Siis milloin itsepalvelukassoille on tullut tämä nöyryyttävä ostosten satunnaistarkastaminen?
Kävin pitkästä aikaa kaupassa niin, että maksoin ostokset itsepalvelukassalla. Ajattelin, että pääsen nopeiten ulos kaupasta, kun ei ollut isot ostokset. Ja vielä mitä. Skannattuani ostokset kone alkoi vilkuttamaan ja näytöllä luku että henkilökunta hälytetty paikalle ostosten satunnaistarkastusta varten.
Siis mitä?! Onko tuon keksijä ajatellut ollenkaan, miten NÖYRYYTTÄVÄÄ on, kun joku ihminen tulee tarkistamaan sun ostokset muiden asiakkaisen toljottaessa vieressä?!! Ja ei, ikinä en ole mitään varastanut enkä huijannut väärillä hinnoilla, ihan on varaa omalla rahalla maksaa sen mitä haluan. Ja sitä paitsi, mikä virka niillä hälytinporteilla sitten on siinä itsepalvelukassalta poistuttaessa, jos ne ei skannaa että vietkö mennessäsi jotain mitä et ole maksanut?
Tasan viimeinen kerta kun menen k-ryhmän kauppaan. Asioin vain kaupoissa, joiden silmissä en ole oletusarvoisesti varas.
Kommentit (466)
Ei ole minua kertaakaan tarkastettu.
Tehdäänköhän niiden kannettavien lukijoiden kanssa ostaville tarkastuksia useammin? Esim täkäläisessä Prismassa on sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kerran tai kaksi tullut tuo satunnaistarkastus omalle kohdalle jamyyjä vaan salamannopeasti täpännyt näyttöä ja kuitannut tarkastuksen pois, edes vilkaisematta minuun tai ostoksiin.
Pistää miettimään, että mikä tällaisten tarkastusten funktio edes on.
Eiköhän se ole sama, kun maanteillä tapahtuva liikennevalvonta, -luottamus hyvä kontrolli parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran tai kaksi tullut tuo satunnaistarkastus omalle kohdalle jamyyjä vaan salamannopeasti täpännyt näyttöä ja kuitannut tarkastuksen pois, edes vilkaisematta minuun tai ostoksiin.
Pistää miettimään, että mikä tällaisten tarkastusten funktio edes on.Eiköhän se ole sama, kun maanteillä tapahtuva liikennevalvonta, -luottamus hyvä kontrolli parempi.
Ei ole sama asia. Liikennerikkomusten ja rattijuopumusten seuraukset voivat olla huomattavasti vakavammat myös ulkopuolisille kuin itsepalvelukassan käytön seuraukset.
Varastamistahan tuo ei myöskään estä.
Olisi kiva testata jos tietäisi etukäteen, että nyt ne tarkastaa niin piippaisi jonkun halvan tuotteen kahteen kertaan ja katsoisi alkaako ne korjata jos asiakas on maksanu liikaa.
Only in Finland. Ei täällä meillä ole mitään satunnaistarkastuksia itsepalvelukassalla. On siinä yksi henkilö lähettyvillä, jonka voi pyytää apuun, jos on jotakin epäselvää. Silloin se kone hälyyttää, jos ostaa alkoholia, mutta henkilö käy sen kuittaamassa.
Vai on se väkivaltakoneisto jo kaupan pikakassoillekin ehtinyt levitä
Näin kerran kun joku tantta oli punninnut avokadoja 1e/kg-hintaisina omenina ja jäi kiinni. Muuten en olisi kinnostunut yhtään.
Ikeassa tarkastuksia tuntuu tulevan vaan jos pyydät apua ja kone automaattisesti ilmoittaa tarkastuksen näytölle, myyjä "samalla vaivalla" katsoo ostoksetkin. Tiedän koska peheestäni useampi tarvitsee usein pientä jeesiä reuman takia.
Ihan alusta saakka.
Oma kokemukseni: Kauppaan oli juuri tullut itsepalvelukassat ja hiukan yllytettynä päätin kokeilla. Heti alkoi hälyttämään kaupan henkilökuntaa tarkistamaan. Vieressä seisonut myyjä sanoi, että sattumanvaraisesti laitteet tekee tuota. Mitään tarkastamista ei tarvinnut tehdä, koska oli vain pari tuotetta ja henkilökunta vieressä neuvomassa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva testata jos tietäisi etukäteen, että nyt ne tarkastaa niin piippaisi jonkun halvan tuotteen kahteen kertaan ja katsoisi alkaako ne korjata jos asiakas on maksanu liikaa.
Voin kertoa vastauksen. Pari kertaa olen itsepalveluvaa'alla katsonut punnitusnumeron väärin ja maksanut kalliimman kilohinnan. Ei mitään mainintaa. Kerran punnitsin vahingossa liian alhaisella kilohinnalla ja se huomattiin kassalla. Itse asiassa ne kalliimmatkin hinnat huomattiin, koska kotona kuittia tarkastaessa ymmärsin, miksi kassa oli tavallista tarkemmin tuijottanut painotarraa. Oma vika, mutta kaupalla ei todellakaan ole syytä rehellisyyteen kuin siinä tapauksessa, että hinta on liian alhainen. Ostin muuten sipulia luomutuotteen kilohinnalla ja se päinvastainen punnitushäviö olisi ollut muutamia senttejä.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa ettei kaupan kassa eikä vartija voi tutkia ostoskassejanne. Vaatikaa poliisi paikalle, heillä on ainoa oikeus tarkistuksiin. Joudutte ehkä odottamaan pari tuntia, mutta onpa se myyjäkin tai vartija poissa pahan teosta.
Jos laitteet piippaa ja asiakas kieltäytyy yhteistyöstä, niin ilaman muuta olettaa varkaan jääneen kiinni.
Minut satunnaistarkastetetaan aina lentäessääni. En kyllä tiedä miksi. Koskaan ei ole ollut mitään syytä. Joudun jopa räjähdysainetesteihin 🤣.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, toivottavasti et koskaan joudu lentokentän turvatarkastuksessa satunnaistarkastukseen. Sulta katkeaisi varmasti verisuoni päästä.
Lentokentällä ketään satunnaisesti tarkasteta. Siellä profiloidaan potentiaaliset kohteet.
Tätä olen epäillyt jo pitkään.
Minua ei koskaan tarkasteta Suomessa kun olen maantieharmaa hiirulainen.
Mutta esimerkiksi Espanjassa ja Ranskassa joudun aina "satunnaistarkastettavaksi"
On mukavaa olla kassana ruuhkaisessa Koossa liian pienellä miehityksellä, kun itsepalvelukassat huutavat tarkastuksia. Meillä kun kassa nämäkin hoitaa. Siinä sitten hoidat yhtä ruuhkaista kassaa ja kahta jatkuvasti piippaavaa itsepalvelukassaa niin johan menee pää sekaisin. Asiakkaat ovat vihaisia, itse on aivan loppu ja kauppias huohottaa niskaan, että kaikki asiakkaat tulisi palvella ripeästi. Onneksi en tee sitä työtä enää.
Vierailija kirjoitti:
Tarkastus on vain silmänlumetta. Huomasin autossa että kallis ostamani lelu jäi velottamatta. Meidät tarkistettiin, emme kayttäneet itsepalvelukassaa vaan miehitettyä kassaa. Kun juttelet kassan kanssa, niin joskus ei muista lyödä kaikkea koneeseen. Kerran edessäni oleva mies osti lapselleen kouluvaatteita, liukuhihnan kohdalla pudotti kuulokepakkauksen maahan ja laahasi sitä jalkansa alla. Pakkausvaiheessa sujautti sen ostoskassiin. Itse en ole yrittänyt huijata, mutta en ole palannut kauppaan, jos virhe on heidän tekemä. Kaupalla on syytäkin tarkastaa ostoskuitteja.
Useammin kaupat on kusettaneet minua kuin minä kauppoja. Viime viikollakin Sokoksella yrittivät ottaa hinnan kahdesta laukusta ja heti perään kahviossa oli laskuun tullut väliin joku ihmeellinen ylimääräinen pillimehu.
Minä jos yrittäisin pölliä vastaavasti käsilaukun tai pillimehun, niin välittömästi oltais jonkun gestapon käsissä jännittämässä lähteekö henki vai ei.
Täti on aina lentokentän ns. Ylläri tarkastuksen kohteena, onko liian kiltin näköinen 😀 lentää aika paljon, kyllä sinne voi joutua kuka tahansa.
Itse en onneksi ole koskaan joutunut satunnaistarkastukseen, mutta se mitä ihmettelen on se, että jos kerran IP kassalla on portit, mikset siellä porttien luona ole samantien ketään tarkastamassa, että onko kaikki tuotteet maksettu. Joo se saattaa kuulostaa jonkun mielestä ahdistavalta, että pitäisi olla erikseen joku kyttäämässä, mutta ainakaan kenenkään ei tarvitsisi pelätä satunnaistarkastuksia, kun kaikki tarkastettaisiin kuitenkin
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jännä. Asun pienelle paikkakunnalla (15 000 ihmistä) ja K-ryhmän kaupoissa, olen kaksi kertaa joutunut tähän satunnaistarkastukseen. Joka lähinnä nauratti, koska olen joskus ollut kyseisessä kaupassa töissäkin. Kilpailevan yrityksen itsepalvelukassoilla taas ei ole kertaakaan tapahtunut tätä satunnaistarkastusta.
Siis oletitko, että sinulle ei tehdä satunnaistarkastusta, koska olet ollut joskus ko. kaupassa töissä? :D
Mikäs julkkis sinä kuvittelet olevasi? Ja olisiko ihan sen laitteen pitänyt tietää, että sinä suuruudessasi et ainakaan vohki mitään?
Aika harvoin niitä tulee. Mutta paristi tullut ja tietenkin silloin kun itelle on kiire. Mutta en oo ees hoksannut että niistä pitäis loukkaantua! On niitä ässässsä ja koossa, molemmissa.
Lentokentällä ketään satunnaisesti tarkasteta. Siellä profiloidaan potentiaaliset kohteet.