Miehen suku ja meidän lapsemme
Olen kovasti miettinyt, olenko liian herkkänahkainen vai mistä tässä on kysymys.
En oikein jaksa enää osallistua miehen sukutapaamisiin, käydä appivanhemmilla ym. Tuntuu, että pieni lapsemme on miehen suvun kanssa aina kuin jokin kollektiivinen omaisuus, jota milloin kukakin riepottaa sylissään. Ihan kuin minulla ei olisi mitään "oikeutta" lapseemme tässä seurassa. Kaikenlaista muutakin on ollut, ei noudateta sääntöjä, jota lapsen kanssa on. Eli annetaan esimerkiksi omalta lautaselta lapselle ruokaa.
Oman sukuni kanssa on jotenkin tosi erilaista. Kyllä lasta sielläkin toki sylitellään, mutta kaikki on jotenkin kunnioittavampaa ja hienovaraisempaa. Lapsi saa esimerkiksi leikkiä myös omiaan lattialla, eikä koko ajan ole jonkun sylissä.
Miehen perheen kanssa minusta tuntuu jotenkin siltä, että ylitseni kävellään eikä vanhemmuuttani kunnioiteta. Tehdään lapsen kanssa juuri toisinpäin, kuin olen aiemmin sanonut.
Jään nykyään usein kotiin miehen suvun tapaamisista, jota sitten kuulemma kovasti miehen suvussa ihmetellään. Luulisi, että olisivat tyytyväisiä, kun saavat riepottaa lasta sydämensä kyllyydestä ilman minun läsnäoloani...
Kommentit (410)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on ap käynyt niin monta kertaa hokemassa tätä sukulaisten "omien tarpeiden tyydyttämistä" että avaapa vielä vähän mitä tällä tarkoitat? Sukulaiset haluavat antaa hellyyttä lapselle ja sen sijaan että kärsisivät siitä nauttivat itsekin tilanteesta?
Ei, vaan ne aikuiset haluavat hellyyttä lapselta, jopa väkisin. Esim pois rimpuilevaa lasta ei päästetä pois sylistä, kun mummu niin rakastaa pikkumurua.
Eikö ne muka usko jos sanot että päästä lapsi pois kun se tahtoo? Tai sit käyt ite ottamassa lapsen pois? Siltikäänkö eivät usko vaikka toistaisit asian moneen otteeseen?
Mun anoppi lähti sen huutavan lapsen kanssa vessaan lukkojen taakse laatuaikaa viettämään, kun käskin päästämään lapsen pois sylistä.
Onko lapsen ikä mainittu, multa jäi huomaamatta.
SE on niiiiin ihanaa mennä miehen vanhempien kotiin. Siellä otetaan heti lapset vastaan, syliin, annetaan ruokaa, joskus herkkujakin. He vievät lapsia pihalle, metsäretkelle, nurmikkoa leikkaamaan jne. Niihin ei edes pyydetä minua mukaan ja saan itse hetken hengähtää kiireisen perhearjen keskellä. He ovat alusta asti olleet lasten arjessa mukana, eli tuntevat lapset todella hyvin ja tietävät mistä kukin tykkää ja mistä ei. En vahtaa mitä tekevät lasten kanssa tai mitä syöttävät heille, täysi luottamus heidän arviointikykyihinsä isovanhempina. Rakastan appiperhettäni.
Omille vanhemmilleni kun mennään niin siellä on raskaampaa kuin omassa kodissa, mihinkään "väärään" paikkaan ei saa koskea eikä mennä, lapsille puhutaan epäkunnioittavasti mutta samalla esitetään kivoja isovanhempia. Olen kokoajan hälytystilassa että mitä lapseni nyt tekee ettei vaan tule taas sanomista. Jos kehtaan itse hetkeksi istahtaa ja jutella siskoni kanssa, jostain kulman takaa kuuluu japatus siitä kuinka taas on jätetty lasten vaatteita/leluja/mitä milloinkin lojumaan. Auta armias jos unohtuu vaikka vesilasi pöytään hetkeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi syntyy osaksi yhteisöä, ei yhdenkään äidin vallan ja tärkeyden tuntee välikappaleeksi.
No ei se kyllä ihan näin ole. Sukulaisilla ei esimerkiksi ole mitään virallista oikeutta lapseen.
Entä lapsen oikeudet? Äidillä on jotain diktatuurimaista rajatonta valtaa omia lapsi kokonaan itselleen miten vain hän ja vain hän tietää mikä on lapselle hyväksi?
Ja kohta ihmetellään miksi miehen suku ei ole kiinnostunut lapsesta.
Minusta olisi vain ihanaa, jos miehen suku ei olisi lapsesta kiinnostunut. :D
Ap
Kannattaa muistaa, että se suku on kasvattanut sun lapsesi isän ja sun puolisosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on ap käynyt niin monta kertaa hokemassa tätä sukulaisten "omien tarpeiden tyydyttämistä" että avaapa vielä vähän mitä tällä tarkoitat? Sukulaiset haluavat antaa hellyyttä lapselle ja sen sijaan että kärsisivät siitä nauttivat itsekin tilanteesta?
Miten niin ap?
Minä olen kirjoittanut siitä, samaten useampi muu kirjoittaja.
Tuo on ihan puhdasta omien tarpeiden tyydyttämistä. Ei ole hellyyttä nähnytkään.
Mistä me tiedetään miten ne miehen sukulaiset pitää lasta sylissä, ap kertoi oman versionsa joka ei välttämättä ole totta ollenkaan. Mä sain käsityksen että ap itse haluaa tyydyttää omia tarpeitaan koska on kateellinen kun ei kylässä voi olla koko ajan itse sen lapsen kanssa. Tuntuu olevan ihan kauheaa jos lasta huomioi joku toinenkin. Tuohan on itsekästä ja lapseen takertumista.
Ap kuvasi tyypillistä rajattomien sukulaisten käytöstä. Riepotellaan lasta sylistä toiseen, käytetään valtaa, rikotaan vanhempien toiveita ja sääntöjä vastaan ja tyydytetään omia tarpeita.
Tuo porukka ei lasta huomioi pätkääkään.
Ihan oikein riepotellaan? Ja ap antaa tämän tapahtua? Samaten mies ilmeisesti hyväksyy riepottelun?
Osa porukasta uskoo tarinan täysin kyseenalaistamatta. Kunhan joku vaan keksii tänne mitä tahansa anopista tai miehen suvusta niin tietyt tyypit intaantuu vaahto suupielissä kommentoimaan ja haukkumaan mukana. Meillä on nyt vain ap:n kertomus joka mun mielestä vaikuttaa niiiin liioitellulta.
Jos mun lastani joku oikeasti olisi riepoittanut niin puuttuisin siihen enkä vinkuisi jossain keskustelupalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain sinä ja vain sinä tiedät mikä lapselle on hyväksi?
No kyllä, tiedän esimerkiksi, että lapsen hampaille ei ole hyvänsi antaa ruokaa omalta lautaselta.
Ap
Kariesbakteeri tarttuu syljen välityksellä esim. jos syöttää lasta samalla lusikalla, jolla itse syö. Ei niin, että antaa ruokaa lapselle omalta lautaseltaan. Siis se sylkikontakti on siinä se olennaisin osa.
Ja kun sillä sylkisellä lusikalla ottaa siitä lautaseltaan ruokaa, sinne lautaselle ja lautasella olevaan ruokaan leviää se sylki.
Miten aiot lapsesi kasvattaa tynnyrissä, kun lapsesta kasvaa teini ja pussailee ihan ventovieraita poika-tai tyttöystäviään?
Eiköhän se jo ala-asteella ala se "anna höla sun limusta" tai jätä jämät sun jätskistä"? Ja päiväkoti-ikäiset nuoleskelee toistensa karkkeja ja tikkareita tms?
Ihan uteliaana. Ap voisi kertoa mistä päin maailmaa hänen miehensä ja epähygieeninen suku on. Kiinnostaisi.
Aikooko AP missään välissä laittaa lasta päiväkotiin? Onko lapsi saanut istua hiekkalaatikolla hiekkaa syömässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain sinä ja vain sinä tiedät mikä lapselle on hyväksi?
No kyllä, tiedän esimerkiksi, että lapsen hampaille ei ole hyvänsi antaa ruokaa omalta lautaselta.
Ap
Jonkun näin tehdään kaikki tismalleen oikein oppaan mukaan?
Ihan hammaslääkärin ja neuvolan ohjeiden mukaan. Karies tarttuu syljen mukana, ja antamalla lapselle ruokaa omalta lautaselta altistaa lapsen kariekselle jo pienenä aivan turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaana. Ap voisi kertoa mistä päin maailmaa hänen miehensä ja epähygieeninen suku on. Kiinnostaisi.
Aikooko AP missään välissä laittaa lasta päiväkotiin? Onko lapsi saanut istua hiekkalaatikolla hiekkaa syömässä?
Porvoosta
No me on päätetty, että miniän lapseen meidän suvussa ei koske kukaan. Voi voi, jos hän ei ennätä itse syömään tms., perusperiaate on, että me emme kävele äitiyden ylitse ja ryhdy lasta sylittelemään tai katsomaan perään. Varmasti on kiva tulla mummin synttäreille, kun kaikki kääntävät selkänsä, mutta emme halua missään nimessä, että miniä kokee meidät uhaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ap?
Tuo on ihan puhdasta omien tarpeiden tyydyttämistä. Ei ole hellyyttä nähnytkään.
Mistä me tiedetään miten ne miehen sukulaiset pitää lasta sylissä, ap kertoi oman versionsa joka ei välttämättä ole totta ollenkaan. Mä sain käsityksen että ap itse haluaa tyydyttää omia tarpeitaan koska on kateellinen kun ei kylässä voi olla koko ajan itse sen lapsen kanssa. Tuntuu olevan ihan kauheaa jos lasta huomioi joku toinenkin. Tuohan on itsekästä ja lapseen takertumista.
Ap kuvasi tyypillistä rajattomien sukulaisten käytöstä. Riepotellaan lasta sylistä toiseen, käytetään valtaa, rikotaan vanhempien toiveita ja sääntöjä vastaan ja tyydytetään omia tarpeita.
Ihan oikein riepotellaan? Ja ap antaa tämän tapahtua? Samaten mies ilmeisesti hyväksyy riepottelun?
Osa porukasta uskoo tarinan täysin kyseenalaistamatta. Kunhan joku vaan keksii tänne mitä tahansa anopista tai miehen suvusta niin tietyt tyypit intaantuu vaahto suupielissä kommentoimaan ja haukkumaan mukana. Meillä on nyt vain ap:n kertomus joka mun mielestä vaikuttaa niiiin liioitellulta.
Jos mun lastani joku oikeasti olisi riepoittanut niin puuttuisin siihen enkä vinkuisi jossain keskustelupalstalla.
Tälle palstalle tullaan kirjoittamaan, kun sydän on täynnä.
Ehkäpä toivotaan ymmärrystä ja suorastaan vertaistukea.
Vierailija kirjoitti:
No me on päätetty, että miniän lapseen meidän suvussa ei koske kukaan. Voi voi, jos hän ei ennätä itse syömään tms., perusperiaate on, että me emme kävele äitiyden ylitse ja ryhdy lasta sylittelemään tai katsomaan perään. Varmasti on kiva tulla mummin synttäreille, kun kaikki kääntävät selkänsä, mutta emme halua missään nimessä, että miniä kokee meidät uhaksi.
Sitten miniä vinkuu että kyllä taaperon serkkuja sylitellään ja niiden kanssa tehdään palikkatorneja ja annettiin keksi käteen, kukaan ei huomaa mun lastani, itse piti koko ajan pitää sylissä, kahvia saanut juotua.
Kuulostaa tältä nykyajan tiukkapipo ajattelulta. Aikoinaan kun omat lapseni olivat pieniä en yrittänyt soveltaa omia kotisääntöja sukujuhliin tai edes sen kummemmin kun isovanhempien luona käytiin. Saivat varmaan ruokaa samalta lautaselta, haleja ja pusuja ja makeisia enemmän kuin kotona. Hyvin meni, hampaat kunnossa eikä kumpikaan saanut traumoja halauksista jotka annettiin metriä kauempana vanhemmista. Siitä asti kun muistavat niin muistelevat näitä juhlia ja isovanhempien luona vierailuja hyvin mielin, ovat nyt 34 ja 42 vuotta vanhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ap?
Tälle palstalle tullaan kirjoittamaan, kun sydän on täynnä.
Ehkäpä toivotaan ymmärrystä ja suorastaan vertaistukea.
Sydän täynnä mustasukkaisutta kun miehen lapsuudenperhe tykkää lapsesta, nauttii lapsen seurasta? Silleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ap?
Ja sitten on teikäläiset jotka kuvittelee tietävänsä jotain ja alkaa raivota.
Kommenteista näet, että siinä ei ole mitään liioiteltua, vaan todella moni tunnistaa tuon ylikävelyn ja riepottelun.
Mulle jäi kyllä epäselväksi sen lapsen suhtautuminen näihin tilanteisiin. Ei mulla tullut sellainen olo etteikö se lapsi viihtyisi sukulaisten sylissä vaan että äiti ei pidä siitä. Jos lapsi kärsii tilanteesta sille laitetaan stoppi (eikä vaan lähetetä ilman äitiä sukuloimaan). Jos ongelma on äidin itsensä ulkopuolikseksi tunteminen kun ei olekaan lapsi kokoajan hänen sylissään on aika opetella antamaan lapselle tilaa kehittää myös muita ihmissuhteita hänestä välittäviin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle jäi kyllä epäselväksi sen lapsen suhtautuminen näihin tilanteisiin. Ei mulla tullut sellainen olo etteikö se lapsi viihtyisi sukulaisten sylissä vaan että äiti ei pidä siitä. Jos lapsi kärsii tilanteesta sille laitetaan stoppi (eikä vaan lähetetä ilman äitiä sukuloimaan). Jos ongelma on äidin itsensä ulkopuolikseksi tunteminen kun ei olekaan lapsi kokoajan hänen sylissään on aika opetella antamaan lapselle tilaa kehittää myös muita ihmissuhteita hänestä välittäviin ihmisiin.
Lapsen ei kuulu olla heittopussi, eikä sukulaisten tarpeiden tyydyttäjä. Se on lähtökohtaisesti vääriin.
EIKÄ SIINÄ OLE MITÄÄN VÄLITTÄMISTÄ, JOKA AINAKAAN LAPSEEN KOHDISTUISI. PÄINVASTOIN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ap?
Ja sitten on teikäläiset jotka kuvittelee tietävänsä jotain ja alkaa raivota.
Kommenteista näet, että siinä ei ole mitään liioiteltua, vaan todella moni tunnistaa tuon ylikävelyn ja riepottelun.
Joo, täällä on onneksi ihan järkeviäkin kommentteja joissa nähdään ap:n takertuvuus lapseensa ja keksimällä keksityt epäkohdat miehen suvusta. Ei normijärkisille mene ihan kaikki läpi mitä täällä kirjoitellaan "ylikävelystä" ja "riepottelusta".
Vierailija kirjoitti:
Tommosta se on kun normaalit käytöstavat uupuu.
Vaihtoehdot ovat tökerö käytös tai tökerö käytös.
Ja miksi ihmeessä se miniä siellä miehensä suvun juhlissa kävisi?
Rajaton tuli paikalle, seuraavaksi narsisti.
On ikävää että niin paljon ihmisiä joille normaali kanssakäyminen ihmisten kanssa on vaikeaa. Ja tulee jatkumaan perheissä jossa äidin nalkutuksen kautta lapsetkin oppivat isän sukuineen olevan kelvoton kun minä, äiti, olen ainoa hyvä ihminen.