Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen suku ja meidän lapsemme

Vierailija
13.04.2023 |

Olen kovasti miettinyt, olenko liian herkkänahkainen vai mistä tässä on kysymys.

En oikein jaksa enää osallistua miehen sukutapaamisiin, käydä appivanhemmilla ym. Tuntuu, että pieni lapsemme on miehen suvun kanssa aina kuin jokin kollektiivinen omaisuus, jota milloin kukakin riepottaa sylissään. Ihan kuin minulla ei olisi mitään "oikeutta" lapseemme tässä seurassa. Kaikenlaista muutakin on ollut, ei noudateta sääntöjä, jota lapsen kanssa on. Eli annetaan esimerkiksi omalta lautaselta lapselle ruokaa.

Oman sukuni kanssa on jotenkin tosi erilaista. Kyllä lasta sielläkin toki sylitellään, mutta kaikki on jotenkin kunnioittavampaa ja hienovaraisempaa. Lapsi saa esimerkiksi leikkiä myös omiaan lattialla, eikä koko ajan ole jonkun sylissä.

Miehen perheen kanssa minusta tuntuu jotenkin siltä, että ylitseni kävellään eikä vanhemmuuttani kunnioiteta. Tehdään lapsen kanssa juuri toisinpäin, kuin olen aiemmin sanonut.

Jään nykyään usein kotiin miehen suvun tapaamisista, jota sitten kuulemma kovasti miehen suvussa ihmetellään. Luulisi, että olisivat tyytyväisiä, kun saavat riepottaa lasta sydämensä kyllyydestä ilman minun läsnäoloani...

Kommentit (410)

Vierailija
81/410 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuntuu, että pieni lapsemme on miehen suvun kanssa aina kuin jokin kollektiivinen omaisuus, jota milloin kukakin riepottaa sylissään. Ihan kuin minulla ei olisi mitään "oikeutta" lapseemme tässä seurassa."

Ja te takerrutte pariin perunan palaan. :D

Vierailija
82/410 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi syntyy osaksi yhteisöä, ei yhdenkään äidin vallan  ja tärkeyden tuntee välikappaleeksi.

Ei se tarkoita että yhteisö saa riepotella lasta ja olla epäkunnioittava ja törkeä.

Täällä palstalla usein hurjana vaaditaan käytöstapoja ja huomaavaisuutta yhteen ääneen, mutta äidit näköjään ovat yleinen likasanko jota saa kohdella tylysti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/410 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa turhaa tehdä koko aloitus. Ehkä av:n ongelma nykyään on, että täällä pyörii lähinnä eläkeikäisiä naisia pienten lasten vanhempien sijaan.

Aloituksessa luki muun muassa siitä, että meidän perheemme sääntöjä ei kunnioiteta miehen suvun parissa. Jos lapsen äiti sanoo, että omalta lautaselta ei anneta ruokaa, sitä pitää totella.

En myöskään ole missään vaiheessa sanonut, että pitäisin lasta erillään miehen suvusta. Olen sanonut että MINÄ en siellä enää niin paljon käy, vaan mies käy lapsen kanssa kahdestaan.

Ap

Eli jos porukka näkee että olet itsekäs ja huonoitsetuntoinen, syytät siitä palstan väkeä ja päättelet meidät kaikki täällä eläkeikäisiksi. Et huomaa jotta ehkäpä se ongelma on sulla itselläsi eikä meillä muilla.

Ja puhut vain lapsen äidistä eli itsestäsi, mitä sinä olet sanonut ja toivonut, onko isällä mitään sananvaltaa?

Ja mikä tämä sun aloituksen pointti oli? Haukkua miehen sukua? Ja sitäpaitsi tässähän sä kerrot vain oman versiosi, emme me tiedä mikä on totuus.

No kyllä näistä kommenteista aika sellainen isoäiti-näkemys paistaa läpi. Kaikki nykyajan äidit tietävät esimerkiksi tuon hammasasian.

Ap

Sulla tuntuu olevan pakkomielle tuosta hammasjutusta. Et näe että ylireagoit, haluat vain olla oikeassa väkisin. Jos se muori ei samalla lusikalla sitä muksua syötä eikä ole syljeksinyt siihen sapuskaan niin tuossa mitään vaaraa ole.

Ja suhtaudut hyvin alentuvasti isoäiti ikäisiin ihmisiin, et sitte hoksaa että sen ikäiset on itsekin äitejä. Mulla on aikuiset lapset ittellä ja muistan hyvinkin kun ne tenavat oli pieniä, samat säännöt hammasjutuissa ja muissa asioissa oli silloinkin, anoppini ja äitini ei aina toimineet just niinkuin minä nuorena äiteenä olisin halunnut. Mutta opin hyvin pian ajattelemaan asoita maalaisjärjellä ja lopetin turhan nipottamisen. Ei mulla ollut eikä ole tarvetta olla aina oikeassa ja luulla tietäväni kaiken paremmin sen takia kun oon sattunut saamaan muksuja.

Ihan tällainen useamman lapsen äitikin voi sanoa että turha on ylireagoida. Ensimmäisen lapsen ollessa pieni sinulla on vielä illuusio siitä että voit hallita kaikkea häneen liittyvää ja pelko että satunnaiset väärät tavat jotenkin turmelee lapsen. Kotona kuitenkin opitaan asiat, ja sekin että muualla tehdään asioita toisin. Ota rennosti vaan, et menetä lasta vaikka annat muidenkin hoitaa.

Vierailija
84/410 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useat rakastavat ja välittävät aikuiset ovat lapselle hyväksi.

Vierailija
85/410 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi syntyy osaksi yhteisöä, ei yhdenkään äidin vallan  ja tärkeyden tuntee välikappaleeksi.

Mutta ruuan antaminen lapselle jonkun toisen lautaselta on pahasta. Lapsi voi saada jo pienenä suuhunsa kariesbakteerin ja sen jälkeen hampaisiin alkaa tulla reikiä. Kun bakteerin kerran on saanut, siitä ei pääse koskaan eroon. Muutenkin kuulostaa epähygieniseltä panna suuhun ruokaa jonkun muun lautaselta. nykyäänkin on olemassa tarttuvia tauteja. Syökö joku aikuinen toisten lautasilta?

Ei se tarjoiluastialta otettu ruoka ole saastunutta. Se lusikka voi olla.

Monet aikuiset syövät samalta lautaselta napsien toisen lautaselta herkummat palat.

Älä pidä ihmisiä tyhmänä, nuo kariesjutut on tiedetty jo ennenkuin olet syntynyt.

Itse olen tekohampainen mummo, kiitos 40- luvun huono hammashoito, mutta lapseni, viittäkymppiä hipovat, kaikilla terveet ja paikkaamattomat hampaat. Viisarit on kai jokaiselta poistettu. Eli asiat on hallittu 70-luvulla. Älä väheksy ihmisiä.

Vierailija
86/410 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoassa ei ole sylkeä jos lapsi saa omaan lusikkaan siitä maistiaisia, josta kai on kyse.

Ap ehkä liioittelee. Nykyisten pienten lasten mummot ovat kyllä jo tietoisia ettei hupituttia saa itse imaista puhtaaksi, ei saa syöttää lasta omasta lusikasta jne. Kyllä , vaikka ap jossain kommentissa selvästi halveksii vanhempia ihmisiä, jo 70- luvulla tiedettiin tämä.

Aina on tietysti ajattelemattomia ihmisiä mutta taas on väärin valittu puoliso väärästä suvusta?

Oikeasti maassamme on ihmisiä, jotka eivät tiedä paljon mitään lasten hampaiden hoidosta. Muutama päivä sitten TV:ssä kerrottiin pikkukaupungista, jossa täytyy yhden vuoden aikana tehdä  yli 100 hammashoitoa lapsille niin, että lapsi täytyy nukuttaa. Siis näiden lasten hampaat ovat todella huonossa kunnossa. Uutisessa kerrottiin myös, että jotkut vanhemmat eivät ole kasvaneet täällä eivätkä tiedä sellaisia asioita, jotka ovat monille muille itsestäänselviä.

Vierailija
87/410 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet herkkänahkainen. Koitahan rentoutua. Jos siellä ei mitään pahaa tapahdu niin parasta elämässä lapsen kannalta on se että on iso ja välittävä suku. Jos esimerkiksi jotain tapahtuu, vakava sairaus, kuolema tms. Niin on sukua auttamassa sitten.

Ikää et kerro mutta oletettavasti taapero ikäinen esikoinen. Sen kohdalla kaikki on vähä herkkiä. Mutta usein turhasta nipotetaan liikaa.

Ja jos se nyt on jo samasta lautaselta syönyt ja mahdollisesti saanut jo bakteerin. Niin rentoudu ja mee mukaan vain. Ja voit aina muistuttaa ettei samasta lautaselta anneta. Oliko muita ongelmi?

Voit myös miettiä millaisen esikuvan annat lapselle? Kaverisuhteita alat opettamaan lapselle, tyyliin kaikkien kanssa on toimeen tultava, oltava kohtelias, ei saa kiusata jne. Niin miten selität sen ettei äiti tykkää isin suvusta eikä tuu mukaan? Mutta isi tulee aina äidin suvun luo jne? Kyllä lapsikin oppii aistimaan ja tunnistamaan käytöksen vaikka ei sitä osaisi täysin sanoittaa vielä.

Miten sitä nyt selittäisi, ettei "äiti tykkää isin suvusta"? Esim. minä olen n. 70 v ja 16-vuotiaasta yrittänyt miellyttää anoppia, joka on nyt yli 90 v. - En kelpaa vieläkään. Ja todella aina on käyty yhdessä vierailuilla. Varmaan lapsetkin ovat tänä aikana jotain aistineet.

Vierailija
88/410 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapset riepottelemisesta rikki mee, kyllä ne sit ilmaisee jos eivät tahdo. Eikä ainakaan mun 10v enää kukaan riepoittele. Pieniä lyhyitä hetkiä elämässä tuo riepotteluvaihe kun kaikki tahtoo helliä.

Vierailija
89/410 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet herkkänahkainen. Koitahan rentoutua. Jos siellä ei mitään pahaa tapahdu niin parasta elämässä lapsen kannalta on se että on iso ja välittävä suku. Jos esimerkiksi jotain tapahtuu, vakava sairaus, kuolema tms. Niin on sukua auttamassa sitten.

Ikää et kerro mutta oletettavasti taapero ikäinen esikoinen. Sen kohdalla kaikki on vähä herkkiä. Mutta usein turhasta nipotetaan liikaa.

Ja jos se nyt on jo samasta lautaselta syönyt ja mahdollisesti saanut jo bakteerin. Niin rentoudu ja mee mukaan vain. Ja voit aina muistuttaa ettei samasta lautaselta anneta. Oliko muita ongelmi?

Voit myös miettiä millaisen esikuvan annat lapselle? Kaverisuhteita alat opettamaan lapselle, tyyliin kaikkien kanssa on toimeen tultava, oltava kohtelias, ei saa kiusata jne. Niin miten selität sen ettei äiti tykkää isin suvusta eikä tuu mukaan? Mutta isi tulee aina äidin suvun luo jne? Kyllä lapsikin oppii aistimaan ja tunnistamaan käytöksen vaikka ei sitä osaisi täysin sanoittaa vielä.

Miten sitä nyt selittäisi, ettei "äiti tykkää isin suvusta"? Esim. minä olen n. 70 v ja 16-vuotiaasta yrittänyt miellyttää anoppia, joka on nyt yli 90 v. - En kelpaa vieläkään. Ja todella aina on käyty yhdessä vierailuilla. Varmaan lapsetkin ovat tänä aikana jotain aistineet.[/qu

No sekin on eri asia. Olet antanut käyttäytymisellä malli miten aikuiset hoitaa asiat vaikka ei niin piittaisikaan ihmisestä. Osaa silti käyttäytyä. Eihän lastenkaan tarvitse kaikkien kanssa leikkiä mutta opetetaan silti ettei kiusata vaikka jonkun kanssa ei tulisikaan toimeen.

Vierailija
90/410 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapset riepottelemisesta rikki mee, kyllä ne sit ilmaisee jos eivät tahdo. Eikä ainakaan mun 10v enää kukaan riepoittele. Pieniä lyhyitä hetkiä elämässä tuo riepotteluvaihe kun kaikki tahtoo helliä.

Riepottelu ei ole hellimistä, vaan väkivaltaa. Sitä että tyydytetään omia tarpeita lapsne kustannuksella.

Vierailija
91/410 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitä nyt selittäisi, ettei "äiti tykkää isin suvusta"? Esim. minä olen n. 70 v ja 16-vuotiaasta yrittänyt miellyttää anoppia, joka on nyt yli 90 v. - En kelpaa vieläkään. Ja todella aina on käyty yhdessä vierailuilla. Varmaan lapsetkin ovat tänä aikana jotain aistineet.[/qu

No sekin on eri asia. Olet antanut käyttäytymisellä malli miten aikuiset hoitaa asiat vaikka ei niin piittaisikaan ihmisestä. Osaa silti käyttäytyä. Eihän lastenkaan tarvitse kaikkien kanssa leikkiä mutta opetetaan silti ettei kiusata vaikka jonkun kanssa ei tulisikaan toimeen.

Ja sitähän ap juuri miehen sukulaisilta penää. Asiallista käytöstä, jota ei kuulu ei näy.

Vierailija
92/410 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin mutta ap:n kuvaamat ihmiset eivät ole sellaisia.

Vierailija
93/410 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä päätös antaa lapsen mennä ja jäädä vain itse ulkopuolelle miehen suvusta. Näin lapsella on mahdollisuus omaan sukuunsa, vaikka äiti haluaakin olla osallistumatta.

Vierailija
94/410 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, joku jo havaitsikin. Täällä monia keskusteluja kun valitetaan ettei appivanhemmat välitä lapsista.

Keskustelu avaa taas sen miksi ne appivanhemmat jäävät vieraammaksi kun miniä ei tahdo heitä nähdä, ei tahdo heidän koskevan lapseensa ja on mielettömän mustasukkainen jos miehen suku tykkää lapsesta ja lapsi heistä.

Vierailija
95/410 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastava ja välittävä aikuinen ymmärtää kunnioittaa myös lapsen vanhempaa, vaikkei tätä rakastaisikaan.

Vierailija
96/410 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä lapsi on asiasta? Viihtyykö sylitettävänä? Anna hänen nyt nauttia huomiosta ja lopeta ruikuttaminen.

Uskotko että nauttii myös hammaslääkärissä juoksemisesta, kun omilta lautasilta sukulaiset syöttävät ruokaa ja samalla karieksen?

Vierailija
97/410 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että täällä ap vastailee itselleen...

Vierailija
98/410 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se kyllä ihan näin ole. Sukulaisilla ei esimerkiksi ole mitään virallista oikeutta lapseen.

Entä lapsen oikeudet? Äidillä on jotain diktatuurimaista rajatonta valtaa omia lapsi kokonaan itselleen miten vain hän ja vain hän tietää mikä on lapselle hyväksi?

Ja kohta ihmetellään miksi miehen suku ei ole kiinnostunut lapsesta. 

Minusta olisi vain ihanaa, jos miehen suku ei olisi lapsesta kiinnostunut. :D

Ap

kunhan se oikea lapsenlapsi syntyy(tyttären) niin sun lapsi ei enää kiinosta

Vierailija
99/410 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riepottelu ei ole hellimistä, vaan väkivaltaa. Sitä että tyydytetään omia tarpeita lapsne kustannuksella.

Joo näin on mutta en usko että ne oikeasti riepottelevat lasta, se on pahoinpitelyä. Mutta välillä puhutaan riepottelusta kun halitaan, nostetaan syliin, paijataan.. ja oletan että näin tapahtuu kun ei kait ap muuten lastaan näsinne pistäis isänsä matkaan jos siellä oikeasti pahaa tapahtuisi

Vierailija
100/410 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoassa ei ole sylkeä jos lapsi saa omaan lusikkaan siitä maistiaisia, josta kai on kyse.

Ap ehkä liioittelee. Nykyisten pienten lasten mummot ovat kyllä jo tietoisia ettei hupituttia saa itse imaista puhtaaksi, ei saa syöttää lasta omasta lusikasta jne. Kyllä , vaikka ap jossain kommentissa selvästi halveksii vanhempia ihmisiä, jo 70- luvulla tiedettiin tämä.

Aina on tietysti ajattelemattomia ihmisiä mutta taas on väärin valittu puoliso väärästä suvusta?

Oikeasti maassamme on ihmisiä, jotka eivät tiedä paljon mitään lasten hampaiden hoidosta. Muutama päivä sitten TV:ssä kerrottiin pikkukaupungista, jossa täytyy yhden vuoden aikana tehdä  yli 100 hammashoitoa lapsille niin, että lapsi täytyy nukuttaa. Siis näiden lasten hampaat ovat todella huonossa kunnossa. Uutisessa kerrottiin myös, että jotkut vanhemmat eivät ole kasvaneet täällä eivätkä tiedä sellaisia asioita, jotka ovat monille muille itsestäänselviä.

Onko apn mies ja miehen suku jostain ulkomailta siis?

Mummot eivät ole pienten lasten vanhempia.

Välittävätkö narkkarit ja mt-ongelmaiset lastensa hoidosta, vaikka ovat nuoria ihmisiä?

Nythän näyttää olevan trendi ettei lapsia käytetä neuvoloissa eikä sinakaan noudateta neuvolan ohjeita eikä lueta opaslehtisiä kun terveydenhoito ei tiedä mitään. Kun ne on vanhoja akkoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan