Puoliso veloissa, haluaa ottaa lainaa minun nimissäni
Mitä tekisitte ? Sanoin, etten ota lainaa toiselle, vaikka kyseessä on auto, jonka kyydissä joskus istun mutta jota puoliso yksin ajaa ja tarvitsee työmatkoillaan. Hän on ulosoton asiakas eikä saa otettua lainaa itse. Minulla ei ole edes ajokorttia. Asumme yhdessä mutta asunto on minun, samoin teen lähes kaikki hankinnat kotiin koska miehellä ei ole varaa tai ei halua ostaa mitään.
Periaatteeni on ollut, etten ota koskaan toisen lainaa omiin nimiini. Nyt olen sitten kuulemma huono ihminen, itsekäs enkä rakasta.
Kommentit (204)
Toisen tietojen tarkistaminen ulosotosta ei ole rikollista. Vai miten sinä luulet juorulehtien niin reippaasti julkaisevan julkkisten ulosottotietoja, jos se rikollista olisi.
Ulosotosta sinä et kuitenkaan saa koko velan määrää. Ei kaikki velkojat laita velkoja ulosottoon, eikä niitä ole aina edes perinnässä, jos velallinen niitä pikkuhiljaa makselee, vaikka summa olisi suurikin.
Auttaisin puolisoani ensisijaisesti hoitamaan ne uo-velat. Selvittäkää yhdessä mitä vaihtoehtoja niiden hoitamiseen on. Velkaneuvontaan siis mars.
Hän on ulosoton asiakas joten maksakoon autonsa sitä kautta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on mielestäni tullut hyviä kommentteja paljonkin, vahvistavat sitä ajatusta joka minulla asiasta on. Auto on toki työn kannalta tärkeä, mutta onneksi puoliso pystyy tekemään toista työtään myös ilman autoa. Tällä hetkellä hänellä siis on jo auto, jossa alkaa olla melko paljon vikoja, ja siksi haluaisi uuden (käytetyn) auton. Mielestäni se on jo melkoinen riski, koska käytetyissä autoissa esiintyy aina vikoja ja niiden korjailu maksaa. Toisaalta useamman työn tekeminen mahdollistaa velkojen nopeamman poismaksamisen joten ymmärrän, miksi hän haluaisi kätevämmin auton.
Tässä kuitenkin huomaa, että maksuhäiriömerkintä haittaa elämää ja parisuhdetta juuri tämäntyyppisistä tilanteissa. Lainaa ei saa ja sitten taloudelliset asiat alkavat hiertää suhdetta. Itselläni on jo laina asunnosta kokonaan nimissäni ja enempää lainoja en halua. Tuntuu, että raha-asioiden takia olemme etääntyneet ja puoliso on minulle katkera ja vihainen.
Onko muuten toisen tietojen tarkistaminen ulosotosta rikollista, jos niitä tarkastaa ilman mitään hyvää syytä ? Tavallaan koen että olisi tärkeää tietää velan määrä. Tietenkin kun kumppani ei sitä minulle itse kerro, sekin on huolestuttavaa. En tiedä häpeääkö asiaa vai miksi ei voi kertoa suoraan mikä tilanne on.
Mutta kiitos teille kaikista vastauksista.
Ap
Laissa on määritelty, milloin toisen yksityisen henkilön luottotiedot voi tarkistaa.
Niitä on vuokrasopimuksen solmiminen, luoton myöntäminen, työsuhteen solmiminen. Eli kenenkään luottotietoja ei saa tarkistaa ilman syytä. Googlettamalla löydät tietoja.
Omat luottotiedot voi tarkistaa ilmaiseksi kerran vuodessa.
Et tietenkään toisen puolesta ota lainaa, mutta en mä ihan ymmärrä mikset ostaisi itsellesi autoa?
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään toisen puolesta ota lainaa, mutta en mä ihan ymmärrä mikset ostaisi itsellesi autoa?
Kuten ap kertoi aiemmin: ei omista ajokorttia ja auton tarvetta ei varsinaisesti ole.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö aloittajan ostaa itselleen auto, ja hoitaa juoksevat kulut, jotta tuo velkainen kiristäjä saa sitä käyttää ja hyötyä?
Mikä ihme synnynnäisen hyväksikäyttäjän mieli sulla on?
Ymmärrätkö, että autosta on kuluja? Jos et ymmärrä, niin nostetaan kädet pystyyn.
Ja aapee kuule kun sinä olisit lainan takaaja, niin tietenkin sinun pitää tietää sen tyypin velkatilanne kokonaan, jota luototat.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuuko sinusta oikeasti vaikealta ymmärtää,että monet varsinkaan kaupungissa asuvat eivät tarvitse autoa ? Sitä paitsi auton omistaminen ja käyttäminen on kallista .
Juokse ja lujaa. Älä missään tapauksessa lainaa rahaa. Ei ei ei ja vielä kerran EEiii!!!!
Osta sille ketterä sähköpyörä.
On se jännää miten miehen ego ja potenssi on autosta kiinni. On se vaan jatke.
Kai miehellä kavereita on? Tai sukulaisia? Lainatkoon heiltä! Tai ostakoot kimppa-auton.
Selvitä myös yksityisleasing.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on mielestäni tullut hyviä kommentteja paljonkin, vahvistavat sitä ajatusta joka minulla asiasta on. Auto on toki työn kannalta tärkeä, mutta onneksi puoliso pystyy tekemään toista työtään myös ilman autoa. Tällä hetkellä hänellä siis on jo auto, jossa alkaa olla melko paljon vikoja, ja siksi haluaisi uuden (käytetyn) auton. Mielestäni se on jo melkoinen riski, koska käytetyissä autoissa esiintyy aina vikoja ja niiden korjailu maksaa. Toisaalta useamman työn tekeminen mahdollistaa velkojen nopeamman poismaksamisen joten ymmärrän, miksi hän haluaisi kätevämmin auton.
Tässä kuitenkin huomaa, että maksuhäiriömerkintä haittaa elämää ja parisuhdetta juuri tämäntyyppisistä tilanteissa. Lainaa ei saa ja sitten taloudelliset asiat alkavat hiertää suhdetta. Itselläni on jo laina asunnosta kokonaan nimissäni ja enempää lainoja en halua. Tuntuu, että raha-asioiden takia olemme etääntyneet ja puoliso on minulle katkera ja vihainen.
Onko muuten toisen tietojen tarkistaminen ulosotosta rikollista, jos niitä tarkastaa ilman mitään hyvää syytä ? Tavallaan koen että olisi tärkeää tietää velan määrä. Tietenkin kun kumppani ei sitä minulle itse kerro, sekin on huolestuttavaa. En tiedä häpeääkö asiaa vai miksi ei voi kertoa suoraan mikä tilanne on.
Ap
Laissa on määritelty, milloin toisen yksityisen henkilön luottotiedot voi tarkistaa.
Niitä on vuokrasopimuksen solmiminen, luoton myöntäminen, työsuhteen solmiminen. Eli kenenkään luottotietoja ei saa tarkistaa ilman syytä. Googlettamalla löydät tietoja.
Omat luottotiedot voi tarkistaa ilmaiseksi kerran vuodessa.
Työssäni jouduin joissakin tapauksissa tarkistamaan asiakkaan luottotiedot eli se osio kuului luoton myöntämiseen.
Luottotiedot sai tarkistaa vain jos niitä tarvittiin työn puitteissa. Oli ihan ehdoton kielto, että ilman perusteita toisen henkilön (sukulaisen, naapurin, kumminkaiman) luottotietoja ei saa katsella. Olisi varmaan ollut entinen työpaikka, jos olisin ihan pikkasen kurkkinut. Luottotietojen tarkistaminen, vaikka työhön kuuluvana, oli epämiellyttävää. En olisi halunut nähdä niitä.
Onneksi ei enää...
Vierailija kirjoitti:
Osta sille ketterä sähköpyörä.
On se jännää miten miehen ego ja potenssi on autosta kiinni. On se vaan jatke.
Kai miehellä kavereita on? Tai sukulaisia? Lainatkoon heiltä! Tai ostakoot kimppa-auton.
Selvitä myös yksityisleasing.
Voisko se velkainen kaveri selvittää ihan itse yksityisleasingin. Vai onko ap velkaisen tyypin äiti/huoltaja?
Teidän suhde on muutenkin aivan pa*ka, joten mikset tankkaisi velkaa urpon sian mieliksi itellesi niin ettet ikinä selviä.
Sano miehelle, että asiasta keskustellaan sitten, kun tiedät hänen velkojensa koko summan. Älä lupaa muuta kuin keskustella.
Miehellä on varmaan sukulaisia, jotka tuntevat hänet pidemmältä ajalta kuin sinä. Pyydä häntä kääntymään heidän puoleensa. Jos he eivät häneen luota, ei sinunkaan pidä niin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Sano miehelle, että asiasta keskustellaan sitten, kun tiedät hänen velkojensa koko summan. Älä lupaa muuta kuin keskustella.
Velallinen voi tarkistaa omat luottotietonsa ilmaiseksi kerran vuodessa. Jos mies on rehellinen, hän ottaa luottotiedot esiin sinun läsnä ollessa, ja sinun nähtäväksi siellä teidän kotona tietokoneen näyttöön.
Jos ja kun hän ei suostu niitä näyttämään, hän ei ole rehellinen velkojensa määrästä, ja yrittää viilata ap sinua linssiin. Juttuhan on niin, ettei ketään pidä luotottaa tietämättä luoton pyytäjän velkatilannetta tarkasti.
Ap