Miksi vihreiden äänestys väheni
Mikä siihen on syynä, mitä pitäisi tehdä toisin?
Kommentit (677)
Vierailija kirjoitti:
Vihreiden Suomelan mielestä maahanmuutto ratkaisee kestävyysvajeongelman perussuomalaisten Purra opetti: Tulijat työllistyvät lähinnä matalapalkka-aloille Pelkkä rasite julkiselle taloudelle
Suomela putosi eduskunnasta.
Vihreiden tavoitteet ovat liian idealistisia ja tavallaan irtrallaan muusta todellisuudesta. Äänestäjät ovat tämän huomanneet. Suurin tällainen tekijä lienee vihreiden ohjelman kalleus kansalaisille ja kansantaloudelle.
Marin tuhosi vihreät taktisen äänestämisen vaaliansalla. Ja hölmöt vihreät menivät äänestämään demareita, jotta ei tulisi oikeistohallitusta. Ei onnistunut Marinin tavoitteet ja vihreiden pettureiden äänet menivät hukkaan ja samalla aiheuttivat katastrofin vihreässä puolueessa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka se ei kuulu eduskuntavaaleihin, niin Helsingissä huonoon menestykseen on voinut vaikuttaa kaupungin omien vihreiden viranhaltioiden yms. luontovihamielinen ja rakennusliikkeiden toiveita herkällä korvalla kuunteleva toiminta. Tähän vielä yhdistettynä äärettömän tuhlailevat hankkeet megasiltoineen ja ylimielinen sisäpiirimeininki.
Helsingissä vihreät ovat myös harrastaneet erityisen voimakkaasti segregoitumista omille alueilleen (Herttoniemi, Käpylä jne.), jossa monimuotoisuus on lievää ja lasten koulupolut huolellisesti suunniteltu.
Jep. Helsinkiläisenä en ole nähnyt mitään katastrofaalisempaa lähiluonnolle kuin vihreät kuntapolitiikassa. Syvä haava paikattavaks, ja sitten vielä vienosti siirtynyt kokonaislinjassaan äärivasemmalle ympäristöagendan jäädessä sivuun.
Naurattais jos ei itkettäis.
Toivottavasti muut puolueet nyt ymmärtävät miksi vihreiden kannatus romahti.
Koukkunokka Häkästä vois vetää turpaan
Jos olisivat oikeasti vihreitä ja keskittyisivät siihen, eläinten ja luonnon suojeluun, voisin harkita heitä.
Koska Vihreät alistui täysin tuohon SDP:n apupuolueeksi ja vielä alistui siihen kun SDP Marinin johdolla kuohitsi Vihreät aloittamalla tuon "taktisen äänestämisen". Siinä vaiheessa kun SDP tuon aloitti niin Vihreiden olisi tullut kääntää kaikki aseet kohti demareita.
Toisekseen Vihreiden tulisi lopettaa paasaavaan identiteettipolitiikkaan ja vasemmistolaiseen talouspolitiikkaan nojaavan asioiden ajaminen. Siellä on jo vasemmistoliitto ja nykyään demarit. Sen sijaan siinä keskellä olisi oikeasti paikka vihreälle oikeistotalousliberaalia ajavalle puolueelle.
Vaalitulosillassa Ohisalo sanoi, että ehkä heidän ydinviestinsä metsäkadosta ja ilmastonmuutoksesta ei ole tavoittanut äänestäjiä. No ei todella ole. Keksin heti 6-7 (tässäkin ketjussa lueteltuja) ydinviestiä mitä vihreät ovat ajaneet ja mitään tuloksia ei ole esittää. Aika vaikea kuvitella että enää koskaan palaisin äänestäjäksi näin sekavalle agendalle ja identiteettipolitiikalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ympäristötietoinen "ituhippi", pyrin minimoimaan kulutustani. Ostan vaatteeni käytettynä, kalusteet käytettynä, lastenvaatteet käytettynä... kirppistely on suorastaan harrastus sekä mulle että miehelleni. Olen ollut luonnonsuojelija-ihminen lapsesta asti, samoillut metsissä partiolaisena ja bongailen lintuja. Luontokadosta olen hyvin huolissani.
Pitkään äänestin Vihreitä, koska olen ituhippi. Mutta nyt vihreä siirtymä on todellista. Tiedän sen, koska teen sen parissa töitä ja todistan eturivistä, miten monet suomalaiset yritykset investoivat valtavia summa kestävämpään liiketoimintaan. Tiedän myös, että Suomessa ollaan monessa ympäristöasiassa valovuosia edellä vaikka ihan Etelä-Eurooppaan verrattuna.
Olen myös ituhippeydestäni huolimatta markkinakapitalisti. Uskon markkinoihin ja siihen, että yritys tekee kyllä ympäristön eteen töitä, jos sille osoitetaan hyödyt ja rahallinen arvo. Valtion tulee tässä välillä linjata ja säätää lakia, mutta kuluttajat ovat avainasemassa. Markkinat ovat lisänneet hyvinvointia paremmin kuin kommunismi. Liika säätely tappaa innovaatiot. Siksi kansalle tulee näyttää luonnonsuojelun hyödyt kapitalismin keinoin, ei kommunismin.
Vihreät ovat siirtyneet ajamaan vasemmistolaista ympäristönsuojelutapaa, eli keppiä. Minä uskon porkkanaan. Vihreiden viimeistenkin oikeistolaisten siirtyessä pois en ole nähnyt enää syytä äänestää puoluetta, joka tuskin erottautuu Vasemmistoliitosta. Enkä varmasti ole ainoa "vihreä porvari".
Minäkin olen entinen Vihreiden äänestäjä ja yhteisöasuja, ja teen joka päivä töitä vihreän siirtymän eteen. Se etenee harppauksin, ja nyt olisi tärkeää investoida ja vauhdittaa sitä. Vihreät juuttuvat lyhytnäköisesti pikkuasioihin näkemättä kokonaisuutta ja suuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan siinä keskellä olisi oikeasti paikka vihreälle oikeistotalousliberaalia ajavalle puolueelle.
Tälle olis sitä kysyntää. Liberaalipuolue on lähimpänä, mutta ikävä kyllä jäi edelleen ihan marginaaliks. Mutta tässä on tosiaan aukko paikattavaks. Toivottavasti joku haluaa sen paikata ennen seuraavaa uurnakierrosta.
- intersektionaalinen feminismi
- woke/cancel-kulttuuri
- liiallinen vouhkaaminen ilmastoasioissa, nuoret ovat ihan ahdistuneita kaikesta pelottelusta
- kannabismyönteisyys
- elokapinahörhöjen myötäily
- oikean luonnon unohtaminen
- tieteen ja teknologian unohtaminen
- talouspuolen jääminen jalkoihin
Siinäpä noita syitä miksi itse siirryin äänestämään kokoomusta. Luontoa rakastavana ja ilmastotoimia kannattavana en pidä vihreitä enää uskottavana puolueena. Outoa marginaalihörhöilyä. Ääriliikkeet eivät ikinä voi menestyä ja sellainen vihreistä on ikävä kyllä tullut.
Vierailija kirjoitti:
No vihreiden pitäisi kadota kokonaan. Ne ei vissiin tajua että se on äänestäjien viesti heille, luulevat vaan olevansa oikeassa ja voi voi kun kansa äänesti väärin.
Kukavihreä on sanonut, että kansa äänesti väärin? Enemmistö (sic!) äänesti nyt näin ja se on ihan ok.
Muutama nimeltä mainitsematon daami pilasi ja muutti koko homman nimen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vihreiden pitäisi kadota kokonaan. Ne ei vissiin tajua että se on äänestäjien viesti heille, luulevat vaan olevansa oikeassa ja voi voi kun kansa äänesti väärin.
Ohisalo vaikutti kovasti loukkaantuneelta kun kansa ei tunnu ymmärtävän miten iso hätä on kyseessä..joo on, ihan eri hädät vaan mitkä vihreillä. Mutta uskontohan se onkin, siis kokonaisvaltaisuudessaan. Niinkuin marxismikin. Tuumaakaan ei jousteta (paitsi ne jotka jostain syystä löytävät tien ulos).
