Siis milloin itsepalvelukassoille on tullut tämä nöyryyttävä ostosten satunnaistarkastaminen?
Kävin pitkästä aikaa kaupassa niin, että maksoin ostokset itsepalvelukassalla. Ajattelin, että pääsen nopeiten ulos kaupasta, kun ei ollut isot ostokset. Ja vielä mitä. Skannattuani ostokset kone alkoi vilkuttamaan ja näytöllä luku että henkilökunta hälytetty paikalle ostosten satunnaistarkastusta varten.
Siis mitä?! Onko tuon keksijä ajatellut ollenkaan, miten NÖYRYYTTÄVÄÄ on, kun joku ihminen tulee tarkistamaan sun ostokset muiden asiakkaisen toljottaessa vieressä?!! Ja ei, ikinä en ole mitään varastanut enkä huijannut väärillä hinnoilla, ihan on varaa omalla rahalla maksaa sen mitä haluan. Ja sitä paitsi, mikä virka niillä hälytinporteilla sitten on siinä itsepalvelukassalta poistuttaessa, jos ne ei skannaa että vietkö mennessäsi jotain mitä et ole maksanut?
Tasan viimeinen kerta kun menen k-ryhmän kauppaan. Asioin vain kaupoissa, joiden silmissä en ole oletusarvoisesti varas.
Kommentit (466)
Itsepalvelukassoille mennään lähinnä silloin kun halutaan päästä nopeasti eteenpäin. Jos kauppiaat hidastavat maksuprosessia "satunnaistarkastuksin" käy niin, että kukaan kiireinen ei enää asioi itsepalvelukassoilla eikä koko kaupassakaan. Sinne itsepalvelukassoille jäävät sitten vain enää tasan tarkkaan ne kauppiasta kusettavat asiakkaat. Mites sitten tehdään? Nehän pitäisi kaikki tarkastaa.
Eli täysin älytön keino saada kusetus kuriin. Kiusataan "normaalia hyvää" asiakasta ja kusettajat pääsevät anyway läpi.
Yrittäkääs nyt keksiä joku parempi keino varkauksien estämiseksi.
Tai parasta että lopetatte nuo itsepalvelupisteet kun niistä ei ole muuta kuin harmia asiakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei satunnaistarkastukset haittaa itsepalvelukassoilla. Sen sijaan ärsyttää tosi paljon, että portti avautuu vain kassakuitilla.
Missä minä pidän sitä kassakuittia, jos kumpikin käsi on jo täynnä painavia ostoskasseja?
Tämä. Juuri olin tulossa kirjoittamaan tässtä!
Käytän nykyään vain noita skannaa ja kerää- juttuja. Laukkutarkastus tulee kerran kuukaudessa suunnilleen, eikä se minua haittaa. Ekalla kertaa jotenkin jännitti, nykyään en jaksa stressata. Hinnoittelen tunnollisesti kaiken ja olisi pirun huonoa tuuria, jos joskus joku tuote ei olisikaan mennyt läpi. Tuskin siitä silti mitään sen kummempaa seuraisi. Ehkä tarkistaisivat onko kaikki muut skannattu.
Meillä siis tarkistetaan pistokokeena 3-4 tuotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluviikolla jouduin itse satunnaistarkastukseen. Mulla oli kaksi alle kouluikäistä lasta mukana ja käytimme sitä kapulaa, jolla voi ostokset suoraan kaupan puolella "piipata" ja pakata kassiin. Oli kiire, oli kiukkua, oli nälkä ja vessahätä yms (mitä lapsilla yleensäkin kun kotoa lähdetään) ja ajattelin ostosten käyvän nopeasti. Ei tarvitse sitten kassalla jonotella!
Paitsi että maksuvaiheessa kone hälytti henkilökunnan, satunnaistarkastus. Henkilökunta kysyi luvan ja alkoi käymään läpi ostoksiani, tarkistaen onko ne piipattu. Voi elämä! Lapset olivat jo luulleet, että nyt lähdetään, ja säntäsivät kuka minnekin. Ei minua siinä tilanteessa nolottanut, täpötäydessä kaupassa, vaan ennemmin mietin miten löydän lapseni ihmispaljoudesta!
Aika nopeasti se sitten kuitenkin kävi, se tarkastus. Onneksi ei kaikkia kolmea isoa kestokassillista käyty yksitellen tavara tavaralta läpi, vaan sikin sokin sieltä täältä muutama. Tarkastaja oli huolellinen siinä, ettei myllännyt ostoksia sikin sokin, iso kiitos siitä. Mutta olisin ehkä tuossa toivonut, että minut lapsineni olisi ohjattu syrjään vaikka siirtymiseen olisi varmaan kulunut enemmän aikaa kuin tarkastamiseen. Kaupassa asiointia olen jatkanut mutta ilman sitä kapulaa.
Skannaako ne noin viisi tuotetta?
Kumpi kestää kauemmin, se muutaman tuotteen piippaus vai se että pistät ostokset hihnalle ja pakkaat ne taas takaisin kassiin maksun jälkeen?
Ei se mikään spektaakkeli ole kun tuotteet uusintaskannataan. Tietysti se olet sinä joka pitää lapsistaan huolta eikä mikään kaupan henkilökunta.Jos ajattelet, että käytät "skannaa ja pakkaa" toimintoa, että pääset nopeasti vain kävelemään kaupan läpi ja ulos, niin onhan se iso asia jos isot ostokset tarkastetaan. Myös se, että lasten kanssa kaupan sisällä skannaaminen käy helposti ja voi keskittyä lapsiin, mutta erikoistilanteissa lapset pääsee livahtamaan. Ihan asiaa hän puhuu. Miksi saknata tavarat kaupassa suoraan kassiin, jos sen joutuu purkamaan kuitenkin ulos mennessä?
Minulla aina vähintään kolme kassia. Yleensä viisi. Ne skannaa joka kassista yhden tai pari tuotetta. Ei ne niitä ostoksia pura siihen ja kaikkia piippaa. Vai puretaanko joissakin kaupoissa ostokset pois kasseista? Ainakaan Pirkanmaalla Prismoissa ei näin toimita. Se skannaus on nopeasti suoritettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus sitä myyjää saa odotella aika kauan....hemmetin ärsyttävää kyllä, mutta en koe nöyryyttäväksi.
Tarkastukseen ei ole mikään pakko suostua.
Etes vartia ei voi mennä sinun kassille.
Kerran kassa pyysi näyttämään ostoksia summatessaan että näytätkö kassisi (oli siis oma) sanoin et en näytä. Ei se siitä masentunut...
Paitsi, että sitten soittavat poliisit ja aikaa kuluu moninkertaisesti. Ja poliiseilla tunnetusti on oikeus.
Markka-mummo kirjoitti:
Itse en onneksi ole koskaan joutunut satunnaistarkastukseen, mutta se mitä ihmettelen on se, että jos kerran IP kassalla on portit, mikset siellä porttien luona ole samantien ketään tarkastamassa, että onko kaikki tuotteet maksettu. Joo se saattaa kuulostaa jonkun mielestä ahdistavalta, että pitäisi olla erikseen joku kyttäämässä, mutta ainakaan kenenkään ei tarvitsisi pelätä satunnaistarkastuksia, kun kaikki tarkastettaisiin kuitenkin
se olisi aika hidasta.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän siellä kaupoiss leimata jo ihan tarpeeksi syyttömiäkin. Asiakaspalvelussa tulee olla todella tarkka ettei leimaa syyllistä henkilöitä jotka eivät sitä ansaitse. On sen verran tiukka tuo tietosuoja laki, kunnianloukkaus ja yksityisyyden suojan loukkaus väärä todistus että reippaat apsuthan siitä kauppiaalle tai myyjälle tulee. Onko jopa vankilatuomio mahdollinen jos törkeää ja pitkään jatkunutta.
Ja höpö höpö, taas kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä satunnaistarkastukset on kauppojen mukaan satunnaisia.
Kaverini joka on romaani sanoi, että yllättäin aina nämä satunnaistarkastukset sattuvat joka ikinen kerta, kun hän asioi sillä kassalla.Eikös se ole romani?
Ei kaverini on romaani
Jos on lainaromaani, niin voi olla, että kirjaston häly on unohtunut irroittaa ja siksi hälyttää kassalla.
Kirjaston kirjat hälytti ainakin yhteen aikaan jatkuvasti, en tiedä onko asia korjattu. Eikä niistä irroiteta hälyjä.
