Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihdoin joku sanoo miten asiat ovat - keskiluokan "ahdinko"

Vierailija
19.04.2023 |

Tuija Siltamäen kolumni: Miksei kukaan vaadi ruokakorin hinnasta ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?

https://yle.fi/a/74-20026802

Keskiluokka kohtaa pientä epämukavuutta arjessaan ja vaatii heti leikkauksia köyhien tukiin. The usual. Kiva vaan, että jollain on rohkeutta sanoa tämä ääneen tietäen, miten keskiluokka tulee reagoimaan...

Kommentit (1023)

Vierailija
441/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan että kaikki tuet otettaisiin pois, näin verotus kevenisi huimasti sekä silloin jokainen elättäisi itse itsensä. Kansa olisi paljon onnellisempi silloin.

Ei verotus laske. Thl sanoi, että eläkeläisten hoitokotimenot nousevat 10 miljardiin 9 vuoden sisällä vuodessa.

nyt tuntuu että mediassa halutaan kääntää puhe työttömiin ja asumistukiin vaikka ne tuet ovat valtion budjetista 1/10. Halutaanko peitellä näitä eläke ja hoivakotimenoja? niistähän tulisi karsia ensin kun vievät melkein koko potin.

Vierailija
442/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä on monta viestiä täynnä vastakkainasettelua keskiluokan ja "sossupummien" välillä?

Yhteiskunnassa on paljon muitakin. On esimerkiksi pienituloisia, jotka eivät elä tuilla, mutta eivät ole keskiluokkaisiakaan. Minäkin kuulun näihin, ja mekin olemme kovassa ahdingossa.

Palkkani on 1700 euroa kuussa, ja siitä pitää maksaa kaikki kulut. Eli olen kaikkien tukimuotojen ulkopuolella, mutta samaan aikaan teen niska limassa töitä lähes yhtä suuren rahallisen korvauksen eteen kuin jotkut etuuksilla elävät. Mitään tukia en siis saa, samaan tapaan kuin eivät saa keskiluokkaisetkaan. Ja olen myös keskiluokkaisten tapaan raatanut niska limassa, nimittäin maisterin paperit löytyy takataskusta, vaan eipä löydy ponnisteluista huolimatta koulutusta vastaavaa työtä. Opintojen ohessa tein töitä jne., siltikään oman alan hommia ei löydy ja olen nyt matalapalkka-alalla jumissa.

Yhteiskunnassa onkin paljon meitä pienituloisia, ei kuitenkaan etuuksilla eläviä. Meidän näkövinkkelistämme on hieman erikoista, kun joku itkee, ettei pääse ulkomaanmatkalle tai joka kuukausi kampaamokäynnille. Maksamme itse lainamme, laskumme, ruokamme ja huvituksemme, kuten keskiluokkaisetkin. Paitsi että niitä huvituksia ei ole ollut varaa ostaa enää pitkiin aikoihin. On siis kummallista, kun täällä jankutetaan sossupummeista, vaikka yhteiskunnassa on paljon myös ihan työssäkäyviä, mutta vain juuri ja juuri toimeentulevia. Se on huolestuttavaa.

Itse asiassa koko tämä nykymeninki on h*lvetin huolestuttavaa ihan kaikkien kannalta, paitsi ehkä sen rikkaimman prosentin. Siksi tässä vastakkainasettelussa ei olekaan mitään mieltä.

Näinpä. Ja lisäksi täällä on pienituloisia työssäkäyviä, joilla on niin pieni palkka että on pakko hakea tukia lisäksi. Itse teen kahta osa-aikatyötä ja saan lisäksi pientä soviteltua työttömyysetuutta. Ihan satavarmasti olen minäkin elämässäni raatanut ja kouluja käynyt (3 tutkintoa, jotka ovat osoittautuneet täysin turhiksi).

t. kahden työn sossupummi

Minä olen ollut palkkatuella virastossa asiantuntijana. Saa 2200 brutto ja tehdä etätöitä.

Suosittelen palkattuna asiantuntijana toimimista yksityissektorilla, jos haluat palkkaa 3000-5000 euroa, mahdollisuuden etätöihin sekä hyvät työsuhde-edut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset tietävät mistä työtön mitäkin saa. Minulla on sukulainen jonka aikuinen lapsi ostaa koko ajan vaatteita ja tuon vanhoja vaatteita hän tuo sitten minulle. Älypuhelimeni on sukulaisen vanha käytetty puhelin.

Nykypäivänä eläkeläisillä on rahaa ja he ostavat lapsenlapsille sitä sun tätä.

Vierailija
444/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon myös miettinyt miks mun kannattaa tehdä töitä, pakollisten laskujen jälkeen käteen jää sama kuin työttömällä n.600€

Naapuri saa toimeentulotukea ja antoi mulle juuri vanhat silmälasinsa kun itse sai sossusta uudet.

Joka päivä hän lähtee kuntosalille ja uimaan, kysyin miten ihmeessä hänellä riittää raha kun maksu on 8€/krt niin hän sanoi että Turun kaupungilta saa rannekkeen millä pääsee ilmaiseksi uimaan joka uimahalliin ja kuntosalille, kesällä museoihin yms.

Minä olen pienestä palkastani maksanut tästä huvista 8€/krt

Sain häneltä myös burana 800 kun hammas oli kipeä, eikä ole vielä varaa mennä poistattamaan viisaudenhammasta. Hänellä oli maksusitoutumus apteekkiin ja resepti valmiina, käveli sisään ja haki lääkkeet.

Kyllä pistää miettimään onko tässä maassa järkeä tehdä matalapalkka töitä.

Jaksaa jaksaa. Me kaikki tarvitsemme sinua ja kaltaisiasi maksamaan veroja. Ei tämä yhteiskunta muuten pystyssä pysy. Varmasti voit maksaa vielä vähän enemmänkin jos pikkuisen nipistät.

Mutta ne buranat sun täytyy alkaa ostamaan itse. Sehän on yhteiskunnan tukien väärinkäyttämistä jos haet naapurilta joka saa lääkkeensä ilmaiseksi.

No niin, nyt vaan leuka rintaan ja takaisin töihin.

Vierailija
445/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä kaupoissa hyllyttämässä tavaroita ja kirjastossa laittamassa kirjoja hyllyyn sekä sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä jne.

Samaan aikaan minimieläke 922 netto, josta ei mene veroa.

Eikö työtön saa asumistukea? Tai saako työtön lapsilisää,toimeentulotukea?

Miten tuolla 580 eurolla saa maksettua edes vuokran?

Jos työtön asuu työssäkäyvä puolison kanssa niin hän ei saa muita tukia. Ja työttömiä AMK tutkinnon suorittaneita on työmarkkinatuella töissä.

Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku/asumismeno toimeentulotuessa. Kaupunki ei saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

Nyt on yt-neuvotteluita menossa ja porukkaa irtisanotaan.

Niin unohdit mainita sellaisen pienen asian että asut työssäkäyvän puolison kanssa. Kokeileppa asua yksin niin huomaat sen kuinka kallista yksinasuminen on jos sulla vielä sattuu olemaan oma auto.

Niin, meillä puoliso tienaa 2400 brutto eli 1700 netto kuukaudessa, kun raataa vuorotöissä kaupassa 40 tuntia viikossa. Meillä on 2 lasta ja työmarkkinatuki on 760 netto kun 2 alle 17 - vuotiasta lasta ja meillä on puolison työn takia auto. Ei saa vuokralla muita tukia ja ansiosidonnainen on tärkeä, jos saa välillä töitä.

Eli teidän tulot on nettona noin 2500e.

Mina asun yksin enkä mitään tukia saa. Nettopalkkani on 2000e josta maksan kaikki yksin, minun mielestä teillä on asiat paljon paremmin kuin minulla koska yksinasuminen on paljon kalliimpaa.

Ajatteletko, että tuolla extra 500€:lla maksetaan helposti isompi koti (kyllä, 4 ihmistä tarvitsee isomman kuin yksiö), vaatteet ja ruokakin kaikille?

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001687068.html

Yksinasuminen on kaikista kallein asumismuoto.

Yksinasuva maksaa kaikki yksin kun taas pariskunta voi jakaa kulut.

Tietenkin näin,  jos pariskunnan tulot on 2 x yksinasujan tulot.

Äskeisessä oli vain niin, et yksineläjä sai vain 500€/kk vähemmän kuin nelihenkinen perhe. Ei tarvitse olla ruudinkeksijä ymmärtääkseen, että tuo viisisataa ei riitä isompaan kotiin, vaatteisiin ja ruokaan neljälle. Menee jo pelkkään ruokaan helposti se summa.

Eihän se noin mene. Pienemmissä asunnoissa on kalliimmat neliöt kuin isommissa asunnoissa.

Yksinasuvalle tulee kodinkoneet ja huonekalut kalliimmiksi kuin pariskunnille.

Yksinasuva maksaa yksin auton kulut sekä kodin laskut.

Yksinasuminen on kallein asumismuoto juuri tuon takia.

Perheellä kodinkoneet kuluvat nopeammin loppuun, kun pyykkiä pestään 2 koneellista päivässä, ei vain 3 koneellista viikossa.

Juuri näin. Ymmärrän että yksineläjällä on huonompi taloudellinen asema, kuin lapsettomalla pariskunnalla mutta on aivan naurettavaa väittää että yksineläjä elää perhettä köyhemmin. Ei hyvänen aika! Yksineläjä voi asua yksiössä tai pienessä kaksiossa kun perhe ei voi. Ihan sama vaikka neliöhinta olisikin korkeampi. Yksineläjä ostaa ruokaa ja tarvikkeita vain itselleen versus perheelle. Samalla palkalla elätetään useampi henkilö, palkka ei nouse senttiäkään lasten myötä. Lapsilisä ei riitä alkuunkaan kattamaan kuluja, ei edes sitä isompaa asuntoa saati muuta.

Vierailija
446/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sukulaisperhe joille isovanhemmat osti Dupain matkan, olivat itsekin reissulla mukana.

Vierailija
447/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon myös miettinyt miks mun kannattaa tehdä töitä, pakollisten laskujen jälkeen käteen jää sama kuin työttömällä n.600€

Naapuri saa toimeentulotukea ja antoi mulle juuri vanhat silmälasinsa kun itse sai sossusta uudet.

Joka päivä hän lähtee kuntosalille ja uimaan, kysyin miten ihmeessä hänellä riittää raha kun maksu on 8€/krt niin hän sanoi että Turun kaupungilta saa rannekkeen millä pääsee ilmaiseksi uimaan joka uimahalliin ja kuntosalille, kesällä museoihin yms.

Sain häneltä myös burana 800 kun hammas oli kipeä, eikä ole vielä varaa mennä poistattamaan viisaudenhammasta. Hänellä oli maksusitoutumus apteekkiin ja resepti valmiina, käveli sisään ja haki lääkkeet.

Jaksaa jaksaa. Me kaikki tarvitsemme sinua ja kaltaisiasi maksamaan veroja. Ei tämä yhteiskunta muuten pystyssä pysy. Varmasti voit maksaa vielä vähän enemmänkin jos pikkuisen nipistät.

Mutta ne buranat sun täytyy alkaa ostamaan itse. Sehän on yhteiskunnan tukien väärinkäyttämistä jos haet naapurilta joka saa lääkkeensä ilmaiseksi.

No niin, nyt vaan leuka rintaan ja takaisin töihin.

Mutta asuuko nuo molemmat vuokralla vai onko toisella omistusasunto?

Vierailija
448/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset tietävät mistä työtön mitäkin saa. Minulla on sukulainen jonka aikuinen lapsi ostaa koko ajan vaatteita ja tuon vanhoja vaatteita hän tuo sitten minulle. Älypuhelimeni on sukulaisen vanha käytetty puhelin.

Noita vaatteita on käytetty 1-2 kertaa joten hyviä vaatteita.

Vierailija
449/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia keskiluokkaisen pitäisi tehdä lisää töitä jotta yhä suurempi osa makaisivat kotona?

Mitä se köyhille kuuluu mihin keskiluokka käyttää rahansa? Itse ovat ne tienanneet eikä niillä linnoja ostella.

No mitä keskiluokalle kuluu köyhien raha-asiat?

Siinä vaiheessa kuuluu, kun se on meidän selkänahasta/omasta tilistä pois.

Kyllä olet itsekäs. Sinulta ei puutu mitään, silti kahdehdit köyhempää.

Häpeä.

Se köyhempi voi työllään mahdollistaa sinun urasi luomisen.

Vierailija
450/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isovanhemmat osti uudet lastenvaunut, pinnasängyn ja auton turvaistuimen, kun saatiin lapsi.

Ette te tiedä mistä ihmiset rahoja saa.

Vierailija
451/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuulostaa että olet oikeutettu asumistukeen. toimeentulotuki on 580 e yksinasuvalle josta hän maksaa laskunsa ja asumista lukuunottamatta pakolliset menot. ilmeisesti sinulla jää tuo 600 e laskujen jälkeen? voisitko karsia pakollisia menoja yhtä pieneksi kuin naapurisi niin että maksat palkasta vain asumisen ja katsot paljonko rahaa jää sen jälkeen? ilmeisesti asut yksin joten asut varmaan yksiössä,vuokra n 800 e? Eli nettotulosi ovat 1400 e kk? teetkö kokopäivätyötä? Jos et voit olla oikeutettu soviteltuun päivärahaan.

Vierailija
452/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noita vaatteita on käytetty 1-2 kertaa joten hyviä vaatteita.

Lisäksi kaupoista saa esim. 5 eurolla t-paitoja ja moni työssäkäyvä polttaa tupakkaa 10 euroa aski.

Vierailija
453/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kun asuin vuokralla vuokrataloyhtiössä niin naapuri sanoi, että ei hänellä olisi rahaa tuollaisiin vaatteisiin. Minä ostan kaupasta 4 paitaa 5 euroa kappale eli 20 euroa ja tuolla naapurilla oli 40 euron kaljalaatikko ja polttaa askin päivässä tupakkaa.

Kyllä olisi mieli tehnyt sanoa suorat sanat.

Vierailija
454/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hetkinen, lounas joka työpäivä tekee 200 kuukaudessa, aski tupakkaa päivässä 150 kuukaudessa, jos ostaa laivalta eli 5 euroa aski. Kaljalaatikko 40 euroa eli 160 euroa kuukaudessa.

Minä en osta noista mitään, eväät töissä eli jää 510 euroa kuukaudessa vaatteisiin.

Vierailija
455/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, on aina hauskaa kun ihminen jolla ei ole todellisesta köyhyydestä mitään käsitystä uhriutuu, että joutuu jättämään ulkomaanmatkan väliin tms.

No just.

Aina ei ole hauskaa olla se joka maksaa kaiken. Muiden menot ja omat menot. Sehän se käytäntö on ollut jo kovin kauan.

Rikkaat eivät maksa veroja, se sijoittavat ja kierrättävät rahojaan ties minkä kuvioiden kautta ja pitävät palkkatulot nollassa. Tavallinen keskiluokka saa palkkatuloa ja se on se mihin kovimmat verot kohdistuvat. Jos et usko, niin katso verotilastoja. Suurimmat verot kerätään keskiluokalta. Nollaveroihin pääsevät vain rikkaat ja köyhät.

Köyhiltä ei kerätä veroja, heille annetaan veroina kerättyä rahaa. Se on ihan oikein, sillä hekin ansaitsevat ihmisarvoisen elämän. Mutta sitä elämää saisivat maksaa myös varakkaat.

Varsinkin keskiluokkaiset lapsiperheet tipahtelevat ties mihin kannustinloukkuihin. Ne ovat hassuja loukkuja. En varmasti koskaan unohda työkaveria, joka kieltäytyi palkankorotuksesta sillä perusteella, että perheen nettotulot laskee jos palkka nousee. Hänellä oli iso perhe ja vaimo kotona. Palkankorotus olisi vienyt heiltä tukia pois enemmän kuin palkankorotuksesta olisi jäänyt käteen. Se tilanne oli täysin järjetön.

Nyt näyttää siltä, että äänekkäimmin eskiluokkaa haukkuvat yrittäjät ja varakkaisiin perheisiin syntyneet kermaperseilijät. Ihmiset joilla ei ole mitään käsitystä keskiluokkaisesta elämästä.

Björn Wahlroos maksoi 2000 -2018 veroja n. 64 miljoonaa euroa. Kyllä rikkaatkin maksavat, todellakin maksavat.  Työkaveri, jonka perheen sosiaalituet laskevat palkankorotuksen myötä ei ole keskiluokkaa. 

Vierailija
456/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis hetkinen, lounas joka työpäivä tekee 200 kuukaudessa, aski tupakkaa päivässä 150 kuukaudessa, jos ostaa laivalta eli 5 euroa aski. Kaljalaatikko 40 euroa eli 160 euroa kuukaudessa.

Minä en osta noista mitään, eväät töissä eli jää 510 euroa kuukaudessa vaatteisiin.

Moni työssäkäyvä mies laahaa joka viikonloppu tuollaisen kaljalaatikon.

Minä naisena en juo alkoholia enkä polta tupakkaa ja rahaa on uusiin vaatteisiin. Ostan vaatteita joka kuukausi.

Elämä on valintoja.

Ja baarissa ja ravintolassa syöminen se vasta kallista onkin ja alkoholin juonti baarissa. Itse en käy baareissa.

Moni ottaa myös 100 euron hiusvärin.

Vierailija
457/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kerran rikas, keskiluokkainen ja köyhä. Tarjolla oli 20 pullaa. Rikas otti 19 niistä, kuiskasi keskiluokkaiselle, että köyhä yrittää viedä sen viimeisen pullan ja lähti tyytyväisenä suu ja taskut täynnä pullaa jättäen köyhän ja keskiluokkaisen tappelemaan keskenään. Sen pituinen se.

Vierailija
458/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, on aina hauskaa kun ihminen jolla ei ole todellisesta köyhyydestä mitään käsitystä uhriutuu, että joutuu jättämään ulkomaanmatkan väliin tms.

No just.

Aina ei ole hauskaa olla se joka maksaa kaiken. Muiden menot ja omat menot. Sehän se käytäntö on ollut jo kovin kauan.

Rikkaat eivät maksa veroja, se sijoittavat ja kierrättävät rahojaan ties minkä kuvioiden kautta ja pitävät palkkatulot nollassa. Tavallinen keskiluokka saa palkkatuloa ja se on se mihin kovimmat verot kohdistuvat. Jos et usko, niin katso verotilastoja. Suurimmat verot kerätään keskiluokalta. Nollaveroihin pääsevät vain rikkaat ja köyhät.

Köyhiltä ei kerätä veroja, heille annetaan veroina kerättyä rahaa. Se on ihan oikein, sillä hekin ansaitsevat ihmisarvoisen elämän. Mutta sitä elämää saisivat maksaa myös varakkaat.

Varsinkin keskiluokkaiset lapsiperheet tipahtelevat ties mihin kannustinloukkuihin. Ne ovat hassuja loukkuja. En varmasti koskaan unohda työkaveria, joka kieltäytyi palkankorotuksesta sillä perusteella, että perheen nettotulot laskee jos palkka nousee. Hänellä oli iso perhe ja vaimo kotona. Palkankorotus olisi vienyt heiltä tukia pois enemmän kuin palkankorotuksesta olisi jäänyt käteen. Se tilanne oli täysin järjetön.

Nyt näyttää siltä, että äänekkäimmin eskiluokkaa haukkuvat yrittäjät ja varakkaisiin perheisiin syntyneet kermaperseilijät. Ihmiset joilla ei ole mitään käsitystä keskiluokkaisesta elämästä.

Björn Wahlroos maksoi 2000 -2018 veroja n. 64 miljoonaa euroa. Kyllä rikkaatkin maksavat, todellakin maksavat.  Työkaveri, jonka perheen sosiaalituet laskevat palkankorotuksen myötä ei ole keskiluokkaa. 

Ja paljonkos Björn Wahlroos saikaan niitä maataloustukia.

Ja maksaako hän verot Suomeen vai Ruotsiin?

