Olenkin liian vanha ostamaan mökin ?
Niin. Olen 55-vuotias sinkku. En ole oikein koskaan mökistä haaveillut mutta nyt tuli eteen tarjous joka polttelee mielessä.
Mökki on talviasuttava. On sähköt, sisävessa, hyvin varusteltu keittiö, tie perille. Hyvä sijainti, ison järven rannalla..
Hintakin sopii jos otan 30 000 euron lainan.
Mutta..Ei elämästä tiedä mutta jotenkin emmin nyt enemmän kuin jos olisin nelikymppinen. Eikös tässä iässä niistä mökeistä jo aleta luopumaan ? Jaksanko hyöriä siellä 20 vuotta. Menikö "ostoaika" jo ohi ? Yksi lapsi minulla on. Hän voisi mökkeillä myös mutta tuskin isosti innostuisi kuitenkaan.
Mitä mieltä raati ?
Kommentit (84)
Elämästä ei koskaan tiedä. Ei tiedä sitäkään, vaikka olisit vielä neljännesvuosisadan ihan hyvässä kunnossa. Kirjoita vaikka ylös mökkielämän ja mökin omistamisen hyvät ja huonot puolet ja puntaroi niitä ennen ostopäätöstä.
No mun anoppi on 75v. ja edelleen mökkeilee. Kuulemma aikoo mökillä käydä ja olla niin kauan kun kroppa kestää.
Vierailija kirjoitti:
No mun anoppi on 75v. ja edelleen mökkeilee. Kuulemma aikoo mökillä käydä ja olla niin kauan kun kroppa kestää.
Mun sisko on 68v ja jää loppuvuodesta eläkkeelle. Aikoo sen jälkeen viettää suurimman osan ajastaan mökillä ja käy vain satunnaisesti kaupunkisasunnollaan. On henkeen ja vereen mökki-ihminen eli ihan mun vastakohtani.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tärkein kysymys jonka voit esittää itsellesi on, että oletko mökki-ihminen?
En tähän asti mutta josko minusta sellainen kuorituu ? Jotain tässä nyt polttelee. Ja voisin tietysti vuokrata vaikka jos ei niin kovalla käytöllä olisikaan.
Tuo on kiinnostava kohde.
Teen perinteiset plussat ja miinukset.
Taloudellisesti kaikki säästöni menisivät ja lainaa max 30 000. Hinta kun oli aika korkea
AP
Et ole ! Onnea mökin ostoon😁🏡🥔🧂🍞
Onnea onnea vaan punainen tupa ja perunamaa.
Ja ennen vietiin tupaantulijaisiin suolaa ja leipää.
Et todellakaan ole liian vanha mökkiläiseksi!
Monihan hankkii mökin nimenomaan eläkepäiviä varten.
Tai muuttaa mökille asumaan kokoaikaisesti, kun pääsee eläkkeelle.
Minä hankin juuri alkeellisen mökin, ja olen sentään jo 65 v. Eikä ole edes kumppania jakamassa töitä.
Jos olet ihan normaalikuntoinen ihminen ja oet haaveillut mökistä, osta se!
Mökkisi kuulostaa ihan unelmalta, kaikki speksit kunnossa.
Jos et jostain syystä tykkäisikään, saat sen helposti kaupaksi.
(Ei tainnut olla edes kovin hintava, ihme sinänsä!)
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun sisko on 68v ja jää loppuvuodesta eläkkeelle. Aikoo sen jälkeen viettää suurimman osan ajastaan mökillä ja käy vain satunnaisesti kaupunkisasunnollaan. On henkeen ja vereen mökki-ihminen eli ihan mun vastakohtani.
Anoppi on ihan samanlainen. Olisi varmaan talvetkin mökillä mutta koska mökki on saaressa, on poispääsy epävarmaa jäiden aikaan (voi olla liikaa jäitä veneelle mutta liian vähän että kestäisi kävelyä).
Ja tosiaan mökissä ei ole juoksevaa vettä tai sähköä joten hommia piisaa.
Yli 50-v olin minäkin kun mökki ostettiin. Entinen omistaja oli 92-v.
Tuo kuulostaa kyllä liian hyvältä ollakseen totta, tosin en tiedä kuinka paljon omia säästöjä siihen löisit kiinni.
Eläkkeellähän sitä nimen omaa on aikaa mökkeillä.
Kiitos kaikille. Ihania tsemppejä ja vastauksia. Hinta kyllä mielestäni aika korkea...yli 150 000 mutta pystyisin siihen kyllä. Kaikkea ei voi saada ja tuo olisi kohde säästöille joita olen kerryttänyt muuten vaan.
Nyt polttelee vielä enemmän kun tuli näin kannustavia viestejä
AP
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi on ihan samanlainen. Olisi varmaan talvetkin mökillä mutta koska mökki on saaressa, on poispääsy epävarmaa jäiden aikaan (voi olla liikaa jäitä veneelle mutta liian vähän että kestäisi kävelyä).
Ja tosiaan mökissä ei ole juoksevaa vettä tai sähköä joten hommia piisaa.
Mun siskollani on mökissään sentään sähköt, mutta ei juoksevaa vettä eikä sisävessaa. Silti nauttii siellä olemisesta, vaikka tekemistä on paljon. Tai ehkä juuri siksi. Sanookin, että siellä hermot lepää ja saa nukuttua yönsä hyvin. Kieltämättä on kyllä kaunis paikka, missä hänen mökkinsä on. Ja leski on eli ei puolisoa auttamassa.
Joku ostaa 55 vuotiaana 120'000€ siirtolapuutarhatontin - mieluummin viljelisin mökillä kaikenlaista.
Mene ensin vuokralle mökkiin joka on oikein ihana. Näet sen jälkeen , oletko mökki-ihminen vai,
Mä tyhjensin tänään Biolanin kompostikäymälän.
Olen ollut möksällä melkein koko talven, niin täyttä olikin jo!
Kuiviketta pitää ostaa säkki seuraavalla kauppareissulla.
Viikolle luvattu jo +17 astetta! Kyllä kelpaa olla mökillä! 💖
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille. Ihania tsemppejä ja vastauksia. Hinta kyllä mielestäni aika korkea...yli 150 000 mutta pystyisin siihen kyllä. Kaikkea ei voi saada ja tuo olisi kohde säästöille joita olen kerryttänyt muuten vaan.
Nyt polttelee vielä enemmän kun tuli näin kannustavia viestejä
AP
Ei hinta kuulosta pahalta, jos tosiaan ison järven rannalla ja noin hyvin varusteltu.
Tai siis onhan se yhdelle ihmiselle kova hinta, mutta jos noin hyvin on rahaa säästössä, niin mikäpä siinä. Sijoitushan se on samalla.
No et todellakaan ole!
Anna mennä, mutta voitko ostaa myös minulle?
Niin onko mökki-ihminen ja valmis maksamaan siitä seuraavat vuosikymmenet.
30 000€ lainaa ja 20 vuoden maksuaika tekee n. 200€/kk (todellinen vuosikorko 5,5%)
Siihen päälle mökin kustannukset.
Kiinteät kulut, jos mökkiä ei käytä, on vähintään reilu 1000€ vuodessa (83€/kk)
Vajaa 300€ menee joka ikinen kuukausi siihen, että omistaa mökin.
Sen jälkeen se rahanmeno vasta alkaa, kun siellä mökillä aletaan käymään.
Vuokramökki on halvin mökki ja suosittelen ensin kokeilemaan sitä.
Mistä ihmeestä tämä ajatus tulee, että 50-vuotias on liian vanha opiskelemaan, liian vanha parisuhteeseen, liian vanha ostamaan jotain, liian vanha ... ?
Ap:n kohdalla olennaista on se, saako mökkikaupassa rahansa pois, jos ei sitten viihdykään mökillään. Olisi ikävää omistaa ja maksaa mökkiä, jolle ei olisi mitään käyttöä eikä kukaan sitä vuokraisi eikä ostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tärkein kysymys jonka voit esittää itsellesi on, että oletko mökki-ihminen?
En tähän asti mutta josko minusta sellainen kuorituu ? Jotain tässä nyt polttelee. Ja voisin tietysti vuokrata vaikka jos ei niin kovalla käytöllä olisikaan.
Tuo on kiinnostava kohde.
Teen perinteiset plussat ja miinukset.
Taloudellisesti kaikki säästöni menisivät ja lainaa max 30 000. Hinta kun oli aika korkea
AP
Mielestäni et ole liian vanha mökin ostoon. Mutta muistat varmaan, että mökin omistaminen ja sen kunnossa pitäminen maksaa koko ajan.
Ei ole mökki yksin asuvan juttu. Kyllä tulee aika pitkäksi ja tekee mieli ihmisten pariin. Yöt yksin mökillä kun naapurimökkiin on murtauduttu! Ja pahin mikä mulle kävi, ranta oli mutainen ja kesällä niin sinilevässä ettei voinut menmä uimaan ja näky oli kamala. Joten, älä osta, matkustele.