Olen jo pitkään ollut sitä mieltä että siitä on tullut uskonto, sen verran fanaattisia ovat, ja heille on vain yksi oikea usko ja totuus.
Politiikan ei pitäisi perustua idiotismeihin eikä toiveajatteluun, koska ne keräävät ympärilleen ns. morooneita, joista kukaan ei pidä, joiden kanssa kukaan ei tule toimeen, jotka on tyhmiä ja haisee pahalta. Sen sijaan että yritetään saada vihreitä eduskuntaan, pitäisi pikemminkin yrittää saada heitä korvausvastuuseen niistä heidän oman politiikkansa vastaisista teoista, joista esim. Helsinki kaupunkina kärsii joka päivä.
Heidän vaatimuksestaan kaupungissa ajetaan hitaasti ja menoa katkoo jatkuvasti liikennevalot, joiden tiheys on suurempi kuin missään muussa kaupungissa tällä planeetalla. Sillä yritetään tehdä henkilöautoilusta niin vaikeaa, että saadaan pakotetuksi kaikki sysip. joukkoliikenteen asiakkaiksi tai pikemminkin uhreiksi. Karsitaan pysäköintipaikkoja, aiheutetaan ruuhkia, mateluajoa, mahdollisimman monta liikkeellelähtöä per ajettu kilometri jne.
Entäs sitten? Kaupunkikulutus on jokaisen moottoriajoneuvon suurin kulutus, juuri näistä syistä. Ts. mitä lähempänä ajoneuvon nopeus on ns. optiminopeutta, maantienopeutta, sen vähemmän se ajoneuvo kuluttaa energiaa, sen vähemmän se tuottaa päästöjä. Ts. liikenteen hidastaminen ja haittaaminen luo maksimimäärän noita päästöjä per ajettu kilometri, eli ympäristön suojelemisen sijaan sitä tuhotaan tarkoituksellisesti, jotta voidaan ajaa typerää poliittista agendaa. Ihmiset alkavat herätä tähän typeryyteen, siksi heitä ei äänestä kukaan, jolla on aivotoimintaa..
Limanuljaska pipo lätkä sale on kova!
Hesarissa on muuten uusi juttu, jossa haastatellaan käpyläläisiä äänestäjiä aiheesta. Kaikki haastatellut olivat miettineet paljon äänestämistä. Pari jatkoi vihreiden äänestämistä, muutama vaihtoi puoluetta. Ihmiset mm. miettivät, onko vihreillä tällä hetkellä oikein mitään annettavaa. Moni mietti sitä, etteivät halua konservatiivista politiikkaa ja äänestivät sille vastavoimia. Ihan itse koulutetut järkevät ihmiset tekivät siis ihan tietoisen äänestyspäätöksen. Yksi oli jopa vähän paniikissa. Perussuomalaiset jakavat niin voimakkaasti kansaa.
Kukaan ei sanonut, että he tekivät päätöksen jonkun ohjauksessa, vaan olivat ihan itse päätelleet gallupien ja muiden tietojen perusteella tilanteen. Mutta tämä ei toimittaja Kuokkaselle riitä, vaan Hesarin pitää jotenkin leipoa jutusta taas Marin-juttu ja draamaa. Vaikka tarina olisi ollut ihan hyvä itsessään, sitä pitää lisävärittää 😡 "Sdp ja Sanna Marin ohjailivat äänestäjien ajatuksia vaalikampanjassaan tähän suuntaan". Ja tietenkin vielä klikkiotsikkoonkin sama. Aikamoista ihmisten päätöskyvyn alentamista.
Oliskohan syynä se, että stadilaiset kyllästyivät siihen, että nämä urpot istuvan Manskulla ja vaikeuttavat töissä käyvien ihmisten elämää! Vihervassareiilahan sitä aikaa on, kun eivät jaksa käydä töissä.