Siis milloin itsepalvelukassoille on tullut tämä nöyryyttävä ostosten satunnaistarkastaminen?
Kävin pitkästä aikaa kaupassa niin, että maksoin ostokset itsepalvelukassalla. Ajattelin, että pääsen nopeiten ulos kaupasta, kun ei ollut isot ostokset. Ja vielä mitä. Skannattuani ostokset kone alkoi vilkuttamaan ja näytöllä luku että henkilökunta hälytetty paikalle ostosten satunnaistarkastusta varten.
Siis mitä?! Onko tuon keksijä ajatellut ollenkaan, miten NÖYRYYTTÄVÄÄ on, kun joku ihminen tulee tarkistamaan sun ostokset muiden asiakkaisen toljottaessa vieressä?!! Ja ei, ikinä en ole mitään varastanut enkä huijannut väärillä hinnoilla, ihan on varaa omalla rahalla maksaa sen mitä haluan. Ja sitä paitsi, mikä virka niillä hälytinporteilla sitten on siinä itsepalvelukassalta poistuttaessa, jos ne ei skannaa että vietkö mennessäsi jotain mitä et ole maksanut?
Tasan viimeinen kerta kun menen k-ryhmän kauppaan. Asioin vain kaupoissa, joiden silmissä en ole oletusarvoisesti varas.
Kommentit (466)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa siirtyä lidliin, siellä ei vielä laiteta asiakkaita tekemään kassan hommia.
K- tai S-ryhmän kaupoissa hoidatte pian tavaroiden hyllytyksenkin itse.
Lidlissä ei edes hyllytetä, nostavat vaan ne pahvilaatikot rullakosta käytävälle, asiakas kaivaa sitten sieltä jos saa pahvit revittyä auki.
Käyn kerran viikossa Lidlissä, mutta tällaiseen en ole ikinä törmännyt. Missä Lidlissä näin tehdään?
Kirjoittaja elää wanhaa aikaa, eli sitä kun Lidl tuli Suomeen. Silloin puhuttiin tästä laatikkokaupasta.
No noista ajoista lähtien Lidl on suomettunut ja asentanut mm. pitkät pakkauslinjat kassoille.
Vierailija kirjoitti:
Itsepalvelukassoilla on tallentava videovalvonta.
Onko se kuitenkin käytännössä niin, että takahuoneessa on yksi työntekijä tuijottamassa reaaliaikaisesti noita kuvaruutuja ja syynää, käykö tavarat skannin läpi?
Ja sitten painelee "satunnaistarkastusta", mikäli vaikutti siltä, että asiakas ei skannannut tuotetta.
Ja muutenki iskee hälytyksen heti, mikäli näkee, että pöllitään.
Minulla kyllä on osunut satunnaistarkastuksia vaikka kuinka paljon kohdalle. En tiedä onko satunnaisia vai johtuuko omasta tavastani vetää koodit nopeasti tuotteet kaksin käsin. Olen käyttänyt itsepalvelua nuoresta asti ulkomailla, ja osasin heti nopean toiminnan systeemin. Olen silmää nopeampi, joten ehkä siksi tarkastuksia on paljon. Joskus joku tarkastaa, useimmin vain kuittaa.
Mutta itsetuntoni kestää tarkistukset, enkä koe itseäni varkaaksi, vaikka joku kassaa valvova kokisikin.
Vierailija kirjoitti:
Jouluviikolla jouduin itse satunnaistarkastukseen. Mulla oli kaksi alle kouluikäistä lasta mukana ja käytimme sitä kapulaa, jolla voi ostokset suoraan kaupan puolella "piipata" ja pakata kassiin. Oli kiire, oli kiukkua, oli nälkä ja vessahätä yms (mitä lapsilla yleensäkin kun kotoa lähdetään) ja ajattelin ostosten käyvän nopeasti. Ei tarvitse sitten kassalla jonotella!
Paitsi että maksuvaiheessa kone hälytti henkilökunnan, satunnaistarkastus. Henkilökunta kysyi luvan ja alkoi käymään läpi ostoksiani, tarkistaen onko ne piipattu. Voi elämä! Lapset olivat jo luulleet, että nyt lähdetään, ja säntäsivät kuka minnekin. Ei minua siinä tilanteessa nolottanut, täpötäydessä kaupassa, vaan ennemmin mietin miten löydän lapseni ihmispaljoudesta!
Aika nopeasti se sitten kuitenkin kävi, se tarkastus. Onneksi ei kaikkia kolmea isoa kestokassillista käyty yksitellen tavara tavaralta läpi, vaan sikin sokin sieltä täältä muutama. Tarkastaja oli huolellinen siinä, ettei myllännyt ostoksia sikin sokin, iso kiitos siitä. Mutta olisin ehkä tuossa toivonut, että minut lapsineni olisi ohjattu syrjään vaikka siirtymiseen olisi varmaan kulunut enemmän aikaa kuin tarkastamiseen. Kaupassa asiointia olen jatkanut mutta ilman sitä kapulaa.
Skannaako ne noin viisi tuotetta?
Kumpi kestää kauemmin, se muutaman tuotteen piippaus vai se että pistät ostokset hihnalle ja pakkaat ne taas takaisin kassiin maksun jälkeen?
Ei se mikään spektaakkeli ole kun tuotteet uusintaskannataan. Tietysti se olet sinä joka pitää lapsistaan huolta eikä mikään kaupan henkilökunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa siirtyä lidliin, siellä ei vielä laiteta asiakkaita tekemään kassan hommia.
Lidlissä ei edes hyllytetä, nostavat vaan ne pahvilaatikot rullakosta käytävälle, asiakas kaivaa sitten sieltä jos saa pahvit revittyä auki.
Käyn kerran viikossa Lidlissä, mutta tällaiseen en ole ikinä törmännyt. Missä Lidlissä näin tehdään?
Kirjoittaja elää wanhaa aikaa, eli sitä kun Lidl tuli Suomeen. Silloin puhuttiin tästä laatikkokaupasta.
No noista ajoista lähtien Lidl on suomettunut ja asentanut mm. pitkät pakkauslinjat kassoille.
Kun Lidl tuli Suomeen, niin joka paikassa kirjoitettiin siitä kuinka he eivät aio mainostaa. Nyt tuntuu että muualta ei juuri mainoksia tuukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mut on tarkastettu yhdessä cittarissa lyhyen ajan sisällä käytännössä joka kerta tai joka toinen kerta kun siellä kävin ostamassa muutaman tuotteen muiden asioiden ohella. Tapahtui ainakin neljä tai viisi kertaa, ehkä jopa useammin.
Olen ihan tavallinen vaaleatukkainen suomalainen. Ei vaikuta kovin satunnaiselta. Rupesi siinä määrin ärsyttämään tämä "satunnainen" tarkastus, että jos olisi käynyt vielä yhdenkin kerran olisin pyytänyt paikalle esimiehen koska mitään satunnaista ei asiassa ollut. Tarkastelu kohdallani onneksi kuitenkin loppui.
Prismassa ei ole tarkastettu koskaan, toisessa cittarissa muistaakseni kerran ja ikean kassalla varmaan yhteensä kolmesti tai neljästi tähän mennessä vaikka käyn siellä ehkä pari kertaa vuodessa.
"Olen tavallinen vaaleatukkainen suomalainen", mitä se asiaan vaikuttaa?
Tummien on opittava sietämään satunnaistarkastuksia?
Ilmeisesti siis kannattaa laittaa kassin pohjalle ne tuotteet joita ei ole muistanut skannata?
Jos siis eivät tarkastuksessakaan pengo kasseja.
"Molemminpuolisen luottamuksen vuoksi tyhjennä taskusi, laukkusi ja peräsuolesi."
Vierailija kirjoitti:
?, Meidän Lidlissä on itsepalvelukassat, mutta ongelmatilanteessa niissä saa odottaa myyjää. Käytän niitä vai. Silloin kun voin jättää tuoreet siihen, jos myyjä ei nopeasti tule.
Tarkastuksia saisi olla tiuhempaankin. Jokainen maksava asiakas kuittaa tuotteiden korkeampina hintoina hävikin, joka menee kassojen ohi varkaiden taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluviikolla jouduin itse satunnaistarkastukseen. Mulla oli kaksi alle kouluikäistä lasta mukana ja käytimme sitä kapulaa, jolla voi ostokset suoraan kaupan puolella "piipata" ja pakata kassiin. Oli kiire, oli kiukkua, oli nälkä ja vessahätä yms (mitä lapsilla yleensäkin kun kotoa lähdetään) ja ajattelin ostosten käyvän nopeasti. Ei tarvitse sitten kassalla jonotella!
Paitsi että maksuvaiheessa kone hälytti henkilökunnan, satunnaistarkastus. Henkilökunta kysyi luvan ja alkoi käymään läpi ostoksiani, tarkistaen onko ne piipattu. Voi elämä! Lapset olivat jo luulleet, että nyt lähdetään, ja säntäsivät kuka minnekin. Ei minua siinä tilanteessa nolottanut, täpötäydessä kaupassa, vaan ennemmin mietin miten löydän lapseni ihmispaljoudesta!
Aika nopeasti se sitten kuitenkin kävi, se tarkastus. Onneksi ei kaikkia kolmea isoa kestokassillista käyty yksitellen tavara tavaralta läpi, vaan sikin sokin sieltä täältä muutama. Tarkastaja oli huolellinen siinä, ettei myllännyt ostoksia sikin sokin, iso kiitos siitä. Mutta olisin ehkä tuossa toivonut, että minut lapsineni olisi ohjattu syrjään vaikka siirtymiseen olisi varmaan kulunut enemmän aikaa kuin tarkastamiseen. Kaupassa asiointia olen jatkanut mutta ilman sitä kapulaa.
Skannaako ne noin viisi tuotetta?
Kumpi kestää kauemmin, se muutaman tuotteen piippaus vai se että pistät ostokset hihnalle ja pakkaat ne taas takaisin kassiin maksun jälkeen?
Ei se mikään spektaakkeli ole kun tuotteet uusintaskannataan. Tietysti se olet sinä joka pitää lapsistaan huolta eikä mikään kaupan henkilökunta.
Jos ajattelet, että käytät "skannaa ja pakkaa" toimintoa, että pääset nopeasti vain kävelemään kaupan läpi ja ulos, niin onhan se iso asia jos isot ostokset tarkastetaan. Myös se, että lasten kanssa kaupan sisällä skannaaminen käy helposti ja voi keskittyä lapsiin, mutta erikoistilanteissa lapset pääsee livahtamaan. Ihan asiaa hän puhuu. Miksi saknata tavarat kaupassa suoraan kassiin, jos sen joutuu purkamaan kuitenkin ulos mennessä?
Vierailija kirjoitti:
Tarkastuksia saisi olla tiuhempaankin. Jokainen maksava asiakas kuittaa tuotteiden korkeampina hintoina hävikin, joka menee kassojen ohi varkaiden taskuun.
Kyllä ne varkaat toimii eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti siis kannattaa laittaa kassin pohjalle ne tuotteet joita ei ole muistanut skannata?
Jos siis eivät tarkastuksessakaan pengo kasseja.
Se voi olla joko kaikkien tuotteiden tai vain tiettyjen uusintaskannaus, tekoäly arpoo, ja semmoistakin näyttäisi olevan kehitteillä vai liekö jo käytössäkin että kamerat/vaaka tsekkaa tuotteen koodin oikeellisuutta, jolloin tietysti vaatii tarkastamaan jos ei täsmää.
Muutaman kerran on sattunut ja myyjä vaan kuitannut ruudulta, ei ole katsonut kassiin eikä kuittia.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kerran on sattunut ja myyjä vaan kuitannut ruudulta, ei ole katsonut kassiin eikä kuittia.
Satunnaistarkastus ja profilointi ei ole siis mätsännyt.
Vierailija kirjoitti:
Lol jätä ostokset siihen ja kävele ulos kaupasta. Älä suostu nöyryytykseen.
Maksetut ostokset?
Kai ne on satunnaisia? Itselle on sattunut sellainen kaksi kertaa, ja molemmilla kerroilla ostoksia oli 2-3 kpl, eli olisi se myyjäkin ne siinä vieressä nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?, Meidän Lidlissä on itsepalvelukassat, mutta ongelmatilanteessa niissä saa odottaa myyjää. Käytän niitä vai. Silloin kun voin jättää tuoreet siihen, jos myyjä ei nopeasti tule.
Lidlissä joskus myyjät vihaisina käskee väkeä itsepalvelukassoille. En mene. Näköongelmia on ja maksan palvelusta tuotteiden hinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ovatkohan nämä itsepalvelukassat oikeasti ollenkaan kannattavia kaupan näkökulmasta?
On tietenkin, eihän niitä muuten viriteltäisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei se niin toimi. Kauppias kuittaa voiton.
No nuohan juurikin ovat satunnaistarkastuksia. Ikinä et voi tietää koska se tulee.
Vai pitäisikö olla niin että kun on kerran tarkastettu niin voi olla turvallisin mielin ettei tarkasteta seuraavaan kolmeen kertaan?
Toihan olisikin kätevää myymälävarkaiden kohdalla.