Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
261/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuottaaaakooo iloaaaa? Eiiiii.

Tällä lähti mm. mies (ankeuttaja) moottoripyörineen.

Mä kyllä kiroan konmarituksen alimpaan helvettiin. Meillä konmaritettiin kylppärin kaappeja, sillä seurauksella, että kaapit ovat edelleen täynnä, mutta minun parranajovälineistä jätettiin yksi paketti teriä ja niihin sopimaton varsi. (jos ne terät eivät tuottaneet muille iloa, olisin voinut heittää ne pois sen jälkeen kun niitä on käytetty, myös sen ylimääräisen varren)

Sitten konmaritettiin täysin käyttökelpoisia ruokailuvälineitä, kun oli kahta erilaista settiä. Vanhempi (täydellinen setti) hoidettiin pois ja jäljelle jätettiin uudempi, josta puuttuu kuitenkin pari veistä. Tätä muistan aina, kun pesen veitsiä käsin, jos tiskikone ei ole sattunut pyörimään.

Vaatteista konmaritettiin minun ihan hyväkuntoinen pikeepaita, koska se oli vähän "epämuodikas" eikä "maksanut paljoa". Pidin kuitenkin väreistä, kun ne muistutti yhdestä jalkapallojoukkueesta. Paras oli, kun puoliso sanoi, joukkueen vaatteista puhuttaessa, että voihan sitä hankkia sellaisia vaatteita, joissa on niitä värejä. En viitisinyt muistuttaa tuosta pikeepaidasta, kun siitä oli pari vuotta aikaa.

Sanomattakin lienee selvää, että vaatteiden säännöllisestä karsimisesta huolimatta, ne eivät mahdu kaappiin, koskaan.

Konmaritus sopii ihmiselle vähän samoin, kuin antaisi vinkkejä alkoholistille, miten hoitaa krapulaa ja päästä tyhjistä pulloista eroon.

Vierailija
262/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuottaaaakooo iloaaaa? Eiiiii.

Tällä lähti mm. mies (ankeuttaja) moottoripyörineen.

Mä kyllä kiroan konmarituksen alimpaan helvettiin. Meillä konmaritettiin kylppärin kaappeja, sillä seurauksella, että kaapit ovat edelleen täynnä, mutta minun parranajovälineistä jätettiin yksi paketti teriä ja niihin sopimaton varsi. (jos ne terät eivät tuottaneet muille iloa, olisin voinut heittää ne pois sen jälkeen kun niitä on käytetty, myös sen ylimääräisen varren)

Sitten konmaritettiin täysin käyttökelpoisia ruokailuvälineitä, kun oli kahta erilaista settiä. Vanhempi (täydellinen setti) hoidettiin pois ja jäljelle jätettiin uudempi, josta puuttuu kuitenkin pari veistä. Tätä muistan aina, kun pesen veitsiä käsin, jos tiskikone ei ole sattunut pyörimään.

Vaatteista konmaritettiin minun ihan hyväkuntoinen pikeepaita, koska se oli vähän "epämuodikas" eikä "maksanut paljoa". Pidin kuitenkin väreistä, kun ne muistutti yhdestä jalkapallojoukkueesta. Paras oli, kun puoliso sanoi, joukkueen vaatteista puhuttaessa, että voihan sitä hankkia sellaisia vaatteita, joissa on niitä värejä. En viitisinyt muistuttaa tuosta pikeepaidasta, kun siitä oli pari vuotta aikaa.

Sanomattakin lienee selvää, että vaatteiden säännöllisestä karsimisesta huolimatta, ne eivät mahdu kaappiin, koskaan.

Konmaritus sopii ihmiselle vähän samoin, kuin antaisi vinkkejä alkoholistille, miten hoitaa krapulaa ja päästä tyhjistä pulloista eroon.

Hehe, hyviä pointteja. Konmari- metodissa oli se ongelma, että sitä mainostettiin koko massalle. Meitä ihmisiä on niin erilaisia ja me ei toimita samanlailla. Konmarittaminen sopii erittäin hyvin henkilölle, joka osaa hahmottaa kokonaisuuksia, on luonnostaan järjestelmällinen ja henkilölle, joka ei omista niin paljon tavaraa. Ongelma oli myös siinä, että kon marin jokaista neuvoa toteltiin, eikä kyseenalaistettu mitään. Esim minun neuvoni ei todellakaan sovi kaikille ja sen takia joku puhuu niistä sanalla lässytys. En itse kokeillut kon maria, mutta sinun kommentit kuulostavat tutulta. Monet ihmiset ovat sanoneet samoin. Muista silti- älä jää menneisyyteen. Sinun elämäsi on sitä, mihin keskityt. Se oli sinulle vaikea opetus. Toivottavasti opit siitä :) älä kuitenkaan muistele näitä hetkiä ja tavaroita, kun pitäisi oikeasti karsia tarpeetonta tavaraa. Ne oli vain tavaroita. Ihmiset merkitsevät paljon enemmän

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei mä luin tän koko ketjun läpi ja oon kananlihalla. Pitäiskö sun ap perustaa joku sometili tälle? Kiitos vinkeistä :)

Vierailija
264/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, uusi Auri, muttei mässäiltäis ihmisten sotkuilla, vaan annettais vinkkejä ihmisille arkeensa. Voisit näyttää niitä vinkkejä videoilla. Hei, tälle olisi tilaus. Katsoisin/ lukisin ehdottomasti. Miten järjestää esim. yksi huone jne. ja siitä voisi saada ideoita omaan kotinsa järjestämiseen.

Vierailija
265/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemmeko jonkin suuren äärellä nyt?!

- myös kananlihalla

Vierailija
266/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voisin sanoa sille nuorelle naiselle, joka itku kurkussa tuskaili tavaroiden ympäröimänä ja itki itsensä uneen, että tulee päivä jolloin olet selvittänyt kaiken ja tulet viiden vuoden jälkeen siitä spontaanisti keskustelupalstalle kannustamaan muita, niin sanoisin sen :) mun sydämen asia on se, että ymmärrät aidosti itseäsi. Ei se miten huone järjestetään. Onhan sekin tärkeää, mutta kaikki alkaa mielen taistelusta. Meillä kaikilla on enemmän tai vähemmän kamaa kotona. Me kaikki halutaan enemmän tai vähemmän selkeyttä kotiin. Kaikilla ei ole sama lähtö, eikä sama maali(tavoite). Kunhan jokaisen tavoite on mielenrauha ja vapaus :) Ap

Vierailija
267/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemmeko jonkin suuren äärellä nyt?!

- myös kananlihalla

On oikeesti jokin todella suuri ihmeellisyys tässä, ap <3 Taivaan lahja. <3

Vierailija
268/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me täällä odotetaan sinulta ap kirjaa, sometiliä, videoita jo - hip hurraa!!!! :) Sä olet saanut mahtavan suosion ja kannatuksen.

Vierailija
269/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan puhua yhdestä jutusta. En ole psykologi, en ammattilainen tässä huom. Miksi ei voi syyttää masennusta, jos koti on sekasin. Luethan loppuun :) on olemassa monta monta ihmistä, jolla on masennus mutta heidän koti on siisti. Koti on sotkuinen ja kaaoksessa vain sinun tapojesi takia. Jos luonnollisesti järjestelmällinen henkilö on masentunut, osaa hän silti mahdollisesti pitää kodin kunnossa, heitä on olemassa! Tämä on vain esimerkki. Nämä esimerkit todistavat sen, mitä äsken sanoin. Minun kaltaiset ihmiset tuovat hirveesti tunteita mukaan tähän siivous/ raivausprosessiin. Luonnollisesti lahjakkaat kodin järjestelijät eivät ota siihen mukaan paljon tunteita. He osaavat aikatauluttaa kaiken ja vain huih, tekevät sen. Ja tekevät sen, koska se pitää tehdä. Minä? Olin jo puhki ennen kun osasin aloittaa mitään. Voit myös harjoitella tätä tapaa katsoa kotiasi ja projekteja. Ap

Vierailija
270/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltakuuntelemista. Tää on hyvä, vaikka ei olisikaan minimalistiksi ryhtymässä. Useita hyviä pointteja.

jakso 2: raivaamisesta

Vain muutamasta asiasta olen erimieltä.

Vierailija
271/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei voisitko antaa vinkkiä vaatteiden suhteen? Laihdutan tällä hetkellä ja haluaisin mahtua mun vanhoihin vaatteisiin. Kannattaako mun ne missä sitten säilyttää? Ei mahdu enää vaatekaappiin. Vienkö ne pois vai säästänkö ens vuodelle?

Vierailija
272/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltakuuntelemista. Tää on hyvä, vaikka ei olisikaan minimalistiksi ryhtymässä. Useita hyviä pointteja.

Mistä olet eri mieltä ja miksi? Mun pitäis alottaa raivaaminen kun olis muutto ens kuussa. Oon ihan kauhuissani.

Vierailija
273/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivojaan voi ja kannattaa opettaa, koska ne ovat hyvin muovautuvat. Kun tarttuu yhteen asiaan ja vie sen loppuun, vaikka se olisi kuinka pieni, aivoissa käynnistyy palkintohormoni dopamiinin tuotanto. Tunnet siis itsesi tyytyväiseksi kun sait jotakin tehtyä valmiiksi asti. Lopputuloksen katselu lisää minäpystyvyyden tunnetta ja auttaa jatkamaan.

Mielestäni salaisuus on siinä, että opettelee tietoisesti huomaamaan niitä riittävän pieniä projekteja, jotka pystyy viemään kerralla loppuun. Yhden homman lopettamisen jälkeinen hyvä mieli saa sitten aikaan motivaation tarttua myös seuraavaan. Motivaatio syntyy toiminnasta, ei odottamalla.

Mutta kaikkea ei voi tehdä yhtä aikaa, joten ne projektit pitää tietoisesti valita. Jos koko kämppä on hujan hajan, on valittava ensin yksi paikka ja oltava ajattelematta niitä muita kunnes se yksi on valmis.

Vierailija
274/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei voisitko antaa vinkkiä vaatteiden suhteen? Laihdutan tällä hetkellä ja haluaisin mahtua mun vanhoihin vaatteisiin. Kannattaako mun ne missä sitten säilyttää? Ei mahdu enää vaatekaappiin. Vienkö ne pois vai säästänkö ens vuodelle?

En ole aloittaja mutta itse ostin vakuumipusseja vaatteiden säilyttämiseen. Vaatteet pussin sisään ja ilma imetään pois. Vievät näin vain vähän tilaa eivätkä koit tai kuoriaiset pääse kimppuun. Pakkaukset voi säilyttää vaikka varastossa tai vintillä tai mihin ikinä saatkin pois tieltä.

Vierailija
275/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivojaan voi ja kannattaa opettaa, koska ne ovat hyvin muovautuvat. Kun tarttuu yhteen asiaan ja vie sen loppuun, vaikka se olisi kuinka pieni, aivoissa käynnistyy palkintohormoni dopamiinin tuotanto. Tunnet siis itsesi tyytyväiseksi kun sait jotakin tehtyä valmiiksi asti. Lopputuloksen katselu lisää minäpystyvyyden tunnetta ja auttaa jatkamaan.

Mielestäni salaisuus on siinä, että opettelee tietoisesti huomaamaan niitä riittävän pieniä projekteja, jotka pystyy viemään kerralla loppuun. Yhden homman lopettamisen jälkeinen hyvä mieli saa sitten aikaan motivaation tarttua myös seuraavaan. Motivaatio syntyy toiminnasta, ei odottamalla.

Mutta kaikkea ei voi tehdä yhtä aikaa, joten ne projektit pitää tietoisesti valita. Jos koko kämppä on hujan hajan, on valittava ensin yksi paikka ja oltava ajattelematta niitä muita kunnes se yksi on valmis.

Se on juurikin näin! Hyvin selitetty! Ap

Vierailija
276/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä, sattuipa oikeaan rakoon tämä ketju, kun päätin eilen että tänä viikonloppuna teen suursiivouksen. Tai edes aloitin. Läheiseni kuoli muutama kuukausi sitten, ja sen jälkeen en ole siivonnut kertaakaan. Voitte kuvitella, millaista täällä on. En edes tiedä miksi näin kävi. Tai no, tiedänhän: minulta lähti suurin osa elämänhalusta kuoleman jälkeen. Olen edelleen masentunut mutta nyt sotku on alkanut häiritä ja ahdistaa niin paljon, että en jaksa enää, jos en saa itseäni otettua niskasta kiinni ja siivottua.

Vierailija
277/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole aloittaja mutta itse ostin vakuumipusseja vaatteiden säilyttämiseen. Vaatteet pussin sisään ja ilma imetään pois. Vievät näin vain vähän tilaa eivätkä koit tai kuoriaiset pääse kimppuun. Pakkaukset voi säilyttää vaikka varastossa tai vintillä tai mihin ikinä saatkin pois tieltä.

Ok kiitos vinkistä. Voisin viedä ne varastoon.

Vierailija
278/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyykö the carla project mistä? Kuulostaa kivalta.

The Carla Project on Youtube-kanavan nimi. Carla-niminen nainen laittaa asioita kuntoon Los Angelesissa ja Pariisissa ystäviensä kodeissa.

Vierailija
279/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä olet eri mieltä ja miksi? Mun pitäis alottaa raivaaminen kun olis muutto ens kuussa. Oon ihan kauhuissani.

En muista tarkkaa kohtaa, kuuntelin tätä pitkin päivää, mutta se kohta että romu on toiselle myös romu. (jos ton kohdan ymmärsin oikein) Itse olen ostanut käytettynä tosi hyvää tavaraa ja ihan jopa romuistakin joku saa vielä hyviä varaosia ym. Toki on myös oikeasti romuakin, jonka paikka on jäteasemalla. Myös itselleni turhissa on tosi hyvää tavaraa ja vaatetta jollekin toiselle.

Siivouksessa suositellaan lattianpuhdistukseen lattialiinoja, useempi lattiaa kohden, muuten se lika vaan siirtyy paikasta toiseen jos moppaa yhdellä mopilla tai liinalla.

Vierailija
280/2330 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa aloittaa ajoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi