Väite: Meilahden sairaalasta on irtisanoutunut hoitajia, koska parkkipaikkoja ei riitä
Siis mihin Helsingissä tarvii omaa autoa kun maan parhaat julkiset? Ymmärtäisi jos olisi kyse vaikka Seinäjoen keskussairaalasta, mutta pk-seudullahan maan parhaat julkiset.
Onko tuo pelkkää omaa laiskuutta ja mukavuudenhalua jota käytetään tekosyynä? Ihan varmasti julkisillakin pääsisi hyvin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33ee653f-a180-4a2b-a84f-79b32444f23e
Kommentit (1360)
Ei hoitajan palkalla ole varaa asua Helsingissä. Vuorotyöhön ei pääse julkisilla. On pakko kulkea kauempaa autolla. Jos ei ole parkkeeraamismahdollisuutta, haetaan työpaikka muualta. Asumiskulut Helsingissä on törkeän korkeat hoitajan palkkaan nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin silloin kun itse olin Jorvissa töissä, niin bussit sairaalan pihalta lähti aina esim. klo 20.55 vaikka talossa liki kaikilla iltavuorot loppuivat esim 21.00,21.15 ja seuraavat bussit lähtivät esim. klo 22.00 (ei kaikki, mutta osa)
Aamulla taas bussit tulivat sairaalan pihalle esim. 06.20 ja 06.55 (joko hengailet siellä, tai myöhästyt) vaikka suurimmalla osalla työt alkaa klo 07.00.Hyvä esimerkki toisesta näkökulmasta tähän keskusteluun, että kaikilla kuvitellaan olevan käytössään auto, vaikka näin ei pääkaupunkiseudulla suinkaan ole.
Kyllä Meilahdessakin valtaosa hyödyntää mielellään julkisia liikenneyhteyksiä, vaikka tästä keskustelusta muuta voisi olettaa.
Asun perheeni kanssa Espoossa ihan hyvällä alueella rivitaloyhtiössä. Yhtiössä on tasan yksi parkkipaikka asuntoa kohden. Ja yksi vieraspaikka. Lähistöllä ei ole parkkipaikkoja enempää missään (koska ne on muiden rivariyhtiöiden ja omakotitalojen asukkaiden omia paikkoja. Kadun varressakaan ei ole parkkipaikkoja. Meillä on siksi vain yksi auto. Mies kulkee sillä töihin, koska hänen täytyy työssään päivän aikana ajaa useampaan paikkaan eli auto on pakollinen. Näin ollen minä olen autoton. Sote-alalla olen. En voi harkitakaan Meikkua työpaikkana, koska länsimetron myötä työmatka sinne kestää julkisilla ihan liian pitkään.
Mikä on liian pitkään? Entä missäpäin Espoota asutte? Ainakin Kivenlahdesta kulkee bussi suoraan Meilahden sairaalan pysäkille, kesto n. 45 minuuttia ja Tapiolasta vaan n. 16 minuuttia.
Espoossa on muitakin paikkoja kuin Kivenlahti ja Tapiola. Varmasti hän osaa katsoa reitit ja aikataulut itsekin.
Yrittää kuitenkin esittää, ettei julkisia yhteyksiä löydy. Hyvä tietenkin, jos mieluinen työpaikka on löytynyt läheltä kotia, mutta tuskinpa on kovin tarkkaan niitä yhteyksiä edes pohtinut tai katsellut.
Missäs sinä itse asut tietoniekka? Anna osiote j a työpaikkasi osoite niin me katsomme sinulle sopivimman reitin ja kulkupelin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ratkaissut asian asumalla vuokralla suht lähellä Meikkua. Vuokra on suolainen ja myönnän että kirveltää ajatus että suurin osa palkasta menee asumiseen eikä käytännössä ole mitään mahdollisuuksia säästää niin että joskus ostaisi oman asunnon. Olen tavallaan hyväksynyt sen, että minulla ei koskaan tule olemaan omistusasuntoa. Mutta eipähän tarvitse maksaa auton omistamisesta tai repiä hiuksia päästä joka työpäivä parkkipaikan takia. Maksan vuokrassa myös siitä, että työmatkani kävelee alle puolessa tunnissa. Perheelliselle tämä ei olisi mahdollista.
