Puoliso veloissa, haluaa ottaa lainaa minun nimissäni
Mitä tekisitte ? Sanoin, etten ota lainaa toiselle, vaikka kyseessä on auto, jonka kyydissä joskus istun mutta jota puoliso yksin ajaa ja tarvitsee työmatkoillaan. Hän on ulosoton asiakas eikä saa otettua lainaa itse. Minulla ei ole edes ajokorttia. Asumme yhdessä mutta asunto on minun, samoin teen lähes kaikki hankinnat kotiin koska miehellä ei ole varaa tai ei halua ostaa mitään.
Periaatteeni on ollut, etten ota koskaan toisen lainaa omiin nimiini. Nyt olen sitten kuulemma huono ihminen, itsekäs enkä rakasta.
Kommentit (204)
Se mies käyttää sun kotia, tavaroita yms. kun se on peeaa, eikä siksi halua ostaa mitään. Haluaisitko vielä tämän lisäksi kustantaa tuolle peeaalle muutaman satasen kuussa vielä lisää?
Tulee ihan mieleen mun seurustelukaveri muutamien vuosien takaa, joka ihan tosissaan pakotti minut kustantamaan omia kulujaan siksi, että hän haluaa säästää.
Oikeasti se tyyppi oli ulosotossa ja köyhä kuin kirkon rotta.
Lomaviikko yhdessä: Minä maksoin mökkivuokran, viikon ruuat kahdelle, matkakulut mökille. Hän totesi vain, ettei maksa omaa osuuttaan, koska säästää.
Et missään ihmeessä ota. Miehesi on taloudellinen hyväksikäyttäjä. Ja henkinen kun, jos vielä syyllistää. Harkitse eroa tosissasi. Miehesi ei muutu
Itse antaisin miehelle mahdollisuuden. Voihan se olla, että tällä kertaa asiat menee nappiin ja kaikki ovat tyytyväisiä. Mies pääsee autolla töihin ja sinä saat rahasi. Kaikki voittavat. Jos kerran menee perseelleen, niin ei pidä tuomita. Kyseessä voi olla ns. p*ska tsägä.
Ottaa lainan kohta salaa, varaudu.
tilanteen elänyt kirjoitti:
Itse antaisin miehelle mahdollisuuden. Voihan se olla, että tällä kertaa asiat menee nappiin ja kaikki ovat tyytyväisiä. Mies pääsee autolla töihin ja sinä saat rahasi. Kaikki voittavat. Jos kerran menee perseelleen, niin ei pidä tuomita. Kyseessä voi olla ns. p*ska tsägä.
Lokki on lokki, vaikka voissa paistaisi.
Kuulostaa aivan minun mieheltä. Hän kyllä tienaa, mutta osa menee ulosottoon ja loput menee velkoihin ja osa pelaamiseen...... Minä maksan kaiken, asumiskulut, ruuat, auton, kaikki laskut. Asunto ja auto kokonaan minun nimissä. Rahaa ei jää ylimääräiseen. Joka kuukausi mies vielä kehtaa pyytää lainaa, ja silloin saankin usein raivarin. Maksan kaiken ja vielä siitä vähästä, mitä jää käteen, pitäisi lainata.
Mutta ei ole niin yksinkertaisen helppoa erotakaan. En haluaisi eroa, vaan haluaisin normaalimman tilanteen. Riidellään asiasta varmaan viikon parin välein, mutta mies on vaan niin solmussa asioidensa kanssa, ettei asiat ole hetkeen muuttumassa. Ainut ehdotus häneltä on, että hän muuttaisi pois omaan kämppään. Ehkä se olisi järkevintä, minusta se vaan tuntuu eroamiselta..
Vierailija kirjoitti:
Miehellä on varmaan sukulaisia, jotka tuntevat hänet pidemmältä ajalta kuin sinä. Pyydä häntä kääntymään heidän puoleensa. Jos he eivät häneen luota, ei sinunkaan pidä niin tehdä.
Jep, tämä kuulostaa itseasiassa veljeltäni. Hän on asunut useammankin naisen luona ja ostattanut itselleen autoja. Varmasti kyllä itsekin aina uskoo niihin juttuihinsa, että nyt kun tämän auton saan ja tämän työn saan niin kaikki hoituu. Mutta mikään ei hoidu koska ei pysty hoitamattomien mielenterveysongelmiensa takia pitämään työpaikkoja, ja sotkee asioitaan koko ajan lisää.
Vierailija kirjoitti:
En osta autoa omiin nimiini koska halpoja autoja joutuu korjaamaan jatkuvasti. Turhaan se seisoisi parkkipaikalla ja sitten mietittäisiin millä se korjataan. Lisäksi ei minullakaan ole varaa ostella mitään autoja, mulla ei edes ole korttia :D
Ap
No et todellakaan ota sitten lainaa omiin nimiisi!
Sähköavusteisella polkupyörällä hoituu kevyesti useamman kymmenen kilometrin työmatka. Noita saa käytettynä alle tonnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on mielestäni tullut hyviä kommentteja paljonkin, vahvistavat sitä ajatusta joka minulla asiasta on. Auto on toki työn kannalta tärkeä, mutta onneksi puoliso pystyy tekemään toista työtään myös ilman autoa. Tällä hetkellä hänellä siis on jo auto, jossa alkaa olla melko paljon vikoja, ja siksi haluaisi uuden (käytetyn) auton. Mielestäni se on jo melkoinen riski, koska käytetyissä autoissa esiintyy aina vikoja ja niiden korjailu maksaa. Toisaalta useamman työn tekeminen mahdollistaa velkojen nopeamman poismaksamisen joten ymmärrän, miksi hän haluaisi kätevämmin auton.
Tässä kuitenkin huomaa, että maksuhäiriömerkintä haittaa elämää ja parisuhdetta juuri tämäntyyppisistä tilanteissa. Lainaa ei saa ja sitten taloudelliset asiat alkavat hiertää suhdetta. Itselläni on jo laina asunnosta kokonaan nimissäni ja enempää lainoja en halua. Tuntuu, että raha-asioiden takia olemme etääntyneet ja puoliso on minulle katkera ja vihainen.
Onko muuten toisen tietojen tarkistaminen ulosotosta rikollista, jos niitä tarkastaa ilman mitään hyvää syytä ? Tavallaan koen että olisi tärkeää tietää velan määrä. Tietenkin kun kumppani ei sitä minulle itse kerro, sekin on huolestuttavaa. En tiedä häpeääkö asiaa vai miksi ei voi kertoa suoraan mikä tilanne on.
Mutta kiitos teille kaikista vastauksista.
Ap
Laissa on määritelty, milloin toisen yksityisen henkilön luottotiedot voi tarkistaa.
Niitä on vuokrasopimuksen solmiminen, luoton myöntäminen, työsuhteen solmiminen. Eli kenenkään luottotietoja ei saa tarkistaa ilman syytä. Googlettamalla löydät tietoja.
Omat luottotiedot voi tarkistaa ilmaiseksi kerran vuodessa.
Luottotiedot ja ulosottotiedot ovat eri asia. Toisen henkilön luottotietojen tarkistamiseen tarvitsee laissa määritellyn syyn. Sen sijaan ulosottotiedot ovat täysin julkisia. Kuka tahansa voi täysin laillisesti pyytää kenen tahansa ulosottotiedot. Voit halutessasi vaikka tarkistaa, onko naapurillasi ulosotossa maksamattomia laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Se mies käyttää sun kotia, tavaroita yms. kun se on peeaa, eikä siksi halua ostaa mitään. Haluaisitko vielä tämän lisäksi kustantaa tuolle peeaalle muutaman satasen kuussa vielä lisää?
Tulee ihan mieleen mun seurustelukaveri muutamien vuosien takaa, joka ihan tosissaan pakotti minut kustantamaan omia kulujaan siksi, että hän haluaa säästää.
Lomaviikko yhdessä: Minä maksoin mökkivuokran, viikon ruuat kahdelle, matkakulut mökille. Hän totesi vain, ettei maksa omaa osuuttaan, koska säästää.
Täytyy olla aikamoisesti tossun alla, että suostuu tuollaiseen, oma vika!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla aikamoisesti tossun alla, että suostuu tuollaiseen, oma vika!
Meillä oli sopimus, että luuseri maksaa osuutensa, mutta luuseri pyörsi puheensa. Vika on huijarissa, joka huijasi ja valehteli. Toi oli oikeesti luuserin mielestä pätevä syy, että säästää, kun jättää maksamatta.
En siis ollut tossun alla, vaan huijattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osta autoa omiin nimiini koska halpoja autoja joutuu korjaamaan jatkuvasti. Turhaan se seisoisi parkkipaikalla ja sitten mietittäisiin millä se korjataan. Lisäksi ei minullakaan ole varaa ostella mitään autoja, mulla ei edes ole korttia :D
Ap
No et todellakaan ota sitten lainaa omiin nimiisi!
Ap sanoo, ettei ole varaa ostella autoja. Selvää on, että silloin et osta autoa.
Jos ostat, olet samassa jamassa kuin mies.
Älä ota velkaa toisen nimiin. Omat vanhemmat sössivät raha-asiat kunnolla ja lopussa äiti otti velkaa omiin nimiin. Pyysin vuosikaudet että ei ottaisi velkaa isän nimiin, ei lainaisi/antaisi rahaa. Inhimillisesti ajatellen kierre olisi ollut hyvä saada poikki. Ei uskonut äiti, isä eikä sisko. Ulosotossa satoja tuhansia euroja, isovanhempien perintö (joka muka rajattu avioehdolla pois) lenteli lähes kokonaan taivaan tuuliin. Ainoa sitten mikä meni poikki oli minun välit sekä isään että siskoon äidin kuoleman jälkeen. Onnea vaan valitsemallanne tiellä :(
Ps. Myös minä sain kuulla olevani kylmä, julma, itseriittoinen ja muuta yhtä mukavaa.
Tänään mies sitten ilmoitti haluavansa eron ettei tarvitse enää maksella vuokria sun muuta. Jää sitten enemmän käteen kuin asuessa minun kanssani. Ja kuulemma nyt tämän autoasiat myötä tajusi millainen ihminen olen eikä halua sellaisen kanssa asua tai olla.
Täytyy sanoa että olen puulla päähän lyöty mutta kyllähän tämä omatkin silmät on avannut todenteolla. Tulee mieleen että kun minusta ei olekaan hyötyä, ei sitten tarvitse suhdettakaan jatkaa.
Muuttaa johonkin vuokrahuoneeseen kuulemma (ja ehkä ei saakaan muuta koska ulosotossa?), ja aluksi kaverin sohvalle, joten lapset jää minulle varmaankin kokonaan. Kaikkien vuosien jälkeen tällainen ratkaisu. Kuulostaa absurdilta mutta totta tämä on. Täytyy alkaa omia talousasioita sitten järjestellä uuteen uskoon.
Ap
Minä otin, oli yhteiset lapset ja elämä, ei olisi pitänyt. Puoli vuotta niin oli taas rahat loppu ja käsi ojossa. Sinun tilanteessasi ei missään nimessä. Ensisijaisesti suosittelen juoksemaan. Mutta jos jäät, niin ei ainakaan toisen velkaa omiin nimiin, se on sulaa hulluutta.
Vierailija kirjoitti:
Tänään mies sitten ilmoitti haluavansa eron ettei tarvitse enää maksella vuokria sun muuta. Jää sitten enemmän käteen kuin asuessa minun kanssani. Ja kuulemma nyt tämän autoasiat myötä tajusi millainen ihminen olen eikä halua sellaisen kanssa asua tai olla.
Täytyy sanoa että olen puulla päähän lyöty mutta kyllähän tämä omatkin silmät on avannut todenteolla. Tulee mieleen että kun minusta ei olekaan hyötyä, ei sitten tarvitse suhdettakaan jatkaa.
Muuttaa johonkin vuokrahuoneeseen kuulemma (ja ehkä ei saakaan muuta koska ulosotossa?), ja aluksi kaverin sohvalle, joten lapset jää minulle varmaankin kokonaan. Kaikkien vuosien jälkeen tällainen ratkaisu. Kuulostaa absurdilta mutta totta tämä on. Täytyy alkaa omia talousasioita sitten järjestellä uuteen uskoon.
Ap
Todennäköisesti parasta mitä sinulle voi tapahtua. Pääset mokomasta loisesta. Seuraava sitten sellainen, joka tulee toimeen omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olipahan aikamoinen päätös (ihan kohta) exältäsi. Tosin epäilen, että tämä on näytösluonteinen uhkavaatimus, eikä aitoja muuttoaikeita ole. Rupea vain rauhassa järjestelemään asioitasi. Saatat huomata, että rahasi riittävät paremmin, kun et maksa toisen aikuisen kuluja. Mies muuttaa minne muuttaa. Jos teillä on yhteiset lapset, hän on niistä elatusvelvollinen. Varmasti yrittää kaikenlaista kikkaa, ettei lapsia tarvitsisi elättää. Tiedoksi, että elatusmaksut menevät ulosotossakin kaiken edelle. Kollektiivista elämänkokemusta aiheen tiimoilta on runsain mitoin tällä palstalla. Kysy neuvoa saman myllyn läpi käyneiltä. Tsemppiä sinulle, onnea uuteen onnellisempaan elämään, jossa sinua ei käytetä hyväksi!
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oikea suunta on. Vaikea lypsäjä lähtee pois rasittamasta sun taloutta.
Mulla on velkaa ja rahat vähissä. On yksikin ystävä joka lainaisi jos tarvitsen sekä vanhemmat joilta saisin rahaa lainaan, mutta en lainaa silti vaan haen ruoatkin ruokajonosta jos on tarvetta. Menen kohta töihin ja maksan niillä ulosoton jonka jälkeen jäljellä on opintolaina. Pitäisi niistä kyllä jäädä jäljellekin rahaa.
En kyllä katselisi tyyppiä jolla on ulosottoja ja ei aio niitä maksaa/pysty maksamaan sekä syyllistäisi ja lokkeilisi samalla. Kyse on nimenomaan asenteesta kuten sanoitkin. Se asenne vie pois tilanteesta aivan kuten asenne myös syventää ahdinkoa. Ja lokki on lokki vaikka sillä olisi miljoona tilillä (jotkut säästelevät omiaan ja lokkeilevat muilta).