Vihdoin joku sanoo miten asiat ovat - keskiluokan "ahdinko"
Tuija Siltamäen kolumni: Miksei kukaan vaadi ruokakorin hinnasta ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?
Keskiluokka kohtaa pientä epämukavuutta arjessaan ja vaatii heti leikkauksia köyhien tukiin. The usual. Kiva vaan, että jollain on rohkeutta sanoa tämä ääneen tietäen, miten keskiluokka tulee reagoimaan...
Kommentit (1023)
Paljonko keskiluokka matkusteli ysärillä ulkomaille? Paljonko silloin osteltiin merkkivaatteita? Entäs uusia autoja?
Oliko ihmisillä valkoisia lenkkareita, joita jatkuvasti piti ostella uusia, koska eivät pysyneet valkoisina?
Oliko millaiset kahvikoneet tai telkkarit kotona?
Kuinka monella oli se 8kg kännykkä? Kaikille perheenjäsenille?
Nukkuvatko kaikki lapset samassa huoneessa kuin ysärillä? Ostetaanko kaikki harrastusvälineet käytettynä kuten ysärillä?
Tehdäänkö ruuaksi perunamuusia ja itsetehtyjä lihapullia kuten ysärillä, vai pitääkö olla eksoottisempaa?
Ihmisillä on teslat, robottipölynimurit ja lapsille on ostettu Papuja ja muita brändejä. Lapset ei kävele eikä pyöräile kouluun, vaan viedään.
Lemmikkieläimet hoidetaan eläinlääkärillä eikä ainoa vaihtoehto ole vain viedä piikille, jos sairastuu.
Omia kulujaan voi ja pitääkin pystyä muuttamaan.
Olen laittanut pois oman nettiliittymän ja laittanut taloyhtiön ilmaisen, mutta hitaan liittymän. Laittanut pois Microsoft Officen, käytän sitä työkoneen kautta.
Luopunut kaikista suoratoistojutuista, en kuuntele äänikirjoja vaan luen kirjat itse. Kirjastosta saa lainattua. Lemmikkiä en hommaa, koska kuluu rahaa.
En syö työpaikkalounaita, vaan teen eväät töihin. En maksa salikorttia, vaan käytän työpaikan salia.
En ole hommannut autoa, käytän toistaiseksi julkista liikennettä. Tavoitteena on hommata kesäksi pyörä ja mennä sillä töihin, säästää siinä julkisen liikenteen maksut.
Olen keskituloinen. Jos matkustan tänä vuonna ulkomaille, menen sukulaisten tai kavereiden nurkkiin hotellien/airbnbn sijasta. Käytän julkista ulkomaillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän keskiluokan ahdinko johdu siitä, että keskiluokka maksaisi "loisille". Esimerkiksi 40 000 euroa vuodessa tienaava maksaa keskimäärin yhden työttömän yhden kuukauden työttömyysetuuden (Kelan peruspäivärahan määrä) vuodessa. Tämä tarkoittaa alle sataa euroa kuukaudessa. Paranisiko keskiluokan elintaso poistamalla tämän? Enpä usko.
Ongelma taitaa olla siinä, että keskiluokka haluaa elää kuin ylempi keskiluokka. Siinä ei ole mitään pahaa, että haluaa mukavuuksia. Merkkivaatteet ja ulkomaanmatkat kolmesti vuodessa eivät ole niitä.
Ps. Hilfiger ei mene konkkaan, vaikka Marja ja Riitta eivät shoppailisi vuosiin.
Tuo nyt on jo aivan naurettava väite, että keskiluokka kuvittelisi ansaitsevansa Hilfigereitä ja ulkomaan matkoja kolmesti vuodessa. Et sitten enää typerämpää keksinyt?
Olen eri vastaaja, muttei tuo väite mitenkään typerä ollut. Aika moni keskiluokkainen tekee kolme ulkomaanmatkaa vuodessa, esim. yksi etelänloma, yksi viikonloppu Keski-Euroopassa ja yksi reissu Ruotsiin tai Viroon. Ei mitenkään ylellistä tai outoa. Monet menevät kauemmaksikin.
Hilfigerin hinnoista en tiennyt ennen, mutta vilkaisin just mitä Stockalla oli tarjolla kyseiseltä merkiltä: pyjama 50 eur, jerseypaita 40 eur, tennarit/lenkkarit 75 eur, huppari 70 eur. Eiköhän aika moni pidä noita tavallisina hintoina.
Se on sitten eri asia, jos sinä pidät itseäsi keskiluokkaisena, vaikka palkkasi on vain 1500 euroa etkä kykene ostamaan muualta kuin UFF:n alepäiviltä.
Puhut "moni" keskiluokkainen sitä ja "moni" keskiluokkainen tätä. Ja ilman mitään lähteitä tietenkin. Mutta eipä yllätä ei.
Vikasta lauseestasi päätellen, että edes tiedä millaisilla tuloilla lukeutuu keskiluokkaan 😅. Ja täällä silti vaan pätemässä känkkäränkkänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän keskiluokan ahdinko johdu siitä, että keskiluokka maksaisi "loisille". Esimerkiksi 40 000 euroa vuodessa tienaava maksaa keskimäärin yhden työttömän yhden kuukauden työttömyysetuuden (Kelan peruspäivärahan määrä) vuodessa. Tämä tarkoittaa alle sataa euroa kuukaudessa. Paranisiko keskiluokan elintaso poistamalla tämän? Enpä usko.
Ongelma taitaa olla siinä, että keskiluokka haluaa elää kuin ylempi keskiluokka. Siinä ei ole mitään pahaa, että haluaa mukavuuksia. Merkkivaatteet ja ulkomaanmatkat kolmesti vuodessa eivät ole niitä.
Ps. Hilfiger ei mene konkkaan, vaikka Marja ja Riitta eivät shoppailisi vuosiin.
Tuo nyt on jo aivan naurettava väite, että keskiluokka kuvittelisi ansaitsevansa Hilfigereitä ja ulkomaan matkoja kolmesti vuodessa. Et sitten enää typerämpää keksinyt?
Olen eri vastaaja, muttei tuo väite mitenkään typerä ollut. Aika moni keskiluokkainen tekee kolme ulkomaanmatkaa vuodessa, esim. yksi etelänloma, yksi viikonloppu Keski-Euroopassa ja yksi reissu Ruotsiin tai Viroon. Ei mitenkään ylellistä tai outoa. Monet menevät kauemmaksikin.
Hilfigerin hinnoista en tiennyt ennen, mutta vilkaisin just mitä Stockalla oli tarjolla kyseiseltä merkiltä: pyjama 50 eur, jerseypaita 40 eur, tennarit/lenkkarit 75 eur, huppari 70 eur. Eiköhän aika moni pidä noita tavallisina hintoina.
Se on sitten eri asia, jos sinä pidät itseäsi keskiluokkaisena, vaikka palkkasi on vain 1500 euroa etkä kykene ostamaan muualta kuin UFF:n alepäiviltä.
Mielestäni 50e pyjamasta tai 70e perushupparista on paljon enkä sellaista ostaisi. Palkkani on ylimmässä kymmenyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni 50e pyjamasta tai 70e perushupparista on paljon enkä sellaista ostaisi. Palkkani on ylimmässä kymmenyksessä.
Niinhän sitä viisaammat sanoo, että ei se tyhmä ole, joka pyytää vaan se joka maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on jotenkin ärsyttävää käyttää jotain yksittäistä asiaa mittarina, että onko nyt rahaa vai ei. Esim. tuttuni tienaa varmaan juuri vähän päälle 2000e bruttona ja on vielä lapsikin (ei miestä). Kyllä hänellä on varaa reissata, koska nauttii siitä ja se on se asia, mihin hän haluaa rahaa käyttää. Sen sijaan hän asuu edullisesti kaksiossa siten, että itse nukkuu olkkarissa (lapsella oma huone), hän tekee kaikki ruuat itse ja monesti isoja satseja esim. edullisia uuniruokia pakkaseen, ostaa vaatteet ja esim. liikuntavälineet lähes aina käytettynä jne. Eli hän pihistelee muusta mahdollistaakseen matkustelunsa.
Samaan aikaan joku muu asuu leveämmin, ostaa kalliimpaa ruokaa, vaatteet ja liikuntavälineet uutena ja sitten valittaa, kun ei ole rahaa matkustaa. Rahaa voi olla ihan saman verran, kyse on vaan siitä, mihin sitä käyttää. Pitäisi aina katsoa kokonaisuutta. Yksittäisestä asiasta ei voi sanoa yhtään mitään, ellei se yksittäinen asia ole joku 100000e arvoinen.
