Väite: Meilahden sairaalasta on irtisanoutunut hoitajia, koska parkkipaikkoja ei riitä
Siis mihin Helsingissä tarvii omaa autoa kun maan parhaat julkiset? Ymmärtäisi jos olisi kyse vaikka Seinäjoen keskussairaalasta, mutta pk-seudullahan maan parhaat julkiset.
Onko tuo pelkkää omaa laiskuutta ja mukavuudenhalua jota käytetään tekosyynä? Ihan varmasti julkisillakin pääsisi hyvin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33ee653f-a180-4a2b-a84f-79b32444f23e
Kommentit (1360)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan palkalla ei asuta lähelläkään Meilahden sairaalaa. Siinä on tosi kalliita alueita ympärillä. Julkisilla taas monesta paikasta kauempaa tuonne pääsee loppujen lopuksi aika huonosti. Esimerkiksi Espoon Kauklahteen (joka on siis jo kehä III tuntumassa, eli sinne ja siihen välille mahtuu jo paljon kohtuuhintaisia alueita) Meilahdesta ajaa 20 minuuttia autolla, mutta julkisilla menee vähintään tunti suuntaansa. Jos Sari Sairaanhoitaja on esimerkiksi perheellinen ihminen, niin tuskin hänellä on aikaa käyttää 2h päivästä työmatkaansa.
Julkiset kyllä kulkee pk-seudulla, mutta jos joutuu yhtään vaihtamaan tms., niin tunti menee helposti. Maalaiset ei ymmärrä tätä, jos lähtevät aina liikkeelle Helsingin keskustasta. Sieltä kaikki linjat lähtee, eli sieltä käsin pääsee kyllä helposti moneen paikkaan. Sari Sairaanhoitajalla ei ole kuitenkaan varaa asua keskustassa. Jostain Itä-Helsingin perukoilta, pohjoisemmalta Vantaalta tai Espoosta sieltä kauempaa (Tapiolaan ei Sari Sairaanhoitajalla riitä rahkeet), menee helposti tunti julkisilla Meilahteen. Mutta autolla nuo matkat ei ole pitkiä ja Meilahteen pääsee hyvin lyhyellä kaupunkiajolla (Tampereen tietä tai Turun tietä), joten autolla matka melko kaukaakin taittuu nopeasti.
Jos se sairaanhoitaja työllistyy vaikka Peijakseen tai Jorviin, tai jollekin kotia lähempänä olevalle pienelle terveyspalvelujen toimittajalle, niin tottakai hän vaihtaa mieluummin sinne. Se Kauklahdessa asuva sairaanhoitaja ajaa autolla jo Hämeenlinnaan asti siinä ajassa, mitä menisi mennä julkisilla Meilahteen. Että ehkä menee sitten sinne töihin, ja muuttaakin sinne, kun siellä asuminenkin maksaa vähemmän kuin Meilahden ympäristössä.
Hyvää elämää Hämeenlinnassa!
Noh, en minä sinne ole menossa. Tuon lainaamasi tekstin kirjoitti kauppatieteiden maisteri. Mutta ymmärrän kyllä tuon Meilahden sairaanhoitajien problematiikan. Minusta on hassua, että joku ei ymmärrä. Ja ei Hämeenlinnassa tietääkseni mitään vikaa ole. Yksi ystäväni asuu siellä ja hyvin on viihtynyt.
Lisään vielä, että henkilökohtainen motiivini puuttua koko asiaan on ehkä se, että Suomen kaltaisessa harvaan asutussa maassa autoilun hankaloittaminen on ihan järjetöntä. Ihmisten elämästä tehdään väkisin hirveän hankalaa autoilua rajoittamalla, kun se siitä saatava hyöty on yksi kärpäsen kakka (jos edes sitäkään) missään ilmastonmuutoksessa.
Helsinki on todella pieni kaupunki ja alle 10km keskustassa ollaan jo ihan pellolla/metsässä. Ihan naurettavaa, ettei sinne muka muutama parkkipaikka mahtuisi.
Motiivi parkkipaikkojen pihtaamiseen ei ole ympäristö. Tonteista ja kiinteistöistä saadaan enemmän rahaa irti kun unohdetaan rakentaa parkkipaikka. Ei ympäristösyyt oikeasti paljoa paina.
Ei pidä paikkaansa. Silloin kun asiat oli vielä hyvin, niin kerrostaloalueelle oli kaavoitettu myös tietty määrä parkkipaikkoja. Niitä oli kavaoitettu katujen varsille ja talon rakentajan piti rakentaa myös autopaikat. Kaduilla mahtui liikkumaan autoilla ja myös ihan keskusta-alueella oli katuparkkeja.
Kun virheet pääsivät mukaan kauounkisuinnitteluun, niin alkoi autoilun ja parkkipaikkojen alasajo. Uusiin kortteleihin ei enää kaavoiteta parkkipaikkoja lainkaan eikä niitä velvoiteta talon rakentajalle. Syntyy väkisin autoton kaupunki.
Sellainen kaupunki on köyhille. Joilla ei ole varaa autoon. Ymmärrän hyvin, että kaupunkiin halutaan viheralueita ja kävelykatuja. Niin pitää ollakin. Mutta tarvitaan myös helppoutta liikkua autoilla. Se se tuo sitä elävyyttä ja mahdollisuuksia.
Ja tämän takia onkin ihan älytöntä, että ihmiset halutaan keskittää isoihin kaupunkeihin joukkoliikenneyhteyksien varrelle. Lopputuloksena on epäviihtyisiä, ahtaita radanvarsia kansirakenteineen. Kansirakenteita ja parkkitaloja pitää kuitenkin olla, että saadaan parkkipaikkoja, kun autottomuus on aivan utopistinen vaatimus.
Yhdyskuntarakenne on aivan vino, kun esim. Espooseen muuttaa 4300 uutta ihmistä per vuosi. Näistä 40 % muita kuin suomea äidinkielenään puhuvia. Ei töitä, ei parkkipaikkoja, epäviihtyisä, ahdas kaupunki, jossa segregaatiota.
Joukkoliikenneyhteyksiä pitäisi parantaa maakunnissa eikä jo näissä valmiiksi täyteen ahdetuissa ongelmapesäkkeissä. Olisi tilaa asua ja pienet paikkakunnat elpyisivät. Keskittäminen on p***eestä.
Lisäyksenä, että kyllä niitä autopaikkoja kaavoitetaan uusiinkin asuntoihin. Esim. Espoolla on oma vyöhykemalli, jossa määritellään ap/k-m2. Noissa on toki poikkeuksia riippuen siitä mihin rakennetaan. Silloin autopaikkamäärät voivat jäädä alhaisemmiksi.
Mutta tuossa edellä jo hieman perustelin, miksi tämä on ongelmallista jo valmiiksi täyteen ahdetussa kaupungissa. Kyllä Suomessa olisi tilaa ja paljon paikkakuntia, joissa olisi edullista asua, parkkipaikoille tilaa ja mahdollisuus työpaikkoihin, jos ei poliittisilla päätöksillä, hiilineutraaliuksilla ja tehokkuusajattelulla pilattaisi koko yhteiskuntarakennetta.
Suunnittelijana törmäsin Helsingin kaavoittajien autovihamielisyyteen jo 10 vuotta sitten. Autopaikkoja ei selvästi enää haluttu vaikka itse niitä yritin uusiin asuinkortteleihin ehdottaa.
Pohjimmiltaan on kyse punavihreästä kaupunginvaltuustosta ja kaupungin johdosta joiden tavoitteet ohjaavat asemakaavoituksesta.
Autovihamieliset vihreät ovat viimeisen vuosikymmenen aikana ehtineet pilaamaan paljon;
Keskustatunneli on äänestetty nurin, Jätkäsaaren liikenne saatu täysin solmuun ja ympäri kaupunkia nousee kohteita joissa ei ole riittävästi autopaikkoja. Moottoriteitä kavennetaan siten että kaupungista ei kriisitilanteessa pääse pois jne. puhumattakaan keskusta näivettymisestä.Samaan aikaan liikenne muuttuu sähköiseksi ja päästöttömäksi nopeammin kuin kukaan ymmärtääkään.
Kukaan ei ole pystynyt esittämään tutkimusta tai uskottavaa liikenne-ennustetta jonka mukaan yksityisautoilu olisi vähenemässä.Meilahdessa autovihamielisyys nousee jo aivan järjettömälle tasolle.
Kyllä koulutettujen huippuosaajien on päästävä työpaikalleen. Potilaat on hoidettava.Myös etätöiden yleistyminen on vähentänyt autoliikennettä huomattavasti. On kuitenkin töitä joita ei voi tehdä etänä, kuten hoitotyö.
Etätyöt eivät kuitenkaan saa ihmisiä luopumaan autoistaan. Ruuhka-aikaan liikenne voi etätöiden vuoksi vähentyä, mutta silloinhan hoitohenkilökunta ym voisivat helpommin ajaa omilla autoillaan työpaikoilleen.
Parkkipaikkoja on siis edelleen oltava erityisesti sairaaloissa ja vastaavilla paikoilla, mutta myös asuinalueilla.Etätyö mahdollistaa esim. työt kesämökiltä, mutta sinne mennään autolla. Lapset viedään edelleen harrastuksiin autolla ja ruuat haetaan autoilla.
Ja tulevaisuudessa siis sähköautolla tai muulla päästöttömällä ajoneuvolla.
Se on juuri näin. Minä teen pääasiassa etätöitä, mutta ei mulle tulisi mieleenkään luopua autostani. Mulla on pari lasta, käyn siellä mökilläkin, tottakai menen Prismaan autolla, enkä ala kantaa neljää kassillista ruokaa kävellen, lasten harrastuskuskaukset tietysti autolla, julkisillahan siinä menisi aivan liikaa aikaa.
Mutta minä asunkin täällä kehä III tuntumassa rivarialueella. Yksi kriteeri asunnon valinnalle oli hyvät kulkuyhteydet omalla autolla joka suuntaan (eli juurikin kehätien läheisyys) ja se, että on kaksi parkkipaikkaa/asunto ja lisäksi talonyhtiön vieraspaikkoja.
Meilahteen menin omaisena tietysti autolla. En edes katsonut, kauanko julkisilla olisi mennyt, mutta joka tapauksessa hankalasti vaihtojen kera.
Vierailija kirjoitti:
Ennen julkinen liikenne toimi esim lännen suunnasta, enää ei.
Toimii aivan loistavasti. Minäkin metsänreunassa asuja ajan metroparkkiin omalla autolla, ja hurvautan siitä metrolla keskustaan. Ei ongelmaa.
Kun hoitajat olivat lakossakin palkankorotustensa takia, miksi parkkipaikka-asiaa ei silloin otettu esille?
Ainakin silloin kun itse olin Jorvissa töissä, niin bussit sairaalan pihalta lähti aina esim. klo 20.55 vaikka talossa liki kaikilla iltavuorot loppuivat esim 21.00,21.15 ja seuraavat bussit lähtivät esim. klo 22.00 (ei kaikki, mutta osa)
Aamulla taas bussit tulivat sairaalan pihalle esim. 06.20 ja 06.55 (joko hengailet siellä, tai myöhästyt) vaikka suurimmalla osalla työt alkaa klo 07.00.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen julkinen liikenne toimi esim lännen suunnasta, enää ei.
Toimii aivan loistavasti. Minäkin metsänreunassa asuja ajan metroparkkiin omalla autolla, ja hurvautan siitä metrolla keskustaan. Ei ongelmaa.
Mutta keskustasta pitäisi vielä mennä bussilla tai raitiovaunulla Meilahteen, jos olisit siellä töissä. Yksi Meilahden sairaala-alueen ongelmista onkin, että pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä kehitetään metron ja lähijunien varaan. Toimii kohtuulisen hyvin, jos se, minne olet menossa, on metron tai radan varressa. Meilahden sairaala-alue ei ole.
Aidan takana oli vihreämpää tilaa kirjoitti:
Jep jep, yrityksemme muutti joitain vuosia sitten Espooseen. Pysäköintitilojen tarve noin 60 autoa ja näitä mahdollisuuksia ei Helsinki tarjonnut. Liikevaihto 22 milj jonka Espoo hyvin huomioi tiloja tarjoessaan. Kiitos siitä Espoolle.
Meilahden sairaala on täysin eri mittakaavassa ja eiköhän siellä suurin osa työntekijöistä ole vaan tyytyväisiä keskeisestä sijainnista ja hyvistä julkisista liikenneyhteyksistä, vaikka nuo muutamat valittajat löytyykin.
Itse olen ratkaissut asian asumalla vuokralla suht lähellä Meikkua. Vuokra on suolainen ja myönnän että kirveltää ajatus että suurin osa palkasta menee asumiseen eikä käytännössä ole mitään mahdollisuuksia säästää niin että joskus ostaisi oman asunnon. Olen tavallaan hyväksynyt sen, että minulla ei koskaan tule olemaan omistusasuntoa. Mutta eipähän tarvitse maksaa auton omistamisesta tai repiä hiuksia päästä joka työpäivä parkkipaikan takia. Maksan vuokrassa myös siitä, että työmatkani kävelee alle puolessa tunnissa. Perheelliselle tämä ei olisi mahdollista.
Se parkkiralli mitä moni työkaveri käy läpi joka päivä on hirveää sivustaseurattavaa. Pari kertaa viikossa käy niin, että joku laittaa viestiä miten myöhästyy koska ei kertakaikkiaan löydä paikkaa mihin auton tunkisi ja joutuu ajamaan kauemmas ja kävelemään sieltä Meikkuun. Onneksi meidän lähiesimies ymmärtää ja tiimi joustaa, mutta on tämä taas yhdenlainen täysin turha lisäkuormitus. Moni tosiaan asuu niin kaukana että auto on pakollinen. On toki myös työkavereita jotka käyttävät päivästä oikeasti sen 1,5-2 h yhdensuuntaiseen työmatkaan jossa on 2-4 liikennevälineen vaihtoa.
T: HUSlainen.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin silloin kun itse olin Jorvissa töissä, niin bussit sairaalan pihalta lähti aina esim. klo 20.55 vaikka talossa liki kaikilla iltavuorot loppuivat esim 21.00,21.15 ja seuraavat bussit lähtivät esim. klo 22.00 (ei kaikki, mutta osa)
Aamulla taas bussit tulivat sairaalan pihalle esim. 06.20 ja 06.55 (joko hengailet siellä, tai myöhästyt) vaikka suurimmalla osalla työt alkaa klo 07.00.
Hyvä esimerkki toisesta näkökulmasta tähän keskusteluun, että kaikilla kuvitellaan olevan käytössään auto, vaikka näin ei pääkaupunkiseudulla suinkaan ole.
Kyllä Meilahdessakin valtaosa hyödyntää mielellään julkisia liikenneyhteyksiä, vaikka tästä keskustelusta muuta voisi olettaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä opiskelin sairaanhoitajaksi kasarin puolivälissä. Tein yhden harjoittelujakson Jorvissa. Asuin siihen aikaan Vantaalla Martinlaaksossa ja iltavuorosta päästessäni jouduin menemään ensin bussilla Helsingin keskustaan ja siellä vaihtamaan Martinlaaksoon menevään bussiin, koska poikittaisliikenne ei iltaisin enää toiminut. Ei tullut mieleenikään valmistumisen jälkeen hakeutua Jorviin töihin. Jos mulla olisi ollut auto ja ajokortti, olisin voinut Jorvia harkitakin. Nyt asun paikassa, josta Jorvi on ihan järkevien kulkuyhteyksien päässä, mutta Meilahti ei enää ole, koska HSL uudisti reittejään ja vuoroja. Olen tosin jo vaihtanut alaakin ja teen 100%:sti etätöitä, joten mulle ei ole enää väliä, miten joukkoliikenne toimii.
Minä ratkaisin homman muuttamalla työpaikkaa
Nyt omakotitalo, lapset pyöräilee kouluun ja minä kävelen töihin
Mies etänä ja 2 pv viikossa Helsingissä
Ehdotan että Humallahden kallioiden päälle rakennetaan parkkitalo. Siitä voisi olla siltayhteys suoraan Siltasairaalaan. Varmaan kaikki olisivat tyytyväisiä. Kesärannan alueelle sopisi myös paljon autoja. Tila on tällä hetkellä tehottomassa käytössä.
Irtisanoutumiseen ei kyllä tarvita mitään syytä, eli mikään tekosyy tuo ei ole.
meilahdensairaala on muutenkin väärässä paikassa. voidaan tuhota ilmasta ja mereltä käsin helposti sotatilanteessa. kriittiset palvelut pois kaupunkien keskustoista ja heti. putte voi lamauttaa sotehommat liian helposti. tosin mariinin hallitus ja hus lamautti koko suomen terveydenhuollon totaalisesti. eli ei tarvitse pelätä ulkovaltojen iskuja tyhjiin sairaaloihin. toivottavasti pois lähteneet ei enää palaa huussille töihin. kyllä meikku pitäisi olla helsinkin pohjoispuolella, niin mahtuisi parkkipaikkoja rakentaa ympärille.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan siellä parkkihalleja, mutta on ahneuksissaan niin kalliita ettei hoitajien palkoilla kannata pitää autoa siellä. Työnantaja voisi tulla vastaan antamalla parkkikortin edullisesti. Mutta ei vain HUS näytä arvostavan hoitajien työtä.
HYS:lla on muutenkin tosi alhaiset palkat. Siellä on sairaanhoitajan palkka noin 2500 ilman vuorolisiä. Eli jos teet vaikka poliklinikkatyötä johon ei kuulu iltoja, niin tuo on se palkka sitten. Ja nämä ei ole mitään perustason sairaanhoitoa vaan erikoissairaanhoitoa johon pitää usein olla lisäkoulutuksia.
Kehä III ulkopuolella ihan tavallisessa vanhusyksikössä parempi palkka ja saat vuorolisät päälle eikä varmasti ole parkkipaikka ongelma.
Miettikää että Koronan aikana HUS hoitajat saivat kertakorvauksena 70€. Siis ne, jotka hoitivat kolmessa vuorossa eristettyjä koronapotilaita vajaalla miehityksellä. Mun mielestä jokaiseen vuoroon olisi pitänyt laittaa 70€ lisää palkkaa muta tämä tuli siis koko talvelta tänä yksi ruhtinaallinen 70€.
Itse en olisi suostunut olemaan siellä töissä hetkeäkään, miksi riskeerata oma terveys tuohon hintaan?
Tämä just
Itse lähihoitajana saan 2560 e kuukausipalkkaa. Teen ihan keveää ohjaustyötä.
Työpaikkani pihalla on parkkipaikkoja vaikka kuinka ja ilmaisia vielä. Talvella lämpöpistokkeesta maksan 60 e koko talvikaudella
Ei maksa vaivaa lukea sairaanhoitajaksi ja erikoistua jonnekin lasten teholle tai leikkurin. Ja päälle vielä kulkuyhteyksien vaikeus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulla taas bussit tulivat sairaalan pihalle esim. 06.20 ja 06.55 (joko hengailet siellä, tai myöhästyt) vaikka suurimmalla osalla työt alkaa klo 07.00.Hyvä esimerkki toisesta näkökulmasta tähän keskusteluun, että kaikilla kuvitellaan olevan käytössään auto, vaikka näin ei pääkaupunkiseudulla suinkaan ole.
Kyllä Meilahdessakin valtaosa hyödyntää mielellään julkisia liikenneyhteyksiä, vaikka tästä keskustelusta muuta voisi olettaa.
Asun perheeni kanssa Espoossa ihan hyvällä alueella rivitaloyhtiössä. Yhtiössä on tasan yksi parkkipaikka asuntoa kohden. Ja yksi vieraspaikka. Lähistöllä ei ole parkkipaikkoja enempää missään (koska ne on muiden rivariyhtiöiden ja omakotitalojen asukkaiden omia paikkoja. Kadun varressakaan ei ole parkkipaikkoja. Meillä on siksi vain yksi auto. Mies kulkee sillä töihin, koska hänen täytyy työssään päivän aikana ajaa useampaan paikkaan eli auto on pakollinen. Näin ollen minä olen autoton. Sote-alalla olen. En voi harkitakaan Meikkua työpaikkana, koska länsimetron myötä työmatka sinne kestää julkisilla ihan liian pitkään.
QuickHelp kirjoitti:
Miksei siihen sairaalakompleksiin voi lyödä 8-kerroksista parkkitaloa yhteen korttelin kulmaan nimenomaan henkilökunnalle? Surkeaa suunnittelua joltakin viherpiipertäjäarkkitehdilta.
Ottakaa yksi asiakasparkkipaikka henkilökunnan käyttöön ensiavuksi. Asiakkaat käyvät kerta/pariluontoisesti sairaalassa, voivat kulkea julkisilla/taksilla/joku heittää.
Henkilökunta on siellä joka päivä.
Silmäsairauksien hoitoon valmistuu uusi sairaala pian ja silloin voi varmaan purkaa vanhan rakennuksen sekä rakentaa 10 kerroksisen pysäköintitaloin eli puolet maan alle ja loput päälle. Luulisi että pysäköintiongelmat poistuisivat Meilahdesta. ks. https://www.google.com/maps/@60.1898782,24.9086432,3a,75y,110.98h,76.93…
Vierailija kirjoitti:
Kun työnteko ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta, niin onhan se nyt parempi sanoa syyksi jotain muuta, esim. tuo parkkipaikkapula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun työnteko ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta, niin onhan se nyt parempi sanoa syyksi jotain muuta, esim. tuo parkkipaikkapula.
Kun työnteko ei tietyssä paikassa yksinkertaisesti kiinnosta, on aika vaihtaa työpaikkaa. Sote-alan ihmisille löytyy työpaikoista valinnanvaraa. Ei heidän tarvitse työttömiksi jäädä.
Tunnen yhden ihmisen, joka asuu Töölössä ja on Meikussa töissä. Hän kulkee työmatkat autolla paitsi kauniina kesäpäivinä kävelee. Hänellä on liukuva työaika virka-aikaan, joten ehtii kyllä hetken etsiä parkkipaikkaa aamuisin Meikussa. Sanoo, että autolla ehtii silti nopeammin töihin kuin ruuhkabussilla ja siksi valitsee auton.
Jep jep, yrityksemme muutti joitain vuosia sitten Espooseen. Pysäköintitilojen tarve noin 60 autoa ja näitä mahdollisuuksia ei Helsinki tarjonnut. Liikevaihto 22 milj jonka Espoo hyvin huomioi tiloja tarjoessaan. Kiitos siitä Espoolle.