Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis milloin itsepalvelukassoille on tullut tämä nöyryyttävä ostosten satunnaistarkastaminen?

Vierailija
08.04.2023 |

Kävin pitkästä aikaa kaupassa niin, että maksoin ostokset itsepalvelukassalla. Ajattelin, että pääsen nopeiten ulos kaupasta, kun ei ollut isot ostokset. Ja vielä mitä. Skannattuani ostokset kone alkoi vilkuttamaan ja näytöllä luku että henkilökunta hälytetty paikalle ostosten satunnaistarkastusta varten.

Siis mitä?! Onko tuon keksijä ajatellut ollenkaan, miten NÖYRYYTTÄVÄÄ on, kun joku ihminen tulee tarkistamaan sun ostokset muiden asiakkaisen toljottaessa vieressä?!! Ja ei, ikinä en ole mitään varastanut enkä huijannut väärillä hinnoilla, ihan on varaa omalla rahalla maksaa sen mitä haluan. Ja sitä paitsi, mikä virka niillä hälytinporteilla sitten on siinä itsepalvelukassalta poistuttaessa, jos ne ei skannaa että vietkö mennessäsi jotain mitä et ole maksanut?

Tasan viimeinen kerta kun menen k-ryhmän kauppaan. Asioin vain kaupoissa, joiden silmissä en ole oletusarvoisesti varas.

Kommentit (466)

Vierailija
141/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko luulette, että ne ovat pelkkiä satunnaistatkastuksia? Eiköhän siellä valvontakameroiden katseluhuoneessa ole joku joka asiakasprofiilin tai muun epäilyttävän perusteella painaa satunnaistarkastuksen nappia, jotta ostokset voidaan syynätä läpi.

Vierailija
142/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko luulette, että ne ovat pelkkiä satunnaistatkastuksia? Eiköhän siellä valvontakameroiden katseluhuoneessa ole joku joka asiakasprofiilin tai muun epäilyttävän perusteella painaa satunnaistarkastuksen nappia, jotta ostokset voidaan syynätä läpi.

Jos joku kerran on jatkuvasti valvomassa itsepalvelukassoja valvontakamerasta, miksi ihmeessä valvoja ei voisi olla siinä pikakassoilla kuten ennenkin? Ratkeaisi ongelmatilanteetkin nopeammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? Myös lentokentillä on satunnaistarkastuksia, samoin uimahallissa. En ole koskenut niitä nöyryyttäviksi enkä jätä menemättä.

Uimahallissa? Mitä ihmettä?

Jos ostaa kulkukortin henkilökohtaisella liikuntaedulla esim epassi, kortti laitetaan omalle nimelle. Kun kortilla kulkee portista, välillä tulee ns hälytys jossa pyydetään näyttämään henkkarit kassalla. Itse olen pari kertaa joutunut tällaiseen tarkastukseen.

Näin toimitaan Valkeakosken uimahallissa. Haluavat satunnaistarkistuksilla varmistaa ettei henk koht liikuntaedulla ostettua korttia (jonne siis ladattu käyntejä) käytä muut kuin se jolle liikuntaetu on tarkoitettu.

Tämä on hassua.

Yksityinen lahja = kysytään, mitä saaja haluaa/tarvitsee. Jos tulee epämieluisa/pyytämättä, se lahjoitetaan tai myydään pois.

Työnantajan tarjoama: käytät itse tai jätät käyttämättä.

Miksi ei voi tulla kaikille sama palkanlisä? Jos työnantaja haluaa tukea jotain mielestään järkevää, maksaisi erikseen esim. tupakanpolton lopettamisesta, ostetuista leffalipuista tai uimahallin toteutuneesta käytöstä.

Vierailija
144/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satunnaistarkastukset on ihan säännöissä. Mutta en ymmärrä mitä iloa niistä on. Ehkä niistä saadaan aikaan taulukko, että paljonko itsepalvelukassoilla huijataan, mutta samalla saadaan aikaan

asiakas joka ei palaa.

Juu: minä käytän itsepalvelukassaa säästääkseni aikaa silloin, kun on kiire. Jos minun kohdalleni tulisi jokin satunnaistarkastus, ilmoittaisin, että nämä ostokset jäävät nyt tänne, kiitos vain. Enkä siis maksaisi niitä.

Tarkastus tulee maksamisen jälkeen, joten ei auta.

No jos olen jo maksanut, en todellakaan jää mihinkään satunnaistarkastukseen. Tuolla perusteella kassajonoistakin voitaisiin maksamisen jälkeen ottaa asiakkaita satunnaistarkastuksiin. Minulla ei ole tuollaiseen aikaa eikä tarvetta enkä usko, että kaupalla on ilman pätevää syytä edes oikeutta estää ketään poistumasta liikkeen tiloista.

Vierailija
145/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satunnaistarkastuksiin joutuvat varkailta vaikuttavat henkilöt. Käytöstä ja liikkumista seurataan ja kyllähän ulkonäkö ja olemus kertoo kuka on tullut kauppaan varastelemaan.

Vierailija
146/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on tullut sama ilmoitus. Henkilökunta on tullut paikalle ja olen saanut saanut ylimääräisen alennuksen tai muun edun.

Kuuluuko silloin antaa/saada ylimääräinen alennus tai jokin etu? En ole ikinä saanut ja näitä satunnaistarkastuksia on osunut kohdalle useita.

Vierailija
147/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satunnaistarkastuksiin joutuvat varkailta vaikuttavat henkilöt. Käytöstä ja liikkumista seurataan ja kyllähän ulkonäkö ja olemus kertoo kuka on tullut kauppaan varastelemaan.

Höpö höpö.

Vierailija
148/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauratti kerran kun oli vain yksi ostos jonka olin skannannutkin ja sitten satunnaistarkastus. Oli myyjän ainakin helppo tarkistaa.

Vierailija
149/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuommoiset tarkastukset kyllä vesittää koko itsepalvelun idean. Jos kerran halutaan tarjota itsepalvelu-pikakassoja vaihtoehtona niin silloin pitäisi myös luottaa asiakkaisiin.

Mikä idea siinä on että asiakas menee itsepalvelukassalle maksamaan maitopurkkia ja näyttö ilmoittaa satunnaistarkastusta ja myyjä tulee paikalle kuittaamaan tarkastuksen jotta asiakas saa maitonsa maksettua?

Vierailija
150/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, no miltä tämmöiset sitten näyttää?

Vierailija
151/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy parturissa ja mene töihin.

Vierailija
152/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkitaanko siinä p-aukko?

Vierailija
153/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle kohdalle on sattunut kerran. Ei siinä mitään ihmeellistä ollut. Myyjä katsoi ostokset nopeasti ja vertasi kuittiin. Ei ollut noloa.

Vierailija
154/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko rahtihame käytössä?

Vierailija
155/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, no miltä tämmöiset sitten näyttää?

Ei ne oikeasti tiedä. On vain ulkonäköön kohdistuvia ennakkoluuloja. Olen huomannut, jos joku pukeutuu vihreään takkiin, joutuu useammin vartijan tai myyjän seuraamaksi. Jokin mielikuva varmasti vihreisiin takkeihin pukeutuvista jotka varastelevat ja se mielikuva laajennetaan kaikkiin samoja värejä ja asuja käyttäviin.

Toinen kohde on eräs vähemmistö tai heiltä näyttävät.

Vierailija
156/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö nyt oikein vai oliko tarkoitettu sarkasmiksi. 

Mitä sarkasmia? Sinustako sitten on ihan ok, että kun olet aikeissa maksaa, niin kone hälyttää paikalle henkilökuntaan kuuluvan ihmisen tarkistamaan sun ostokset? Musta ei ole, ei todellakaan. Enkä asioinut mitenkään hämäräperäisesti, menin jopa siihen perimmäiselle itsepalvelukassalle, josta kassahenilöllä on täysin suora näköyhteys muhun. Ostin peruselintarvikkeita, en mitään vaa´alla itse hinnoiteltavia tuotteita. 

Jäi kyllä niin pska maku tuosta koko hommasta, että en enää ikinä mene tuohon kauppaan. 

Totta kai satunnaistarkastus on ok. Ei se minua ole koskaan haitannut. Onko aloittaja sekaisin?

Vierailija
157/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on tullut sama ilmoitus. Henkilökunta on tullut paikalle ja olen saanut saanut ylimääräisen alennuksen tai muun edun.

Kuuluuko silloin antaa/saada ylimääräinen alennus tai jokin etu? En ole ikinä saanut ja näitä satunnaistarkastuksia on osunut kohdalle useita.

Voiko joku vastata tähän?

Vierailija
158/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet jotain väärin, kone hälyttää, eihän tuo mikään tarkastus ole.

Vierailija
159/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lonkassa tekonivel joten se aina hälyttää lentokentällä ja joudun tietenkin sivuun tutkittavaksi sen takia. Kerran otettiin samalla pyyhkäisytestit huumeiden varalta. 

Olisiko mun pitänyt nyt tästä vetää herneet nenään ja uhota, että en enää koskaan mene Helsinki-Vantaalle kun nyt kaikki luulee mua narkkariksi? Vai osaisinko ajatella kuin aikuinen ihminen ja todeta, että se satunnaistarkastus nyt sattui mun kohdalle.

Vierailija
160/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös huomannut kiristyneen ilmapiirin just k ja s kaupoissa. Lähtökohtaisesti pitävät varmaankin kaikkia epäilyttävinä ja kun turvallisuushenkilöt jostain syystä profiloi asiakkaita niitäkin jotka eivät varasta tai edes aio, niin eihän se ole asiakkaalle kuin loukkaavaa yksityisyyden suojaa ajatellen. Mitenköhän noissa kaupoissa on tietoturva-asiat nyt tämän uudenhkon lain myötä hoidettu. Asiakaspalvelussa ei kyllä lähtökohtaisesti sais loukata asiakasta heti kun astuu kauppaan tai on siellä etsimässä tai sieltä poistumassa. Näin minä sen ajattelisin.