Hyvä että rahan käyttö tulee tarkemmaksi minne sitä rahaa menee, sekin on ilmastoteko kun ei ostella kaikkea turhaa vaan mitä oikeesti tarvitaan. Ei osteta merkkiä vaan toimiva peli.
Osaako "keskiluokka" eli kulutusaikakauden ihmiset elää suu säkkiä myöden. Nyt pitää elää niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta voisit ostaa.
Eli ei enää mulle kaikki heti nyt.
Mutta kuuma kysymys on, kuinka paljon Petteri ja hänen kaverinsa kiertävät veroja.
Akateemikko Paavo Haavikko oli visionääri. Jo vuonna 1992 hän ennusti keskiluokan murtumisen teoksessa Murtuva keskiluokka (Art House).
---
Keskiluokka on hallinnut maatamme koko Suomen itsenäisyyden ajan. Talouden kehitys on johtanut tilanteeseen, jossa tehottomasti itselleen palveluita tuottava keskiluokka ei enää kykene maksamaan luomansa hallinto- ja hyvinvointikoneiston hintaa.
Uudessa tilanteessa kansallisia rajoja ja keskiluokkaisia ihanteita tuntematon raha kulkee omia teitään ja jättää keskiluokan maksettavaksi sukupolvia rasittavat velat.
Minun mielestä ihminen joka kuuluu keskiluokkaan,ei saa mitään tukia ja hänellä on auto niin hän on se joka kärsii eniten täällä.
Pienituloinen ihminen joka elää tukien varassa ilman henkilöautoa niin hän on paremmassa asemassa.
Itselläni asumiskulut eli asuntolainanlyhennys,vastike ja sähkölasku on kuukaudessa 800e ja auton ylläpito vie sen 200e kuukaudessa eli nettopalkastani puolet menee noihin kuluihin eikä se minusta ole oikein. Työnteko ei ole kannattavaa ellei palkka nouse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä raadan rahojeni eteen kuin pieni eläin, samoin mieheni. Eikä burn outin partaalla raatamisesta huolimatta elämäni ole keskiluokkaista kummempaa. Pistää todella vihaksi että kotona makaavat kuvittelevat minun elintasoni olevan joku automaattinen ihmisoikeus. Ei ole. Minun ihmisoikeutta poljetaan siinä kun minun oletetaan elättävän kaiken maailman lorvehtijoita. Minun = kaikki me keskiluokkaiset jotka teemme töitä elintasomme eteen.
Vaihtaisitko osia kotona makaavan ihmisen kanssa? Luuletko, että sellaiset noin yleisesti ottaen ovat hirveän onnellisia ja tasapainoisia? Kateus on niin helvetin kummallinen sairaus.
Mikä kateus? Tässä mistän kateudesta ole kyse, vaan vääryydestä. En todellakaan vaihtaisi osia. Siksihän minä painan määrätietoisesti duunia, olen tehnyt niin koko ikäni, että saisin elämääni muutakin kuin perus minimin. Sitä vaan leikataan minulta jatkuvasti pois, ikäänkuin minun raatamiseni olisi joku itsestäänselvyys. Eikä minullekaan tätä "onnea ja tasapainoa" kukaan anna taivaasta, kyllä se on itse asiat tehtävä ja oivallettava. Palkitsevaa kun tekee töitä. Tosin sitä palkintoa ollaan jakamassa kovalla kädellä muille.
Sille itse tienatulle rahalle olisi käyttöä omassakin taloudessa. Miksi pitää antaa toisille?
Eli sinulle olisi ok että ei maksettaisi veroja ja jokainen maksaisi itse kaikki elämään liittyvät kulunsa ja omien lastensa kulut kehdosta hautaan?
Ruuan hinnassa on puolet veroa. Ruuan hinnan nousuun tulee aina puolet veroa ja hintojen nousu on aina siis kaksinkertainen tuotantokustannuksiin nähden.
Myös ylemmissä palkoissa marginaalivero on jo yli puolet. Lääkärin tai insinöörin ei kannata tehdä ylitöitä koska veroa menee yli puolet ylittökorvauksesta.
Yhteiskunnassa jossa veroja menee puolet kaikesta ei toimeliaisuus kannata. Tuottavuus laskee. Talous ei kasva. Näin käy juuri nyt Suomessa.
Mutta kun...elämä on täynnä valintoja. Muutama vuosi jo tk eläkkeellä 1600e netto. Ei ole mitään ongelmia etteikö rahat riittäisi.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 vuodessa/1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataatuhatta. 200 000 eläkeläistä saa asumistukea ja 200000 leskeneläkettä. Lisäksi eläkeläisille maksetaan lääkkeitä (lääkekatto 600 vuodessa), kelatakseja, palveluseteleitä ja verovähennystä palveluihin.
Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja työttömistä tekee sillä töitä. Sossutukia maksetaan 800 miljoonaa, mutta niitä saa myös eläkeläiset ja osa työssäkäyvistä. Työtön joka asuu työssäkäyvän puolison kanssa ei saa sossutukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä raadan rahojeni eteen kuin pieni eläin, samoin mieheni. Eikä burn outin partaalla raatamisesta huolimatta elämäni ole keskiluokkaista kummempaa. Pistää todella vihaksi että kotona makaavat kuvittelevat minun elintasoni olevan joku automaattinen ihmisoikeus. Ei ole. Minun ihmisoikeutta poljetaan siinä kun minun oletetaan elättävän kaiken maailman lorvehtijoita. Minun = kaikki me keskiluokkaiset jotka teemme töitä elintasomme eteen.
Vaihtaisitko osia kotona makaavan ihmisen kanssa? Luuletko, että sellaiset noin yleisesti ottaen ovat hirveän onnellisia ja tasapainoisia? Kateus on niin helvetin kummallinen sairaus.
Mikä kateus? Tässä mistän kateudesta ole kyse, vaan vääryydestä. En todellakaan vaihtaisi osia. Siksihän minä painan määrätietoisesti duunia, olen tehnyt niin koko ikäni, että saisin elämääni muutakin kuin perus minimin. Sitä vaan leikataan minulta jatkuvasti pois, ikäänkuin minun raatamiseni olisi joku itsestäänselvyys. Eikä minullekaan tätä "onnea ja tasapainoa" kukaan anna taivaasta, kyllä se on itse asiat tehtävä ja oivallettava. Palkitsevaa kun tekee töitä. Tosin sitä palkintoa ollaan jakamassa kovalla kädellä muille.
Sille itse tienatulle rahalle olisi käyttöä omassakin taloudessa. Miksi pitää antaa toisille?
Eli sinulle olisi ok että ei maksettaisi veroja ja jokainen maksaisi itse kaikki elämään liittyvät kulunsa ja omien lastensa kulut kehdosta hautaan?
Valtion talous tulee romahtamaan joten kohta kaikki maksavat itse omat kulunsa.
Suomi ei ole enää kilpailukykyinen eikä tuottava koska kova verotus tappaa talouden. Suomen talous hiipuu koko ajan pois. Elektroniikkateollisuus jo menetettiin. Konepajat on siirretty Kiinaan. Karibianristeilijöiden ja jäänmurtajien tekeminen on loppunut. Paperikoneista suurin osa on pysäytetty. Mitään ei ole tullut tilalle.
Verot voitaisiin alkuun puolittaa ja jäädyttää Viron tasolle. Katsotaan saadaanko Suomen taloutta enää kasvamaan.
Ahdinko on tila, josta ei ole ulospääsyä. Ei ole mitään keskiluokan ahdinkoa, kun pystyvät elämään hyvää elämää. Ei se ole mikään ahdinko, jos ei pääse vähintäin kaksi kertaa vuodessa perheen kanssa ulkomaille. Ei sekään ole ahdinko, jos ei pysty ostamaan uutta teslaa. Olen myös keskituloinen. Pystyn maksamaan hyvin laskuni, ruokani ja vähän kulttuuria. Silti rahaa jää säästöön joka kuukausi noin 1000 euroa. En kutsu tätä tilaa ahdingoksi.
Verot nousivat tänä vuonna, koska asuntolainan korkovähennys poistui, se on 0 euroa. Lisäksi moni kunta ja kaupunki nosti kiinteistöveroa.
Ei vaikuta olevan tarpeeksi hyväpalkkainen työ sinullakaan, kun täällä vingut rahojen puutetta ja riistoa.
Opiskele jotain sellaista, että tulet oikeasti rikkaaksi, eikä tarvitse enää työttömiä kadehtia.