Kirjaston kirjoissa oleva häly deaktivoituu lainausta tehdessä ja se aktivoidaan uudestaan, kun kirja palautetaan. Tämän tyyppiset hälyt joskus aktivoituvat itsestään uudelleen ja voivat sitten hälyytellä kun menee mistä tahansa hälyportista läpi.
Silmiä avaava aloitus. Ei ole käynyt mielessäkään, että joku voi tuollaisenkin kokea NÖYRYYTTÄVÄNÄ
Vierailija kirjoitti:
Ovatkohan nämä itsepalvelukassat oikeasti ollenkaan kannattavia kaupan näkökulmasta?
Eivät ole, mutta "pakko" tarjota itsepalvelukassoja ja kotiinkuljetusta vaikka tappiolla kun se on nyt trendi, ja kilpailijatkin tarjoavat.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että olen luonteeltani niin arka ja auktoriteettiuskovainen, että en edes uskaltaisi varastaa mitään tai jättää skannaamatta. Olen ihan tosissani uskonut, että ne portit hälyttää, jos et skannaa tuotetta ja yrität mennä siitä läpi. Ei näköjään sitten, jos näitä satunnaistarkistuksia tarvitaan. Mikä virka niillä sitten on? Koristeena ja pelotteena?
t. ap
Mistähän niiden porttien pitäisi tietää, että onko joku tuote maksettu vai ei? Vaatteista yms. poistetaan hälytin kassalla, jos sitä ei poistettaisi, portti reagoisi siihen ja alkaisi hälyyttää. Mutta eihän ruokaostoksissa tai muissa päivittäistavaroissa ole mitään hälyttimiä.
En nyt tiedä että mitä nöyryyttävää siinä olisi sillä sehän on satunnaistarkastus joka voi osua kenenkä tahansa kohdalle? Nöyryyttäväksi se käy vasta sitten kun todetaan että olet jotain varastanut.
Ei siinä mitään nöyryyttävää ole. Pitää vaan piipata ja pakata ostokset niin selvästi ettei synny mitään epäilystä mistään. Mieluummin niin että ostaa aletuotteen ja pyytää myyjää apuun. Problem solved
kyllä olin nöyryytetty, kun kassa löysi käsilaukustani varastamani sisäfileen ja huulipunan
Mulle on tullut tuo monta kertaa, ei ole mikään iso juttu. Myyjä vain tarkastaa, että skannasin kaikki pakkaustasolla olevat tuotteet. Ei tarvi kassia näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli muutama päivä sitten ensimmäistä kertaa tällainen satunnaistarkastus. Käytännössä myyjä vain kuittasi hälytyksen ja pääsin jatkamaan ostoksiani ilman varsinaista tarkastusta.
Sama. Ei haitannut, en nolostunut, ei hävettänyt. Tyttö vain ei edes tarkistanut ostoksiani.
Vierailija kirjoitti:
Itsepalvelukassoilla on tallentava videovalvonta.
Onko se kuitenkin käytännössä niin, että takahuoneessa on yksi työntekijä tuijottamassa reaaliaikaisesti noita kuvaruutuja ja syynää, käykö tavarat skannin läpi?
Ja sitten painelee "satunnaistarkastusta", mikäli vaikutti siltä, että asiakas ei skannannut tuotetta.
Ja muutenki iskee hälytyksen heti, mikäli näkee, että pöllitään.
Näin se varmaan on. Lähes joka kerta vilkkuu itsarikassalla valo minulle. En varasta mutta skannaan kai tuotteet liian nopeasti. Peruja kassatyttöajoiltani jolloin koitin olla nopea ja tehokas kassatyöntekijä. Näin se työkokemus kostautuu. Silloinkin muuten eräs vanhempi kollega haukkui liian nopeaksi kassaksi. Terveisiä vaan erääseen huonekalujättiin jossa oli/on hyvin ylimieliset kassapäälliköt. Nuoria on kiva kyykyttää vai mitä?
Nykymeininkiä: vauhtisokeina rahanhimosta luodaan joku juttu ja lasketaan myyntiin/käyttöön puolivalmiina. Sitten jälkikäteen paikkaillaan-mutta jälleen ahneuksissaan halvimmalla mahdollisella tavalla ja samalla kusaistaan hommasta toimivuus pois.
Ollu aina. Kuulemma joku lakisääteinen juttu yms
Eikös itsepalvelukassoilla aina ole ollut nuo satunnaistatkastukset?