Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
321/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos avaajalle hyvistä neuvoista! Itse olen jo yli 60v ja koko ajan se on samanlaista kamppailua.

Jollain tavalla saa kodin pysymään järjestyksessä osittain, mutta pienet säilytystilat ärsyttää. Nyssykkäsäilytys on hyvinkin tuttua, samoin saunan lauteille kasaaminen.

Mitään ei raaskisi heittää pois.

Ja se alkaa ärsyttää kun huonekalut ja tekstiilit on nuhjaantuneen näköisiä, sekin tekee omasta mielestä epäsiistin vaikutelman.

Ei olisi varaa aina ostaa uusia huonekalujakaan.

Mutta kiitos ketjusta, ongelma lienee erittäin yleinen. Ei kukaan jaksa olla täydellinen aina.

Täällä ap vastailee taas :) ensinnäkin 60 +v on täydellinen ikä aloittaa uusia tapoja sekä kodin järjestäminen. Iällä ei ole väliä. Haluan painottaa, että me emme pyri täydellisyyteen. Me pyrimme onnellisuuteen. Harva elää täydellisessä kodissa. Jollekkin se sopii, mutta meidän kaltaisille ihmisille se on yleensä mahdotonta ja näin se lisää myös alemmuuden tunnetta, kun ei koskaan saavuta omia tavoitteitaan. Joskus meidän täytyy nöyrästi katsoa tilannettamme realistisesti: ei ole tarpeeksi säilytystilaa, ei jaksamista, ei varaa ostaa uutta. Mutta ne eivät ole syy pienille pussukoille ympäri asuntoa :) Jos et jaksa tehdä tänään mitään niin toivon sinun tekevän yhden asian itsesi takia - anna itsellesi anteeksi, ettet ole saanut näitä asioita hoidettua. Kuulosta hassulta tiedän, mutta yleensä haukumme itseämme aika paljon, samalla kun yritetään saada koti kuntoon. Tsemppiä! Ap

Vierailija
322/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki numero 11.: Kodin pikasiivous on helppo aloittaa. Tee mielikuvaharjoitus, jossa kuvittelet ei-toivotun yllätysvieraan kotisi ulko-ovelle. Esimerkiksi anoppi, appiukko tai utelias naapuri. EI ole mitään kurjempaa kuin ovikellon soitto tai koputus ja ulko-ovella on ei-toivottuja vieraita tunkemassa kotiisi yllätyskylään! Yllätyskyläiljät ovat moukkia!

Appivanhempien kyläily on monelle miniälle ja vävylle epämiellyttävä kokemus. Silloin on hyvä, jos välimatkaa on paljon ja koronapandemian aikana ei kyläilty ollenkaan!

Vinkki numero 12.: Katso televisiosta tai netistä hamstrausohjelmia. Superhamstraajat- tai Himohamstraajat-ohjelmilla pääset hyvin alkuun! Tavarapaljous, romukasat ja roskavuoret täyttävät asunnot, varastot, autotallit ja pihat. Kodissa ei pääse enää edes kävelemään. Keittiössä ei voi laittaa ruokaa ja leipoa. Nojatuolissa tai sohvalla ei voi istua ja sängyssä ei voi nukkua. Joissakin ohjelmissa tuhohyönteiset, torakat ja jyrsijät ovat vallanneet talot.

Jo yksikin ohjelma himohamstraajia antaa kummasti siivousintoa päivään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin ongelmani siivoamisen kanssa on se, että jaksamiseni ja aikani on kortilla. Kotonani ei ole niin paha epäjärjestys kuin mikä on pölyn, lemmikkien karvojen ja joka paikasta löytyvien hiusten määrä. Minulla on sairauksia, jotka käytännössä estävät sen, että voisin siivota nopeasti ja tehokkaasti. Kaikki on hidasta ja vaatii tauottamista. Niinpä motivaatiokin siivoamiseen on melko alhainen.

Minun täytyy tasapainotella sen välillä, onko tärkeämpää siisteys vai lepo. Mielenlepoa minulla ei meinaa löytyä sotkun keskellä, mutta keholleni tekee hyvää pitkät palautumistauot ja kokonaiset makoilupäivät.. Vinkkejä siisteyden ylläpitämiseen? Minulla ei ole varaa ilmanpuhdistimeen tai siivoojaan.

Minulla siistimisenhalu iskee puuskina, suunnilleen kerran viikkoon teen enemmän: järjestän keittiön tasot, kasaan tavaroita, koritan, viikkaan epämääräiset vaatemytyt. Mutta viihdyn tavallaan pienessä epäjärjestyksessä. En voisi kuvitella mitään tiptop-sisustusta jo tavarapaljouden vuoksi.

Vierailija
324/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen päässyt tosta "en raaski" luopua sillä ajatuksella, että kaikki on paljon toimivampaa, toiminnallisempaa ja helpommin löydettävissä kun ei ole liikoja tavaroita. Helpompi esim viikata kaappiin puhtaat vaatteet, kun jokaiselle on paikka ja suht väljästi. Helpompi ottaa mukit kaapista jne. Löytyy kengät ym ym.

Vielä kyllä edelleen on ylimääräistä paljon minulla mitä karsia ja sen kimpussa nyt häärin.

Vierailija
325/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa!

Mitkä sun Top10 vinkit on?

1. Sotkuinen koti on yhteiskunnan mielestä laiskuutta. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Kodin järjestäminen on taito niin kuin pianon soittaminen. Voit oppia siivoamaan ja pitämään kodin järjestyksessä, jos harjoittelet

2. Muista aina miksi haluat siistimmän kodin ( esim enemmän aikaa ystävien, lapsien kanssa tai vähemmän ahdistuneisuutta)

3. Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti

4. Karsi tavaraa vain 15 min per päivä

5. Muista juoda vettä

6. Älä tähtää sellaiseen kotiin, joka on äärimmäisen siisti ja järjestyksessä, jos se ei sinua oikeasti kiinnosta- tärkein on onnellisuus

7. Älä osta lisää tavaraa kotiin

8. Ole itsesi äiti- muista välillä haastaa itseäsi

9. Kukaan ei sanonut, että se tulee olemaan helppoa- kun käyt esim salilla, tiedät että olet tehnyt hyvän treenin, kun lihaksia sattuu- sama pätee kodin järjestämiseen

10. Älä pelkää lopputulosta- välillä me pidämme kodin epäsiistinä, koska emme halua kohdata elämän oikeita huolia. On helpomi murehtia kotia ja pitää ajatus siinä tasolla

Tässä oli muutama lyhyt vinkki

Loistavaa, kiitos :) Tuosta viimeisestä sen verran, että moni myös siivoaa, puunaa ja pitää järjestystä yllä ylenpalttisesti aivan samasta syystä eli ei halua kohdata elämän oikeita huolia. Mutta tajuan, että et tarkoita mitään siisteys elämäntehtävänä-tyyppistä lähestymistä vaan sitä, että ympäristön saa paremmin järjestykseen ja voi elää vähemmän ahdistuneena. Kamppailen näiden asioiden kanssa todella paljon, koska minulla on ADHD.  Ahdistaa juuri se, että duunia kotona olisi liian paljon. Pienet säännölliset, vaikka päivittäiset parannukset tuntuvat ihan mahdollisilta tehdä. Olet upea tyyppi. 

Vierailija
326/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen päässyt tosta "en raaski" luopua sillä ajatuksella, että kaikki on paljon toimivampaa, toiminnallisempaa ja helpommin löydettävissä kun ei ole liikoja tavaroita. Helpompi esim viikata kaappiin puhtaat vaatteet, kun jokaiselle on paikka ja suht väljästi. Helpompi ottaa mukit kaapista jne. Löytyy kengät ym ym.

Vielä kyllä edelleen on ylimääräistä paljon minulla mitä karsia ja sen kimpussa nyt häärin.

Jes! Se on totta, elämä helpottuu merkittävästi kun tavarat on omilla paikoillaan. Säästää myös aikaa.

Vierailija
327/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa!

1. Sotkuinen koti on yhteiskunnan mielestä laiskuutta. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Kodin järjestäminen on taito niin kuin pianon soittaminen. Voit oppia siivoamaan ja pitämään kodin järjestyksessä, jos harjoittelet

2. Muista aina miksi haluat siistimmän kodin ( esim enemmän aikaa ystävien, lapsien kanssa tai vähemmän ahdistuneisuutta)

3. Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti

5. Muista juoda vettä

6. Älä tähtää sellaiseen kotiin, joka on äärimmäisen siisti ja järjestyksessä, jos se ei sinua oikeasti kiinnosta- tärkein on onnellisuus

9. Kukaan ei sanonut, että se tulee olemaan helppoa- kun käyt esim salilla, tiedät että olet tehnyt hyvän treenin, kun lihaksia sattuu- sama pätee kodin järjestämiseen

10. Älä pelkää lopputulosta- välillä me pidämme kodin epäsiistinä, koska emme halua kohdata elämän oikeita huolia. On helpomi murehtia kotia ja pitää ajatus siinä tasolla

Loistavaa, kiitos :) Tuosta viimeisestä sen verran, että moni myös siivoaa, puunaa ja pitää järjestystä yllä ylenpalttisesti aivan samasta syystä eli ei halua kohdata elämän oikeita huolia. Mutta tajuan, että et tarkoita mitään siisteys elämäntehtävänä-tyyppistä lähestymistä vaan sitä, että ympäristön saa paremmin järjestykseen ja voi elää vähemmän ahdistuneena. Kamppailen näiden asioiden kanssa todella paljon, koska minulla on ADHD.  Ahdistaa juuri se, että duunia kotona olisi liian paljon. Pienet säännölliset, vaikka päivittäiset parannukset tuntuvat ihan mahdollisilta tehdä. Olet upea tyyppi. 

Tosi hyvä huomio! Tämä pätee myös toiseen suuntaan- siivotaan jatkuvasti ja yritetään pitää koti koko ajan siistinä ja pidetään ajatukset muualla. Parasta on, kun sen vihdoin oivaltaa ja siitä alkaa parantumisen tie :) Ap

Vierailija
328/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin ongelmani siivoamisen kanssa on se, että jaksamiseni ja aikani on kortilla. Kotonani ei ole niin paha epäjärjestys kuin mikä on pölyn, lemmikkien karvojen ja joka paikasta löytyvien hiusten määrä. Minulla on sairauksia, jotka käytännössä estävät sen, että voisin siivota nopeasti ja tehokkaasti. Kaikki on hidasta ja vaatii tauottamista. Niinpä motivaatiokin siivoamiseen on melko alhainen.

Minun täytyy tasapainotella sen välillä, onko tärkeämpää siisteys vai lepo. Mielenlepoa minulla ei meinaa löytyä sotkun keskellä, mutta keholleni tekee hyvää pitkät palautumistauot ja kokonaiset makoilupäivät.. Vinkkejä siisteyden ylläpitämiseen? Minulla ei ole varaa ilmanpuhdistimeen tai siivoojaan.

Minulla siistimisenhalu iskee puuskina, suunnilleen kerran viikkoon teen enemmän: järjestän keittiön tasot, kasaan tavaroita, koritan, viikkaan epämääräiset vaatemytyt. Mutta viihdyn tavallaan pienessä epäjärjestyksessä. En voisi kuvitella mitään tiptop-sisustusta jo tavarapaljouden vuoksi.

Eli pitäisi vaan olla armollisempi itselleen, ja hyväksyä se ettei tietyn aikataulun noudattaminen välttämättä onnistu. Hyödyntää ne hetket, kun on kivuton ja energinen olotila, ja siihen asti yrittää ignoorata villakoirat. :)

Vierailija
329/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei !

Vierailija
330/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan ihmisiä jotka ovat sotkuisia ja heidän sotkuisia kotejaan, saan jopa raivarin. Mikään ei ole niin helppoa kuin huolehtia siisteydestä.

Tämä johtuu siitä, että olet luonnollisesti siisti ja järjestelmällinen ihminen. Sen takia et ymmärrä heitä, jotka eivät saa kotia järjestykseen. Esim Adhd:sta kärsivillä on erittäin haastavaa saada kotia systemaattisesti hoidettua. Mutta siinä ei ole mitään väärää! Heidän täytyy vain oppia oma tapa pitää asiat järjestyksessä. Ap

Ei täydy. Kenenkään ei täydy mitään, varsinkaan siivota. Meillä on kaaos aina. Tiskit ja pyykit hoidetaan sitä mukaa kuin niitä tulee, ja roskat viedään, mutta muuten ei siivota. Tavaroita siirrellään jos ovat tiellä ja isommat roskat lakaistaan kun jalkoihin alkaa sattua. Säilytämme kaikki tavarat kasoissa pitkin poikin, enkä häpeä kotiamme. Siellä käyvät ihmiset ovat ystäviämme ja perhettä, ja tietävät muutenkin miten me elämme.

Eikä olla laiskoja, vaan priorisoidaan muut asiat siivouksen edelle. Itselläni tulee tältä talvelta noi 80 op yliopistokursseja päivätyön lisäksi, lapsi harrastaa ja saa koulusta kymppejä, mies tekee töitä 8-20 (tyhmää, mutta omapa on valintansa). Lisäksi 6 lemmikki- ja kotieläintä pihapiirissä.

Vierailija
331/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkki numero 11.: Kodin pikasiivous on helppo aloittaa. Tee mielikuvaharjoitus, jossa kuvittelet ei-toivotun yllätysvieraan kotisi ulko-ovelle. Esimerkiksi anoppi, appiukko tai utelias naapuri. EI ole mitään kurjempaa kuin ovikellon soitto tai koputus ja ulko-ovella on ei-toivottuja vieraita tunkemassa kotiisi yllätyskylään! Yllätyskyläiljät ovat moukkia!

Appivanhempien kyläily on monelle miniälle ja vävylle epämiellyttävä kokemus. Silloin on hyvä, jos välimatkaa on paljon ja koronapandemian aikana ei kyläilty ollenkaan!

Vinkki numero 12.: Katso televisiosta tai netistä hamstrausohjelmia. Superhamstraajat- tai Himohamstraajat-ohjelmilla pääset hyvin alkuun! Tavarapaljous, romukasat ja roskavuoret täyttävät asunnot, varastot, autotallit ja pihat. Kodissa ei pääse enää edes kävelemään. Keittiössä ei voi laittaa ruokaa ja leipoa. Nojatuolissa tai sohvalla ei voi istua ja sängyssä ei voi nukkua. Joissakin ohjelmissa tuhohyönteiset, torakat ja jyrsijät ovat vallanneet talot.

Jo yksikin ohjelma himohamstraajia antaa kummasti siivousintoa päivään!

Kiitos näistä vinkeistä :) nää olikin tosi hyviä neuvoja ja olen käyttänyt näitä myös itse. Haluan silti varoittaa nro.12 vinkistä. Olin itse todella hyvä hakemaan inspiraatiota ja motivaatiota. Pystyin katsomaan monen monta videota ja sain ehkä jotakin tehtyä. Mutta ei siitä tullut mitään uutta tapaa. Uskon kyllä motivaatioon, mutta enemmän uskon tekemiseen :) tee niitä pieniä juttuja, kuten 15 min/pvä sitä karsimista. Meitä ihmisiä on niin paljon erilaisia, joten hamstrausohjelman katsominen voi toimia jollekkin todella hyvin. Kunhan se ei jää vaan katsomiseen :) Ap

Vierailija
332/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos avaajalle hyvistä neuvoista! Itse olen jo yli 60v ja koko ajan se on samanlaista kamppailua.

Jollain tavalla saa kodin pysymään järjestyksessä osittain, mutta pienet säilytystilat ärsyttää. Nyssykkäsäilytys on hyvinkin tuttua, samoin saunan lauteille kasaaminen.

Ja se alkaa ärsyttää kun huonekalut ja tekstiilit on nuhjaantuneen näköisiä, sekin tekee omasta mielestä epäsiistin vaikutelman.

Mutta kiitos ketjusta, ongelma lienee erittäin yleinen. Ei kukaan jaksa olla täydellinen aina.

Mä palaan aina ja jatkuvasti ketjun ensimmäisen sinun Top 10 kohtaan 3.

Mä raaskin karsia, että pääsen koen hengittävyyttä kodissa.

Pikkuhiljaa hyvä tulee, hymyä vaan huuleen. :)

Vinkkinä: aika edullisesti on esim. Jyskissä, Rustassa, Tokmannilla verhoja, pussilakanoita, pyyhkeitä. Ja esim. Maskussa, Vekellä, Jyskissä, Tokmannilla joskus edullisia sohvia. Käytettynäkin löytyy siistejä, tosin sohvia ei suositella aina käytettynä ostettavaksi.

Jos pystyisit alkaa säästämään esim 30e/kk (säästö jostain, esim vaikkapa herkuista) niin on kasassa vuoden päästä jo 360e. Niillä saisi jo hyvän alun sisustuksen uudistukselle. Tarkasti kun ostaa ja hankkii, niin voisi saada tuolla summalla jo esim. uuden sohvan, pyyhkeet, pussilakanat, ehkäpä jopa verhotkin.

Jos pystyisit myymään joitakin vanhoja tavaroita, niin siitä tietty saisi lisää rahaa käyttöön.

Lähde vaan innolla inspiroimaan omaa innostavaa (realisistista) sisustusvisiota.

Vierailija
333/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkkinä: aika edullisesti on esim. Jyskissä, Rustassa, Tokmannilla verhoja, pussilakanoita, pyyhkeitä. Ja esim. Maskussa, Vekellä, Jyskissä, Tokmannilla joskus edullisia sohvia. Käytettynäkin löytyy siistejä, tosin sohvia ei suositella aina käytettynä ostettavaksi.

Jos pystyisit alkaa säästämään esim 30e/kk (säästö jostain, esim vaikkapa herkuista) niin on kasassa vuoden päästä jo 360e. Niillä saisi jo hyvän alun sisustuksen uudistukselle. Tarkasti kun ostaa ja hankkii, niin voisi saada tuolla summalla jo esim. uuden sohvan, pyyhkeet, pussilakanat, ehkäpä jopa verhotkin.

Jos pystyisit myymään joitakin vanhoja tavaroita, niin siitä tietty saisi lisää rahaa käyttöön.

Lähde vaan innolla inspiroimaan omaa innostavaa (realisistista) sisustusvisiota.

Korjaus: ensimmäisen sivun

Vierailija
334/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäys: jos ostaa jotakin uutta, on hyvä luopua vanhoista, ettei lisää ja lisää tavaraa kerry kotiin.

Vierailija
335/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan ihmisiä jotka ovat sotkuisia ja heidän sotkuisia kotejaan, saan jopa raivarin. Mikään ei ole niin helppoa kuin huolehtia siisteydestä.

Tämä johtuu siitä, että olet luonnollisesti siisti ja järjestelmällinen ihminen. Sen takia et ymmärrä heitä, jotka eivät saa kotia järjestykseen. Esim Adhd:sta kärsivillä on erittäin haastavaa saada kotia systemaattisesti hoidettua. Mutta siinä ei ole mitään väärää! Heidän täytyy vain oppia oma tapa pitää asiat järjestyksessä. Ap

Ei täydy. Kenenkään ei täydy mitään, varsinkaan siivota. Meillä on kaaos aina. Tiskit ja pyykit hoidetaan sitä mukaa kuin niitä tulee, ja roskat viedään, mutta muuten ei siivota. Tavaroita siirrellään jos ovat tiellä ja isommat roskat lakaistaan kun jalkoihin alkaa sattua. Säilytämme kaikki tavarat kasoissa pitkin poikin, enkä häpeä kotiamme. Siellä käyvät ihmiset ovat ystäviämme ja perhettä, ja tietävät muutenkin miten me elämme.

Eikä olla laiskoja, vaan priorisoidaan muut asiat siivouksen edelle. Itselläni tulee tältä talvelta noi 80 op yliopistokursseja päivätyön lisäksi, lapsi harrastaa ja saa koulusta kymppejä, mies tekee töitä 8-20 (tyhmää, mutta omapa on valintansa). Lisäksi 6 lemmikki- ja kotieläintä pihapiirissä.

Hei kiitos kommentistasi. Tämä ketju on tarkoitettu henkilöille, jotka kamppailevat näiden asioiden äärellä. En koskaan sanoisi, että kaikkien pitää siivota/karsia/ järjestellä tai oppia siivoamaan. Ihan mahtavaa kuulla, että olet saanut opiskelut rullaamaan ja että lapset menestyy koulussa.Sinulla on myös ahkera mies, joka jaksaa painaa hommia. Jos aidosti oikeasti kodin sotkuisuus ei vaikuta elämänlaatuunne niin jatkakaa vain samaan malliin:) tunnen myös henkilön, joka elää sotkuisessa kodissa. Heillä on kaaos, mutta myös paljon rakkautta, iloa, naurua :) hän ei koskaan häpeä kotiaan. Ihailen häntä. Minun tapaus ei ollut sama. Minulle kodin sotkuisuus vaikutti erittäin negatiivisesti elämääni. Ap

Vierailija
336/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se avain löydy tuosta lauseesta: enkä häpeä kotiamme

Jos oikeasti viihtyy noin, ei tietenkään tarvitse tehdä muutoksia. Monille se ongelma on juuri siinä, ettei oikeasti viihdy sotkun keskellä ja se kuormittaa, uuvuttaa ja syö elämäniloa. Monia hävettääkin sotkuinen koti.

Ja silloin kaikki apu ja vinkit ovat tärkeitä. Yhdelle sopii toinen, toiselle toinen tapa. Joku tavoittelee kaunista ja harmonista kotia, toinen viihtyy Huvikummussa. Yksi ei jaksa tehdä juuri mitään, mutta toinen jaksaisi kun lamaantumiseltaan tai välttämiskäyttäytymiseltään saisi aloitettua.

Vierailija
337/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa!

5. Muista juoda vettä

Miten tämä vedenjuonti mahtaa liittyä asiaan.

Vierailija
338/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on adhd ja teidän kaltaiset tehokkaasti aikaansaavat ihmiset olette ihan superihmisiä minun silmissäni!

Vierailija
339/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa!

5. Muista juoda vettä

Kommenteista löytyy vastauksia.

Vesi puhdistaa. Raivatessa tulee usein jano ja raivatessa meinaa unohtua veden juonti.

Vierailija
340/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa!

5. Muista juoda vettä

Hei kiva kun kysyit. Vastasin muutaman kerran tähän kysymykseen, olisi pitänyt olla tarkempi tuossa listassa. Nämä 10 vinkkiä laitoin ihan spontaanisti kun joku niitä kysyi. Nämä ovat 10 vinkkiä, mutta onhan minulla niitä useampikin. Vedenjuonti tarkoittaa sitä, että pidät itsestäsi huolta. Muistat hengittää ja juoda vettä. Pidän huolta nesteytyksestä. Usein unohdamme sen. Varsinkin minä, kun ahdisti ja sain paniikin aina kun yritin aloittaa kodin raivaamisen. Itse olet tärkein tässä projektissa, ei tavarat :) Ap