Vierailija
459/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä kaupoissa hyllyttämässä tavaroita ja kirjastossa laittamassa kirjoja hyllyyn sekä sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä jne.

Samaan aikaan minimieläke 922 netto, josta ei mene veroa.

Eikö työtön saa asumistukea? Tai saako työtön lapsilisää,toimeentulotukea?

Miten tuolla 580 eurolla saa maksettua edes vuokran?

Jos työtön asuu työssäkäyvä puolison kanssa niin hän ei saa muita tukia. Ja työttömiä AMK tutkinnon suorittaneita on työmarkkinatuella töissä.

Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku/asumismeno toimeentulotuessa. Kaupunki ei saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

Nyt on yt-neuvotteluita menossa ja porukkaa irtisanotaan.

Niin unohdit mainita sellaisen pienen asian että asut työssäkäyvän puolison kanssa. Kokeileppa asua yksin niin huomaat sen kuinka kallista yksinasuminen on jos sulla vielä sattuu olemaan oma auto.

Niin, meillä puoliso tienaa 2400 brutto eli 1700 netto kuukaudessa, kun raataa vuorotöissä kaupassa 40 tuntia viikossa. Meillä on 2 lasta ja työmarkkinatuki on 760 netto kun 2 alle 17 - vuotiasta lasta ja meillä on puolison työn takia auto. Ei saa vuokralla muita tukia ja ansiosidonnainen on tärkeä, jos saa välillä töitä.

Eli teidän tulot on nettona noin 2500e.

Mina asun yksin enkä mitään tukia saa. Nettopalkkani on 2000e josta maksan kaikki yksin, minun mielestä teillä on asiat paljon paremmin kuin minulla koska yksinasuminen on paljon kalliimpaa.

Ajatteletko, että tuolla extra 500€:lla maksetaan helposti isompi koti (kyllä, 4 ihmistä tarvitsee isomman kuin yksiö), vaatteet ja ruokakin kaikille?

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001687068.html

Yksinasuminen on kaikista kallein asumismuoto.

Yksinasuva maksaa kaikki yksin kun taas pariskunta voi jakaa kulut.

Tietenkin näin,  jos pariskunnan tulot on 2 x yksinasujan tulot.

Äskeisessä oli vain niin, et yksineläjä sai vain 500€/kk vähemmän kuin nelihenkinen perhe. Ei tarvitse olla ruudinkeksijä ymmärtääkseen, että tuo viisisataa ei riitä isompaan kotiin, vaatteisiin ja ruokaan neljälle. Menee jo pelkkään ruokaan helposti se summa.

Eihän se noin mene. Pienemmissä asunnoissa on kalliimmat neliöt kuin isommissa asunnoissa.

Yksinasuvalle tulee kodinkoneet ja huonekalut kalliimmiksi kuin pariskunnille.

Yksinasuva maksaa yksin auton kulut sekä kodin laskut.

Yksinasuminen on kallein asumismuoto juuri tuon takia.

Tässä sinulle ilmainen rikastumisvinkki. Mene kimppaan jonkun työttömän yksinhuoltajan kanssa. Neliöhinnat pienenee heti kun pitää hankkia isompi asunto.

Helposti te sen kaiken maksatte kun kuluja voi jakaa. Huonekalut ja kodinkoneetkin saatte varmasti sopuhintaan yhdessä maksettavaksi.

Vierailija
460/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni työssäkäyvä mies laahaa joka viikonloppu tuollaisen kaljalaatikon.

Minä naisena en juo alkoholia enkä polta tupakkaa ja rahaa on uusiin vaatteisiin. Ostan vaatteita joka kuukausi.

Elämä on valintoja.

Ja baarissa ja ravintolassa syöminen se vasta kallista onkin ja alkoholin juonti baarissa. Itse en käy baareissa.

Moni ottaa myös 100 euron hiusvärin.

100 euron hiusväri rahalla saisi jo hienon takin.

Meillä oli töissä nainen joka otti joka toinen kuukausi hiusvärin parturissa, mutta kulki rikkinäisessä talvitakissa.

Elämä on valintoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi