Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihdoin joku sanoo miten asiat ovat - keskiluokan "ahdinko"

Vierailija
19.04.2023 |

Tuija Siltamäen kolumni: Miksei kukaan vaadi ruokakorin hinnasta ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?

https://yle.fi/a/74-20026802

Keskiluokka kohtaa pientä epämukavuutta arjessaan ja vaatii heti leikkauksia köyhien tukiin. The usual. Kiva vaan, että jollain on rohkeutta sanoa tämä ääneen tietäen, miten keskiluokka tulee reagoimaan...

Kommentit (1023)

Vierailija
321/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 vuodessa/1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataatuhatta. 200 000 eläkeläistä saa asumistukea ja 200000 leskeneläkettä. Lisäksi eläkeläisille maksetaan lääkkeitä (lääkekatto 600 vuodessa), kelatakseja, palveluseteleitä ja verovähennystä palveluihin.

Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja työttömistä tekee sillä töitä. Sossutukia maksetaan 800 miljoonaa, mutta niitä saa myös eläkeläiset ja osa työssäkäyvistä. Työtön joka asuu työssäkäyvän puolison kanssa ei saa sossutukia.

Vierailija
322/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on Itämeren Italia.

Tulevan hallituksen kauden jälkeen suomalaisilla on yhtä paljon valtion velkaa kuin italialaisilla per pellavapää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on Itämeren Italia.

Tulevan hallituksen kauden jälkeen suomalaisilla on yhtä paljon valtion velkaa kuin italialaisilla per pellavapää.

4 hallituksen päästä Suomen valtio on maksukyvytön kuten Kreikka.

Silloin kaikki ylimääräiset saa kenkää hallinnosta, tulonsiirrot lopetetaan ja valtion omaisuus myydään. Tulee paljon köyhiä.

Vierailija
324/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä kaupoissa hyllyttämässä tavaroita ja kirjastossa laittamassa kirjoja hyllyyn sekä sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä jne.

Samaan aikaan minimieläke 922 netto, josta ei mene veroa.

Vierailija
325/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verot nousivat tänä vuonna, koska asuntolainan korkovähennys poistui, se on 0 euroa. Lisäksi moni kunta ja kaupunki nosti kiinteistöveroa.

Sekä myös työmatkavähennyksien omavastuu osuus suurenee joka vuosi.

Nyt myös kaikki hinnat on noussu jatkuvasti kuten sähkö,polttoaine,ruoka,käyttötavarat ja palvelut.

Polttoaine maksaa nyt noin 2e/l kun se maksoi 2 vuotta sitten noin 1,7e/l.

Sähkö maksoi ennen noin 3snt-5snt/kwh ja nyt noin 10snt/kwh.

Palkat ei noussut läheskään niin paljoa mitä hinnat on noussu eli ihmisten ostovoima heikkeni jälleen.

Vierailija
326/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa puistoalueiden ruohikoita ja haravoimassa jne.

Vierailija
327/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on palkkatuella sairaalan infossa töissä.

Vierailija
328/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä kaupoissa hyllyttämässä tavaroita ja kirjastossa laittamassa kirjoja hyllyyn sekä sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä jne.

Eikö työtön saa asumistukea? Tai saako työtön lapsilisää,toimeentulotukea?

Miten tuolla 580 eurolla saa maksettua edes vuokran?

Vierailija
329/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on palkkatuella palolaitoksella toimistotöissä.

Vierailija
330/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuukausittaiset kulut alkoivat nousta sen verran että alkoi itsestä tuntua turhaalta kitsastelulta jättää tiettyjä asioita arjestani pois, laitoin yhden sähköpostin jolla sain vaihdettua työpaikkaa ja tuplattua palkkani. Ei paljon kulujen nousut enää kirpaise.

Vierailija
331/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä ihminen joka kuuluu keskiluokkaan,ei saa mitään tukia ja hänellä on auto niin hän on se joka kärsii eniten täällä.

Pienituloinen ihminen joka elää tukien varassa ilman henkilöautoa niin hän on paremmassa asemassa.

Itselläni asumiskulut eli asuntolainanlyhennys,vastike ja sähkölasku on kuukaudessa 800e ja auton ylläpito vie sen 200e kuukaudessa eli nettopalkastani puolet menee noihin kuluihin eikä se minusta ole oikein. Työnteko ei ole kannattavaa ellei palkka nouse.

Hyvinvointivaltiossa hyväosaisia hemmotellaan veronkevennyksillä ja huonompiosaisia tuilla. Näin se systeemi toimii! Itse olen saanut 90-luvulla hankkimani omistusasunnon asuntolainan korkohyvityksiä kymmeniä tuhansia euroja. Vähennyksiä olen tehnyt myös työmatkoista ym. Lapsilla on ollut ilmainen peruskoulutus ja terveydenhoito, joka sekin on nuppia kohti satoja tuhansia euroja puumattakaan omasta yliopistokoulutuksesta.

Minusta sinä kuulut alempaan keskiluokkaan tulojesi perusteella.

Vierailija
332/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työtön asuu työssäkäyvä puolison kanssa niin hän ei saa muita tukia. Ja työttömiä AMK tutkinnon suorittaneita on työmarkkinatuella töissä.

Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku/asumismeno toimeentulotuessa. Kaupunki ei saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

Nyt on yt-neuvotteluita menossa ja porukkaa irtisanotaan.

Vierailija
333/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on vaan niin, että se joka itse maksaa, saa vähän ruikuttaa. Tällaisessa tilanteessa jossa tuilla elävät pitävät samaa elintasoa kuin keskituloiset, alkaa ottaa pannuun.

Vanha sanonta sanoo, ettei lahjahevosen suuhun ole katsomista. Ehkei se aina päde, mutta yleisesti ottaen kannattaa olla tyytyväinen, jos ylipäätään jotakin ilmaiseksi saa.

Oikeasti ymmärrän, miten köyhillä on nyt vaikeaa. Ärsyttää silti, kun joku tulee sanomaan, ettet saa valittaa, kuin se olisi vain köyhien oikeus.

Vierailija
334/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä ihminen joka kuuluu keskiluokkaan,ei saa mitään tukia ja hänellä on auto niin hän on se joka kärsii eniten täällä.

Pienituloinen ihminen joka elää tukien varassa ilman henkilöautoa niin hän on paremmassa asemassa.

Itselläni asumiskulut eli asuntolainanlyhennys,vastike ja sähkölasku on kuukaudessa 800e ja auton ylläpito vie sen 200e kuukaudessa eli nettopalkastani puolet menee noihin kuluihin eikä se minusta ole oikein. Työnteko ei ole kannattavaa ellei palkka nouse.

Hyvinvointivaltiossa hyväosaisia hemmotellaan veronkevennyksillä ja huonompiosaisia tuilla. Näin se systeemi toimii! Itse olen saanut 90-luvulla hankkimani omistusasunnon asuntolainan korkohyvityksiä kymmeniä tuhansia euroja. Vähennyksiä olen tehnyt myös työmatkoista ym. Lapsilla on ollut ilmainen peruskoulutus ja terveydenhoito, joka sekin on nuppia kohti satoja tuhansia euroja puumattakaan omasta yliopistokoulutuksesta.

Minusta sinun ajattelutapasi on kuin valtion vero-orjalla. Oletko sinä olemassa valtiota varten vai onko valtio olemassa sinua varten?

Vierailija
335/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Duunarien eli ammattikoulun tasoisten ihmisten palkat on nykyään liian pieniä suhteutettuna elämisen kalleuteen.

Liitot neuvottelevat aina prosenttikorotukset joka tietää sitä että mitä parempi palkka on niin sitä isommat korotukset saa joka johtaa palkkaerojen suurenemiseen. Ammattiliitot on suurin syy sille miksi suomessa on todella suuret palkkaerot.

Duunarit ei myöskään voi tehdä etätöitä, työmatkat on tosi kalliita jos siihen tarvitsee omaa autoa.

Suomi on tyly maa pienituloisille ihmisille ja edellinen hallitus jakoi rahaa kaikille muille paitsi pienituloisille koronatukien,sähkötukien ja ylimääräisten lapsilisien muodossa.

Vierailija
336/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen mallilla ei saa soviteltua päivärahaa ja kaupassa palkka 1300 netto kuukaudessa, kun tekee 30 tuntia viikossa vuorotyötä joka viikko. Kauppias ei anna työtunteja jo.

Herätkää nuoremmat sukupolvet.

Eläkkeitä on varaa maksaa 33 miljardia.

Vierailija
337/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työtön asuu työssäkäyvä puolison kanssa niin hän ei saa muita tukia. Ja työttömiä AMK tutkinnon suorittaneita on työmarkkinatuella töissä.

Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku/asumismeno toimeentulotuessa. Kaupunki ei saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

Niin unohdit mainita sellaisen pienen asian että asut työssäkäyvän puolison kanssa. Kokeileppa asua yksin niin huomaat sen kuinka kallista yksinasuminen on jos sulla vielä sattuu olemaan oma auto.

Vierailija
338/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomerin elämäntehtävänä on verojen maksu :) Laita ihmeessä loput rahat valtionkonttorin tilille kun noin tykkää jaella rahasi pois muiden piittaamattomien tuhlattavaksi.

Vierailija
339/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Duunarien eli ammattikoulun tasoisten ihmisten palkat on nykyään liian pieniä suhteutettuna elämisen kalleuteen.

Liitot neuvottelevat aina prosenttikorotukset joka tietää sitä että mitä parempi palkka on niin sitä isommat korotukset saa joka johtaa palkkaerojen suurenemiseen. Ammattiliitot on suurin syy sille miksi suomessa on todella suuret palkkaerot.

Duunarit ei myöskään voi tehdä etätöitä, työmatkat on tosi kalliita jos siihen tarvitsee omaa autoa.

Suomi on tyly maa pienituloisille ihmisille ja edellinen hallitus jakoi rahaa kaikille muille paitsi pienituloisille koronatukien,sähkötukien ja ylimääräisten lapsilisien muodossa.

Palkan nosto ei auta sinua koska sen hyöty menee kasvaviin veroihin.

Vierailija
340/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin unohdit mainita sellaisen pienen asian että asut työssäkäyvän puolison kanssa. Kokeileppa asua yksin niin huomaat sen kuinka kallista yksinasuminen on jos sulla vielä sattuu olemaan oma auto.

Niin, meillä puoliso tienaa 2400 brutto eli 1700 netto kuukaudessa, kun raataa vuorotöissä kaupassa 40 tuntia viikossa. Meillä on 2 lasta ja työmarkkinatuki on 760 netto kun 2 alle 17 - vuotiasta lasta ja meillä on puolison työn takia auto. Ei saa vuokralla muita tukia ja ansiosidonnainen on tärkeä, jos saa välillä töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän