Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis milloin itsepalvelukassoille on tullut tämä nöyryyttävä ostosten satunnaistarkastaminen?

Vierailija
08.04.2023 |

Kävin pitkästä aikaa kaupassa niin, että maksoin ostokset itsepalvelukassalla. Ajattelin, että pääsen nopeiten ulos kaupasta, kun ei ollut isot ostokset. Ja vielä mitä. Skannattuani ostokset kone alkoi vilkuttamaan ja näytöllä luku että henkilökunta hälytetty paikalle ostosten satunnaistarkastusta varten.

Siis mitä?! Onko tuon keksijä ajatellut ollenkaan, miten NÖYRYYTTÄVÄÄ on, kun joku ihminen tulee tarkistamaan sun ostokset muiden asiakkaisen toljottaessa vieressä?!! Ja ei, ikinä en ole mitään varastanut enkä huijannut väärillä hinnoilla, ihan on varaa omalla rahalla maksaa sen mitä haluan. Ja sitä paitsi, mikä virka niillä hälytinporteilla sitten on siinä itsepalvelukassalta poistuttaessa, jos ne ei skannaa että vietkö mennessäsi jotain mitä et ole maksanut?

Tasan viimeinen kerta kun menen k-ryhmän kauppaan. Asioin vain kaupoissa, joiden silmissä en ole oletusarvoisesti varas.

Kommentit (466)

Vierailija
101/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä kaupoissa missä itse olen käynyt, se satunnaistarkastus tarkoittaa käytännössä sitä, että myyjä avaa sen lukituksen laitteelta, ei ole kertaakaan käyty mitään ostoksia läpi sen kummemin. Sinänsä todella tyhjänpäiväistähän tuo on, ja vie vain myyjienkin aikaa.

Vierailija
102/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä ihmeellistä tuossa satunnaistarkastuksessa on? Lähes aina osuu mun kohdalle, samoin lentokentällä joudun tarkastettavaksi. Ajattelen, että se on vallitseva käytäntö. Eikä nuo myyjät tuossa Cittarissa vaivaudu sen kummemmin tarkastamaan mun ostoksia, vilauttavat vaan sitä korttiaan koneelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Euroopassa ip-kassoja ja - kauppoja sekä käteismaksusta kieltäytyviä kauppoja boikotoidaan koko ajan enemmän.

Moni esim.just jättää täydet ostoskärryt kassalle, jos ei käteismaksu kelpaa. Aina parempi jos kärryn pohjalla kalliita pakasteita.

Vastarintaa!

Rikollisuutta. 

Mitä rikollista siinä on? Maksuvalmius olisi, mutta jos ei kauppa laillista maksuvälinettä kelpuuta, niin voivoi.

Toivottavasti jonain päivänä käsität, kuinka vastenmielisesti ajattelet. 

Sitten kun sinä käsität kuinka vastenmieliseen tulevaisuuteen meitä viedään, on jo liian myöhäistä. Silloin kadut noita sanojasi.

Vierailija
104/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei luoteta siihen, että maksamattomat tuotteet hälyttävät, niin miksi ihmeessä pitää olla itsepalvelukassoja ollenkaan?

Itse käytän itsepalvelukassoja vain silloin, kun on tosi pitkät jonot ja tosi kova kiire esim. bussiin. Muuten aina normaaleja kassoja. Ja en ole näköjään ainoa, sillä nuoretkin seisovaat aina kiltisti kassajonossa.

Ruoan hinta nousisi valtavasti, jos jokaiseen makkarapakettiin tai maitotölkkiin pitäisi kiinnittää hälytin. Satunnaistarkastuksilla yritetään edes vähän luoda varkaille kiinnijäämisen pelotetta.

Meille rehellisille ei ole mikään ongelma, jos satunnaistarkastus osuu kohdalle.

Ei kai se satunnaistarkastus itsessään ole mikään ongelma, vaan se, miten se toteutetaan. Jos laitteeseen tulee hälytys ja se yksi asiakas vain tarkistetaan, etenkin sellaiset asiakkaat jotka eivät edes käytä itsepalvelukassoja ajattelevat heti, että tuo asiakas jäi kiinni huijausyrityksestä.

Paremmin toimisi, jos kassoille tulisi myyjä sanomaan "hei, satunnaistarkastus tässä" ja katsoisi kaikkien samaan aikaan itsepalvelukassoilla olevien asiakkaiden ostot tasapuolisesti.

Minulle taas on ihan sama, mitä muut asiakkaat ajattelevat. Jos epäiltäisiin huijausyrityksestä, niin eihän myyjä silloin vain kuittaisi asiaa ja päästäisi menemään?

Jos joku ei ymmärrä satunnaistarkastuksen ideaa vaan leimaa minut varkaaksi, niin omapa on häpeänsä. Taitaa olla muutenkin vaikea elämä, kun ei ole älyllä siunattu.

No sinä olet varmaan sitten näitä, joiden mielestä ei ole yhtään nöyryyttävää, jos vartija seuraa sinua kaupassa ilman syytä ja pyytää tyhjentämään laukkusi siinä kaikkien nähden. Suostut kaikkeen, koska sinulla ei ole mitään salattavaa.

Tuohan on aivan eri asia. SATUNNAIStarkastus vs. vartijan henk.koht. epäilyn kohteena oleminen. Varmaan tuollainen olisikin nöyryyttävää, mutta eipä ole sattunut kohdalle.

En tietenkään suostu kaikkeen. Ajattelen omilla aivoillani, jotka kertovat mm. sen, että valitessani automaatin saatan joutua satunnaistarkastukseen. Ymmärrän, miksi niitä tehdään ja kenelle, joten ongelmaa ei ole.

Vierailija
105/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä? Myös lentokentillä on satunnaistarkastuksia, samoin uimahallissa. En ole koskenut niitä nöyryyttäviksi enkä jätä menemättä.

Vierailija
106/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus sitä myyjää saa odotella aika kauan....hemmetin ärsyttävää kyllä, mutta en koe nöyryyttäväksi.

niin ja kun bussin kertalipussa vähän aikaa jäljellä , tulee kustannuksiakin.Onko laillinen pakko jäädä odottamaan.Mitä jos ei jää odottamaan vaan lähtee?

Vierailija
107/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? Myös lentokentillä on satunnaistarkastuksia, samoin uimahallissa. En ole koskenut niitä nöyryyttäviksi enkä jätä menemättä.

Uimahallissa? Mitä ihmettä?

Vierailija
108/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen siirtymistä ostoskassipalveluun. Välttyy kaikilta normaaliin kaupassa asiointiin liittyviltä lieveilmiöiltä. Kukaan ei voi koskaan epäillä varkaaksi, jos ei käy kauppaa lähelläkään. Eikä tule pahaa mieltä itselle.

Vierailija
109/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja onkin ylimielinen itsekeskeinen hifistelijä joka ei ole koskaan aiemmin kokenut vastoinkäymisiä.

Vierailija
110/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, toivottavasti et koskaan joudu lentokentän turvatarkastuksessa satunnaistarkastukseen. Sulta katkeaisi varmasti verisuoni päästä.

Lentokentän satunnaistarkastus on enemmän tai vähemmän satunnainen: https://www.is.fi/matkat/art-2000005383739.html

Käytännössä henkilökunta profiloi matkustajia ja valitsee "satunnaistarkastukseen" mielestään epäilyttäviä henkilöitä. Rauhattomuus, hikoilu, levoton pälyily, ärsyyntymisen näyttäminen, jne. ovat tyypillisiä merkkejä siitä, että henkilö kannattaa "satunnaistarkastaa". Lisäksi demografia (sukupuoli, ikä, jne.) ovat profiloinnin välineenä, vaikkei saisikaan olla.

Minut tarkastettiin joka kentällä Yhdysvalloissa, kun lensin Seattlesta Bostoniin useiden muiden kaupunkien kautta.

Kammottava kaksoistornituho oli liian lähellä ja lensin vain yhteen suuntaan, ei paluulentoja, jotka ilmeisesti tekevät ihmisestä rehellisen kunnon kansalaisen. 

Ilmeisesti oletuksena oli, että saidat epäilyttävien maiden kriminaalimiehet lentävät itaruuttaan vain yhteen suunteen. 

Olin kolmekymppinen vaaleahiuksinen nainen Suomesta.

Yhdysvalloissakin tiedetään miten suominaiset ovat ulkomaalaisten patjoja ja siksi mahdollisia terojen apureita. 

Etkö koskaan saanut tietoja isästäsi? Menikö äidilläsi arvailuksi?

Vierailija
111/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satunnaistarkastukset on ihan säännöissä. Mutta en ymmärrä mitä iloa niistä on. Ehkä niistä saadaan aikaan taulukko, että paljonko itsepalvelukassoilla huijataan, mutta samalla saadaan aikaan

asiakas joka ei palaa.

Juu: minä käytän itsepalvelukassaa säästääkseni aikaa silloin, kun on kiire. Jos minun kohdalleni tulisi jokin satunnaistarkastus, ilmoittaisin, että nämä ostokset jäävät nyt tänne, kiitos vain. Enkä siis maksaisi niitä.

Tarkastus tulee maksamisen jälkeen, joten ei auta.

Vierailija
112/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakatkaa käyttämästä niitä 'tun automaatteja, se että te leikitte kaupan työntekijöitä vapaaehtoisesti antaa kaupan omistajalle tekosyitä pyörittää sitä kauppaa äärimmäisen pienellä määrällä porukkaa joiden palkat valtio joutuu kikkailun myötä maksaan kaupan puolesta about puoliks.

Meidän S-marketissa oli liian vähän henkilökuntaa jo kauan ennen automaatteja. Ja se sama, laiska myyjä aiheutti kilometrien jonot jo silloin.

Kun minulla on kaksi ostosta ja kiire, en todellakaan mene jonottamaan sille ainoalle auki olevalle kassalle, jossa on pitkä jono, ja jonka myyjän tiedän olevan todella hidas. Totta kai valitsen automaatin, johon ei ole lainkaan jonoa.

Tilanne on toinen, kun kassalla on tehokas ja skarppi myyjä. Hän päihittää itsepalvelukassan, vaikka olisi vähän jonoakin.

Eläköön valinnanvapaus!

Paitsi kun se satunnainen tarkastus osuu kohdallesi ja odottelet sitä hidasta myyjää tulemaan kuittaamaan sinut kunhan hän on ensin palvellut sen jonon.

Tiedän, näin on kerran käynytkin. Tilastollisesti riski on silti pieni, joten tulen edelleenkin toimimaan näin.

Vierailija
113/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran itsepalvelukassa hälytti henkilökunnan paikalle jonkin laitteen toimintahäiriön takia.

Vierailija
114/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satunnaistarkastukset on ihan säännöissä. Mutta en ymmärrä mitä iloa niistä on. Ehkä niistä saadaan aikaan taulukko, että paljonko itsepalvelukassoilla huijataan, mutta samalla saadaan aikaan

asiakas joka ei palaa.

Juu: minä käytän itsepalvelukassaa säästääkseni aikaa silloin, kun on kiire. Jos minun kohdalleni tulisi jokin satunnaistarkastus, ilmoittaisin, että nämä ostokset jäävät nyt tänne, kiitos vain. Enkä siis maksaisi niitä.

Missä säännöissä? Myyjän? Sitoutuuko asiakas johonkin sääntöihin käyttäessään ip- kassoja??

Vierailija
115/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

asiakas joka ei palaa.

Tarkastus tulee maksamisen jälkeen, joten ei auta.

Eikös se tule ennen maksua? Ainakin kun olen itse tullut valituksi niin tulee siinä "siirry maksamaan" jälkeen. Vai onko tämä kauppa(ketju)kohtaista?

Vierailija
116/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Euroopassa ip-kassoja ja - kauppoja sekä käteismaksusta kieltäytyviä kauppoja boikotoidaan koko ajan enemmän.

Moni esim.just jättää täydet ostoskärryt kassalle, jos ei käteismaksu kelpaa. Aina parempi jos kärryn pohjalla kalliita pakasteita.

Vastarintaa!

Rikollisuutta. 

Ei taida olla ihan vielä rikollista jättää ostamatta tuotteita :D

Vierailija
117/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka hullu käyttää itsepalvelukassoja? Tekee ilmaiseksi toisen työt ja edistää työpaikkojen katoamista Suomessa?

Käytän usein. En jaksa tönöttää pitkässä kassajonossa kun ip kautta pääsee heti kassalle tai korkeintaan pikkuodotuksella.

Vierailija
118/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä itsepalvelukassoja niin kauan kun en saa osaani kauppiaan säästämistä palkkarahoista. Jos jonkun kaupan kassajonot alkaa venyä, vaihdan kauppaa. Huonoa palvelua ei tarvitse sietää.

Vierailija
119/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallisia tarkastuksia, niin tavallisia ettei niitä kukaan viitsi oikeasti tuijottaa. Monta kertaa sattunut kohdalle. Ei ongelma kun en varasta. Mene kassan kautta jos ei käytäntö miellytä.

Vierailija
120/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

asiakas joka ei palaa.

Hohhoijaa kun oot lapsellinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän