Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
281/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltakuuntelemista. Tää on hyvä, vaikka ei olisikaan minimalistiksi ryhtymässä. Useita hyviä pointteja.

jakso 2: raivaamisesta

Vain muutamasta asiasta olen erimieltä.

Mistä olet eri mieltä ja miksi? Mun pitäis alottaa raivaaminen kun olis muutto ens kuussa. Oon ihan kauhuissani.

En muista tarkkaa kohtaa, kuuntelin tätä pitkin päivää, mutta se kohta että romu on toiselle myös romu. (jos ton kohdan ymmärsin oikein) Itse olen ostanut käytettynä tosi hyvää tavaraa ja ihan jopa romuistakin joku saa vielä hyviä varaosia ym. Toki on myös oikeasti romuakin, jonka paikka on jäteasemalla. Myös itselleni turhissa on tosi hyvää tavaraa ja vaatetta jollekin toiselle.

Siivouksessa suositellaan lattianpuhdistukseen lattialiinoja, useempi lattiaa kohden, muuten se lika vaan siirtyy paikasta toiseen jos moppaa yhdellä mopilla tai liinalla.

Lisäys: jotka on oikeasti käytössä siis, ne käytettynä ostetut.

Vierailija
282/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltakuuntelemista. Tää on hyvä, vaikka ei olisikaan minimalistiksi ryhtymässä. Useita hyviä pointteja.

Mistä olet eri mieltä ja miksi? Mun pitäis alottaa raivaaminen kun olis muutto ens kuussa. Oon ihan kauhuissani.

En muista tarkkaa kohtaa, kuuntelin tätä pitkin päivää, mutta se kohta että romu on toiselle myös romu. (jos ton kohdan ymmärsin oikein) Itse olen ostanut käytettynä tosi hyvää tavaraa ja ihan jopa romuistakin joku saa vielä hyviä varaosia ym. Toki on myös oikeasti romuakin, jonka paikka on jäteasemalla. Myös itselleni turhissa on tosi hyvää tavaraa ja vaatetta jollekin toiselle.

Siivouksessa suositellaan lattianpuhdistukseen lattialiinoja, useempi lattiaa kohden, muuten se lika vaan siirtyy paikasta toiseen jos moppaa yhdellä mopilla tai liinalla.

Kiitos! Joo muistan kuulleeni sanonnan toisen romu on toisen aarre. Se vois ehkä paremmin sopia tähän. Mut ehkä tosta vois poimia jotain hyviä juttuja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei voisitko antaa vinkkiä vaatteiden suhteen? Laihdutan tällä hetkellä ja haluaisin mahtua mun vanhoihin vaatteisiin. Kannattaako mun ne missä sitten säilyttää? Ei mahdu enää vaatekaappiin. Vienkö ne pois vai säästänkö ens vuodelle?

Varasto tulikin jo hyvänä ideana. Tässä pari ideaa vielä:

- sängyn alle esim. sängynaluslaatikkoon tai muuhun sopivaan laatikkoon

- jos kaapin takaosaan mahtuu pinona, sinne riviin taaemmaksi

Vierailija
284/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Joo muistan kuulleeni sanonnan toisen romu on toisen aarre. Se vois ehkä paremmin sopia tähän. Mut ehkä tosta vois poimia jotain hyviä juttuja

Tosi hyviä pointteja on, kannattaa kuunnella.

Vierailija
285/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos edessä on sadan kilon perunankuorimisurakka, homma ei onnistu jos ajattelee koko satsia. Peruna kerrallaan on se oikea periaate. Ehkä tätä vertausta voi soveltaa siivoamiseenkin. 15 minuuttia on se peruna, tai erätyöläisen 5 minuutin tauko.

Vierailija
286/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on myöskin tuttu juuri tuo sanonta "Toisen romu on toisen aarre." On se näinkin. :)

Vierailija
287/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on niin mahtavia vinkkejä. Kiitos ap:lle, sekä ihan kaikille kommentoijille, tämä on kyllä aivan huippu ketju. Sellasii mihin en ole ennen törmännyt , enkä kuullut missään aiemmin.

<3

Vierailija
288/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle Top10:n kohta 3 loksautti palaset kohdilleen.

"Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti."

Aivan mahtavaa, kiitos ap. <3

Tää kohta vois oikeesti ratkoo mun ongelman. Pakko kokeilla huomisesta alkaen. Mua on jo kauaa häirinny mun meikkikaappi. Täynnä vanhoja purkkeja ja sellasia meikkejä mistä en edes pidä. On siellä laatikon pohjalla uusia meikkejä enkä edes ole koskenut niihin. Tuntuu vaan niin tylsältä ja isolta projektilta et en edes jaksa alottaa. Ton 15 minuuttia voin kyl uhraa

Vierailija
289/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa meissä ei ole mitään vikaa! Vihdoin joku sanoi sen! Nyt harjottelemaan uusia tapoja

Vierailija
290/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos edessä on sadan kilon perunankuorimisurakka, homma ei onnistu jos ajattelee koko satsia. Peruna kerrallaan on se oikea periaate. Ehkä tätä vertausta voi soveltaa siivoamiseenkin. 15 minuuttia on se peruna, tai erätyöläisen 5 minuutin tauko.

Tää oli hyvä vertauskuva. Peruna kerrallaan. Ei säkkiä kerrallaan tai muuten sen säkin jättää siihen lojumaan ja välttelee viimeseen asti koska on liian iso urakka.

Vierailija
291/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaan lisää vinkkejä! Miten aloitan varaston tyhjentämisen? Sinne ei edes mahdu tällä hetkellä:(

Vierailija
292/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei entä jos lauantaina on tulossa vieraita? Ei kai sillon 15 minuuttia riitä? Onko jokin vinkki pikaraivaamiseen?

Vierailija
293/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle Top10:n kohta 3 loksautti palaset kohdilleen.

"Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti."

Aivan mahtavaa, kiitos ap. <3

Tää kohta vois oikeesti ratkoo mun ongelman. Pakko kokeilla huomisesta alkaen. Mua on jo kauaa häirinny mun meikkikaappi. Täynnä vanhoja purkkeja ja sellasia meikkejä mistä en edes pidä. On siellä laatikon pohjalla uusia meikkejä enkä edes ole koskenut niihin. Tuntuu vaan niin tylsältä ja isolta projektilta et en edes jaksa alottaa. Ton 15 minuuttia voin kyl uhraa

Tää on niin hyvä ohje! Kokeile ihmeessä. Kokeile ottaa esim. vaikkapa hyvin pieni määrä ensin. Aloita siitä. Tsemppiä. Mä pääsin ton kohdan kanssa alkuun ja nyt on kova into päällä.

Valitse ne meikit mitä käytät aktiivisesti: arkena, viikonloppuna ja ne joita käytät juhlissa.

Sitte pois ne mistä et pidä, mistä et tykkää, väri on väärä tms.

Tässä mä osaan vähän neuvoa, sillä tää on mun helpoin osa-alue. Omistan yhden pienen pussillisen meikkejä, en ostele ylimääräisiä, aina samaa kun tarve vaatii.

Vierailija
294/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei entä jos lauantaina on tulossa vieraita? Ei kai sillon 15 minuuttia riitä? Onko jokin vinkki pikaraivaamiseen?

Isoimpiin karsimiseen ei mun mielestä riitä 15min, mutta parempi tehdä sekin kuin ei mitään.

Mä käytän tätä pikaraivaamiseen:

petaa pedit, laita tiskit, pese wc-pönttö, hana ja peili, vaihda wc-pyyhkeet.

Vie roskat.

Imurointi.

Eteiseen tilaa vieraiden takeille.

Jos lojuu tavaraa, papereita ym, niin nättiin pinoon ne, sekä mahdollisesti koriin, jos ei ehdi niitä selvittelemään ja laittamaan paikoilleen.

Tuoreet kukat: antavat ihanaa tunnelmaa, ja tuoksua. Varsinkin eukalyptus.

Tuoksukynttilä palamaan (mikäli ei ole allergisia).

Vierailija
295/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipaan lisää vinkkejä! Miten aloitan varaston tyhjentämisen? Sinne ei edes mahdu tällä hetkellä:(

Mä aloittaisin ihan siitä ensin, että tutkailisin ensin mitä varasto oikein sisältää. Lähestyisin sitä.

Vierailija
296/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millasii pikaraivaamisvinkkejä muilla?

Tavoitehan tietty olisi että ei tarviisi tehdä sellasii pikaraivaamisia, mutta tilanne voi olla vielä mikä on. Armollisuus.

Vierailija
297/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään vielä 1x15min, eiks vaan. Mä käyn puuhaamassa jotain, käy säkin joka luet ketjua. :)

Vierailija
298/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi, äitin sanoi usein iltaisin että pidetäänpä viiden minuutin raivaus. Aloimme koota leluja laatikkoon, ihan mielellämme. Toimisiko nykylastenkin kanssa? Voi laittaa kellon soimaan.

Vierailija
299/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kanssa voisi toimia raivausleikki, jossa mukana on joku kiva lelu joka "johtaa" tuota raivaamista.

Kuvat koreihin. Auton kuva -> autot. Leikkiruokien kuva -> leikkiruuat. jne.

Vierailija
300/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään vielä 1x15min, eiks vaan. Mä käyn puuhaamassa jotain, käy säkin joka luet ketjua. :)

15 minuuttia meni tosi nopeasti. Kesken jäi, mutta jotain kyllä aikaan sai jo siinä. Parempi ku ei ollenkaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän