Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis milloin itsepalvelukassoille on tullut tämä nöyryyttävä ostosten satunnaistarkastaminen?

Vierailija
08.04.2023 |

Kävin pitkästä aikaa kaupassa niin, että maksoin ostokset itsepalvelukassalla. Ajattelin, että pääsen nopeiten ulos kaupasta, kun ei ollut isot ostokset. Ja vielä mitä. Skannattuani ostokset kone alkoi vilkuttamaan ja näytöllä luku että henkilökunta hälytetty paikalle ostosten satunnaistarkastusta varten.

Siis mitä?! Onko tuon keksijä ajatellut ollenkaan, miten NÖYRYYTTÄVÄÄ on, kun joku ihminen tulee tarkistamaan sun ostokset muiden asiakkaisen toljottaessa vieressä?!! Ja ei, ikinä en ole mitään varastanut enkä huijannut väärillä hinnoilla, ihan on varaa omalla rahalla maksaa sen mitä haluan. Ja sitä paitsi, mikä virka niillä hälytinporteilla sitten on siinä itsepalvelukassalta poistuttaessa, jos ne ei skannaa että vietkö mennessäsi jotain mitä et ole maksanut?

Tasan viimeinen kerta kun menen k-ryhmän kauppaan. Asioin vain kaupoissa, joiden silmissä en ole oletusarvoisesti varas.

Kommentit (466)

Vierailija
361/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan aina sen verran ruokaa, että itsepalvelukassat ovat lähinnä vaivalloisia. Kierrän ne kaukaa.

Vierailija
362/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Uutinen kertoi, että Ruotsissa itsepalvelukassoja suljetaan ja niistä luovutaan koska epärehellisiä asiakkaita on niin paljon.

Kun Turun Länsikeskuksen prisman ip-kassat olivat juuri käyttöön tulleita, ihmiskassalle jonottava mongertaen puhuva vanhempi nainen huuteli "tervetuloa varkaisiin"kun ip-kassalaite tilttasi kortin luvussa.

Kas kummaa, miksi se mobgertelija heti varastamista mietti. Hänestä itsestään mieleen tuli kaljantissuttelija moukka.

Tuon Prisman ip-kassoihin liittyy toinenkin kummallisuus... Kun niillä on ostoksia maksamassa jostain läheltä tavan takaa kuuluu jotain outoa puhetta... Yks kerta hiljakkoin kokeilin meikkivoiteiden sävyjä kosmetiikkaosastolla, en kuitenkaan ottanut mitään ostaakseni, mutta kun olin ostoksia naksamassa, joku näistä meikkivoiteista mölisi lähellä...

Onks siellä joku idiootti vakoilemassa, näitä turkulaisia kahjoja hillujia, ehkä jopa vartijana? Naisääni! Tai sitten joku m-stalainen! Toki, hän erottuisi vaatteineen joukosta!

Turkulaisten sekopäisyys on kyllä poikkeuksellisen suurta. No, maakunnassahan mt-lähetteiden määrä on suurempi kuin missään muussa maakunnassa. Sitähän siitä seuraa kun keskenänsä....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Uutinen kertoi, että Ruotsissa itsepalvelukassoja suljetaan ja niistä luovutaan koska epärehellisiä asiakkaita on niin paljon.

Kun Turun Länsikeskuksen prisman ip-kassat olivat juuri käyttöön tulleita, ihmiskassalle jonottava mongertaen puhuva vanhempi nainen huuteli "tervetuloa varkaisiin"kun ip-kassalaite tilttasi kortin luvussa.

Kas kummaa, miksi se mobgertelija heti varastamista mietti. Hänestä itsestään mieleen tuli kaljantissuttelija moukka.

Tuon Prisman ip-kassoihin liittyy toinenkin kummallisuus... Kun niillä on ostoksia maksamassa jostain läheltä tavan takaa kuuluu jotain outoa puhetta... Yks kerta hiljakkoin kokeilin meikkivoiteiden sävyjä kosmetiikkaosastolla, en kuitenkaan ottanut mitään ostaakseni, mutta kun olin ostoksia naksamassa, joku näistä meikkivoiteista mölisi lähellä...

Onks siellä joku idiootti vakoilemassa, näitä turkulaisia kahjoja hillujia, ehkä jopa vartijana? Naisääni! Tai sitten joku m-stalainen! Toki, hän erottuisi vaatteineen joukosta!

Turkulaisten sekopäisyys on kyllä poikkeuksellisen suurta. No, maakunnassahan mt-lähetteiden määrä on suurempi kuin missään muussa maakunnassa. Sitähän siitä seuraa kun keskenänsä....

Suomen kieli on niin hassu. Täytyy tarkkaan miettiä miten kirjoittaa, ettei tule kirjoitettua mölisevistä meikkivoiteista.

Siis joku ihminen jossakin lähistöllä mölisi meikkivoidesävyjen kokeilusta...

Turkulaisissa on hulluja erittäin paljon!

Vierailija
364/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä oliko tää provo, mutta oli tai ei niin tosi huvittavan hyvä stoori ihmisestä, joka on niin katse omassa navassa että kuvittelee kaiken liittyvän vain itseen ja ottaa kaiken juuri hänelle tarkoitettuna henkilökohtaisena nöyryytyksenä. Tai sitten jäi oikeasti kiinni jostain. Auts.

Ja sinä olet niitä ihmisiä, jotka toivottavat tervetulleiksi kaduille valvontakamerat kasvojentunnistuksineen, koska enhän minä tee mitään väärää, niin mitä haittaa siitä voisi olla.

Minä toivottaisin ilomielin tuollaiset kamerat kaduille. Mitä haittaa niistä olisi? Itse en tee mitään väärää niin todellakaan ne eivät minua haittaisi. Harmi jos väärintekijoitä ne kamerat harmittaa 😅

Jäisi "missäonraisa/roope" otsikot pois iltapäivälööpeistä kun ihmisten liikkeet pystyisi paremmin selvittämään tosipaikan tullen.

Muuta Kiinaan. Voit päästä kivalle uudelleenkoulutusleirillekin.

Vierailija
365/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä elämän voi tehdä vaikeaksi.

Joskus harvoin minut on tarkastettu ja tarkastus on ohi 3 sekunnissa.

Barrikaadeille heti! Missä on elämästäni hukatut kolme sekuntia.

Vierailija
366/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut kuullutkaan tuommoisesta. Kiitos tiedosta, en enää ikinä mene itsepalvelukassalle. Joskus käytin, että menee nopeammin, mutta jos siihen pitää jäädä jumittamaan jotain tarkistusta, niin eihän se mitään nopeuta.

Vierailija
367/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita on ollut yhtä kauan, kun on ollut itsepalvelukassojakin. Välillä osuu kohdalle ja myyjä tulee ja kuittaa. Ei siinä aleta penkomaan ostoksia ja vertaamaan niitä kuittiin.

Vierailija
368/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä varmaan kontrolloidaan jostain valvomosta sillä minulle osuu tarkastus jos mukana on esim. kaupassa olevasta postista tai apteekista ostettua tavaraa, jota en tietenkään skannaa. Miehelleni, joka on pitkähiuksinen parrallinen ulkomaalainen resupekka, osaa niin "satunnais"tarkistukset itsepalvelukassoilla, kuin turvatarkastuksissa 98% ajasta :D

Vierailija
369/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jännä. Asun pienelle paikkakunnalla (15 000 ihmistä) ja K-ryhmän kaupoissa, olen kaksi kertaa joutunut tähän satunnaistarkastukseen. Joka lähinnä nauratti, koska olen joskus ollut kyseisessä kaupassa töissäkin. Kilpailevan yrityksen itsepalvelukassoilla taas ei ole kertaakaan tapahtunut tätä satunnaistarkastusta.

Vierailija
370/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pelkästään itsepalvelukassalla. Voinhan minä tunkea tavaraa taskut täyteen ja mennä normikassan kautta?

Vierailija
371/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä tyrmistyttävältä. Ei normaalia. Eiköhän tarkastelut saa muutenkin tehtyä, siltä osin kun on pakko. S-Marketissa taisin itse tehdä asiasta numeron, kun alkoi hälyttää, se hälytti jostain muusta syystä - mutta spektaakkeli siitäkin tuli. Jokin ei ole ehkä kohdillaan noissa itsepalvelukassoissa, vielä.

Vierailija
372/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapuri kassalla viiden miehen seurue ihan selvästä jätti puolet kaljoistaan maksamatta isoon jääneet möykäten.

Itse olen mummo joka haki yhden maidon, sitten minut satunnaistarkastettiin, että maksoinko sen maidon?

Vahti ei puuttuunut miesten selvään tekemiseen mitenkään.

Toisaalta ymmärrän jos ei ole vartioita ja yksi vahti kassalla, maidon tarkastaminen mummolta on paljon helpompaa, kuin riehuvan mies ryhmän kassien tarkastus.

Veikkaan että jossain on nappi jonka avulla tarkastaja voi itse valita kenet tarkastaa. Ei kassatyön sentään mikää itsemurha työ pitäisi olla.

Itsepalvelukassojen kautta ei voi ostaa alkoholi-tuotteita, ilman että henkilökunta tulee tarkistamaan henkkarit

Vierailija
373/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapuri kassalla viiden miehen seurue ihan selvästä jätti puolet kaljoistaan maksamatta isoon jääneet möykäten.

Itse olen mummo joka haki yhden maidon, sitten minut satunnaistarkastettiin, että maksoinko sen maidon?

Vahti ei puuttuunut miesten selvään tekemiseen mitenkään.

Toisaalta ymmärrän jos ei ole vartioita ja yksi vahti kassalla, maidon tarkastaminen mummolta on paljon helpompaa, kuin riehuvan mies ryhmän kassien tarkastus.

Veikkaan että jossain on nappi jonka avulla tarkastaja voi itse valita kenet tarkastaa. Ei kassatyön sentään mikää itsemurha työ pitäisi olla.

Itsepalvelukassojen kautta ei voi ostaa alkoholi-tuotteita, ilman että henkilökunta tulee tarkistamaan henkkarit

Saattoihan ne mölisevät miehet olla vartijan tai kassan tuttuja.

Kerrän lähijunassa konduktööri kertoi kaverilleen ettei tarvitse ostaa lippua.

Vierailija
374/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkastus on vain silmänlumetta. Huomasin autossa että kallis ostamani lelu jäi velottamatta. Meidät tarkistettiin, emme kayttäneet itsepalvelukassaa vaan miehitettyä kassaa. Kun juttelet kassan kanssa, niin joskus ei muista lyödä kaikkea koneeseen. Kerran edessäni oleva mies osti lapselleen kouluvaatteita, liukuhihnan kohdalla pudotti kuulokepakkauksen maahan ja laahasi sitä jalkansa alla. Pakkausvaiheessa sujautti sen ostoskassiin. Itse en ole yrittänyt huijata, mutta en ole palannut kauppaan, jos virhe on heidän tekemä. Kaupalla on syytäkin tarkastaa ostoskuitteja.

Vierailija
375/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asiakas laittaa banaanien 1 euron suuruisen viivakoodikuitin partatrimmerin laatikkoon, hinta 59 euroa,  ja yrittää selvitä varkauden yrityksestään itsepalvelukassaa käyttämällä, niin on syytäkin tehdä silloin tällöin tarkistuksia näitä itsepalvelukassaa käyttäville ihmisille.

Vierailija
376/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän aikoinaan joku veti herneet nenään ja otti yhteyttä lehtiin satunnaistarkastuksesta. Oli "unohtanut" piipata tonnikalapurkin ja jäi kiinni tarkastuksessa. Eli kyllä näitä välistävetäjiä löytyy.

Näitä sattuu myös kassalla ja kassahenkilö unohtaa poistaa tuotteesta hälyt.

Minä olen jättänyt yhden kaupan väliin, enkä koskaan astu liikeeseen, kun maksettuani ostokset ja poistuttuani kassalta, alkoi hälyttäå.

Se oli nöyryyttä kokemus, kun muut asiakkaat tuijottivat "varasta".

Kassa hälytti vartijan ja kun osan ostoksista olin pakannut käsilaukkuun, vartija otti laukun ja laittoi ylösalaisin ja laukun sisällän hihnalle.

Laukussa oli kuukautissuoja, jonka vartija otti ja roikutti sitä ilmassa kädessään pinsettiotteella ja hyvin halveksivasti kysyi kassalta, mikä se on ja tietysti muut asiakkaat tuijotti kuukautissuojaa.

Hälytyksen syyksi paljastui joku meikki, josta myyjältä oli jäänyt ottamatta hälyt, vaikka se löytyi kassakuitilta. Eivät pyytäneet edes anteeksi.

Pakkasin hihnalta käsilaukkuuni omaisuuteni ja jätin maksamani ostokset liukuhihnalle ja poistuin paikalta ja kävelin minkä kintuissa läksi, enkä enää kuunnellut mitä huuhtelivat, kun kassalla jäi monen metrin jonot ja kaikki tuijotti minua. Tämä tapahtui Cittarissa.

Luikit karkuun? Minä olisin nostanut helvetinmoisen metelin.

Kaikki ei ole mitään niin pikkumaisia, että rupeaisivat kuluttamaa kaikkien arvokasta aikaa vain sen takia, koska sinun pitää päästä raivoamaan tuollaisesta pikkuasiasta. 

Aikuinen ihminen tajuaa kyllä että virheitä sattuu eikä rupea äkseeraamaan kuin pikkulapsi.

Aikuinen tajuaa kyllä, että virheitä sattuu. Mutta aikuisuuteen ei ainakaan ennen ole opetettu kuuluvaksi sitä, että tahallista väärin tekemistä ja oikeuksien polkemista pitäisi hyväksyä vain siksi, että se tapahtuu "vahvemman oikeudella".

Nykymaailmassa "vahvemman oikeutta" on juuri se, että kauppaketjuista, vartiointiliikkeistä ym. on tullut taloudellisesti niin vahvoja toimijoita, että niiden kuvitellaan saavan sanella noudatettavat säännöt sielläkin, missä eivät vielä ole ehtineet lobbata valtakunnan lainsäädäntöä oman mielensä mukaiseksi.

Selvässä varkaustapauksessa on kiinniotto-oikeus, mutta oikeutta asiakkaan omistaman käsilaukun takavarikoimiseen ja sisällön tyhjentämiseen (välittämättä siitä, putoaako sieltä varastetuksi epäillyn tavaran lisäksi jotain särkyvää) ei ole siinäkään tapauksessa, että videotallenne osoittaisi näpistetyn tavaran kätkemisen laukkuun. Itseapuoikeuteen varastetun tavaran takaisin ottamiseksi ei sisälly oikeutta henkilöntarkastukseen. Jos sekä asiakas että vartija ovat mielestään oikeassa, kyseessä on poliisiasia. Pitäisi vain olla niin, että sekä näpistämisestä että laittomasta kiinniotosta ja väärästä ilmiannosta rangaistaisiin oikeassa suhteessa teosta vastapuolelle ja myös viranomaisille aiheutuvaan haittaan.

Useimmat niistä, joiden mielestä maailman kuuluukin toimia vahvemman oikeudella, ovat tätä mieltä täsmälleen niin kauan kuin ovat tai kuvittelevat olevansa itse se vahvempi osapuoli. Eli siihen asti, kunnes saavat ensimmäisen kerran köniin ja kunnolla.

Eri

Vierailija
377/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän aina itsepalvelukassaa ja ostoksiani ei ole ikinä satunnaistarkastettu. Onko tämä käytäntö todella käytössä kaikissa kaupoissa, joissa on ip-kassoja?

Vierailija
378/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tai kaksi tullut tuo satunnaistarkastus omalle kohdalle jamyyjä vaan salamannopeasti täpännyt näyttöä ja kuitannut tarkastuksen pois, edes vilkaisematta minuun tai ostoksiin.

Pistää miettimään, että mikä tällaisten tarkastusten funktio edes on.

Vierailija
379/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran tai kaksi tullut tuo satunnaistarkastus omalle kohdalle jamyyjä vaan salamannopeasti täpännyt näyttöä ja kuitannut tarkastuksen pois, edes vilkaisematta minuun tai ostoksiin.

Pistää miettimään, että mikä tällaisten tarkastusten funktio edes on.

Ja en sitten tarkoita, että täytyisi alkaa syynäämään niitä ostoksia, ei älkää vaan alkako. Sitten lakkaan käymästä kaupassa kokonaan ja tilaan kaiken Odasta.

Vierailija
380/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa ettei kaupan kassa eikä vartija voi tutkia ostoskassejanne. Vaatikaa poliisi paikalle, heillä on ainoa oikeus tarkistuksiin. Joudutte ehkä odottamaan pari tuntia, mutta onpa se myyjäkin tai vartija poissa pahan teosta.