Paras EU-maa eläkepäiviksi?
Eläkkeemme ei valtavan suuria ole, eli pienillä elinkustannuksilla haluaisimme pärjätä. Talon myynnistä rahaa kertyy pahanpäivän varalle. Enkä kaipaa mitään helteitä. Englanti, ruotsi ja saksa sujuu.
Kommentit (16)
Kansaneläkettä ei makseta enää ulkomaille eli tänne joudutte jäämään
Irlanti ja aaltomaisemat? Siellä tosin on vasemmanpuoleinen liikenne ja tuskin vanhainkotien tila hyvä, jos 90 vuotias lykätään sinne. Varmasti muuten voi olla ulkoiluun mahdollisuuksia hyvällä säällä ja ihmeteltävää. Siitä pääsee myös matkailemaan muualle. Talvella pohjoispuoli on kylmä, ehkä etelässäkin ja tuuli paikoin.
Minkähänlaista Italiassa on asua? Jossakin pohjoisessa tai keskellä, ei etelässä.
Vierailija kirjoitti:
Moldoava
Ei EU-maa
Näin kolmekymppisen näkökulmasta Intia:
1. En tule näkemään sitä päivää että Intia on EU:ssa
2. En tule myöskään näkemään sitä päivää että olen eläkkeellä
Vierailija kirjoitti:
Kansaneläkettä ei makseta enää ulkomaille eli tänne joudutte jäämään
Työeläkeläisiä meistä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Kosovo
Ei EU-maa.
Itse miettinyt hieman samaa. Eli en vakavissaan suunnitellut, mutta lähinnä siinä mielessä että pitäisin mahdollisuudet avoimena. Jos Suomessa vaikka elämiseen ei oma eläkkeeni riitä ja ulkomailta voisi saada paremman elintason eläkkeellä.
Oma lista tärkeitä asioita:
-Asuminen ja yleinen hintataso selkeästi edullisempi
-Englannin kielellä pärjää
-Yhteisö, mielellään muitakin suomalaisia eläkeläisiä
-Asiallinen ilmasto talvella
-Turvallisuus
Jos mietitään vaikka asumisen hintaa. Niin on olemassa maan hintataso, mutta minkä tahansa maan sisällä on tyypillisesti hyvin isoja alueellisia eroja hintatasossa. Ihan vaikka siellä Espanjassa. Ja muutoksetkin voi olla isoja. 10 vuodessa voi vuokrataso lähes tuplaantua tietyllä alueella.
Vierailija kirjoitti:
Näin kolmekymppisen näkökulmasta Intia:
1. En tule näkemään sitä päivää että Intia on EU:ssa
2. En tule myöskään näkemään sitä päivää että olen eläkkeellä
1. Luultavasti et, ja Intian hintataso nousee taatusti aivan toisiin lukemiin.
2. Äänestä niin, että sinulla on eläke ja järjellinen eläkeikä. Eli ei perskokkareita.
Vierailija kirjoitti:
Itse miettinyt hieman samaa. Eli en vakavissaan suunnitellut, mutta lähinnä siinä mielessä että pitäisin mahdollisuudet avoimena. Jos Suomessa vaikka elämiseen ei oma eläkkeeni riitä ja ulkomailta voisi saada paremman elintason eläkkeellä.
Oma lista tärkeitä asioita:
-Asuminen ja yleinen hintataso selkeästi edullisempi
-Englannin kielellä pärjää
-Yhteisö, mielellään muitakin suomalaisia eläkeläisiä
-Asiallinen ilmasto talvella
-Turvallisuus
Jos mietitään vaikka asumisen hintaa. Niin on olemassa maan hintataso, mutta minkä tahansa maan sisällä on tyypillisesti hyvin isoja alueellisia eroja hintatasossa. Ihan vaikka siellä Espanjassa. Ja muutoksetkin voi olla isoja. 10 vuodessa voi vuokrataso lähes tuplaantua tietyllä alueella.
Samaa tässä ollaan miettimässä.Pääsen eläkkeelle vuoden päästä ja miehellä tuli juuri eläkeikä täyteen, mutta jatkaa vielä hetken että eläkekertymä nousisi hiemanlLämpimästä ilmasta tykätään, muttei liian kuumasta,eikä lämmitykseen menisi niin paljon rahaa.Mietinnässä on vielä kohde.Toisaalta voisi olla puolisen vuotta vuodessa Aasiassa jossa eläke riittäisi ruhtinaallisesti.
Kyllä minä Puerto de la Cruziin menisin ja menenkin. Siellä se Arto Satosenkin asunto on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä Puerto de la Cruziin menisin ja menenkin. Siellä se Arto Satosenkin asunto on.
Toinen vaihtoehto olisi Funchal.
Suomi