Mikä hämmästytti puolison suvussa?
Minua se, että ennen ruokailua laitettiin kädet ristiin ja rukoiltiin. Sellaisesta olin lukenut vain vanhoista ajoista kertovista kirjoista.
Kommentit (994)
Nunna kirjoitti:
Kuinka tynnyrissä kasvaneita ovat. Toki ymmärrän, kun ei ole koulutusta ja elanto on saatu maataloudella ja sekin on melko vaatimatonta. Mukaan astuivat myös viina ja mielenterveyden ongelmat.
Silti tuli yllätyksenä kuinka huonosti ovat nykyajasta perillä. Eivät millään ymmärrä edes sitä, kun itse opiskelin ekonomiksi ja menin hyvään työpaikkaan. Edelleen kyselevät kaikkea vuorotyöstä ja hoitoalan raskaudesta. En ole koskaan ollut enkä harkinnut hoitoalalle menemistä, mutta ei mene kaaliin vaikka yli 10 vuotta olen rautalankaa aiheesta jo vääntänyt.
Lisäksi luulin heitä paljon vanhemmiksi kuin ovat. Oletin heidän olevan noin 65-vuotiaita, kunnes anoppi kysyi, ehtisinkö auttaa kahvituksessa kun hänellä on 50v syntymäpäivät.
Siis menit yhteen jonkun kouluttamattoman kanssa vai miten juuri sinun miehesi onnistui saamaan ihan ekonomin, muille kun riitti vain kauppatieteiden maisterit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsin naimisiin rikkaan pojan kanssa ja minulle tuli yllätyksenä ettei heistä kukaan käy töissä koko suvusta. Eivät ole olleet töissä kolmeen sukupolveen.ovat perineet paljon omaisuutta 150 vuotta sitten.
Kuulostaa hyvältä. Tekevätkö edes vapaaehtoistyötä?
Kuinka pieni se on ja kuinka vähän on tekemisissä toistensa kanssa.
Miehen siskolle tuli ero silloin kun me suunniteltiin häitä.
Se oli niin kova paikka hänelle että jätti veljenä häihinkin tulematta :D ja ei edes onnitellut vaikka nähtiin viikko häiden jälkeen kasvotusten. Ihanan aikuinen ihminen. (Vain iän puolesta).
Miehen äiti puolusteli tällaista toimintaa, ei saanut multa ymmärrystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että akateemiset korkeasti koulutetut ihmiset voivat olla oikeasti tyhmiä. Kirjasivistys ei näemmä tuo sydämen sivistystä.
Puolison suvussa yksi tuollainen. Ikiopiskelija, kouluttaa itseään kaiken aikaa mutta yleissivistys sekä sivistynyt käytös puuttuvat.
Taidat olla se suvun ilkeä ja kateellinen, salaivainen nainen, jonka tajunnanvirran mukana tulee ulos myös väärinkuulemiset ja muut oletetut "totuudet" kanssaihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Se miten hyvin kaikki tulevat toimeen toistensa kanssa. Aina ovat auttamassa ja tukemassa toisiaan jos on tarvetta. Sama alkoi koskea minua kun naimisiin menimme. Keskustelukulttuuri on kohteliasta ja toiset huomioon ottavaa. Ei alentavaa ja ilkeilevää mihin omassa suvussa olin tottunut. Ihmiset hyväksytään sellaisina kuin ovat mikä oli aivan uusi kokemus.
Olisinpa saanut syntyä tuollaiseen sukuun!
Kuinka sotkuista ja likaista voi ihmisillä olla.Tavaraa sängynalustat ja joka paikka täynnä.Ikkunoita ei ole pesty ainakaan kymmeneen vuoteen,vessanpytyt ihan mustia.Joka paikassa oleva lika.Ja kuitenkin ollaan vähän ollakseen muka parempaa väkeä.Ryysyjä naulakot täynnä ja keittiön kaappeja ei varmaan pesty ikinään.Kaikki vanhat aikakausilehdetkin säästetään ja matot tosi likaisia,sukat joutuu heti vaihtamaan kun sieltä tulee kotiin.
Nainen 53v kirjoitti:
Kuinka sotkuista ja likaista voi ihmisillä olla.Tavaraa sängynalustat ja joka paikka täynnä.Ikkunoita ei ole pesty ainakaan kymmeneen vuoteen,vessanpytyt ihan mustia.Joka paikassa oleva lika.Ja kuitenkin ollaan vähän ollakseen muka parempaa väkeä.Ryysyjä naulakot täynnä ja keittiön kaappeja ei varmaan pesty ikinään.Kaikki vanhat aikakausilehdetkin säästetään ja matot tosi likaisia,sukat joutuu heti vaihtamaan kun sieltä tulee kotiin.
Pääsisinpä höyrypuhdistimen kanssa desinfioimaan ja raikastamaan tämän kodin!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka jäykkiä, kankeita ja luokkatietoisia he olivat ja kaikki tämä ihan suotta.
Elämä olisi ollut paljon helpompaa jäykistelemättä.
Ja sinä et jäykällä ajattelutavalla halua uskoa että jotkut ihmiset nauttii tuosta elämäntyylistä.
Itse rakastin jo lapsena suvun hienoja pönötysjuhlia, kaikki oli hienoa ja ihanaa.
Se, miten etäisiä mieheni ja hänen sisaruksensa ovat keskenään. Asutaan samassa kaupungissa, mutta eivät ikinä tapaa toisiaan ilman että heidän vanhempansakin ovat paikalla.
Pohjois-Karjalalle terveiset. Etelä-Karjalasta löytyy myös. Onneksi on kohta ex-suku ja vaimo. T. Mies.
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Karjalalle terveiset. Etelä-Karjalasta löytyy myös. Onneksi on kohta ex-suku ja vaimo. T. Mies.
eipäs yleistetä, että vaan Pohjois- Karjalasta :D varmaan muualtakin,ehkä juuri maaseudulta löytyy
Miten järkyttävä äiti voi olla niin ihanalla miehellä. Anoppi on ilkeä, utelias, kohtelee lapsiaan epätasaarvoisesti, puuttuu kaikkien asioihin ja on itse omasta mielestään oikea täydellisyys.
Onneks ei mitään kovin ihmeellisiä oo paljastunu kenenkään seurustelukumppanin tai puolison suvusta. Mutta yhdessä perheesssä oli juttu joka oli mielestäni aika rasittavaa.
Miehillä oli maalla kaikki ulkotyöt, josta johtuen sisällä eivät sitten aikuiset miehet/nuoret aikuiset pojat oikein tehneet yhtään mitään, elleivät just just saunan lämmittäneet. Etenkin keittiössä, ei poikien kuulu tehdä mitään. Siellä sai sitten kulkea aikuisten ihmisten perässä anoppilassa laittelemassa roskia roskiin ja pöydälle jätettyjä juustoja jääkaappiin jne. Ja samaa kotona oman nuoren miehen kanssa.
Ei voi vieläkään ymmärtää vaik aikaa on jo menny, ettei lapsia kasvateta laittamaan roskia roskiin, ne saa vaan jättää minne huvittaa, joku muu kyllä hoitaa.
Minua hämmästytti, kun eivät hyväksyneet ja arvostelivat vähän joka asiaa minussa. Kylmää ja ynseää käytöstä. Miehen kännäilykin laitettiin minun syykseni jne. En ollut arvokas ihminen, vaikka olen työteliäs ja ammatti ja koulutus on.
Kun varakas isäni kuoli, sanoi yksi hyvin pirullisesti "Ei se mitään sieltä tule saamaan". No kappas vaan, kun ostin rahoilla oman kämpän. Jopas pisti turpansa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että siskoksilla on lapsi saman miehen kanssa. Samaan aikaan serkukset ja sisarukset ne lapset
Itse tunnen yhden naisen, jolla on lapsia kahdelle eri miehelle ja nämä miehet veljeksiä keskenään. Eikä siis kyse mistään hyväksikäytöstä tms vaan tää nainen seurusteli ensin nuoruuden rakkautensa kanssa, saivat lapsen, sitten ero ja rakastuikin tän miehen veljeen.
Mä tiedän yhden naisen, joka on ollut sängyssä kaikkien 4 veljeksen kanssa ja vielä isän.
Nuorin oli ensirakkaus. 2 keskimmäistä olivat tosi saman näköiset ja opiskeluoaikkakunnalla meni sänkyyn toisen ja sitten toisen kanssa. Jälkimmäisessä tietty kuvitteli oli nro 2.
Vanhin tuli vastaan ulkomailla, työharjoittelussa ja sitten isä tuli katsomaan poikaansa ja nämä rakastui.
Harjoittelu loppui, muuttivat yhteen ja yksitellen veljekset tuli katsomaan isän uutta heilaa.
Tyttö ja isä menivöt naimisiinkin
Hauska tarina!
Omat anoppi ja appi ovat tyhmempiä kuin vasemman jalan saapas. Anoppi on koulutukseltaan peräti merkantti ja tehnyt joskus hommia isännöintitoimistossa. Appi taasen on kuorma-autokuski ja ajanut jakeluautoa. Silti tiedetään kaikesta kaikki ja ikinä ei suostuta myöntämään, että ollaan väärässä. Ei hyväksytä sitä, että maailma kehittyy.
Esimerkki: appelle sanottiin, että pankkiin tarvitsee passin tai henkilökortin. Ei uskonut, vaan yritti hoitaa asioitaan ikivanhanalla pahvisella ajokortilla, kun ei onnistunut, suuttui niin pahasti, että tarvittiin paikalle vartijaa. Kun tein laskelmat siitä, että kesämökillä on tehty niin paljon halkoja, ettei heidän ja meidän elinaikana saada kaikkea kulumaan, ei uskottu, vaan piti tehdä lisää ja lopputuloksena sairaalreissu, kun ikivanha traktoriin kytkettävä "puunpilkkomakone" hajotti yhden sormen.
Vierailija kirjoitti:
Karjalaisena ei hyväksytty, hämäläiseen vasemmistosukuun.
Jos ne ei vaan tykänneet siitä, ettet osannut kielioppia? Kirjoittamaasi lauseeseen ei kuulu pilkkua ;D
Se, että olivat olevinaan jotenkin parempaa väkeä, kun suvussa on yksi lääkäri ja yhdestä piti tulla tuomari, mutta tulikin juomari.
Appiukko aina ruokapöydässä nosti kankkua ja pieraisi ja anoppi mauraa hekotteli.
Tämä oli asia, joka melkein erotti minut miehestäni.
Onneksi ei ole periytynyt hänelle.