Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä hämmästytti puolison suvussa?

Vierailija
13.04.2023 |

Minua se, että ennen ruokailua laitettiin kädet ristiin ja rukoiltiin. Sellaisesta olin lukenut vain vanhoista ajoista kertovista kirjoista.

Kommentit (994)

Vierailija
261/994 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme asiaa:

- Sivistymättömyys, heidän poika oli ainoa ylioppilas sekä anopin että appiukon suvussa.

- sydämmellisyys. Koulutuksen puutteesta huolimatta olin heti tervetullut ja oli kuin olisin kotiin tullut ystävien keskelle. Ihania ihmisiä.

- Ahkeruus. Siis kaikki puuhaavat koko ajan jotakin, jouten ei telkkaria katsota. Tarttui minuunkin, siellä todellakin tehdään töitä. Näkyy kyllä vaurautena, vaikkei koulutusta olekaan.

Vierailija
262/994 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstavat ovat ilmeisesti Savossa erilaiset. Isoihin syntymäpäiväjuhliin mentiin pokalla 2h etuajassa sopimatta. Juhlat siis kotona ja valmistelu oletettavasti kesken.

Kutsuttiin juhlimaan ja vietiin osamme tarjottavista. Yllättäen tuli muitakin tyhjin käsin ja saunasta tultua kaikki olikin syöty, eipä tarvinnut itse syödä pihvejä, jotka valinnut.

Päin naamaa kehuttiin miehen ex:n kauneutta. Ja sitten kuitenkin halattiin ikään kuin ystävällisesti vaikka epäkohteliasta muuten. Muitakin tökeröitä kommentteja siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/994 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuttava elämänasenne. Jäädään tuleen makaamaan. Jos tulee yksi ongelma, niin annetaan kaiken muunkin mennä päin peetä, koska enhän mä nyt voi mitään, kun mulla on tämä itse olen tottunut ihan erilaiseen elämän asenteeseen. Sisulla ja periksi ei anneta. Niin tosi raivostuttavaa katsoa, kun annetaan kaiken valua sormien välistä. Ei ole mitään sinniä eikä päämääriä. Keskitytään ongelmiin ja ryvetään niissä ja tehdään niistä esteitä. Raivostuttavaa. Kymenlaaksosta ovat nämä ja itse ihan toisaalta.

Vierailija
264/994 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että halaillaan aina tavatessa kaikkia ja lääpitään.

Täysin normaalia. Tuo lääppiminen on varmaan yliampuva termi jos et ole tottunut halaamiseen.

Se on osalle esittämistä. Kun pitää antaa niin sosiaalinen ja empaattinen kuva. Halua saisi roimasti vähentää vain niihin tilanteisiin, joissa se tulee sisimmässä aidosti. Muu on kiusallista. Maissa joissa halaillaan ja annetaan poskipusut aina tavatessa on ihmisiä, jotka kärsivät siitä samaan tapaan kuin Suomessa pakkosaunomisesta osa. Miksi pakotatte teinit saunaan perheen kanssa? Hallitaksenne?

Vierailija
265/994 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni perheessä vietetään aikuistenkin nimipäiviä ja ostetaan sinnekin lahjoja.

Vierailija
266/994 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme asiaa:

- Sivistymättömyys, heidän poika oli ainoa ylioppilas sekä anopin että appiukon suvussa.

- sydämmellisyys. Koulutuksen puutteesta huolimatta olin heti tervetullut ja oli kuin olisin kotiin tullut ystävien keskelle. Ihania ihmisiä.

- Ahkeruus. Siis kaikki puuhaavat koko ajan jotakin, jouten ei telkkaria katsota. Tarttui minuunkin, siellä todellakin tehdään töitä. Näkyy kyllä vaurautena, vaikkei koulutusta olekaan.

Mitä ihmettä, ajatteleeko vielä joku, että koulutus on sivistyksen mittari? Eihän koulutus kerro esimerkiksi että paljonko he lukevat uutisia, ottavat asioista selvää tai kuinka perehtyneitä ovat omaan alaansa. Huh nyt taas.

Vierailija
267/994 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marja82 kirjoitti:

Käytöstavat ovat ilmeisesti Savossa erilaiset. Isoihin syntymäpäiväjuhliin mentiin pokalla 2h etuajassa sopimatta. Juhlat siis kotona ja valmistelu oletettavasti kesken.

Kutsuttiin juhlimaan ja vietiin osamme tarjottavista. Yllättäen tuli muitakin tyhjin käsin ja saunasta tultua kaikki olikin syöty, eipä tarvinnut itse syödä pihvejä, jotka valinnut.

Päin naamaa kehuttiin miehen ex:n kauneutta. Ja sitten kuitenkin halattiin ikään kuin ystävällisesti vaikka epäkohteliasta muuten. Muitakin tökeröitä kommentteja siis.

Savostahan tuo tietenkin johtuu 🙄. Voi idiootti sentään...

Vierailija
268/994 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen 53v kirjoitti:

Kuinka sotkuista ja likaista voi ihmisillä olla.Tavaraa sängynalustat ja joka paikka täynnä.Ikkunoita ei ole pesty ainakaan kymmeneen vuoteen,vessanpytyt ihan mustia.Joka paikassa oleva lika.Ja kuitenkin ollaan vähän ollakseen muka parempaa väkeä.Ryysyjä naulakot täynnä ja keittiön kaappeja ei varmaan pesty ikinään.Kaikki vanhat aikakausilehdetkin säästetään ja matot tosi likaisia,sukat joutuu heti vaihtamaan kun sieltä tulee kotiin.

Sama! Lopulta, muutaman vuoden ällötyksen jälkeen pesin edes vessan lavuaarin. Käytin pyykkipulveria kun muuta pesuainetta en löytänyt. Halusin edes pystyä pesemään kädet. Pyyhkeisiin ei voinut kuivata niin kuivasin kädet aina farkkuihini. Arvelin että ne oli sata kertaa puhtaammat kuin pyyhkeet. Anoppi myös "tiskasi" astioita kylmällä vedellä :(

Vierailija
269/994 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäykkä käytös ja ahneus. Paljon varakkaampia kuin oma sukuni, mutta ei tuliaisia ( meillä useimmiten tuodaan jotain pientä, ainakin lapsille , vaikka kyläillään huomattavasti useammin). Lähtiessä meillä laitetaan kotiinjääneille jotain leivonnaista tms mukaan, heillä ei ole tällaista tapaa.

Ei tuo luultavasti ole ahneutta vaan heillä on vain erilainen tapa. Jos kaikki ovat varakkaita, ei ole tarpeen viedä mitään tuliaisia, joille ei ole tarvetta. Siinä ajatellaan, että emäntä ja isäntä ovat suunnitelleet tarjottavat (ehkä tietyn teeman mukaan) Monet syövät herkkuja vain harvoin. Jo kylässä on juuri herkuteltu, ei niitä leivonnaisia oikeasti halua mukaan.

Mulla oli aluksi samantapaista ihmettelyä puolison suvun kanssa. Ei varakkuuserojen takia, vaan heillä tarjottiin vieraille tyyliin 1 pulla/ henkilö. Pidin tätä aluksi nolona ja jopa törkeänä. Myöhemmin olen tottunut tähän ja se on oikeastaan järkevämpi ja terveellisempi tapa kuin jatkuva tuottaminen, mitä omassa suvussa on harrastettu.

Kyllä näin. Ei ole tarvetta näyttää että me ei olla köyhiä, koska ei oikeastikaan olla. Notkuvat pöydät on yleensä vain isoissa juhlissa ja kekkereissä, mikäli on kekkeriporukkaa, kaikki rikkaatkaan kun eivät tosiaan ole.

Vierailija
270/994 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden sivistymättömyys. Myös se kun eivät erityisesti piittaa eläimistä.

Vierailija
271/994 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen tavaroiden ostelu vailla huolen häivää. Alemman tuloluokan ihmisiä. Kaikki ilmeisesti menee mikä tulee. Kalliit vuokra asunnot valittu(tyyliin puolet tuloista asumiseen). Kaiken kaikkiaan siis huithapelius taloudellisissa asioissa. Ilmeisesti ovat tyytyväisiä elämäänsä. Itse siis aika pihi joten mielenkiintoista katsoa tätä..Ehkä voisin panostaa itseeni vähän enemmän :D

Vierailija
272/994 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marja82 kirjoitti:

Savostahan tuo tietenkin johtuu 🙄. Voi idiootti sentään...

Mun miehen savolainen suku on myös just tuollainen.

Vierailija
273/994 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että siskoksilla on lapsi saman miehen kanssa. Samaan aikaan serkukset ja sisarukset ne lapset

Sama juttu ex-anopin ja hänen siskonsa kohdalla: molemmilla lapsi ex-appiukon kanssa. Eikä ollut pilannut pahemmin ihmissuhteita, kaikki sulassa sovussa keskenään (ainakin nykyisin).

Vierailija
274/994 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt vuosia seurannut kuinka yhden aikuisen lapsen perää nuollaan ja häntä mielistellään, pelätään. Ai miksikö. Perikunta. Iso mies saa jättää jälkeensä roskavanaa, opettaa saman lapsilleen ja vaimo osaa sen jo. Anoppi on valitellut kun hänen saunaa voisi pestäkin kun sitä jatkuvasti käytetään. Hän on ehkä pari kertaa uskaltanut sanoa vanhimmalle lapselleen saunansa käytöstä ja on jopa lukinnut sen kun ei ole tapahtunut muutoksia parempaan. Jotenkin käy niin että miniä on se joka sitten pesee saunan. Rakas poika ei ikinä ehdi tehdä mitään muuta kuin töitä. Yhteisiä sääntöjä ja huoltohommia ei pystytä sopimaan kuin vasta sitten kun jotain hajoaa tai takuuaika lähestyy loppua..mieheni on vetäytynyt yhteisten asioiden hoitamisesta, koska (pikku)siskot ovat aina luottaneet siihen että hän on aina se joka tekee aloitteen. Sitten kun hän antaa neuvoja miten ne hommat kannattais tehdä, veli on aina eri mieltä, menee 1kk-6kk, veli ehdottaa samaa niin anoppi autuaana ylistää esikoistaan. Tai mun miehelle sanotaan että älä puutu toisten asioihin. Olen kyllästymiseen asti sanonut että kannattaisko heidän jutella yhdessä sen sijaan että jauhetaan paskaa yhden selän takana...eli kyllä ne puhuu, muttei oikean asianosaisen kanssa. Oon sanonu että kannattaisko selvittää missä menee oman elämän ja perikunnan raja!! Anoppi on kuulemma eräänkin joulun aikaan räjähtänyt esikoiselleen kun ensin keräsi rohkeutta parin kuukauden ajan..yhteistä mökkiä hoidetaan samoilla linjoilla. Sama jätkä rakentaa koppeja ympäri mettää, kaikki kesken, ja uutta aloitetaan jotta se saatanan romu- ja tavaramäärä saadaan jonnekin survottua. Anoppi taas mielissään..

Vierailija
275/994 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia mikä vaihtelee eri ihmisillä on keskustelukulttuuri. On olemassa perheitä joissa keskustelukulttuuri on sellainen tasapuolinen ja toinen toisiaan arvostava. Sitten on olemassa perheitä joissa yritetään voittaa joka keskustelu ja näissä perheissä toisiin ihmisiin suhtaudutaan aina joko ylentyvästi tai alentuvasti. Jos olet itse ensinmainitusta perheestä ja menet yhteen jälkimmäisestä perheestä tulevan kanssa tulet häviämään jokaisen vuorovaikutustilanteen kunnes alat kohdella vastapuolta hänen oman käytöksensä edellyttämällä tavalla (eli nujerrat tuollaisen vastapuolen ihan poikkeuksetta). Se ei ole mukavaa mutta itsehän ovat tilanteen tähän ajaneet.

Vierailija
276/994 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäykkä käytös ja ahneus. Paljon varakkaampia kuin oma sukuni, mutta ei tuliaisia ( meillä useimmiten tuodaan jotain pientä, ainakin lapsille , vaikka kyläillään huomattavasti useammin). Lähtiessä meillä laitetaan kotiinjääneille jotain leivonnaista tms mukaan, heillä ei ole tällaista tapaa.

Ei tuo luultavasti ole ahneutta vaan heillä on vain erilainen tapa. Jos kaikki ovat varakkaita, ei ole tarpeen viedä mitään tuliaisia, joille ei ole tarvetta. Siinä ajatellaan, että emäntä ja isäntä ovat suunnitelleet tarjottavat (ehkä tietyn teeman mukaan) Monet syövät herkkuja vain harvoin. Jo kylässä on juuri herkuteltu, ei niitä leivonnaisia oikeasti halua mukaan.

Mulla oli aluksi samantapaista ihmettelyä puolison suvun kanssa. Ei varakkuuserojen takia, vaan heillä tarjottiin vieraille tyyliin 1 pulla/ henkilö. Pidin tätä aluksi nolona ja jopa törkeänä. Myöhemmin olen tottunut tähän ja se on oikeastaan järkevämpi ja terveellisempi tapa kuin jatkuva tuottaminen, mitä omassa suvussa on harrastettu.

Kyllä näin. Ei ole tarvetta näyttää että me ei olla köyhiä, koska ei oikeastikaan olla. Notkuvat pöydät on yleensä vain isoissa juhlissa ja kekkereissä, mikäli on kekkeriporukkaa, kaikki rikkaatkaan kun eivät tosiaan ole.

Tämä menee myös toisinpäin. Ihmettelen sitä, että joidenkin pitää syödä ruoat loppuun ja juoda tarjottu viini viimeiseen pisaraan asti, ikään kuin ruoasta ja juomasta olisi pulaa. Sitten ollaan kännissä ja ähkyssä.

Tulee myös sellainen tunne, että ihmiset tulevat vieraaksi lähinnä syömään ja juomaan, eikä tapaamaan ihmisiä. Melko sivistymätöntä.

Vierailija
277/994 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme asiaa:

Oletko itse ylioppilas?

Kielioppivirheistä päätellen et ole.

Vierailija
278/994 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ettei minulta kysytä mitään ja ei olla kiinostuneita kuin omien asioiden puhumisesta kun olen vieraana.

Vierailija
279/994 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni perhe on tuppisuinen ja välit ovat etäiset, vaikka mieheni molemmat vanhemmat ovat psykologeja. Toinen ollut jopa professori. Keskustelut keskittyvät käytännön asioihin, eikä esim appiukkoni koskaan kysy mitä hänen lapsilleen kuuluu. Kun oma isäni kuoli, appivanhempani eivät sanoneet tästä sanaakaan, eivätkä edes kukkaa tuoneet. En vieläkään ymmärrä moista moukkamaisuutta. Suutarin lapsilla ei tosiaan ole kenkiä.

Vierailija
280/994 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loputon juoruilu ja muiden arvostelu. Kaikkien asiat ruoditaan juurta jaksaen ja nähdään negatiivisessa valossa. Oli pakko laittaa someen estot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä