Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis milloin itsepalvelukassoille on tullut tämä nöyryyttävä ostosten satunnaistarkastaminen?

Vierailija
08.04.2023 |

Kävin pitkästä aikaa kaupassa niin, että maksoin ostokset itsepalvelukassalla. Ajattelin, että pääsen nopeiten ulos kaupasta, kun ei ollut isot ostokset. Ja vielä mitä. Skannattuani ostokset kone alkoi vilkuttamaan ja näytöllä luku että henkilökunta hälytetty paikalle ostosten satunnaistarkastusta varten.

Siis mitä?! Onko tuon keksijä ajatellut ollenkaan, miten NÖYRYYTTÄVÄÄ on, kun joku ihminen tulee tarkistamaan sun ostokset muiden asiakkaisen toljottaessa vieressä?!! Ja ei, ikinä en ole mitään varastanut enkä huijannut väärillä hinnoilla, ihan on varaa omalla rahalla maksaa sen mitä haluan. Ja sitä paitsi, mikä virka niillä hälytinporteilla sitten on siinä itsepalvelukassalta poistuttaessa, jos ne ei skannaa että vietkö mennessäsi jotain mitä et ole maksanut?

Tasan viimeinen kerta kun menen k-ryhmän kauppaan. Asioin vain kaupoissa, joiden silmissä en ole oletusarvoisesti varas.

Kommentit (466)

Vierailija
441/466 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tehtiin mullekin Prismassa, kysyttiin onko ok ja sanoin että tottakai. En kokenut millään lailla hankalana, hiukan meni aikaa. Kaikesta sitä voikin stressin repiä

Vierailija
442/466 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän portit kaikesta maksamattomasta hälytä pöljä. Kaikissa tuotteissa ei ole mitään hälyjä...

Eihän missään elintarvikkeissa ole hälyjä, vai oletko ruokakaupassa nähnyt niitä muovisia läpyskänpoistajia?

Onhan näistä uutisoitu, että juustoissakin on välillä hälytystarra, kun niitä varastetaan. Samoin ripsareissa, hiusväreissä jne. Ei siis niitä muovisia mötiköitä, vaan tarra, jossa on jotain metallilankaa tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/466 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö nyt oikein vai oliko tarkoitettu sarkasmiksi. 

Mitä sarkasmia? Sinustako sitten on ihan ok, että kun olet aikeissa maksaa, niin kone hälyttää paikalle henkilökuntaan kuuluvan ihmisen tarkistamaan sun ostokset? Musta ei ole, ei todellakaan. Enkä asioinut mitenkään hämäräperäisesti, menin jopa siihen perimmäiselle itsepalvelukassalle, josta kassahenilöllä on täysin suora näköyhteys muhun. Ostin peruselintarvikkeita, en mitään vaaalla itse hinnoiteltavia tuotteita. 

Jäi kyllä niin pska maku tuosta koko hommasta, että en enää ikinä mene tuohon kauppaan. 

Ne satunnaistarkistukset on jokaisessa kaupassa jossa on Kerää ja Skannaa. Se on rakennettu siihen systeemiin. Sinä hyväksyit tämän mahdollisuuden kun hyväksyit käyttöehdot ottaessasi systeemin käyttöön. Kaupalla on oikeus ylläpitää valvontajärjestelmää, sinulla on oikeus kieltäytyä skannauksesta ja mennä tavallisen palvelukassan kautta vanhanaikaiseen malliin. Tai vaihtaa kauppaa. Mutta käsittääkseni Lidlissä tai K-ryhmällä ei ole tätä järjestelmää, joten toki se on parempi sulle, niin ei tule paha mieli kun menet tavallisen kassan kautta.

Vierailija
444/466 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän Prismassa niitä käsiskanneereita eli tuote luetaan kaupassa ja pannaan suoraan kassiin. Tässä yhteydessä olen joutunut tosi monta kertaa kassalla tarkastukseen, jossa henkilökunta penkoo sieltä kassista kolme tuotetta ja tarkistaa että onko skannattu. Olen yli viisikymppinen ja mietin, että ajatteleekohan ne, ettei tämän ikäiset osaisi käsiskanneria käyttää, vai miksi näitä tarkastuksia on niin usein. Useimmiten käytän itsepalvelukassoja ja niillä olen joutunut tarkastukseen ehkä kerran tai kaksi. Ei minua tarkastukset haittaa. Mutta ihmettelenpä vaan, että käsiskannerien kanssa niihin joutuu niin usein.

Me lopetettiin se käsiskannerin käyttö noiden tarkastuksien takia. Ärsytti niin paljon ja välillä huudeltiin nimellä ja välillä vähän syrjään.

Kerran oli kaksi myyjää ja pitää kuunnella niitä alkujorinoita.

Käydään aina itsepalvelukas

Noi on eri asia, sillä vaksit pystyy kameroiden kautta katsomaan että mitä sä skannaat ja mitä tulee näytölle lukemaan. Koko myymälän alueelle yhtä kattava valvonta on vaikeampi järjestää.

Vierailija
445/466 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ainakin yhden Prisman ip-kassojen päässä nykyään myyjä jolla on edessänsä näyttö, joka näyttää kaikkien kassojen tapahtumat ruudulla. Siis se myyjä seuraa kai siitä näytöltä mitä ip-kassoilla maksellaan. 

Ja joskus tai ainakin kerran siinä oli joku ihme juttu, että sitten se myyjä kävi ensin mun viereisellä kassalla olleen luona ja sitten se tuli vielä munkin kassalle kun mun piti ruveta maksamaan, eli se kai on sitten se satunnaistarkastus, koska mä en päässyt maksamaan ennen kuin se muija siinä oli käynyt. Ja mä en ihan tarkkaan kuullut, mitä se muija sanoi siinä, mut ihan kuin ois sanonut, että joko on kaikki luettu...

Just!

Ja joulun alla, kun siinä mun ip-kassaksi tulleella (kaikki käytössä) oli joltakulta valunut lanttuloorien ja porkkanaloorien nesteitä siihen pakkaustasolle oikein kunnon lämpäre, ja mä yritin katseella viestittää sille tyypielle siellä linjan päässä, että viittiks tulla tänne, niin se muija vaan käänsi päätä pois!

No, mitä minä siitä läiskästä sitte, antaa olla, kai seuraava sen siitä sitten sai putsautettua. Tuttu mulle se tyyppi, joka siellä linjan päässä oli, mutta yleensä se on kyll ihan toisessa s-ryhmän kaupassa....

Vierailija
446/466 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, onhan noita joskus pistokokeina. Itse jätin maksetut tavarat mielenosoituksellisesti siihen ja kävelin ulos kaupasta. Onhan se ikävää kun asiakkaita menettävät.

Olet heidän silmissään tästä lähtien varas.

Eivät he enää minua tule näkemään. 

Vierailija
447/466 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on ainakin yhden Prisman ip-kassojen päässä nykyään myyjä jolla on edessänsä näyttö, joka näyttää kaikkien kassojen tapahtumat ruudulla. Siis se myyjä seuraa kai siitä näytöltä mitä ip-kassoilla maksellaan. 

Ja joskus tai ainakin kerran siinä oli joku ihme juttu, että sitten se myyjä kävi ensin mun viereisellä kassalla olleen luona ja sitten se tuli vielä munkin kassalle kun mun piti ruveta maksamaan, eli se kai on sitten se satunnaistarkastus, koska mä en päässyt maksamaan ennen kuin se muija siinä oli käynyt. Ja mä en ihan tarkkaan kuullut, mitä se muija sanoi siinä, mut ihan kuin ois sanonut, että joko on kaikki luettu...

Just!

Ja joulun alla, kun siinä mun ip-kassaksi tulleella (kaikki käytössä) oli joltakulta valunut lanttuloorien ja porkkanaloorien nesteitä siihen pakkaustasolle oikein kunnon lämpäre, ja mä yritin katseella viestittää sille tyypielle siellä linjan pääss

Eikö sulla ole suuta jonka voi avata ? Myyjät ei lue ajatuksia, siihen ei ole vielä koulutusta

Vierailija
448/466 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta on pariin otteeseen kysytty itsepalvelukassalla henkkari kun ostin tölkin olutta, vaikka olen jo viisikymppinen ja sen näkee kyllä naamasta.

Niin no mene ostamaan ne oluet tavallisilta kassoilta. Hidastaa meitä muita kun yksi odottaa myyjän kuittausta että on täysikäinen

Vierailija
449/466 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytät vaa narkkarilta

Vierailija
450/466 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus sitä myyjää saa odotella aika kauan....hemmetin ärsyttävää kyllä, mutta en koe nöyryyttäväksi.

Mä nostin kaikki neljä ostostani hotellit palvelukassan  hihnalle. En jäänyt odottelemaan myyjää. Mitä illallla yksi myyjä tekee, jos palvelukassalla on jono. Odottaminen väsyneenä illalla on ärsyttävää, kun ip-kassan on valinnut juuri siksi että yrittää päästä helpolla. Kannattaa käyttää palvelukassaa, jos on kiire tämän satunnaistarkastusoption takia.

Vierailija
451/466 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minullakin noin käynyt, mulla oli ehkä kolme tuotetta joten ei kauaa mennyt kun myyjä ne tsekkasi. Toki oli tilanteena yllättävä kun en tuollaisesta tiennyt.

Vierailija
452/466 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö nyt oikein vai oliko tarkoitettu sarkasmiksi. 

Mitä sarkasmia? Sinustako sitten on ihan ok, että kun olet aikeissa maksaa, niin kone hälyttää paikalle henkilökuntaan kuuluvan ihmisen tarkistamaan sun ostokset? Musta ei ole, ei todellakaan. Enkä asioinut mitenkään hämäräperäisesti, menin jopa siihen perimmäiselle itsepalvelukassalle, josta kassahenilöllä on täysin suora näköyhteys muhun. Ostin peruselintarvikkeita, en mitään vaaalla itse hinnoiteltavia tuotteita. 

Jäi kyllä niin pska maku tuosta koko hommasta, että en enää ikinä mene tuohon kauppaan. 

Ne satunnaistarkistukset on jokaisessa kaupassa jossa on Kerää ja Skannaa. Se on rakennettu siihen systeemiin. Sinä hyväksyit tämän mahdollisuuden kun hyväksyit käyttöehdot ottaessasi systeemin k

Ei liity kerää ja skannaa systeemiin. Täällä satunnaistarkastuksia on k-kaupassa ja siellä ei ole mitään kerää ja skannaa.

Vierailija
453/466 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

K-kaupoissa ei ole mitään satunnaistarkistuksia. Kauppiaat itse pörräävät usein pikakassojen lähellä ja vinkkaavat vartijalle tarkistaa jonkun ostokset. Minut on tarkistettu monta kertaa eräässä kaupassa, ja onhan se kohtuullisen loukkaavaa. Mietin juuri siirtymistä kerran kuussa verkkotilaamiseen ja helpoin vaihtoehto minulle olisi tämä sama K-kauppa. Taidanpa sijoittaa rahani toiseen.

Vierailija
454/466 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut vältellä itsepalvelukassoja ja ihan siitä syystä, että kassahenkilöiden työpaikat säilyisivät.

Vierailija
455/466 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi toista kertaa itsepalvelukassalle, jos noin kävisi. Kassan ideana on, että pääsee nopeasti ulos. Tuolla menolla sama käyttää kunnon kassaa

Vierailija
456/466 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sattui tarkastus juuri viimeksi kaupassa käydessäni kahtena peräkkäisenä päivänä. Ei minua haitannut, paitsi entisenä kassatyöntekijänä se, että jälkimmäisellä kerralla myyjä kuittasi tarkastuksen tehdyksi liiemmälti vilkuilematta ostoksiani.

Herkkänahkaisuudesta on hyvä pyrkiä eroon, muuten saa vetää herneitä nenään harva se päivä. 

Vierailija
457/466 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle sattui tarkastus juuri viimeksi kaupassa käydessäni kahtena peräkkäisenä päivänä. Ei minua haitannut, paitsi entisenä kassatyöntekijänä se, että jälkimmäisellä kerralla myyjä kuittasi tarkastuksen tehdyksi liiemmälti vilkuilematta ostoksiani.

Herkkänahkaisuudesta on hyvä pyrkiä eroon, muuten saa vetää herneitä nenään harva se päivä. 

Toisessa kaupassa ei tule koskaan tarkistuksia, tai hyvin harvoin. En mene kauppaan todistaakseni, etten ole herkkänahkainen, vaan ostamaan ruokaa. Koska tiedän itse, etten varasta, valitsen mieluummin kaupan, jossa ei tarkistella jatkuvasti. Saan ostaa siellä ruokani rauhassa. Minä ja minun hyvinvointini on tärkeämpää itselleni kuin _satunnaisen_ K-kauppiaan. 

Vierailija
458/466 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prismoissa tulee harvemmin, samoin Alepoissa. Niissä myös se tarkistus tuntuu aidosti satunnaiselta, oli sitten tai ei. Jotenkin tilanne ja kokemus tuntuu erilaiselta, eivätkä kassat yleensä edes käy tavaroita läpi.

Vierailija
459/466 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jätän JOKA kerta ostokset kassalle kun piippaa satunnaistarkastusta. Todella röyhkeää toimintaa kaupalta. Ottakaa ne kokonaan pois jos on noin vaikeaa. Nythän monissa paikoissa kyylää työntekijä sitä itsepalvelukassaa. Ei mitään järkeä.

Ne tarkastaa jo ennen kuin on maksanut piipaamisen.jälkeen. Kiva homma.jos on jo ehtinyt pakata tuotteet.

Vierailija
460/466 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsepalvelukassoille mennään lähinnä silloin kun halutaan päästä nopeasti eteenpäin. Jos kauppiaat hidastavat maksuprosessia "satunnaistarkastuksin" käy niin, että kukaan kiireinen ei enää asioi itsepalvelukassoilla eikä koko kaupassakaan. Sinne itsepalvelukassoille jäävät sitten vain enää tasan tarkkaan ne kauppiasta kusettavat asiakkaat. Mites sitten tehdään? Nehän pitäisi kaikki tarkastaa.

Eli täysin älytön keino saada kusetus kuriin. Kiusataan "normaalia hyvää" asiakasta ja kusettajat pääsevät anyway läpi.

Yrittäkääs nyt keksiä joku parempi keino varkauksien estämiseksi.

Tai parasta että lopetatte nuo itsepalvelupisteet kun niistä ei ole muuta kuin harmia asiakkaille.

Nimenomaan.Kiireisenä palvelukassalla.