Se parkkiralli mitä moni työkaveri käy läpi joka päivä on hirveää sivustaseurattavaa. Pari kertaa viikossa käy niin, että joku laittaa viestiä miten myöhästyy koska ei kertakaikkiaan löydä paikkaa mihin auton tunkisi ja joutuu ajamaan kauemmas ja kävelemään sieltä Meikkuun. Onneksi meidän lähiesimies ymmärtää ja tiimi joustaa, mutta on tämä taas yhdenlainen täysin turha lisäkuormitus. Moni tosiaan asuu niin kaukana että auto on pakollinen. On toki myös työkavereita jotka käyttävät päivästä oikeasti sen 1,5-2 h yhdensuuntaiseen työmatkaan jossa on 2-4 liikennevälineen vaihtoa.
T: HUSlainen.
"Perheelliselle tämä ei olisi mahdollista"
Juuri näin. Aika hemmetin surullista, että parkkipaikkojen pihistely vaikuttaa siihen, tekeekö suomalaiset lapsia ja miten monta (monesti lapsiluku jääkin sitten yhteen vaikka enemmän haluaisikin).
Fakta on, että päiväkotikuskaukset ja työn yhdistäminen menee hellvetilliseksi säätämiseksi, jos siihen tulee päälle vielä stressiä parkkiruudun löytämisestä!
No, onneksi en asu pääkaupunkiseudulla... Muualla lapsiperheiden elämä on sata kertaa helpompaa ja rennompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin silloin kun itse olin Jorvissa töissä, niin bussit sairaalan pihalta lähti aina esim. klo 20.55 vaikka talossa liki kaikilla iltavuorot loppuivat esim 21.00,21.15 ja seuraavat bussit lähtivät esim. klo 22.00 (ei kaikki, mutta osa)
Aamulla taas bussit tulivat sairaalan pihalle esim. 06.20 ja 06.55 (joko hengailet siellä, tai myöhästyt) vaikka suurimmalla osalla työt alkaa klo 07.00.Hyvä esimerkki toisesta näkökulmasta tähän keskusteluun, että kaikilla kuvitellaan olevan käytössään auto, vaikka näin ei pääkaupunkiseudulla suinkaan ole.
Kyllä Meilahdessakin valtaosa hyödyntää mielellään julkisia liikenneyhteyksiä, vaikka tästä keskustelusta muuta voisi olettaa.
Asun perheeni kanssa Espoossa ihan hyvällä alueella rivitaloyhtiössä. Yhtiössä on tasan yksi parkkipaikka asuntoa kohden. Ja yksi vieraspaikka. Lähistöllä ei ole parkkipaikkoja enempää missään (koska ne on muiden rivariyhtiöiden ja omakotitalojen asukkaiden omia paikkoja. Kadun varressakaan ei ole parkkipaikkoja. Meillä on siksi vain yksi auto. Mies kulkee sillä töihin, koska hänen täytyy työssään päivän aikana ajaa useampaan paikkaan eli auto on pakollinen. Näin ollen minä olen autoton. Sote-alalla olen. En voi harkitakaan Meikkua työpaikkana, koska länsimetron myötä työmatka sinne kestää julkisilla ihan liian pitkään.
Mikä on liian pitkään? Entä missäpäin Espoota asutte? Ainakin Kivenlahdesta kulkee bussi suoraan Meilahden sairaalan pysäkille, kesto n. 45 minuuttia ja Tapiolasta vaan n. 16 minuuttia.
Aika keskellä Espoota asutaan. Reittioppaan mukaan matka-aika on yhteen suuntaan 1 h 8 min.
Oletettavasti kotiovelta alkaen, joten ei kuulosta kohtuuttomalta. Toki kukin tekee kuten itse parhaaksi näkee, joten jos parempi työpaikka on löytynyt lähempää niin eihän sitä silloin kannata vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Jälleen kerran, Suomessa on asiat liian hyvin, kun tulee pillitystä, että kantakaupungissa ei työnantaja järjestä parkkipaikkaa. LOL. Tukehtukaa tuskaanne.
Olet ymmärtänyt koko asian väärin. Ei työntekijät pillitä sitä, että työnantaja ei järjestä autopaikkoja. He vain vaihtavat toiseen työpaikkaan töihin. Koska moni muu työnantaja järjestää autopaikan. Ja työnantaja pillittää, kun sillä ei ole enää työntekijöitä, kun ne vaihtoi muualle töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei hoitajan palkalla ole varaa asua Helsingissä. Vuorotyöhön ei pääse julkisilla. On pakko kulkea kauempaa autolla. Jos ei ole parkkeeraamismahdollisuutta, haetaan työpaikka muualta. Asumiskulut Helsingissä on törkeän korkeat hoitajan palkkaan nähden.
Autoon kumminkin on rahaa.
Vai pitäisiköhän työnantajan maksaa sekin, tai muuten me irtisanoudutaan joka iikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika keskellä Espoota asutaan. Reittioppaan mukaan matka-aika on yhteen suuntaan 1 h 8 min.
Oletettavasti kotiovelta alkaen, joten ei kuulosta kohtuuttomalta. Toki kukin tekee kuten itse parhaaksi näkee, joten jos parempi työpaikka on löytynyt lähempää niin eihän sitä silloin kannata vaihtaa.
Mikä kenellekin on kohtuuton. Kun on päiväkoti-ikäisiä lapsia niin tuo tunti suuntaansa julkisilla on kohtuuton varmaan kenelle vain. Varsinkin kun nopeamman matkan päässä on muita työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälleen kerran, Suomessa on asiat liian hyvin, kun tulee pillitystä, että kantakaupungissa ei työnantaja järjestä parkkipaikkaa. LOL. Tukehtukaa tuskaanne.
Olet ymmärtänyt koko asian väärin. Ei työntekijät pillitä sitä, että työnantaja ei järjestä autopaikkoja. He vain vaihtavat toiseen työpaikkaan töihin. Koska moni muu työnantaja järjestää autopaikan. Ja työnantaja pillittää, kun sillä ei ole enää työntekijöitä, kun ne vaihtoi muualle töihin.
Siitä sitten vaan. Nämä uhkailut on niin nähty ja kuultu.
Pelon ja uhkailujen vallassa ei kannata päätöksiä tehdä. Työmatkat ja niiden organisointi ovat työntekijän asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kenellekin on kohtuuton. Kun on päiväkoti-ikäisiä lapsia niin tuo tunti suuntaansa julkisilla on kohtuuton varmaan kenelle vain. Varsinkin kun nopeamman matkan päässä on muita työpaikkoja.
Mitäs on tehnyt lapsia miettimättä, miten niistä selviää. Mitäs on jäänyt koulutuksessa hoitajan tasolle, kun kadehtii parempipalkkaisia.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilas pääsee hyvin julkisilla Meikkuun. Itse pääsin Porvooseen Hgistä polven tekonivelleikkaukseen ja tulin komiasti kela taxilla.
Porvoossa, Lohjalla, Hyvinkäällä ja Peijaksessa leikkaussalit onkin normaalisti auki ja mm tekonivelleikkauksia pystytään tekemään. Hoitajapula koskeekin pahiten just Meilahden sairaala-alueella olevaa Siltasairaalaa, jossa ei pystytä tekemään muita kuin päivystysleikkauksia ja kiireellisiä leikkauksia. Ei-kiirellisiä ei pystytä tekemään Siltasairaalassa nyt lainkaan.
Veikkaisin, että Helsingissä tehdään silti enemmän leikkauksia kuin noissa muissa kaupungeissa yhteensä, ja siinäpä myös pääasiallinen syy sairaalan kuormittumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelon ja uhkailujen vallassa ei kannata päätöksiä tehdä. Työmatkat ja niiden organisointi ovat työntekijän asia.
Totta tuokin. Mutta se on myös työnantajan eli tässä tapauksessa HUS:in asia, miten organisoivat potilaidensa hoidon. Vaikka lähettämällä leikattavaksi Tanskaan, kuten nyt joudutaan tekemään. Ei ole hoitajien ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ratkaissut asian asumalla vuokralla suht lähellä Meikkua. Vuokra on suolainen ja myönnän että kirveltää ajatus että suurin osa palkasta menee asumiseen eikä käytännössä ole mitään mahdollisuuksia säästää niin että joskus ostaisi oman asunnon. Olen tavallaan hyväksynyt sen, että minulla ei koskaan tule olemaan omistusasuntoa. Mutta eipähän tarvitse maksaa auton omistamisesta tai repiä hiuksia päästä joka työpäivä parkkipaikan takia. Maksan vuokrassa myös siitä, että työmatkani kävelee alle puolessa tunnissa. Perheelliselle tämä ei olisi mahdollista.
Se parkkiralli mitä moni työkaveri käy läpi joka päivä on hirveää sivustaseurattavaa. Pari kertaa viikossa käy niin, että joku laittaa viestiä miten myöhästyy koska ei kertakaikkiaan löydä paikkaa mihin auton tunkisi ja joutuu ajamaan kauemmas ja kävelemään sieltä Meikkuun. Onneksi meidän lähiesimies ymmärtää ja tiimi joustaa, mutta on tämä taas yhdenlainen täysin turha lisäkuormitus. Moni tosiaan asuu niin kaukana että auto on pakollinen. On toki myös työkavereita jotka käyttävät päivästä oikeasti sen 1,5-2 h yhdensuuntaiseen työmatkaan jossa on 2-4 liikennevälineen vaihtoa.
T: HUSlainen.
"Perheelliselle tämä ei olisi mahdollista"
Juuri näin. Aika hemmetin surullista, että parkkipaikkojen pihistely vaikuttaa siihen, tekeekö suomalaiset lapsia ja miten monta (monesti lapsiluku jääkin sitten yhteen vaikka enemmän haluaisikin).
Fakta on, että päiväkotikuskaukset ja työn yhdistäminen menee hellvetilliseksi säätämiseksi, jos siihen tulee päälle vielä stressiä parkkiruudun löytämisestä!
No, onneksi en asu pääkaupunkiseudulla... Muualla lapsiperheiden elämä on sata kertaa helpompaa ja rennompaa.
Miksi ei muka suomalainen sh voi tehdä lapsia, kun ulkomaalaisella kotiäiti yh.lla on varaa tehdä 10 lasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parkkipaikkoja potilaille ennemminkin. He niitä enemmän tarvitsee. Halpoja ja monen päivän pituisia.
Kannattaako potilaan tulla sairaalaan jossa ei ole henkilökuntaa? Vai tuletko moneksi päiväksi odottamaan josko joku kävelijä tulisi?
Meilahden sairaala-alueella työskentelee tuhansittain ihmisiä, joten turha liioitella ettei siellä ole yhtään henkilökuntaa.
Sinulle kai tärkeintä on että se sinua hoitava lääkäri on saanut autonsa parkkiin?
On se tärkeää. Jos ei ole lääkäriä ja hoitajaa, ei ole saatavaa hoitoa. Mitä tekee potilas autopaikalla sairaalan vieressä, jos sairaalassa ei ole ketään hoitamassa. Potilas on sairaalassa hetken. Hoitajat ja lääkärit tulevat sinne jokaisena työpäivänään.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilas pääsee hyvin julkisilla Meikkuun. Itse pääsin Porvooseen Hgistä polven tekonivelleikkaukseen ja tulin komiasti kela taxilla.
Porvoossa, Lohjalla, Hyvinkäällä ja Peijaksessa leikkaussalit onkin normaalisti auki ja mm tekonivelleikkauksia pystytään tekemään. Hoitajapula koskeekin pahiten just Meilahden sairaala-alueella olevaa Siltasairaalaa, jossa ei pystytä tekemään muita kuin päivystysleikkauksia ja kiireellisiä leikkauksia. Ei-kiirellisiä ei pystytä tekemään Siltasairaalassa nyt lainkaan.
Veikkaisin, että Helsingissä tehdään silti enemmän leikkauksia kuin noissa muissa kaupungeissa yhteensä, ja siinäpä myös pääasiallinen syy sairaalan kuormittumiseen.
Kuormittuminen tulee siitä, kun ei ole liian pientä syytä peruuttaa päivän leikkaukset ja siirtää hamaan tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs on tehnyt lapsia miettimättä, miten niistä selviää. Mitäs on jäänyt koulutuksessa hoitajan tasolle, kun kadehtii parempipalkkaisia.
En minä ole hoitaja. Kerroin olevani sote-alalla. Se ei tarkoita samaa kuin hoitaja. Palkkani on yli neljä tonnia, ei vuorotyötä. Mutta mitä palkka edes liittyy siihen keskusteluun, että työmatka julkisilla kestää liian pitkään ja että työpaikalla ei ole työntekijöille parkkipaikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden ihmisen, joka asuu Töölössä ja on Meikussa töissä. Hän kulkee työmatkat autolla paitsi kauniina kesäpäivinä kävelee. Hänellä on liukuva työaika virka-aikaan, joten ehtii kyllä hetken etsiä parkkipaikkaa aamuisin Meikussa. Sanoo, että autolla ehtii silti nopeammin töihin kuin ruuhkabussilla ja siksi valitsee auton.
Eiköhän suuri osa valittajista ole juuri tällaisia mukavuudenhaluisia ja laiskoja tapa-autoilijoita, joille sen parkkipaikan pitää löytyä niin läheltä kuin mahdollista.
Tuo pitää paikkaansa. On paljon mukavampi sujauttaa töihin kuivana puolessa tunnissa ja kohdata potilaat hyvällä tuulella kuin stressata räntäsateessa pysäkillä toista tuntia väliin jäänyttä bussivuoroa ja otsa kurtussa sännätä työpaikalle katsomaan happamia asiakkaita. Se on nykyaikaa ja sujuvuutta jonka teknologia meille suo. Omalle perheelle ja harrastuksillekin jää paljon enemmän aikaa. Miksi palaisin kivikaudelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh, no niinhän ne ovat tehneetkin, organisoineet omat työmatkansa järkevämmin ja vaihtaneet työpaikkaa. Valinnanvaraa on, ei tarvitse matkustaa hankalasti tai ajallisesti älyttömiä tuntimääriä. Nyt ei sitten ole Siltasairaalaan työntekijöitä, näin se vaan on.
Edellä valitettiin, että Meilahden sairaalat ovat liian lähellä Helsingin keskustaa. Ajatelkaa, missä ne sairaalat olivat aikaisemmin. Ne olivat pääasiassa Snellmanin kadulla ja Kasarminkadulla, siis ydinkeskustassa. Niihin oli helppo päästä julkisinkin. Tosin niiden rakentamisaikaan kuljettiin hevoskärryillä tai ratsastataen. Myöhemmin tuli hevosraitiovaunut. Pitkiäkin matkoja silloin käveltiin. Juna alkoi kulkea 1860-luvulla. Espoo ja Helsingin mlk eli Vantaa olivat pieniä maalaiskuntia.
Vierailija kirjoitti:
Idea: rakannetaan Helsinki-Vantaa-Espoon ympärille parkkipaikkoja juna- ja bussiasemien viereen mihin kauampaa tulevat voi jättää autonsa. Ainakin noiden kolmen paikkakunnan sisällä pääsee loistavasti julkisilla.
Kuinkahan kaukana Helsingistä sä tuon idean sait? Se on yhtä loistava kuin julkinen liikenne täällä.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/