Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihdoin joku sanoo miten asiat ovat - keskiluokan "ahdinko"

Vierailija
19.04.2023 |

Tuija Siltamäen kolumni: Miksei kukaan vaadi ruokakorin hinnasta ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?

https://yle.fi/a/74-20026802

Keskiluokka kohtaa pientä epämukavuutta arjessaan ja vaatii heti leikkauksia köyhien tukiin. The usual. Kiva vaan, että jollain on rohkeutta sanoa tämä ääneen tietäen, miten keskiluokka tulee reagoimaan...

Kommentit (1023)

Vierailija
341/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

RIP Suomi, pohjolan Italia, nykyisin konkkavaltio

Vierailija
342/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä ihminen joka kuuluu keskiluokkaan,ei saa mitään tukia ja hänellä on auto niin hän on se joka kärsii eniten täällä.

Pienituloinen ihminen joka elää tukien varassa ilman henkilöautoa niin hän on paremmassa asemassa.

Itselläni asumiskulut eli asuntolainanlyhennys,vastike ja sähkölasku on kuukaudessa 800e ja auton ylläpito vie sen 200e kuukaudessa eli nettopalkastani puolet menee noihin kuluihin eikä se minusta ole oikein. Työnteko ei ole kannattavaa ellei palkka nouse.

Hyvinvointivaltiossa hyväosaisia hemmotellaan veronkevennyksillä ja huonompiosaisia tuilla. Näin se systeemi toimii! Itse olen saanut 90-luvulla hankkimani omistusasunnon asuntolainan korkohyvityksiä kymmeniä tuhansia euroja. Vähennyksiä olen tehnyt myös työmatkoista ym. Lapsilla on ollut ilmainen peruskoulutus ja terveydenhoito, joka sekin on nuppia kohti satoja tuhansia euroja puumattakaan omasta yliopistokoulutuksesta.

Minusta sinä kuulut alempaan keskiluokkaan tulojesi perusteella.

Boomerin elämäntehtävänä on verojen maksu :) Laita ihmeessä loput rahat valtionkonttorin tilille kun noin tykkää jaella rahasi pois muiden piittaamattomien tuhlattavaksi.

Työssäkäyvät maksavat palkasta eläkemaksua 7,15% ja 8,65%, jos on täyttänyt 53-vuotta ja lisäksi tulee verot. Eli eläkeläisen ja työssäkäyvän netto on sama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuksen mallilla ei saa soviteltua päivärahaa ja kaupassa palkka 1300 netto kuukaudessa, kun tekee 30 tuntia viikossa vuorotyötä joka viikko. Kauppias ei anna työtunteja jo.

Herätkää nuoremmat sukupolvet.

Eläkkeitä on varaa maksaa 33 miljardia.

Herää itse.

Kokoomus tai valtio ei maksa eläkkeitä vaan jokainen kerryttää ne itse eläkerahastoon.

Vierailija
344/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläketollo heräsi taas vaahtoamaa harhojaa. Söisi niitä lääkkeitä kun yhteiskunta ne hänelle maksaa

Vierailija
345/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te tappelette keskenänne ja annatte samaan aikaan rikkaiden olla rauhassa kaikkine epäreiluine etuoikeuksineen, joista on vain haittaa valtiontaloudelle? Mikä ihmisiä oikein vaivaa? Tyhmyys ilmeisesti.

Turhaahan se riitely onkin. Toivoisin vaan vähän suhteellisuudentajua myös köyhiltä. Ei tarvitse olla mikään matemaatikko, että osaisi vähän laskea mitä se keskiluokan perus elämä maksaa ilman ökyilyä. Jos peruspalkka on keskiluokalle tyypillinen 3500€, siitä jää käteen noin 2200-2600, josta maksetaan KAIKKI, myös ne kulut jotka kotona olija saa suhteellisen helposti sossusta. Tuo keskiluokkainen vaan ei saa mitään tukia tuohon lisäksi vaikka sairastuisi ja lääkkeisiin uppoaisi yhtäkkiä 200€. Työhön tarvittavan auton tengas hajoaa ja joudutaan uusimaan 2 rengasta, niihinkin menee pari sataa. Kas, kun korotkin nousi juuri 100€ kuukaudessa, sähkölasku 70€ kuussa ja ruokakulut 100€ kuussa... Hups... Katos kun auton vakuutuksessakin on eräpäivä ja lapsi tarvitsee uudet kumisaappaat. Laitanko tässä kuussa säästöön sen tavallisen 50€? Eipä jäänyt laitettavaksi.

Köyhät on pummineet niin kauan että ovat irrallaan työssäkäyvien elämästä ja todellisuudesta.

Ajattelepa sitten millaista on pienituloisen työssäkäyvän elämä, kun bruttotulot on sen 1800...

No palkalla pitää tulla toimeen, 1800 olisi ollut ehkä siedettävä joskus 15 vuotta sitten mutta ei enää näillä kustannuksilla. Ja olen muuten elänyt pienemmälläkin kuin sinä, maksoin asuntolainaa silloinkin. Arvaappa miksi kouluttauduin lisää ja vaihdoin alaa?

Luuletko, että kaikille on tarjolla hyväpalkkaisia töitä? Ei ole, etkä sinäkään pärjäisi, jos kaikki pienipalkkaiset jättäisivät työnsä. Jonkun nekin hommat on tehtävä.

Heittäytyisit selällesi itkemään, jos ruokaostoksesi maksaisivat triplasti, koska kassa saisi kolme tonnia kuussa tai kampaajasi veloittasi 500 euroa latvojen tasaamisesta. 

Kannatan myös pienten palkkojen nostamista, joten haukut väärää puuta. Itse valutsin kouluttautumisen, koska palkannousua ei ollut näkyvissä ja huomasin omaavani riittävästi älyä opiskeluun.

Ei vaikuta olevan tarpeeksi hyväpalkkainen työ sinullakaan, kun täällä vingut rahojen puutetta ja riistoa.

Opiskele jotain sellaista, että tulet oikeasti rikkaaksi, eikä tarvitse enää työttömiä kadehtia. 

En kadehdi ja tulen ihan hyvin toimeen. Olen vaan lopen kyllästynyt maksajan rooliin, ja niin on moni muukin äänestystuloksesta päätellen.

Vierailija
346/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 vuodessa/1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataatuhatta. 200 000 eläkeläistä saa asumistukea ja 200000 leskeneläkettä. Lisäksi eläkeläisille maksetaan lääkkeitä (lääkekatto 600 vuodessa), kelatakseja, palveluseteleitä ja verovähennystä palveluihin.

Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja työttömistä tekee sillä töitä. Sossutukia maksetaan 800 miljoonaa, mutta niitä saa myös eläkeläiset ja osa työssäkäyvistä. Työtön joka asuu työssäkäyvän puolison kanssa ei saa sossutukia.

Työeläkkeitä ei makseta julkisista varoista. Unohdat, että eläkeläiset käyttävät suurimman osan eläkkeistään palveluihin ja ovat merkittävä ryhmä Suomen taloudelle ja työllisyydelle kuluttajina.

Valtion budjetista eniten tuetaan lapsiperheitä, joita Suomessa oli vuonna 2021 yhteensä 553 613. Yhden lapsen pelkkä peruskoulutus maksaa yhteiskunnalle yli 100 000 euroa.

Vierailija
347/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuksen mallilla ei saa soviteltua päivärahaa ja kaupassa palkka 1300 netto kuukaudessa, kun tekee 30 tuntia viikossa vuorotyötä joka viikko. Kauppias ei anna työtunteja jo.

Herätkää nuoremmat sukupolvet.

Eläkkeitä on varaa maksaa 33 miljardia.

Herää itse.

Kokoomus tai valtio ei maksa eläkkeitä vaan jokainen kerryttää ne itse eläkerahastoon.

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, joista 25 miljardia nyt työssäkäyvien palkoista, 5 miljardia rahastosta ja 3 miljardia verorahoista (kansan- ja takuueläkkeet).

Työeläkkeitä maksetaan 30 miljardia vuodessa joten 200 miljardin rahasto riittäisi 7 vuotta.

Vierailija
348/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, luuleeko sossuelätit että mä luovun elämästäni teitä elättääkseni? En todellakaan.

Vierailija
349/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi köyhät jos luulitte että keskiluokka oikeasti ymmärtää. Siltamäki kirjoittaa Twitterissä kolumninsa olleen vain VITSI.

"Kiinnostava surullisuuden taso mediamarkkinoilla kyllä saavutettu, kun jotain huumorikolumnia käsitellään A-studiossa ja professoreille soitellaan, ONKO ASIA NÄIN, VASTAA, se oli huumoria, jeesus sentään, menkää ulos, siellä on varmaan jotain oikeita aiheita."

https://twitter.com/siltamaeki/status/1648728059049041920

Vierailija
350/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, on aina hauskaa kun ihminen jolla ei ole todellisesta köyhyydestä mitään käsitystä uhriutuu, että joutuu jättämään ulkomaanmatkan väliin tms.

Pari esimerkkiä:

- rakennetaan aivan liian suuri koti, eikä ajatella, että lämmityskulut voivat nousta

- rakennetaan aivan liian suuri lämmitetty autotalli

- hankitaan aivan liian monta, suurta ja kuumaa poroammetta, joita ei voi sammuttaa, etteivät jäädy pilalle

- hankitaan muutamia tehokkaita, suurimoottorisia autoja, osa-maksulla tottakai

- otetaan lainaa todella paljon vaikka mihin, eikä ajatella, että korotkin voi nousta

- jne

Sitten voidaan kysyä, miksi näin tyhmillä voi olla näin hyvät työpaikat, jossain on mennyt jotain pahasti pieleen????

Vierailija
351/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä kaupoissa hyllyttämässä tavaroita ja kirjastossa laittamassa kirjoja hyllyyn sekä sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä jne.

Samaan aikaan minimieläke 922 netto, josta ei mene veroa.

Eikö työtön saa asumistukea? Tai saako työtön lapsilisää,toimeentulotukea?

Miten tuolla 580 eurolla saa maksettua edes vuokran?

Jos työtön asuu työssäkäyvä puolison kanssa niin hän ei saa muita tukia. Ja työttömiä AMK tutkinnon suorittaneita on työmarkkinatuella töissä.

Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku/asumismeno toimeentulotuessa. Kaupunki ei saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

Nyt on yt-neuvotteluita menossa ja porukkaa irtisanotaan.

Niin unohdit mainita sellaisen pienen asian että asut työssäkäyvän puolison kanssa. Kokeileppa asua yksin niin huomaat sen kuinka kallista yksinasuminen on jos sulla vielä sattuu olemaan oma auto.

Niin, meillä puoliso tienaa 2400 brutto eli 1700 netto kuukaudessa, kun raataa vuorotöissä kaupassa 40 tuntia viikossa. Meillä on 2 lasta ja työmarkkinatuki on 760 netto kun 2 alle 17 - vuotiasta lasta ja meillä on puolison työn takia auto. Ei saa vuokralla muita tukia ja ansiosidonnainen on tärkeä, jos saa välillä töitä.

Eli teidän tulot on nettona noin 2500e.

Mina asun yksin enkä mitään tukia saa. Nettopalkkani on 2000e josta maksan kaikki yksin, minun mielestä teillä on asiat paljon paremmin kuin minulla koska yksinasuminen on paljon kalliimpaa.

Vierailija
352/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, luuleeko sossuelätit että mä luovun elämästäni teitä elättääkseni? En todellakaan.

Et sinä heitä tässä rankaise, vaan ilmastoa ja tulevia sukupolvia, kun teet kaiken "mutta kun mä haluun ja ei väliä mitä muille jää" -asenteella.

Vierailija
353/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokan pitäisi hyväksyä olevansa kupattava lypsylehmä, joka vaan tekee töitä mölisemättä ja antaa maitonsa köyhille.

Vierailija
354/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloiset kuluttaa niin, että lapsille jää huono ja saastunut maailma, pääasia, että itse saa porskuttaa isolla autolla, kylpeä poreammeessa ja viettää aikaa myös huvilalla ja veneellä.

Vierailija
355/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä ihminen joka kuuluu keskiluokkaan,ei saa mitään tukia ja hänellä on auto niin hän on se joka kärsii eniten täällä.

Pienituloinen ihminen joka elää tukien varassa ilman henkilöautoa niin hän on paremmassa asemassa.

Itselläni asumiskulut eli asuntolainanlyhennys,vastike ja sähkölasku on kuukaudessa 800e ja auton ylläpito vie sen 200e kuukaudessa eli nettopalkastani puolet menee noihin kuluihin eikä se minusta ole oikein. Työnteko ei ole kannattavaa ellei palkka nouse.

Hyvinvointivaltiossa hyväosaisia hemmotellaan veronkevennyksillä ja huonompiosaisia tuilla. Näin se systeemi toimii! Itse olen saanut 90-luvulla hankkimani omistusasunnon asuntolainan korkohyvityksiä kymmeniä tuhansia euroja. Vähennyksiä olen tehnyt myös työmatkoista ym. Lapsilla on ollut ilmainen peruskoulutus ja terveydenhoito, joka sekin on nuppia kohti satoja tuhansia euroja puumattakaan omasta yliopistokoulutuksesta.

Minusta sinä kuulut alempaan keskiluokkaan tulojesi perusteella.

Boomerin elämäntehtävänä on verojen maksu :) Laita ihmeessä loput rahat valtionkonttorin tilille kun noin tykkää jaella rahasi pois muiden piittaamattomien tuhlattavaksi.

Työssäkäyvät maksavat palkasta eläkemaksua 7,15% ja 8,65%, jos on täyttänyt 53-vuotta ja lisäksi tulee verot. Eli eläkeläisen ja työssäkäyvän netto on sama.

Lisäksi työnantajan maksama eläkemaksu joka muodostaa toisen puolen palkansaajan eläkkeestä.

Vierailija
356/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tässä näin duunarina jonka nettopalkka on 2000 euroa paljoa juhlita koska pakollisten menojen jälkeen elämiseen jää rahaa se noin 500 euroa kuukaudessa.

Suomi on maa joka ei ainakaan kannusta työntekoon!

Vierailija
357/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 vuodessa/1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataatuhatta. 200 000 eläkeläistä saa asumistukea ja 200000 leskeneläkettä. Lisäksi eläkeläisille maksetaan lääkkeitä (lääkekatto 600 vuodessa), kelatakseja, palveluseteleitä ja verovähennystä palveluihin.

Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja työttömistä tekee sillä töitä. Sossutukia maksetaan 800 miljoonaa, mutta niitä saa myös eläkeläiset ja osa työssäkäyvistä. Työtön joka asuu työssäkäyvän puolison kanssa ei saa sossutukia.

Työeläkkeitä ei makseta julkisista varoista. Unohdat, että eläkeläiset käyttävät suurimman osan eläkkeistään palveluihin ja ovat merkittävä ryhmä Suomen taloudelle ja työllisyydelle kuluttajina.

Valtion budjetista eniten tuetaan lapsiperheitä, joita Suomessa oli vuonna 2021 yhteensä 553 613. Yhden lapsen pelkkä peruskoulutus maksaa yhteiskunnalle yli 100 000 euroa.

Ja yksi lonkkaleikkaus maksaa 14000 + kaikki muu.

Eläkeläisten terveydenhoitoon menee 6500 vuodessa/1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta.

Vierailija
358/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä heitä tässä rankaise, vaan ilmastoa ja tulevia sukupolvia, kun teet kaiken "mutta kun mä haluun ja ei väliä mitä muille jää" -asenteella.

En ole täällä keräämässä kiitoksia tulevilta sukupolvilta kun olen haudassa eikä minua ole. Elämäni pyörii tässä ja nyt oman navan ympärillä.

Vierailija
359/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä kaupoissa hyllyttämässä tavaroita ja kirjastossa laittamassa kirjoja hyllyyn sekä sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä jne.

Samaan aikaan minimieläke 922 netto, josta ei mene veroa.

Eikö työtön saa asumistukea? Tai saako työtön lapsilisää,toimeentulotukea?

Miten tuolla 580 eurolla saa maksettua edes vuokran?

Jos työtön asuu työssäkäyvä puolison kanssa niin hän ei saa muita tukia. Ja työttömiä AMK tutkinnon suorittaneita on työmarkkinatuella töissä.

Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku/asumismeno toimeentulotuessa. Kaupunki ei saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

Nyt on yt-neuvotteluita menossa ja porukkaa irtisanotaan.

Niin unohdit mainita sellaisen pienen asian että asut työssäkäyvän puolison kanssa. Kokeileppa asua yksin niin huomaat sen kuinka kallista yksinasuminen on jos sulla vielä sattuu olemaan oma auto.

Niin, meillä puoliso tienaa 2400 brutto eli 1700 netto kuukaudessa, kun raataa vuorotöissä kaupassa 40 tuntia viikossa. Meillä on 2 lasta ja työmarkkinatuki on 760 netto kun 2 alle 17 - vuotiasta lasta ja meillä on puolison työn takia auto. Ei saa vuokralla muita tukia ja ansiosidonnainen on tärkeä, jos saa välillä töitä.

Eli teidän tulot on nettona noin 2500e.

Mina asun yksin enkä mitään tukia saa. Nettopalkkani on 2000e josta maksan kaikki yksin, minun mielestä teillä on asiat paljon paremmin kuin minulla koska yksinasuminen on paljon kalliimpaa.

Luuletko ettei lapset syö ja tarvitse vaatteita, kun ne kasvaa. Meillä puhelinlaskuja on 4.

Vierailija
360/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun keskiluokka on äänestänyt, että osa kansasta ei ansaitse työstää palkkaa, niin tietenkin tämä unelma  samalla tarkoittaa, että verovaroista otetuilla varoilla elätetään se palkkaa saamaton työtön ja verovaroista maksetaan pikkusen lisää, että joku suostuu ottamaan työttömän ilmaisen työpanoksen.

Olisi kannattanut pitää äänestämällä huolta siitä, että jokainen on oikeutettu saamaan työpanksestaan palkkaa, jolloin nykyiset työttömät maksaisivat veroja sen sijaan, että joutuvat elämään sosiaalisten tukien varassa ja köyhyydessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi