Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
301/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään vielä 1x15min, eiks vaan. Mä käyn puuhaamassa jotain, käy säkin joka luet ketjua. :)

Mä kävin! Sain yhden kassillisen täyteen vanhoja vaatteita. Se olikin aika helppo homma. Vältellyt sitä jo muutaman viikon. Mulle jäi se raivaaminen vähän päälle niin tein jopa 20 min :D vein kassin jo valmiiksi auton takakonttiin. Siinä meni yksi minuutti.

Vierailija
302/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan ihmisiä jotka ovat sotkuisia ja heidän sotkuisia kotejaan, saan jopa raivarin. Mikään ei ole niin helppoa kuin huolehtia siisteydestä.

Miksi joku tulee tänne haukkumaan muita? Eikö tää ketju ole tarkoitettu juuri heille, jotka kamppailevat asian kanssa!!?. Onneks ap vastas tälle hyvin takas! Suututtaa tää jatkuva haukkuminen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä sait inspiraation ja kimmokkeen alkaa pitää kotia siistinä? Mistä kaikki alkoi?

Kaikki alkoi siitä, kun häpesin joka ikinen kerta kun ovikello soi. En käynyt lapsien kanssa missään ja olin koko ajan siivoamassa tuloksetta. Aloitin projekteja, mutta en saanut niitä koskaan suoritettua loppuun. Tunsin itseni luuseriksi ja olin varma, että minussa on jotain vikaa. Kun yritin siivoa niin luulin saavani sen tehtyä 2 päivässä. Meillä oli paljon tavaraa ja ostin sitä paljon lisää. Säilytin roskapusseja parvekkeella ja olin suoraan sanottuna katastrofi.

Tää on niiiiiiin minä! Itse olen luovalla alalla ja jotenkin ne kodin projektin suoritan niin monimutkikkaasti.

Vierailija
304/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun idea tässä on se : sun täytyy oppia uusia tapoja! Ei ole mitään yhden kerran raivausprojektia ja se siitä!vaikka kerroinkin, että olen ollut siisti 5 vuotta niin ei se tarkota sitä, ettenkö joutuisi karsimaan tavaraa. Nykyään teen sen kerran viikossa 15 min. Ja olen tehnyt sen aina torstaisin. Mutta alussa se pitää olla päivittäistä. Eli se 15 minuuttia karsit ja sen lisäksi opit uusia tapoja hoitaa asiat loppuun asti. Ihan käytännön vinkkejä esimerkkinä seuraavaksi

1. Tästä lähtien peset heti kahvi/ tee kupin, kun olet juonut loppuun. Ihan sama, vaikka sinulla olisi iso tiskivuori odottamassa.

2. Tästä lähtien et laita yhtäkään likaista vaatekappaletta lattialle tai nojatuolille. Ihan sama, vaikka makuuhuoneen lattia olisi vaatteiden peitossa.

Viet sen heti pyykkikoriin.

3. Tästä lähtien laitat kengät aina siististi omalle paikalleen, kun tulet kotiin. Suljet haamastahnan korkin, jos läikytät kahvia, teetä, mehua- pyyhi heti!

Näitä pieniä askareita opettelet, vaikka koti olisi ihan sekaisin. 15 minuuttia päivässä raivaat sitten niitä muita kohtia/ huoneita. Ap

Todella mielenkiintosta tämä

Vierailija
305/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taidan tehdä vielä jotain ennen nukkumaanmenoa. 5-10min, jes.

Vierailija
306/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä sait inspiraation ja kimmokkeen alkaa pitää kotia siistinä? Mistä kaikki alkoi?

Kaikki alkoi siitä, kun häpesin joka ikinen kerta kun ovikello soi. En käynyt lapsien kanssa missään ja olin koko ajan siivoamassa tuloksetta. Aloitin projekteja, mutta en saanut niitä koskaan suoritettua loppuun. Tunsin itseni luuseriksi ja olin varma, että minussa on jotain vikaa. Kun yritin siivoa niin luulin saavani sen tehtyä 2 päivässä. Meillä oli paljon tavaraa ja ostin sitä paljon lisää. Säilytin roskapusseja parvekkeella ja olin suoraan sanottuna katastrofi.

Tää on niiiiiiin minä! Itse olen luovalla alalla ja jotenkin ne kodin projektin suoritan niin monimutkikkaasti.

Mä olen myös hyvin luova, mulla on auttanut yksinkertaistaminen ja sellaisen yksinkertaisen ajattelun harjoitteminen.

Vierailija
307/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin kiva ketju! Saisko lisää vertaistukea muilta <3 täällä on poikkeuksellisen positiivinen ilmapiiri

Vierailija
308/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan tänne kysymyksen, vaikken ole vielä lukenut ketjua kokonaan. Miten löysit itsellesi työn, josta nautit? Minä olen jo viisikymppinen enkä yhä koe löytäneeni. En odota ihmeitä ja minulla on jo useampi koulutus, mutta silti yhä hakusessa, missä työssä voisin tuntea iloa, tyytyväisyyttä ja rauhaa. Enkä siis tarkoita mitään leppoisaa työtä, saa olla hoppuakin, mutta olo että on oikeassa paikassa.

Vierailija
309/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin kiva ketju! Saisko lisää vertaistukea muilta <3 täällä on poikkeuksellisen positiivinen ilmapiiri

Niin on! Millaisia vertaistuki ajatuksen vaihtoja, vinkkejä, kokemuksia tms haluaisit?

Vierailija
310/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suurin syntini on erilaiset nyssäkät. Kasseja jää helposti lojumaan nurkkiin. 

Lisäksi säilytystilaa on niukasti. Kaikille tavaroille ei ole omaa paikkaa. 

Vierailija
311/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelmani siivoamisen kanssa on se, että jaksamiseni ja aikani on kortilla. Kotonani ei ole niin paha epäjärjestys kuin mikä on pölyn, lemmikkien karvojen ja joka paikasta löytyvien hiusten määrä. Minulla on sairauksia, jotka käytännössä estävät sen, että voisin siivota nopeasti ja tehokkaasti. Kaikki on hidasta ja vaatii tauottamista. Niinpä motivaatiokin siivoamiseen on melko alhainen.

Minun täytyy tasapainotella sen välillä, onko tärkeämpää siisteys vai lepo. Mielenlepoa minulla ei meinaa löytyä sotkun keskellä, mutta keholleni tekee hyvää pitkät palautumistauot ja kokonaiset makoilupäivät.. Vinkkejä siisteyden ylläpitämiseen? Minulla ei ole varaa ilmanpuhdistimeen tai siivoojaan.

Vierailija
312/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun suurin syntini on erilaiset nyssäkät. Kasseja jää helposti lojumaan nurkkiin. 

Minulla on vähän samaa. Nykyään teen niin, että yhdistelen nyssäköiden sisältöjä isompaan kassiin, niin ainakin yleisilme on siistimpi. :D

Vierailija
313/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun siivoushommani sujuu ajatuksella. Yksikerrallaan ja monta jonossa. Hyvin onnistunut tähän asti. Suht siisti koti. 

Vierailija
314/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin ongelmani siivoamisen kanssa on se, että jaksamiseni ja aikani on kortilla. Kotonani ei ole niin paha epäjärjestys kuin mikä on pölyn, lemmikkien karvojen ja joka paikasta löytyvien hiusten määrä. Minulla on sairauksia, jotka käytännössä estävät sen, että voisin siivota nopeasti ja tehokkaasti. Kaikki on hidasta ja vaatii tauottamista. Niinpä motivaatiokin siivoamiseen on melko alhainen.

Minun täytyy tasapainotella sen välillä, onko tärkeämpää siisteys vai lepo. Mielenlepoa minulla ei meinaa löytyä sotkun keskellä, mutta keholleni tekee hyvää pitkät palautumistauot ja kokonaiset makoilupäivät.. Vinkkejä siisteyden ylläpitämiseen? Minulla ei ole varaa ilmanpuhdistimeen tai siivoojaan.

Salilla vai lenkillä sen kroppasi väsytät?

Vierailija
315/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ankeuttajalle aurinkoista päivää, aloita säkin jostain, tehdään karsimisesta yhdessä kivaa.

Vierailija
316/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaiko tämä:

lepoa 1h, tekemistä 5-10min

lepoa 1h ja tekemistä 5-10min

jne

tai sovellat itselle sopivan mallin.

Ei tarvitse siivota tehokkaasti eikä nopeasti. Japanilaisellakin tuolla videolla (linkki aiemmin ketjussa) on todella maltillinen tahti, kun siivoaa ja syntyy puhdasta jälkeä.

Välineenä voi käyttää esim. lattialastaa jossa lattialiina. Jos imuri tuntuu raskaalta, niin olen kuullut että jotkut ovat luopuneet imurista kokonaan.

Vierailija
317/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15 min ja yhden nyssäkän kimppuun ?

Onko kaapeissa sellaisia tavaroita ja vaatteita, mistä voisi luopua, - että saisit ne sulle tärkeimmät jutut kaappeihin ja niille omat paikat?

Vierailija
318/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on saanut kruunun <3

Vierailija
319/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos avaajalle hyvistä neuvoista! Itse olen jo yli 60v ja koko ajan se on samanlaista kamppailua.

Jollain tavalla saa kodin pysymään järjestyksessä osittain, mutta pienet säilytystilat ärsyttää. Nyssykkäsäilytys on hyvinkin tuttua, samoin saunan lauteille kasaaminen.

Mitään ei raaskisi heittää pois.

Ja se alkaa ärsyttää kun huonekalut ja tekstiilit on nuhjaantuneen näköisiä, sekin tekee omasta mielestä epäsiistin vaikutelman.

Ei olisi varaa aina ostaa uusia huonekalujakaan.

Mutta kiitos ketjusta, ongelma lienee erittäin yleinen. Ei kukaan jaksa olla täydellinen aina.

Vierailija
320/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo itsekin kauhea sotku kotona. Mikä neuvoksi? Sotku ei ole kivaa, sillä 3v penskani tykkää syödä kaikkea joka eeen tulloo. Traktorini penkkikin ihan paskassa. Kaikki apu on tarpeen.

Pohojanmaan poeka