Väite: Meilahden sairaalasta on irtisanoutunut hoitajia, koska parkkipaikkoja ei riitä
Siis mihin Helsingissä tarvii omaa autoa kun maan parhaat julkiset? Ymmärtäisi jos olisi kyse vaikka Seinäjoen keskussairaalasta, mutta pk-seudullahan maan parhaat julkiset.
Onko tuo pelkkää omaa laiskuutta ja mukavuudenhalua jota käytetään tekosyynä? Ihan varmasti julkisillakin pääsisi hyvin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33ee653f-a180-4a2b-a84f-79b32444f23e
Kommentit (1360)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin silloin kun itse olin Jorvissa töissä, niin bussit sairaalan pihalta lähti aina esim. klo 20.55 vaikka talossa liki kaikilla iltavuorot loppuivat esim 21.00,21.15 ja seuraavat bussit lähtivät esim. klo 22.00 (ei kaikki, mutta osa)
Aamulla taas bussit tulivat sairaalan pihalle esim. 06.20 ja 06.55 (joko hengailet siellä, tai myöhästyt) vaikka suurimmalla osalla työt alkaa klo 07.00.Hyvä esimerkki toisesta näkökulmasta tähän keskusteluun, että kaikilla kuvitellaan olevan käytössään auto, vaikka näin ei pääkaupunkiseudulla suinkaan ole.
Kyllä Meilahdessakin valtaosa hyödyntää mielellään julkisia liikenneyhteyksiä, vaikka tästä keskustelusta muuta voisi olettaa.
Asun perheeni kanssa Espoossa ihan hyvällä alueella rivitaloyhtiössä. Yhtiössä on tasan yksi parkkipaikka asuntoa kohden. Ja yksi vieraspaikka. Lähistöllä ei ole parkkipaikkoja enempää missään (koska ne on muiden rivariyhtiöiden ja omakotitalojen asukkaiden omia paikkoja. Kadun varressakaan ei ole parkkipaikkoja. Meillä on siksi vain yksi auto. Mies kulkee sillä töihin, koska hänen täytyy työssään päivän aikana ajaa useampaan paikkaan eli auto on pakollinen. Näin ollen minä olen autoton. Sote-alalla olen. En voi harkitakaan Meikkua työpaikkana, koska länsimetron myötä työmatka sinne kestää julkisilla ihan liian pitkään.
Mikä on liian pitkään? Entä missäpäin Espoota asutte? Ainakin Kivenlahdesta kulkee bussi suoraan Meilahden sairaalan pysäkille, kesto n. 45 minuuttia ja Tapiolasta vaan n. 16 minuuttia.
Tämä on myös maantieteellinen ongelma. Helsingin niemelle pääsee vain muutamasta suunnasta, ei joka puolelta koska siellä on meri. Ja joudutaan rakentamaan todella tiheästi. Sen vuoksi liikenne sumppuuntuu, myös julkinen. Ja sen vuoksi myös parkkipaikoille on aika vähän tilaa. Esim. Tampereella on ihan eri tilanne, vaikka iso kaupunki sekin on.
Vierailija kirjoitti:
Parkkipaikkoja potilaille ennemminkin. He niitä enemmän tarvitsee. Halpoja ja monen päivän pituisia.
Kannattaako potilaan tulla sairaalaan jossa ei ole henkilökuntaa? Vai tuletko moneksi päiväksi odottamaan josko joku kävelijä tulisi?
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden ihmisen, joka asuu Töölössä ja on Meikussa töissä. Hän kulkee työmatkat autolla paitsi kauniina kesäpäivinä kävelee. Hänellä on liukuva työaika virka-aikaan, joten ehtii kyllä hetken etsiä parkkipaikkaa aamuisin Meikussa. Sanoo, että autolla ehtii silti nopeammin töihin kuin ruuhkabussilla ja siksi valitsee auton.
Eiköhän suuri osa valittajista ole juuri tällaisia mukavuudenhaluisia ja laiskoja tapa-autoilijoita, joille sen parkkipaikan pitää löytyä niin läheltä kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Sairaala voisi vaikka itse ehdottaa reittiä julkisilla näille jotka valittaa, varmasti onnistuisi kun pk-seudulla julkiset kulkee 10min välein lähes kaikkialle.
joo ydinkeskustassa ehkä toimii 10 min välein ne vuorot...mut ei koko pk-seudulla..tää ei ole mikää pikkupitäjä missä 15min ajetaan päästä päähän. Lisäksi hoitajien työvuorotkaan taida olla 8-16.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin silloin kun itse olin Jorvissa töissä, niin bussit sairaalan pihalta lähti aina esim. klo 20.55 vaikka talossa liki kaikilla iltavuorot loppuivat esim 21.00,21.15 ja seuraavat bussit lähtivät esim. klo 22.00 (ei kaikki, mutta osa)
Aamulla taas bussit tulivat sairaalan pihalle esim. 06.20 ja 06.55 (joko hengailet siellä, tai myöhästyt) vaikka suurimmalla osalla työt alkaa klo 07.00.Hyvä esimerkki toisesta näkökulmasta tähän keskusteluun, että kaikilla kuvitellaan olevan käytössään auto, vaikka näin ei pääkaupunkiseudulla suinkaan ole.
Kyllä Meilahdessakin valtaosa hyödyntää mielellään julkisia liikenneyhteyksiä, vaikka tästä keskustelusta muuta voisi olettaa.
Asun perheeni kanssa Espoossa ihan hyvällä alueella rivitaloyhtiössä. Yhtiössä on tasan yksi parkkipaikka asuntoa kohden. Ja yksi vieraspaikka. Lähistöllä ei ole parkkipaikkoja enempää missään (koska ne on muiden rivariyhtiöiden ja omakotitalojen asukkaiden omia paikkoja. Kadun varressakaan ei ole parkkipaikkoja. Meillä on siksi vain yksi auto. Mies kulkee sillä töihin, koska hänen täytyy työssään päivän aikana ajaa useampaan paikkaan eli auto on pakollinen. Näin ollen minä olen autoton. Sote-alalla olen. En voi harkitakaan Meikkua työpaikkana, koska länsimetron myötä työmatka sinne kestää julkisilla ihan liian pitkään.
Mikä on liian pitkään? Entä missäpäin Espoota asutte? Ainakin Kivenlahdesta kulkee bussi suoraan Meilahden sairaalan pysäkille, kesto n. 45 minuuttia ja Tapiolasta vaan n. 16 minuuttia.
Espoossa on muitakin paikkoja kuin Kivenlahti ja Tapiola. Varmasti hän osaa katsoa reitit ja aikataulut itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parkkipaikkoja potilaille ennemminkin. He niitä enemmän tarvitsee. Halpoja ja monen päivän pituisia.
Kannattaako potilaan tulla sairaalaan jossa ei ole henkilökuntaa? Vai tuletko moneksi päiväksi odottamaan josko joku kävelijä tulisi?
Meilahden sairaala-alueella työskentelee tuhansittain ihmisiä, joten turha liioitella ettei siellä ole yhtään henkilökuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika keskellä Espoota asutaan. Reittioppaan mukaan matka-aika on yhteen suuntaan 1 h 8 min.
Potilas pääsee hyvin julkisilla Meikkuun. Itse pääsin Porvooseen Hgistä polven tekonivelleikkaukseen ja tulin komiasti kela taxilla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on myös maantieteellinen ongelma. Helsingin niemelle pääsee vain muutamasta suunnasta, ei joka puolelta koska siellä on meri. Ja joudutaan rakentamaan todella tiheästi. Sen vuoksi liikenne sumppuuntuu, myös julkinen. Ja sen vuoksi myös parkkipaikoille on aika vähän tilaa. Esim. Tampereella on ihan eri tilanne, vaikka iso kaupunki sekin on.
Tampereella on omat ongelmansa. Täällä kierretään isoja järviä. Kaupunki on rusetinmuotoinen, Pispala pullonkaulana. Rengasliikennettä ei tulla koskaan saamaan ja päästäkseen kaupunginosasta toiseen julkisilla on usein ensin mentävä keskustaan vaihtamaan, jopa kilometreja väärään suuntaan. Bussit kulkevat pääväyliä, poikittain huonosti tai ei lainkaan. Mulla itäpuolelta tulevalla on tunnin matka julkisilla töihin (15 km, 1 vaihto) ja 17 minuutin kävely bussipysäkiltä Kalevassa (!) asuvan tyttären luokse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoossa on muitakin paikkoja kuin Kivenlahti ja Tapiola. Varmasti hän osaa katsoa reitit ja aikataulut itsekin.
Yrittää kuitenkin esittää, ettei julkisia yhteyksiä löydy. Hyvä tietenkin, jos mieluinen työpaikka on löytynyt läheltä kotia, mutta tuskinpa on kovin tarkkaan niitä yhteyksiä edes pohtinut tai katsellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaala voisi vaikka itse ehdottaa reittiä julkisilla näille jotka valittaa, varmasti onnistuisi kun pk-seudulla julkiset kulkee 10min välein lähes kaikkialle.
joo ydinkeskustassa ehkä toimii 10 min välein ne vuorot...mut ei koko pk-seudulla..tää ei ole mikää pikkupitäjä missä 15min ajetaan päästä päähän. Lisäksi hoitajien työvuorotkaan taida olla 8-16.
Jep. Ja mä olen huomannut tämän raideliikenteeseen siirtymisen myötä, että ne poikittaisliikenteen bussit, joilla nyt vielä jotenkin kohtuullisen suoraan pääsisi paikasta A paikkaan B, kiertää sitten monen mutkan kautta eli matka-aika on pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Potilas pääsee hyvin julkisilla Meikkuun. Itse pääsin Porvooseen Hgistä polven tekonivelleikkaukseen ja tulin komiasti kela taxilla.
jos on niin huonossa kunnossa niin ambulanssi torvet soiden, kela taxi, taxi, paremmassa kunnossa niin Hgistä Meikkuun hyvä julkinen liikenne.
Vierailija kirjoitti:
Työpäivästä tulee sitä raskaampi ja pidempi, mitä enempi joutuu omaa lihasvoimaa käyttämään. Itse joudun pyöräilemään parikymmentä minuuttia töihin ja takaisin eli joutuu jaksamaan työn lisäksi vielä 40 min. liikuntaa.
Ymmärrän ex-hoitajana, jos ei halua enää työmatkoilla voimiaan liikaa käyttää. Hoitajat joutuvat paljon työssään kävelemään.
siskoni liikkuu vapaa-ajallakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilahden sairaala-alueella työskentelee tuhansittain ihmisiä, joten turha liioitella ettei siellä ole yhtään henkilökuntaa.
Sinulle kai tärkeintä on että se sinua hoitava lääkäri on saanut autonsa parkkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään käsitystä, paljonko siellä Meilahdessa on henkilökunnalle parkkipaikkoja ja paljonko niiden tarve olisi? Tämä tieto auttaisi konkretisoimaan ongelman suuruuden.
Ei minulla ainakaan ole tietoa. Tuossa jutussahan kerrottiin selvästi, että ongelma on talvisin. Kesäaikaan osa pyöräilee kauempaakin. Niin kallista on asuminen siellä lähiympäristössä, että eihän hoitajien palkoilla niitä voi ostaa. Olin Meilahdessa töissä v. 2012-2013, Tukholmankadulla lähes liikuntapuistoa vastapäätä. Olihan se tilanne kaaos jo silloin. Meikun henkilökunnan autoja kuulemma oli jopa metsässä ja siirtolapuutarhan parkkiksella oli vahti, koska muuten niiden jäsenille ei olisi ollut parkkipaikkoja.
kaupunginasuntoja yh lle
Vierailija kirjoitti:
Potilaskin saattaa joutua odottamaan tunteja kelataksia ja kerran kelataksi pääsi paikalle, kieltäytyi ottamasta potilasta kyytiin, kun ei sillä kuiten rahaa ole ja lähti pois.
Jälleen kerran, Suomessa on asiat liian hyvin, kun tulee pillitystä, että kantakaupungissa ei työnantaja järjestä parkkipaikkaa. LOL. Tukehtukaa tuskaanne.
Lahdesta jopa tullaan töihin päivittäin Hkiin junalla.