voi sammuttaa, etteivät jäädy pilalle
- hankitaan muutamia tehokkaita, suurimoottorisia autoja, osa-maksulla tottakai
- otetaan lainaa todella paljon vaikka mihin, eikä ajatella, että korotkin voi nousta
- jne
Sitten voidaan kysyä, miksi näin tyhmillä voi olla näin hyvät työpaikat, jossain on mennyt jotain pahasti pieleen????
Ja kuvailit lahjakkaasti juuri varsin marginaalista rikkaiden/ ylemmän keskiluokan mahdollista virhettä ja sisällytit siihen iletuksen että "kaikki keskuluokkaiset". Montako tällaista tunnet? Itse kuulun tukevasti keskiluokkaan niinkuin lähipiirinikin, eikä siellä ole ketään tällaista.
Kyllä sitä yli varojen elämistä tapahtuu enemmän siellä pienituloisten puolella.
Saanen kysyä, että miten voisin elää yli varojeni, kun en saa edes luottokorttia tai lainaa?
Vierailija kirjoitti:
Noin 600e/kk jää siis käyttörahaa jolla makselen auton remontit,taloyhtiönremontit,huonekalut, yms. en käy baareissa,ravintoloissa tai missään yleisötapahtumissa koska muuten en pystyisi maksamaan kyseisiä asioita.
Olen itse mies ja sitä ikäluokkaa milloin lapsia yleensä tehdään, miten minä lapsia voisin tehdä kun talouteni on jo nyt noin tiukilla?
Se kuinka kalliista asunnosta maksat lainaa on sun oma valinta. Ja keräät itsellesi omaisuutta. Moni työtön asuu vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka kuluttaa palveluja. Monella kampaajalla, hierojalla, kuntosalilla, siivoojalla, ravintolalla, kahvilalla, erikoiskaupalla jne tulee ankeat ajat, jos keskiluokka lopettaa niiden käyttämisen.
Eli otetaan köyhiltä rahat ja annetaan keskiluokalle että he voivat antaa ne hierojille ja kampaajille? Ei kiitos, annan rahat mieluummin korvamerkittynä köyhälle joka voi sitten mennä sillä rahalla kampaajalle. Kampaajallehan se on se ja sama keneltä se raha tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä kaupoissa hyllyttämässä tavaroita ja kirjastossa laittamassa kirjoja hyllyyn sekä sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä jne.
Samaan aikaan minimieläke 922 netto, josta ei mene veroa.
Eikö työtön saa asumistukea? Tai saako työtön lapsilisää,toimeentulotukea?
Miten tuolla 580 eurolla saa maksettua edes vuokran?Jos työtön asuu työssäkäyvä puolison kanssa niin hän ei saa muita tukia. Ja työttömiä AMK tutkinnon suorittaneita on työmarkkinatuella töissä.
Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku/asumismeno toimeentulotuessa. Kaupunki ei saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
Nyt on yt-neuvotteluita menossa ja porukkaa irtisanotaan.
Niin unohdit mainita sellaisen pienen asian että asut työssäkäyvän puolison kanssa. Kokeileppa asua yksin niin huomaat sen kuinka kallista yksinasuminen on jos sulla vielä sattuu olemaan oma auto.
Niin, meillä puoliso tienaa 2400 brutto eli 1700 netto kuukaudessa, kun raataa vuorotöissä kaupassa 40 tuntia viikossa. Meillä on 2 lasta ja työmarkkinatuki on 760 netto kun 2 alle 17 - vuotiasta lasta ja meillä on puolison työn takia auto. Ei saa vuokralla muita tukia ja ansiosidonnainen on tärkeä, jos saa välillä töitä.
Eli teidän tulot on nettona noin 2500e.
Mina asun yksin enkä mitään tukia saa. Nettopalkkani on 2000e josta maksan kaikki yksin, minun mielestä teillä on asiat paljon paremmin kuin minulla koska yksinasuminen on paljon kalliimpaa.Ajatteletko, että tuolla extra 500€:lla maksetaan helposti isompi koti (kyllä, 4 ihmistä tarvitsee isomman kuin yksiö), vaatteet ja ruokakin kaikille?
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001687068.html
Yksinasuminen on kaikista kallein asumismuoto.
Yksinasuva maksaa kaikki yksin kun taas pariskunta voi jakaa kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse mies ja sitä ikäluokkaa milloin lapsia yleensä tehdään, miten minä lapsia voisin tehdä kun talouteni on jo nyt noin tiukilla?Se kuinka kalliista asunnosta maksat lainaa on sun oma valinta. Ja keräät itsellesi omaisuutta. Moni työtön asuu vuokralla.
Asuntoni arvo on noin 70 000e. Lainanlyhennys 500e/kk vastike+rahoitusvastike 300e/kk ja sähkölasku noin 100e/kk. Sähkö talvella noin 200e ja kesällä alle 100e kun on sähkölämmitys.
45 neliön asunto minulla.
Ja kuvailit lahjakkaasti juuri varsin marginaalista rikkaiden/ ylemmän keskiluokan mahdollista virhettä ja sisällytit siihen iletuksen että "kaikki keskuluokkaiset". Montako tällaista tunnet? Itse kuulun tukevasti keskiluokkaan niinkuin lähipiirinikin, eikä siellä ole ketään tällaista.
Kyllä sitä yli varojen elämistä tapahtuu enemmän siellä pienituloisten puolella.