Vihdoin joku sanoo miten asiat ovat - keskiluokan "ahdinko"
Tuija Siltamäen kolumni: Miksei kukaan vaadi ruokakorin hinnasta ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?
Keskiluokka kohtaa pientä epämukavuutta arjessaan ja vaatii heti leikkauksia köyhien tukiin. The usual. Kiva vaan, että jollain on rohkeutta sanoa tämä ääneen tietäen, miten keskiluokka tulee reagoimaan...
Kommentit (1023)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun itse alempaan keskiluokkaan. Brutto 3200e ja netto 2150e.
Asumiskulut+auto+laskut jälkeen minulle jää rahaa käytettäväksi noin 1000e.
Ruokakulut on noin 400e/kk(sisältäen shampoot,paskapaperit yms)
Noin 600e/kk jää siis käyttörahaa jolla makselen auton remontit,taloyhtiönremontit,huonekalut, yms. en käy baareissa,ravintoloissa tai missään yleisötapahtumissa koska muuten en pystyisi maksamaan kyseisiä asioita.
Olen itse mies ja sitä ikäluokkaa milloin lapsia yleensä tehdään, miten minä lapsia voisin tehdä kun talouteni on jo nyt noin tiukilla?Se kuinka kalliista asunnosta maksat lainaa on sun oma valinta. Ja keräät itsellesi omaisuutta. Moni työtön asuu vuokralla.
Asuntoni arvo on noin 70 000e. Lainanlyhennys 500e/kk vastike+rahoitusvastike 300e/kk ja sähkölasku noin 100e/kk. Sähkö talvella noin 200e ja kesällä alle 100e kun on sähkölämmitys.
45 neliön asunto minulla.Me asutaan vuokralla kolmiossa, vuokra 800, ei saada pankista lainaa. 30 vuotta kohta oltu yhdessä. Lentokoneessa olen ollut kerran elämässäni lapsena.
Te? Eli teitä asuu useampi samassa asunnossa, sehän helpottaa kummasti.
Maksatko siis vuokraa 400e/kk?
Minähän olisin aivan riemusta onnellinen jos minun asumiskuluista puolet maksaisi joku toinen!Jos maksat yksin vuokraa ja saat 2000 netto niin sulla jää 1200 yksin muuhun. Luxusta.
Ei ole luksusta kun sillä 1200 eurolla maksan autoilun kulut eli bensat,vakuutusmaksut,katsastukset,verot ja korjaukset.
Jos tuo 1200e/kk jäisi elämiseen kuukaudessa niin se olisi minulle luxusta.1200€/kk yhdelle ihmiselle eikä tarvitse asumistakaan maksaa siitä? Sehän on ihan jäätävä summa rahaa yhdelle ihmiselle. Meidän nelihenkiselle perheelle jää 2000€/kk asumiskulujen jälkeen. Sillä sit teinit ruokitaan (syövät enemmän kuin minä ja mies), ostetaan vaatteet, puhelimet, läppärit jne jne. Juu ja toki meilläkin on se auto jonka bensat, vakuutusmaksut, katsastukset, verot ja korjaukset maksellaan. Pärjäilty ollaan ja kohta pärjätään paremmin kun olen valmistunut ja saan parempaa palkkaa. Siirryn keskiluokkaan.
Nyt ymmärsit väärin. Minulle jää pakollisten kulujen jälkeen 600e/kk rahaa elämiseen. Nettopalkkani on 2000e/kk.
nämä on näitä. pakollisia kuluja ovat varakkaiden mielestä uima- altaan lämmitys,mökki ja mönkkäri. Köyhän pakollisia menoja ovat vuokranmaksu,ei oman varallisuuden kartuttaminen asuntolainaa maksamalla. Meillä jää lapsen kanssa vuokran jälkeen 840 e. Se vuokra on 970 e kk. 840 eurosta maksan puhelinlaskut matkakortit ja netin. Luuleeko joku täällä että tt tuesta maksetaan kaikki ja käyttörahaa on se 840 e kk lapsen kansaa? Se 840 sisältää myös elarit ja lapsilisän joka katsotaan tuloksi toimeentulotuessa. Millä summalla rikkaiden mielestä meidän pitäisi tulla toimeen? Nytkin tilillä 0.60 senttiä. Huomenna tulee lapsilisä ja voin ostaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kerrostaloissa osakkaat on vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on.
Vuokra-asunnoista on ylitarjontaa ja yhtiölaina ei ole lasku toimeentulotuessa.
Yhtiölaina on lasku asumistuessa, mutta ei toimeentulotuessa jota haetaan ruokaan, lääkkeisiin ja sähköön.
Vuonna 2019 tuli uusi laki, että yhtiölaina ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
Kiitos Sanna + hallitus.
Ja nyt kokoomus vie ansiosidonnaisen. Irtisanotut on pulassa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, on aina hauskaa kun ihminen jolla ei ole todellisesta köyhyydestä mitään käsitystä uhriutuu, että joutuu jättämään ulkomaanmatkan väliin tms.
No just.
Aina ei ole hauskaa olla se joka maksaa kaiken. Muiden menot ja omat menot. Sehän se käytäntö on ollut jo kovin kauan.
Rikkaat eivät maksa veroja, se sijoittavat ja kierrättävät rahojaan ties minkä kuvioiden kautta ja pitävät palkkatulot nollassa. Tavallinen keskiluokka saa palkkatuloa ja se on se mihin kovimmat verot kohdistuvat. Jos et usko, niin katso verotilastoja. Suurimmat verot kerätään keskiluokalta. Nollaveroihin pääsevät vain rikkaat ja köyhät.
Köyhiltä ei kerätä veroja, heille annetaan veroina kerättyä rahaa. Se on ihan oikein, sillä hekin ansaitsevat ihmisarvoisen elämän. Mutta sitä elämää saisivat maksaa myös varakkaat.
Varsinkin keskiluokkaiset lapsiperheet tipahtelevat ties mihin kannustinloukkuihin. Ne ovat hassuja loukkuja. En varmasti koskaan unohda työkaveria, joka kieltäytyi palkankorotuksesta sillä perusteella, että perheen nettotulot laskee jos palkka nousee. Hänellä oli iso perhe ja vaimo kotona. Palkankorotus olisi vienyt heiltä tukia pois enemmän kuin palkankorotuksesta olisi jäänyt käteen. Se tilanne oli täysin järjetön.
Nyt näyttää siltä, että äänekkäimmin eskiluokkaa haukkuvat yrittäjät ja varakkaisiin perheisiin syntyneet kermaperseilijät. Ihmiset joilla ei ole mitään käsitystä keskiluokkaisesta elämästä.
Ehdotan että kaikki tuet otettaisiin pois, näin verotus kevenisi huimasti sekä silloin jokainen elättäisi itse itsensä. Kansa olisi paljon onnellisempi silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä raadan rahojeni eteen kuin pieni eläin, samoin mieheni. Eikä burn outin partaalla raatamisesta huolimatta elämäni ole keskiluokkaista kummempaa. Pistää todella vihaksi että kotona makaavat kuvittelevat minun elintasoni olevan joku automaattinen ihmisoikeus. Ei ole. Minun ihmisoikeutta poljetaan siinä kun minun oletetaan elättävän kaiken maailman lorvehtijoita. Minun = kaikki me keskiluokkaiset jotka teemme töitä elintasomme eteen.
Vaihtaisitko osia kotona makaavan ihmisen kanssa? Luuletko, että sellaiset noin yleisesti ottaen ovat hirveän onnellisia ja tasapainoisia? Kateus on niin helvetin kummallinen sairaus.
Mikä kateus? Tässä mistän kateudesta ole kyse, vaan vääryydestä. En todellakaan vaihtaisi osia. Siksihän minä painan määrätietoisesti duunia, olen tehnyt niin koko ikäni, että saisin elämääni muutakin kuin perus minimin. Sitä vaan leikataan minulta jatkuvasti pois, ikäänkuin minun raatamiseni olisi joku itsestäänselvyys. Eikä minullekaan tätä "onnea ja tasapainoa" kukaan anna taivaasta, kyllä se on itse asiat tehtävä ja oivallettava. Palkitsevaa kun tekee töitä. Tosin sitä palkintoa ollaan jakamassa kovalla kädellä muille.
Sille itse tienatulle rahalle olisi käyttöä omassakin taloudessa. Miksi pitää antaa toisille?
Miksi minun, sote-siivoojan, pitää raataa yksin ilman sijaista, että sinä keskiluokkainen pääset töihin ( ja töissä esim. puhtaaseen vessaan), kun saan pientä palkkaa josta maksan myös osani?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 600e/kk jää siis käyttörahaa jolla makselen auton remontit,taloyhtiönremontit,huonekalut, yms. en käy baareissa,ravintoloissa tai missään yleisötapahtumissa koska muuten en pystyisi maksamaan kyseisiä asioita.
Olen itse mies ja sitä ikäluokkaa milloin lapsia yleensä tehdään, miten minä lapsia voisin tehdä kun talouteni on jo nyt noin tiukilla?Se kuinka kalliista asunnosta maksat lainaa on sun oma valinta. Ja keräät itsellesi omaisuutta. Moni työtön asuu vuokralla.
Asuntoni arvo on noin 70 000e. Lainanlyhennys 500e/kk vastike+rahoitusvastike 300e/kk ja sähkölasku noin 100e/kk. Sähkö talvella noin 200e ja kesällä alle 100e kun on sähkölämmitys.
45 neliön asunto minulla.Me asutaan vuokralla kolmiossa, vuokra 800, ei saada pankista lainaa. 30 vuotta kohta oltu yhdessä. Lentokoneessa olen ollut kerran elämässäni lapsena.
Minähän olisin aivan riemusta onnellinen jos minun asumiskuluista puolet maksaisi joku toinen!Jos maksat yksin vuokraa ja saat 2000 netto niin sulla jää 1200 yksin muuhun. Luxusta.
Ei ole luksusta kun sillä 1200 eurolla maksan autoilun kulut eli bensat,vakuutusmaksut,katsastukset,verot ja korjaukset.
Jos tuo 1200e/kk jäisi elämiseen kuukaudessa niin se olisi minulle luxusta.1200€/kk yhdelle ihmiselle eikä tarvitse asumistakaan maksaa siitä? Sehän on ihan jäätävä summa rahaa yhdelle ihmiselle. Meidän nelihenkiselle perheelle jää 2000€/kk asumiskulujen jälkeen. Sillä sit teinit ruokitaan (syövät enemmän kuin minä ja mies), ostetaan vaatteet, puhelimet, läppärit jne jne. Juu ja toki meilläkin on se auto jonka bensat, vakuutusmaksut, katsastukset, verot ja korjaukset maksellaan. Pärjäilty ollaan ja kohta pärjätään paremmin kun olen valmistunut ja saan parempaa palkkaa. Siirryn keskiluokkaan.
Nyt ymmärsit väärin. Minulle jää pakollisten kulujen jälkeen 600e/kk rahaa elämiseen. Nettopalkkani on 2000e/kk.
koko jutun pointti lienee se että keskiluokalla on varaa karsia niistä " pakollisista" menoistaan köyhillä ei.
Moni yrittäjä taitaa ostaa kotiin kodinkoneet yrityksen nimiin ilman veroja, samoin Mersut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kerrostaloissa osakkaat on vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on.
Vuokra-asunnoista on ylitarjontaa ja yhtiölaina ei ole lasku toimeentulotuessa.
Yhtiölaina on lasku asumistuessa, mutta ei toimeentulotuessa jota haetaan ruokaan, lääkkeisiin ja sähköön.
Vuonna 2019 tuli uusi laki, että yhtiölaina ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
Kiitos Sanna + hallitus.
Ja nyt kokoomus vie ansiosidonnaisen. Irtisanotut on pulassa.
Keskiluokalla on vielä vähän nahkaa jäljellä. Siitä on hyvä vielä.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan että kaikki tuet otettaisiin pois, näin verotus kevenisi huimasti sekä silloin jokainen elättäisi itse itsensä. Kansa olisi paljon onnellisempi silloin.
Ei verotus laske. Thl sanoi, että eläkeläisten hoitokotimenot nousevat 10 miljardiin 9 vuoden sisällä vuodessa.
Mä oon myös miettinyt miks mun kannattaa tehdä töitä, pakollisten laskujen jälkeen käteen jää sama kuin työttömällä n.600€
Naapuri saa toimeentulotukea ja antoi mulle juuri vanhat silmälasinsa kun itse sai sossusta uudet.
Joka päivä hän lähtee kuntosalille ja uimaan, kysyin miten ihmeessä hänellä riittää raha kun maksu on 8€/krt niin hän sanoi että Turun kaupungilta saa rannekkeen millä pääsee ilmaiseksi uimaan joka uimahalliin ja kuntosalille, kesällä museoihin yms.
Minä olen pienestä palkastani maksanut tästä huvista 8€/krt
Sain häneltä myös burana 800 kun hammas oli kipeä, eikä ole vielä varaa mennä poistattamaan viisaudenhammasta. Hänellä oli maksusitoutumus apteekkiin ja resepti valmiina, käveli sisään ja haki lääkkeet.
Kyllä pistää miettimään onko tässä maassa järkeä tehdä matalapalkka töitä.
Minusta asumistuen voisi ottaa eläkeläisiltä pois, he saa asumistukea rahoitusvastikkeeseen eli putkiremonttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koko jutun pointti lienee se että keskiluokalla on varaa karsia niistä " pakollisista" menoistaan köyhillä ei.
Miksi keskiluokan pitää yksin maksaa kaikkien yhteiset menot?
Suomessa on muutakin kuin köyhät ja keskiluokka.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon myös miettinyt miks mun kannattaa tehdä töitä, pakollisten laskujen jälkeen käteen jää sama kuin työttömällä n.600€
Naapuri saa toimeentulotukea ja antoi mulle juuri vanhat silmälasinsa kun itse sai sossusta uudet.
Joka päivä hän lähtee kuntosalille ja uimaan, kysyin miten ihmeessä hänellä riittää raha kun maksu on 8€/krt niin hän sanoi että Turun kaupungilta saa rannekkeen millä pääsee ilmaiseksi uimaan joka uimahalliin ja kuntosalille, kesällä museoihin yms.
Minä olen pienestä palkastani maksanut tästä huvista 8€/krtSain häneltä myös burana 800 kun hammas oli kipeä, eikä ole vielä varaa mennä poistattamaan viisaudenhammasta. Hänellä oli maksusitoutumus apteekkiin ja resepti valmiina, käveli sisään ja haki lääkkeet.
Laita linkki tuohon ilmaisrannekkeeseen uimahalliin tai lopeta provoilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, on aina hauskaa kun ihminen jolla ei ole todellisesta köyhyydestä mitään käsitystä uhriutuu, että joutuu jättämään ulkomaanmatkan väliin tms.
Pari esimerkkiä:
- rakennetaan aivan liian suuri koti, eikä ajatella, että lämmityskulut voivat nousta
- rakennetaan aivan liian suuri lämmitetty autotalli
- hankitaan aivan liian monta, suurta ja kuumaa poroammetta, joita ei voi sammuttaa, etteivät jäädy pilalle
- hankitaan muutamia tehokkaita, suurimoottorisia autoja, osa-maksulla tottakai
- otetaan lainaa todella paljon vaikka mihin, eikä ajatella, että korotkin voi nousta
- jne
Sitten voidaan kysyä, miksi näin tyhmillä voi olla näin hyvät työpaikat, jossain on mennyt jotain pahasti pieleen????
Ja kuvailit lahjakkaasti juuri varsin marginaalista rikkaiden/ ylemmän keskiluokan mahdollista virhettä ja sisällytit siihen iletuksen että "kaikki keskuluokkaiset". Montako tällaista tunnet? Itse kuulun tukevasti keskiluokkaan niinkuin lähipiirinikin, eikä siellä ole ketään tällaista.
Kyllä sitä yli varojen elämistä tapahtuu enemmän siellä pienituloisten puolella.
Ihan tavallisen keskiluokan tuossa kuvaa. Muistan kun yhdessä vaiheessa kaverilleni jäi 400e kuukaudessa asumiskulujen jälkeen kun oli pitänyt yksin asuvalle ihmiselle hankkia kaksi kerroksinen remontoitava omakotitalo isolla hoitamattomalla tontilla. Se kituminen lopulta vei mielenterveyden. Sitten kun sai vähän enemmän rahaa niin sen sijaan että olisi lainoja makseltu niin alettiin shoppailla kaikenlaisia kalliita projekteja joihin kaikkiin menisi jopa kymmeniä tuhansia euroja. Ja näin se keskiluokan ahdinko sitten oli valmis.
Se tavallinen keskiluokka on se valtaosa, jonka olemassaoloa et huomaa koska kiinnität huomiota epäolennaisesti näihin harvinaisuuksiin. Tavallinen keskiluokkainen ajaa silla 7- 10 vuotta vanhalla harmaalla toyotalla prismaan, asuu juuri perheelleen sopivaksi mitoitetussa rivariasunnossa ja matkustaa korkeintaan kerran vuodessa jonnekin lähelle, kuten risteillen Ruotsiin tai autolla mummolaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä on monta viestiä täynnä vastakkainasettelua keskiluokan ja "sossupummien" välillä?
Yhteiskunnassa on paljon muitakin. On esimerkiksi pienituloisia, jotka eivät elä tuilla, mutta eivät ole keskiluokkaisiakaan. Minäkin kuulun näihin, ja mekin olemme kovassa ahdingossa.
Palkkani on 1700 euroa kuussa, ja siitä pitää maksaa kaikki kulut. Eli olen kaikkien tukimuotojen ulkopuolella, mutta samaan aikaan teen niska limassa töitä lähes yhtä suuren rahallisen korvauksen eteen kuin jotkut etuuksilla elävät. Mitään tukia en siis saa, samaan tapaan kuin eivät saa keskiluokkaisetkaan. Ja olen myös keskiluokkaisten tapaan raatanut niska limassa, nimittäin maisterin paperit löytyy takataskusta, vaan eipä löydy ponnisteluista huolimatta koulutusta vastaavaa työtä. Opintojen ohessa tein töitä jne., siltikään oman alan hommia ei löydy ja olen nyt matalapalkka-alalla jumissa.
Yhteiskunnassa onkin paljon meitä pienituloisia, ei kuitenkaan etuuksilla eläviä. Meidän näkövinkkelistämme on hieman erikoista, kun joku itkee, ettei pääse ulkomaanmatkalle tai joka kuukausi kampaamokäynnille. Maksamme itse lainamme, laskumme, ruokamme ja huvituksemme, kuten keskiluokkaisetkin. Paitsi että niitä huvituksia ei ole ollut varaa ostaa enää pitkiin aikoihin. On siis kummallista, kun täällä jankutetaan sossupummeista, vaikka yhteiskunnassa on paljon myös ihan työssäkäyviä, mutta vain juuri ja juuri toimeentulevia. Se on huolestuttavaa.
Itse asiassa koko tämä nykymeninki on h*lvetin huolestuttavaa ihan kaikkien kannalta, paitsi ehkä sen rikkaimman prosentin. Siksi tässä vastakkainasettelussa ei olekaan mitään mieltä.
Näinpä. Ja lisäksi täällä on pienituloisia työssäkäyviä, joilla on niin pieni palkka että on pakko hakea tukia lisäksi. Itse teen kahta osa-aikatyötä ja saan lisäksi pientä soviteltua työttömyysetuutta. Ihan satavarmasti olen minäkin elämässäni raatanut ja kouluja käynyt (3 tutkintoa, jotka ovat osoittautuneet täysin turhiksi).
t. kahden työn sossupummi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari esimerkkiä:
- rakennetaan aivan liian suuri koti, eikä ajatella, että lämmityskulut voivat nousta
- rakennetaan aivan liian suuri lämmitetty autotalli
- hankitaan aivan liian monta, suurta ja kuumaa poroammetta, joita ei voi sammuttaa, etteivät jäädy pilalle
- hankitaan muutamia tehokkaita, suurimoottorisia autoja, osa-maksulla tottakai
- otetaan lainaa todella paljon vaikka mihin, eikä ajatella, että korotkin voi nousta
- jne
Sitten voidaan kysyä, miksi näin tyhmillä voi olla näin hyvät työpaikat, jossain on mennyt jotain pahasti pieleen????
Ja kuvailit lahjakkaasti juuri varsin marginaalista rikkaiden/ ylemmän keskiluokan mahdollista virhettä ja sisällytit siihen iletuksen että "kaikki keskuluokkaiset". Montako tällaista tunnet? Itse kuulun tukevasti keskiluokkaan niinkuin lähipiirinikin, eikä siellä ole ketään tällaista.
Kyllä sitä yli varojen elämistä tapahtuu enemmän siellä pienituloisten puolella.
Ihan tavallisen keskiluokan tuossa kuvaa. Muistan kun yhdessä vaiheessa kaverilleni jäi 400e kuukaudessa asumiskulujen jälkeen kun oli pitänyt yksin asuvalle ihmiselle hankkia kaksi kerroksinen remontoitava omakotitalo isolla hoitamattomalla tontilla. Se kituminen lopulta vei mielenterveyden. Sitten kun sai vähän enemmän rahaa niin sen sijaan että olisi lainoja makseltu niin alettiin shoppailla kaikenlaisia kalliita projekteja joihin kaikkiin menisi jopa kymmeniä tuhansia euroja. Ja näin se keskiluokan ahdinko sitten oli valmis.
Se tavallinen keskiluokka on se valtaosa, jonka olemassaoloa et huomaa koska kiinnität huomiota epäolennaisesti näihin harvinaisuuksiin. Tavallinen keskiluokkainen ajaa silla 7- 10 vuotta vanhalla harmaalla toyotalla prismaan, asuu juuri perheelleen sopivaksi mitoitetussa rivariasunnossa ja matkustaa korkeintaan kerran vuodessa jonnekin lähelle, kuten risteillen Ruotsiin tai autolla mummolaan.
Meidän kerrostalossa asuu perheitä vuokralla kaksiossa jotta rahat riittää vaatteisiin ja ruokaan.
Irtisano itsesi.
Osalla myös isovanhemmat ostaa lapsille polkupyöriä ja vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä on monta viestiä täynnä vastakkainasettelua keskiluokan ja "sossupummien" välillä?
Yhteiskunnassa on paljon muitakin. On esimerkiksi pienituloisia, jotka eivät elä tuilla, mutta eivät ole keskiluokkaisiakaan. Minäkin kuulun näihin, ja mekin olemme kovassa ahdingossa.
Palkkani on 1700 euroa kuussa, ja siitä pitää maksaa kaikki kulut. Eli olen kaikkien tukimuotojen ulkopuolella, mutta samaan aikaan teen niska limassa töitä lähes yhtä suuren rahallisen korvauksen eteen kuin jotkut etuuksilla elävät. Mitään tukia en siis saa, samaan tapaan kuin eivät saa keskiluokkaisetkaan. Ja olen myös keskiluokkaisten tapaan raatanut niska limassa, nimittäin maisterin paperit löytyy takataskusta, vaan eipä löydy ponnisteluista huolimatta koulutusta vastaavaa työtä. Opintojen ohessa tein töitä jne., siltikään oman alan hommia ei löydy ja olen nyt matalapalkka-alalla jumissa.
Yhteiskunnassa onkin paljon meitä pienituloisia, ei kuitenkaan etuuksilla eläviä. Meidän näkövinkkelistämme on hieman erikoista, kun joku itkee, ettei pääse ulkomaanmatkalle tai joka kuukausi kampaamokäynnille. Maksamme itse lainamme, laskumme, ruokamme ja huvituksemme, kuten keskiluokkaisetkin. Paitsi että niitä huvituksia ei ole ollut varaa ostaa enää pitkiin aikoihin. On siis kummallista, kun täällä jankutetaan sossupummeista, vaikka yhteiskunnassa on paljon myös ihan työssäkäyviä, mutta vain juuri ja juuri toimeentulevia. Se on huolestuttavaa.
Itse asiassa koko tämä nykymeninki on h*lvetin huolestuttavaa ihan kaikkien kannalta, paitsi ehkä sen rikkaimman prosentin. Siksi tässä vastakkainasettelussa ei olekaan mitään mieltä.
Näinpä. Ja lisäksi täällä on pienituloisia työssäkäyviä, joilla on niin pieni palkka että on pakko hakea tukia lisäksi. Itse teen kahta osa-aikatyötä ja saan lisäksi pientä soviteltua työttömyysetuutta. Ihan satavarmasti olen minäkin elämässäni raatanut ja kouluja käynyt (3 tutkintoa, jotka ovat osoittautuneet täysin turhiksi).
t. kahden työn sossupummi
Minä olen ollut palkkatuella virastossa asiantuntijana. Saa 2200 brutto ja tehdä etätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pienestä palkastani maksanut tästä huvista 8€/krtSain häneltä myös burana 800 kun hammas oli kipeä, eikä ole vielä varaa mennä poistattamaan viisaudenhammasta. Hänellä oli maksusitoutumus apteekkiin ja resepti valmiina, käveli sisään ja haki lääkkeet.
Laita linkki tuohon ilmaisrannekkeeseen uimahalliin tai lopeta provoilu.
En muista sen nimeä, mutta joku muu turkulainen voi varmaan kertoa. Sen saa siis jos on työtön tai palkkatuella tai 9 euron töissä. Muut maksavat täyden summan mikä mielestäni turhan iso, kun kyse on kaupungin tarjoamasta palvelusta.
Perheellä kodinkoneet kuluvat nopeammin loppuun, kun pyykkiä pestään 2 koneellista päivässä, ei vain 3 koneellista viikossa.