Dna-testit/Myheritage, uudet sukulaiset
Yli vuoden olen ollut Myheritagessa ja uusia sukulaisia ilmaantuu lähes päivittäin, ihan lähisukulaisia harvemmin. Muutama yllätyskin lähisuvussa, ei sentään sisaruksia ja vanhempani tiedän kyllä.
Sellaisesta valitan kun olen muutamalle henkilölle laittanut pari asiallista kysymystä ja he vaikenevat kuin muuri. Asia ei edes heitä koske vaan heidän vanhempiaan(isovanhempiaan), tai serkkuja. Eikö kaikki halua uskoa, haluavat elää siinä uskossaan mikä aina ollut? Esim serkkuni on serkkuni eikä tätini/setäni/sisarukseni.
Itse ainakin olisin mielissäni kun saisin tietää totuudet, oli ne mitä tahansa, mennyttä ei voi muuttaa.
Eikö nämä vaikenevat henkilöt usko testin tuloksiin? miksi sitten niitä tekevät? itse ainakin uskon, on niissä tuloksissa silti useampi vaihtoehto, itse voi päätellä kun hiukan tutkii taustoja.
Kommentit (278)
50% tai hiukan alle osuma: vanhemmat/lapset
n. 25% isovanhemmat/lapsenlapset
n. 12.5% serkut, sedät, tätit, veljen/siskon lapsenlapset
Nuo ovat siis noin-prosentteja, muutaman prosentin heittoja voi olla.
Alle 10% kaukaisempi serkku.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että sisaruksilla (kaksosilla) voi olla äitiin/isään eri prosenttimäärä, toisella 50 ja toisella esim 49.8
Vierailija kirjoitti:
Ei se yritys voittoa tee tuottamalla vääriä tuloksia. 40 miljoonaa onnistuneesti testattua, mutta toki yksi anonyymi "identtinen kaksonen" vauvapalstalla todistaa koko jutun huuhaaksi. Kysehän on siitä, että tämä "identtinen kaksonen" ei ole osannut tulkita tuloksia, eikä myöskään halua saada apua tulosten tulkintaan.
Etukäteenhän se testi maksetaan. Pulju siis saa rahat, vaikka tulokset arpoisi lottokone.
Ja mitäpä lottoat, kuinka moni reklamoi sinne puljuun, että hei, mun testitulokseni on ainakin osittain väärä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että sisaruksilla (kaksosilla) voi olla äitiin/isään eri prosenttimäärä, toisella 50 ja toisella esim 49.8
Meillä oli jotain 49 ja 47.
Kaksosilla voi olla myös eri isä. On syntynyt tumma- ja vaaleaihoiset kaksoset.
Vierailija kirjoitti:
Se on hienoa sitten kun myheritage 5 vuoden päästä myy geenitietokannat vakuutusyhtiöille ja sen yhden "avuliaan" sukulaisen takia sulta poistetaan vakuutuksesta kaikki sydän- ja verisuonisairaudet ja hammaslääkäri. Myheritage nauraa matkalla pankkiin, kun te maksatte siitä että annatte omanne ja koko suvun geenitiedot yksityisyritykselle joka tekee tulosta geenidataa myymällä.
Tiedoksesi, että tämä ei ole mikään virallinen testi. Voit laittaa nimeksesi vaikka Sauli Niinistö tai Aku Ankka.
Itse en ainakaan siellä sivuilla käy kovin usein, että saattaisi jäädä kyllä viestit huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kenenkään pitäisi vastata jollekin ventovieraalle kyselijälle? Ei kenelläkään ole siihen mitään velvollisuutta.
Ainakin minulle perhe ja suku on ne sukulaiset, ketkä elämässäni on olleet. Suoraan sanoen ei edes kiinnosta, jos vaikka pappa olisikin joskus 60-luvulla vähän siittänyt uutta elämää työmatkoillaan leskeksi jäämisensä jälkeen. Jos se jonkun asia olisi ollut, niin papan. Mistäpä minä voin tietää, vaikka hän olisi sopinut mistä järjestelyistä. Itseasiassa tuohon aikaan kun hedelmöityshoitoja ei ollut saatavilla ja lapsettomuuden syitä ei muutenkaan tunnettu niin hyvin, niin ei ollut kauhean harvinaista, että ihmiset teki omia järjestelyjä.
Juuri näin, perhe on niin paljon enemmän kuin dna.
ehei. Ootappa kun tulee ikää, niin asia näyttäytyykin toisin. Tuossa ruotsalaisessa tv ohjelmassa on just näitä ihmisiä itkemässä joille selvisikin ettei isä ollutkaan oikea isä, ja nyt hakeevat dna tiimin kanssa sitä oikeaa sukuaan, ja usein löytääkin. Se on hyvä ohjelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kenenkään pitäisi vastata jollekin ventovieraalle kyselijälle? Ei kenelläkään ole siihen mitään velvollisuutta.
Ainakin minulle perhe ja suku on ne sukulaiset, ketkä elämässäni on olleet. Suoraan sanoen ei edes kiinnosta, jos vaikka pappa olisikin joskus 60-luvulla vähän siittänyt uutta elämää työmatkoillaan leskeksi jäämisensä jälkeen. Jos se jonkun asia olisi ollut, niin papan. Mistäpä minä voin tietää, vaikka hän olisi sopinut mistä järjestelyistä. Itseasiassa tuohon aikaan kun hedelmöityshoitoja ei ollut saatavilla ja lapsettomuuden syitä ei muutenkaan tunnettu niin hyvin, niin ei ollut kauhean harvinaista, että ihmiset teki omia järjestelyjä.
ehei. Ootappa kun tulee ikää, niin asia näyttäytyykin toisin. Tuossa ruotsalaisessa tv ohjelmassa on just näitä ihmisiä itkemässä joille selvisikin ettei isä ollutkaan oikea isä, ja nyt hakeevat dna tiimin kanssa sitä oikeaa sukuaan, ja usein löytääkin. Se on hyvä ohjelma.
Eiköhän tämä riipu ihan ihmisestä. Ei kaikkia kiinnosta biologia. Olen saanut alkuni anonyymisti luovutetusta sukusolusta, eikä asia ole koskaan mitenkään vaivannut minua. Itseasiassa en edes ajattele asiaa siten, että se "isäni" olisi kukaan muu kuin isäni.
Ap[/quote]
Etkö voi katsoa kirkon kirjoista nuo tiedot? Jos olet eläkkeellä, ovat isovanhempasi syntyneet varmaan yli 100 vuotta sitten ja heidän kirkon kirjamerkinnät on julkista tietoa. Menet jonnekin sukututkimus-sivustolle, niin pääset alkuun.
Mikään geenitutkimus ei korvaa perinteistä sukututkimusta.[/quote]
Kirkonkirjoista löytyy viralliset tiedot, geenitestillä löytyy totuus. Luulisi, että tämä on helppo tajuta. Eri asia sitten, jos sitä totuutta ei halua tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä dna-testien tekijöitä, mitä he odottavat testiltä kun tulokset eivät sitten miellytä?!? Yksinkertaista kuvitella että jotain perijöitä sieltä ilmestyisi, ei ole mitään juridista asemaa näillä löytyneillä lähisukulaisilla joten suurta tyhmyyttä osoittaa sen pelko.
Ystävättäreni sai tietää dna-testin kautta oikean isänsä ja tämän kautta tulleista 5 sisaruspuolesta, joista 4 elossa mutta eivät halua tutustua...aika noloa heille, yksinkertaista väkeä.Mitä noloa?
Ei kehenkään ole pakko tutustua.
Juuri näin. Oma vanhempi on sysipaska ja hylännyt lapsena ja sen jälkeen porsinut lisää. Ei kiinnosta kertoa omasta vanhemmasta ventovieraalle ihmiselle kun vanhemmasta on vain huonoja muistoja.
tuommoisen pommin kun tiputtaa joidenkin ihmisten niskaan, niin siinä voi mennä oma aikansa että he kykenee edes käsittelemään sitä tietoa. Täytyy antaa aikaa kulua heille. Se voi olla syvä järkytys, koska luottamus isään mennyt, jne. Ei pidä heti odottaa avoimin sylin vastaanottoa, etenkin jos sisarukset on nuoria yms. Vasta tuossa keski-iässä alkaa ihmisiä enemmän kiinnostaa suku-asiat. Onhan se pettymys, tietty jos he ei osaa toimia heti oikein. Harva on valmis vastaanottamaan heti uutta aikuista sisarusta. Ja, perintökin pienenee...
Vierailija kirjoitti:
Ap
Etkö voi katsoa kirkon kirjoista nuo tiedot? Jos olet eläkkeellä, ovat isovanhempasi syntyneet varmaan yli 100 vuotta sitten ja heidän kirkon kirjamerkinnät on julkista tietoa. Menet jonnekin sukututkimus-sivustolle, niin pääset alkuun.
Mikään geenitutkimus ei korvaa perinteistä sukututkimusta.
Kirkonkirjoista löytyy viralliset tiedot, geenitestillä löytyy totuus. Luulisi, että tämä on helppo tajuta. Eri asia sitten, jos sitä totuutta ei halua tietää.
Totuus on ne viralliset tiedot.
Et sinä voi isopappasi puolesta päättää, että hän on Antin lapsi eikä Eeron, vaikka sukusolu olisi Antin ollutkin. Se on isopappasi oma asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämä riipu ihan ihmisestä. Ei kaikkia kiinnosta biologia. Olen saanut alkuni anonyymisti luovutetusta sukusolusta, eikä asia ole koskaan mitenkään vaivannut minua. Itseasiassa en edes ajattele asiaa siten, että se "isäni" olisi kukaan muu kuin isäni.
Sama.
Minut on adoptoitu, mutta en ole kenenkään muun lapsi kuin näiden vanhempieni.
Minä olen minä, en mikään biologiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se yritys voittoa tee tuottamalla vääriä tuloksia. 40 miljoonaa onnistuneesti testattua, mutta toki yksi anonyymi "identtinen kaksonen" vauvapalstalla todistaa koko jutun huuhaaksi. Kysehän on siitä, että tämä "identtinen kaksonen" ei ole osannut tulkita tuloksia, eikä myöskään halua saada apua tulosten tulkintaan.
Etukäteenhän se testi maksetaan. Pulju siis saa rahat, vaikka tulokset arpoisi lottokone.
Ja mitäpä lottoat, kuinka moni reklamoi sinne puljuun, että hei, mun testitulokseni on ainakin osittain väärä?
Ne "puljut" toimivat erittäin ammattitaitoisesti. Siitä huolimatta että jotkut somettajat ovat keksineet että heidän testituloksissaan on jotain hämärää , ne ovat totuudenmukaisia. Virhemarginaalit testien tuloksissa ovat niin pieniä että ne eivät muuta testin tulosta. Pienet promillien heitot . Kukaan ei ole haastanut näitä " puljuja" oikeuteen. Se olisi tapahtunut jos vääriä tuloksia olisi tullut. Kyse on hyvin arkaluontoisesta testistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo testit ihan täysin luotettavia ole.
Minä tein testin joskus samaan aikaan kuin siskoni ja saimme melko erilaisia tuloksia, vaikka olemme täyssisaruksia.
Oletko sisaruksesi kanssa identtisiä kaksosia? Toistenne kopioita? Mitähän jos vaikka tutustuisit peruskoulun biologiaan. Totta kai teillä on erilaiset tulokset. Silloin voisi jo huolestua, jos teillä olisi ihan samanlaiset.
No onhan se outoa, että olen toinen kaksosista ja minulla on tuon testin mukaan 7 "testattua" serkkua, kaksossiskollani 11. Onhan se outoa, että 4 serkkua ei olekaan minun serkkujani, mutta näköjään peruskoulun biologiantunnilla asia on käsitelty ja siis OK.
Älä nyt viitsi valehdella:D Nämä markkinoilla olevat DNA-testit ovat samoja joita voi teettää kalliilla vaikka yksityislääkärillä kun haluaa tietää kenen lapsia perheessä elää.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisia tulee siksi koko ajan lisää, koska Suomessa kapea geenibooli ja kaikki ovatkin jotain kautta sukua. Jossain vaiheessa oli et sen testin oli tehnyt jotain 30t suomalaista ja kas kummaa lähes saman verran löyty sukulaisia jotka asui Suomessa :D
Geenibooli :D
Vierailija kirjoitti:
En koe tarpeellisena noita testejä. Minulle riittää nykyinen suku varsin hyvin, oli samaa perimää tai ei. Perimä itsessään ei tee sitä ihmistä, vaan ihan muut ominaisuudet.
Alapeukutitko minun viestejä. Jos, niin miksi? Itse koen, että olen sekä geenieni, että kasvuympäristöni tuotos. On ollut omalla kohdalla kiva saada moniin luonnekysymyksiin selvennys tutustumalla biosukuuni. Olen luonteeltani hyvin erilainen kuin adoptioperheeni jäsenet. Myös se, että on saanut kokea ja nähdä, että kaikki siellä biosuvussani ei suinkaan ole sellaisten haasteiden kanssa kamppailevia kuin mitä vanhempani olivat, on ollut tärkeä kokemus.
Itse asiassa ei kukaan muu ja hekin kauhulla seurasivat vanhempieni touhua. Kiitos biotätieni minut huostaanotettiin ja päädyin adoptiovanhemmilleni. Adoptiovanhempanikin siis saavat olla kiitollisia biosuvulleni, ei pelkästään siksi, että olen ylipäätään olemassa, mutta että he järjestivät sossut ja muut paikalle tarpeeksi usein, että tilanteemme huomattiin ja päädyin lastenkotiin.
En siis koe syytä kantaa kaunaa koko biosukuani kohtaan (en kyllä kanna biovanhempianikaan kohtaan, vaikka asiat menivätkin miten menivät) vaan olen saanut rakennettua eheämpää minäkuvaa johon kuuluu kokonaisuus minusta geeneineni, minun historia ja kasvuympäristö adoptiovanhempieni luona.
Kokemukset tämän suhteen on hyvin samankaltaisia mitä olen keskustellut toisten adoptoitujen kanssa, joten ei ole syytä alapeukutella täällä toisten elämäntarinoita ja suvuntutkimuksia. Se ei ole sinulta mistään pois.
Toivon sinulle kaikkea hyvää ja mielenrauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne "puljut" toimivat erittäin ammattitaitoisesti. Siitä huolimatta että jotkut somettajat ovat keksineet että heidän testituloksissaan on jotain hämärää , ne ovat totuudenmukaisia. Virhemarginaalit testien tuloksissa ovat niin pieniä että ne eivät muuta testin tulosta. Pienet promillien heitot . Kukaan ei ole haastanut näitä " puljuja" oikeuteen. Se olisi tapahtunut jos vääriä tuloksia olisi tullut. Kyse on hyvin arkaluontoisesta testistä.
Testissä kyllä mainitaan, että kyseiset luvut on todennäköisyyksiä. Mikään satavarma ja absoluuttisia totuuksia kertova testi ei siis ole kyseessä. Testi ei esimerkiksi välttämättä osaa tosiaan määrittää mm. serkkua ja pikkuserkkua, vaan määrittää todennäköisyyksiin perustuvat luvut. Riippuu ihan henkilöiden geeniperimästä.
Geeniperimä ei välttämättä ole sisaruksilla sama siltä osin kuin se matemaattisesti laskettuna olisi. Jos sisaruksilla on esimerkiksi laaja geenipooli, voi se pienentää lukua. Tämä on yleistä jos vanhemmat on vaikka ihan eripuolilta maailmaa. Sen sijaan jos vanhemmat ja isovanhemmatkin vanhempineen on kotoisin samasta kylästä, niin ollaan varmasti "enemmän" sukua, jos esivanhemmatkin on sukua keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama.
Minut on adoptoitu, mutta en ole kenenkään muun lapsi kuin näiden vanhempieni.
Minä olen minä, en mikään biologiaa.
Kannattaa tulla mukaan aikuiset adoptoidut vertaistukitoimintaan mukaan. Kokemukseni mukaan adoptio on sellainen kokemus, että sitä ei ymmärrä muut kuin sen kokeneet. Ehkä tavataan siellä :)
Terveisin se adoptoitu, joka on kirjoittanut kokemuksistaan tutustuttuaan biosukuunsa