Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi keskiluokka tai hyväosainen ei saisi hyötyä hyvinvointivaltiosta mitenkään?

Vierailija
31.03.2023 |

Pelkkää maksajan roolia tarjotaan. Lapsilisiä uhataan jatkuvasti viedä, jopa työterveydenhuollon poistamista puhutaan. Eikö hyvinvointivaltion tulisi olla koko kansan hyödyksi. Ei voi olla niin, että osa vain orjuutettuna maksaa ja toiset nauttivat.

Kommentit (1321)

Vierailija
241/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kommunistinen ajatus että kaikkien pitäisi saada jotain valtiolta

No jos nyt ihan järjellä mietitään, niin mitä luulet käyvän verojenmaksuhalukkuudelle, jos palkansaajat eivät hyödy veroista mitään? Turha ihmetellä kun tulee oikeistohallitus valtaan, kun toiselta puolelta ei tarjota yhtään mitään.

Mitä sinä horiset? Mitä oikeistohallitus tarjoaa palkansaajalle?.

Veronkevennyksiä. Senhän vuoksi niitä äänestetään. 

Saat muutaman kympin maksaaksesi satasia palveluista ja vakuutuksista.

Vierailija
242/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me kaikki olemme hyötyneet hyvinvointivaltiosta, vaikka emme juuri tällä hetkellä saisi rahaa.

Kuulun itse keskiluokkaan/hyväosaisiin. Olen saanut mm.

- äitini äitiyslomalle eli minua ei tarvinnut laittaa vauvana hoitoon

- ilmaisen koulutuksen peruskoulusta yliopistoon

- ilmaisen hammashoidon 18-vuotiaaksi

- ilmaiset kirjastopalvelut

- halvan julkisen

Näiden esimerkkien lisäksi minulla on olemassa turvaverkko. Eli jos sattuisin jäämään työttömäksi tai sairastuisin vakavasti niin yhteiskunnan tukimuodot ovat olemassa ja ne koskevat myös minua. Tämä taas mahdollistaa sen, että elämässä uskaltaa yrittää eri asioita, koska ei tarvitse pelätä yhden väärän askeleen johtavan perikatoon.

Ja tietysti tukijärjestelmät takaavat yhteiskuntarauhan. Eli minun ei tarvitse koko ajan pelätä ryöstön yritystä, koska epätoivoiset ihmiset yrittävät saada rahaa ruokaan.

Oikeastikko uskot tuohon ? Jos sairastut vakavasti esimerkiksi syöpään, sinä olet se joka ottaa pankista lainaa että saa maksettua laskunsa hoidoista. Näin kävi äidilleni heti kansakoulun jälkeen töihin ja kun just eläkkeelle pääsi, tuli syöpä, eläke noin 1300/kk ja isäni oli jo kuollut, kyseli esimerkiksi toimeentulotukea kun on muutakin menoa kuin pelkät hoidot, sieltä sanottiin etteivät voi luvata mitään kun lasketaan tulot ja menot. Äitini meni pankkiin kyselemään, sai lainaa sen verran että laskut saa maksettua. Että älä todellakaan luota että yhteiskunta tulee apuun, ei tule, edes lääkäriin et pääse julkiselle, vaan yksityisen kautta se pitää hoitaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi keskiluokkaisen pitää saada mitään? Ostakoot palkallaan.

Kun keskiluokalla ei jaa enaa mitaan kateen, yhtaan enempaa kuin vaikka tonnin vahemman tienaavalla, koska veroprosentti on nostettu pilviin (!!) Niin ei tassa vaikuta enaa tienata tai tehda toita. Jaadaan kaikki tuilla elamaan, mutta hei, kukas maksaa? 😆

Vierailija
244/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi keskiluokkaisen pitää saada mitään? Ostakoot palkallaan.

se olisikin hienoa, että palkalla voisi itse ostaa jotain, eikä palkka kuluisi veroihin, joilla elätetään elämäntapapummeja

Vierailija
245/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Se ihmisryhmä jonka tulot on niin pienet että niistä ei tarvitse maksaa senttiäkään veroja valittelee siitä että on epäoikeudenmukaista että hei eivät saa tehdä minkäänlaisia verovähennyksiä. On se niin väärin. Tähän ollaan nyt tultu.

Tulin ulkomailta Suomeen takaisin kokeileen millaista se olikaan taalla. Loysin heti tyopaikan ja viela palkan korotuksen puolen vuoden jalkeen pyydettyani. Kateen ei silti jaa yhtaan enempaa!! Sairasta touhua tama ja ei tule kannustamaan ketaan tyontekoon. Tekisi mieli jaada pois tyoelamasta ja antaa muiden elattaa. Kohta ei vain ole elattajia, kun ei kannata kayda toissa.

Haloo paattajat , laskekaa noita vuositienesti rajoja ja veroja. Hyoty voi olla suuri, kun ihmisia olisi enemman toissa.

Jos loytyisi joku rohkea joka osaisi pitaa somessa mellakkaa ja isoa aanta asiasta, oikein rehvastella tuilla joita saa koska toissa ei kannata olla. Ehka asiaan herattaisiin ja tehtais muutos.

Serkkuni tuli Saksasta tänne. On sote-alalla, joten sai tietysti heti paikan. Vuoden asumisen jälkeen etsi sittenkin työn Saksasta ja muuttavat sinne. Koska täällä palkasta ei jää käteen mitään, mikään "ilmainen" ei olekaan työtätekevälle ilmaista ja suurimpaan osaan palveluista ei pääse. Saa paremman elintason siellä.

Ja siis kyllä. Serkkuni yllättyi, koska ei ole ikinä asunut Suomessa.

Mutta ihmetellään toki jatkossakin, miksei tänne jää yhtään huippuosaajia, vaan kokeilujakson jälkeen kaikki poistuvat.

Vierailija
246/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisit paremmin palkattuun työhön, sen sijaan että vingut valtiota apuun.

Toinen vaihtoehto on sopeuttaa ne omat menot omiin tuloihin.

Ja jos ei käy töissä eli tulot on 0e, niin suhteuttaa menonsa sitten siihen.

KYLLÄ. jos haluat ruokaa, niin mene töihin.

Vierailija
247/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan Suomessa- kategoriaan kuuluu tamakin. Keskiluokkaa kadehditaan ja nokitaan minka ehtidaan. Koyhat te olette koyhia, joko hyvaksykaa se tai tehkaa asian eteen itse jotain. Aivan kuten jokainen keskiluokkainen on tehnyt. Yleensa jo siina 20 vuoden kohdilla; kaynyt kouluja ja valmistunut, tehnyt pienipalkkaista duunia, kesatoita lahes ilmaiseksi ja siita se urakehitys on lahtenyt. Tama ei vain nayta menevan jakeluun. Hyvin harvat paasee noin vain tekematta juuri mitaan sinne keskiluokan statukseen tai sita korkeammalle. Vaatii kovan tyon, eika makoilua kotona.

Ei mun kuuluisi maksaa puolta mun palkasta valtiolle joka jakelee ne rahat tyottomille.

No tämä on kyllä nimenomaan mahdollistavainsuomessa- tason keskustelu. Missään muussa maassa ei kehdattaisi edes ehdottaa sitä, että työtätekevä verotetaan aivan tappiin, jotta laiskurilla on sama elintaso kuin työtätekevällä.

Vierailija
248/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ymmärrä ap. jos on riittävästi ostovoimaa ja mitä enemmän, saat monia yhteiskunnan etuja, joita eivät saa, jos heikko ostovoima.

Esim. voit palkata kotiisi siivoojan ja vähentää palkan kotitalousvähennyksenä, jos haluat aikaisemmin eläkkeelle, otat vapaaehtoisen eläkevakuutuksen ja vähennät sen verotuksessa eli maksat vähemmän veroa. Jne.

Jos sinulla on kiinteistöjä ja sijoitusasuntoja, voi hyödyntää valton avustuksia esim. energia- tai hissi ja voit saada avustusta 40-60% kuluista ja varallisuuden arvo nousee entisestään. Samoin yksityistiet.

Ja harrastukset esim. urheiluseurat, taide ja kulttuuri, musiikki, liikunta jne. Ja maksat vain pienen osan, koska valtio ja Veikkaus oy tukee niiden toimintaa.

Lisäksi verovapaat osingot ja optiot ja maksat pääomatuloista 30% vaikka hankkisit milj.

Tästä muutama, miten varakkaat voi hyödyntää yhteiskunnan tukia, kun on riittävästi ostovoimaa.

Ymmärrätkö sinä edes mikä on optio tai osinko? Millä tavalla ne EIVÄT OLE yhteiskunnan tukia?

Jos osakkeenomistaja nostaa palkkaa osakeyhtiöstä, siitä hän joutuu maksamaan normaalin palkkaveron, mutta jos ottaa palkkansa osinkoina, hän voi verokikkailla ja nostaa niistä osan verovapaana tai maksaa pääomaveroa 30%.

Ja ne ovat verrannollisia yhteiskunnan tukiin, kun kysymys on verovaroista ja verorahoista, se tukimuoto on vain verovähennyksenä, ihan samalla tavalla kuin muutkin verovähennykset esim. kotitalous-, vap.eläkevakuutusmaksut jne joka on suora yhteiskunnan tuki tai etuus.

Ääliö. Yritys tarvitsee toimiakseen pääomaa. Pääomia saadaan sillä, että myydään yrityksen osakkeita. Kukaan ei osta osakkeita ellei niistä saa tuottoa. Tuotto on osinkoa, joka on vastaavanlaista pääomatuloa kuten esim. vuokra-asunnon tuotto. Mikäli yrityksiin ei investoida ostamalla niiden osakkeita, ne eivät pyöri vaan kaatuvat ja siinä menee myös niiden mahdollistamat työpaikat. 

Moicca typerys! Hieno vuodatus, mutta ei muuta lopputulemaa mitenkään. Mitä jos seuraavalla kerralla edes yrittäisit keksiä syyn sille miksi pääomatulon ei pitäisi olla progressiivinen?

Dividendskatten motsvarar en personskatt om 57 %. Skulle den vara oproportionell (progressiv) skulle den endast kunna sänkas. Företagen har under hela 2000-talet dagligen flyttat från Finland p.g.a. höga skatter och dyrt att driva bolag. De rödas tanke ser ut att vara den, att det borde vara ännu dyrare och lämna ännu mindre. Lycka till. Det behöver ni sannerligen. Skribenten är en annan.

Vierailija
249/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää suunnattomasti tällainen aloittajan kaltainen valittaja. Olen töissä paikassa, jossa näkyvät karmeat elämänkohtalot. Siis oikeasti huono-osaisten parissa. En itsekään istu missään kultaisella oksalla. 

Muistele nyt kulunutta neljää vuotta eli kohta päättyvää hallituskautta. Miten vasemmistohallitus on kurjistanut juuri sinun elämääsi? Millä tavalla sinä olet joutunut kuvettasi kaivamaan jos vertaa edelliseen Sipilän hallitukseen, joka vei köyhältä leivän suusta? 

Onko verojasi nostettu?

Ei.

Onko palveluita supistettu? 

Ei.

Onko sinusta tehty maksumies kaikelle kivalle?

Ei.

Jos oikeasti otat pään perseestäsi, huomaat, ettei elämäsi ole kurjistunut lainkaan. Olet kuitenkin niin hyväosainen, ettei tämä riitä sinulle palkinnoksi. Se ei tunnu porkkanalta. Sosiologit ovat tehneet tutkimuksia, joissa tietyn varallisuusasteen saavuttaneet ihmiset eivät enää saa mielihyvää lisääntyneistä tuloista; he eivät siis kykene tuntemaan onnellisuutta, vaikka rahaa kertyisi kuinka paljon tahansa.

Nyt kokoomus pelottelee velkahirviöllä, vaikka oppositiossa tehtaili välikysymyksiä tuhkatiheään aiheista: miksei hallitus anna lisää rahaa sinne ja tänne?

Kun hyväosainen ei ole maksanut senttiäkään enempää veroja kuin aiemmin, otetaan kauhukuvaksi velka, joka jää hyväosaisen lapsen taakaksi.

Ymmärtäisin valituksen, jos vasemmistohallitus olisi ruoskinut pääomatuloilla eleleviä oikein olan takaa ja lätkäissyt kauheat lisäverot hyvin tienaaville.

Mutta kun he eivät tehneet niin.

Köyhää tulee ruoskia, jotta hän älyäisi itse parantaa asemiaan. Ruoskan puute lasketaan porkkanaksi.  (Tältä hallitukselta puuttuvat uskottavat työllisyystoimet, koska tukia ei ole vähennetty, kuuluu virsi). Jostain kumman syystä sama logiikka ei kuitenkaan päde hyvätuloisiin. Se, että hyvätuloista ei kuriteta, ei ole hänelle palkinto, vaan normaali olotila, jota hän ei osaa arvostaa. 

Vähän sama kuin terveyden kanssa: et arvosta sitä, ennen kuin olet sen menettänyt. 

Tässä tekstissä on aivan liian paljon järkeä tälle palstalle. Mistä eksyit?

Texten är en lögn.

Vierailija
250/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokkainen on saanut valtiolta ilmaisen pitkän koulutuksen jonka kaikkia hyötyjä hän ei ehkä itsekään tajua jos elää syvällä keskiluokkaisessa kuplassa.

Tämä ilmainen koulutus on pskapuhetta. Koulutus ei koskaan ole ilmaista, vaan maksaa maltaita. Sanoo opintolainoilla opiskellut ja lainansa korkoineen takaisin maksanut köyhä maisteri.

Näin juuri. Itse en ottanut lainaa, koska kuvittelin olevani köyhä vain sen 5v mitä opiskelut kestää. Eli elin tuolloin sillä 200e mitä asumisen jälkeen jäi. Tästä toki piti aina säästää kesää varten jos ei saakaan töitä. Silloin kun oli pakko maksaa myös se asuminen ja lisäksi yths:n 100-120e vuosimaksu.

No nyt sitten palkalla ei saakaan oikein mitään enempää kuin tuolloin. Toki ruokaa on joka päivä ja se on parannus. Matkustelu, shoppailu ym on vain haave ja joku leffan kaltainen elämys pitää suorittaa harkiten, koska siihen pitää säästää.

Vierailija
251/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis halvan julkisen terveydenhuollon.

miten kukaan hyötyy suomalaisesta julkisesta terveydenhuollosta? eihän sieltä saa muuta kuin jonotusta ja buranaa.

Kysele vaikka syöpä tai ohitusleikkaus potilailta

tunnen useammankin ja olivat jonoissa niin kauan, että lääkäri totesi kunnon menneen niin heikoksi ettei enää voi leikata. pelkkää säästöä. jonot lyhenee ihan itsestään, kun potilaat kuolee pois.

Minulla taas on hyviä kokemuksia julkisesta terv.hoidosta.

Kävin työterv.hoidossa ja verikokeissa oli häikkää ja työssä on vain lakisäät.terv.hoito, soitin julkiseen ja sain seuraavaksi päiväksi verikokeen ja jo seuraavana päivänä lääkäri soitti uuden verikokeen ja terv.kesk. ultratutkimuksen ja ei mennyt kuin pari päivää, sieltä lisätutkimuksiin sairaalaan ja siitä muutaman päivänpäästä lääkehoito eli tämä kaikki reilussa viikossa ja edelleen on varattuja aikoja labraan, ultraan ja sairaalaan, miten lääkehoito puree. Ja itselläni ei ole mitään oireita, eikä sairaus vaikuta elämään.

Ainakin minun tapauksessa olen saanut erinomaista hoitoa julkisella sektorilla.

Vierailija
252/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me kaikki olemme hyötyneet hyvinvointivaltiosta, vaikka emme juuri tällä hetkellä saisi rahaa.

Kuulun itse keskiluokkaan/hyväosaisiin. Olen saanut mm.

- äitini äitiyslomalle eli minua ei tarvinnut laittaa vauvana hoitoon

- ilmaisen koulutuksen peruskoulusta yliopistoon

- ilmaisen hammashoidon 18-vuotiaaksi

- ilmaiset kirjastopalvelut

- halvan julkisen

Näiden esimerkkien lisäksi minulla on olemassa turvaverkko. Eli jos sattuisin jäämään työttömäksi tai sairastuisin vakavasti niin yhteiskunnan tukimuodot ovat olemassa ja ne koskevat myös minua. Tämä taas mahdollistaa sen, että elämässä uskaltaa yrittää eri asioita, koska ei tarvitse pelätä yhden väärän askeleen johtavan perikatoon.

Ja tietysti tukijärjestelmät takaavat yhteiskuntarauhan. Eli minun ei tarvitse koko ajan pelätä ryöstön yritystä, koska epätoivoiset ihmiset yrittävät saada rahaa ruokaan.

Oikeastikko uskot tuohon ? Jos sairastut vakavasti esimerkiksi syöpään, sinä olet se joka ottaa pankista lainaa että saa maksettua laskunsa hoidoista. Näin kävi äidilleni heti kansakoulun jälkeen töihin ja kun just eläkkeelle pääsi, tuli syöpä, eläke noin 1300/kk ja isäni oli jo kuollut, kyseli esimerkiksi toimeentulotukea kun on muutakin menoa kuin pelkät hoidot, sieltä sanottiin etteivät voi luvata mitään kun lasketaan tulot ja menot. Äitini meni pankkiin kyselemään, sai lainaa sen verran että laskut saa maksettua. Että älä todellakaan luota että yhteiskunta tulee apuun, ei tule, edes lääkäriin et pääse julkiselle, vaan yksityisen kautta se pitää hoitaa.

Höpsis.

Jos ihminen sairastuu vakavasti, julkisen sektorin hoidossa on hoitomaksukatto, joka on 692€/v ja sen jälkeen kaikki hoidot ovat ilmaisia.

Sama myös lääkkeissä, lääkekatto n. 600€.

Näin ainakin minulle ja ole ihan hyvätuloinen.

https://stm.fi/terveydenhuollon-maksukatto

Vierailija
253/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokkainen on saanut valtiolta ilmaisen pitkän koulutuksen jonka kaikkia hyötyjä hän ei ehkä itsekään tajua jos elää syvällä keskiluokkaisessa kuplassa.

Tämä ilmainen koulutus on pskapuhetta. Koulutus ei koskaan ole ilmaista, vaan maksaa maltaita. Sanoo opintolainoilla opiskellut ja lainansa korkoineen takaisin maksanut köyhä maisteri.

Näin juuri. Itse en ottanut lainaa, koska kuvittelin olevani köyhä vain sen 5v mitä opiskelut kestää. Eli elin tuolloin sillä 200e mitä asumisen jälkeen jäi. Tästä toki piti aina säästää kesää varten jos ei saakaan töitä. Silloin kun oli pakko maksaa myös se asuminen ja lisäksi yths:n 100-120e vuosimaksu.

No nyt sitten palkalla ei saakaan oikein mitään enempää kuin tuolloin. Toki ruokaa on joka päivä ja se on parannus. Matkustelu, shoppailu ym on vain haave ja joku leffan kaltainen elämys pitää suorittaa harkiten, koska siihen pitää säästää.

Då har du skaffat dig fel utbildning. I Finland betalar de som förtjänar även den - vare sig de vill det eller inte.

Vierailija
254/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos annan sulle kympin ja vaadin sen jälkeen lopettamaan kirjoittelun täällä, lopetatko?

Vierailija
255/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti kuulun ylempään keskiluokkaan. Työn vastuullisuuden ja kiireen vuoksi olen jo ajat sitten lopettanut nukkumisen. Samalla, kun työtehtävistä tulee yhä vastuullisempia ja ansiotulot kasvavat, menee myös veroa enemmän. Tämän vuoksi uralla kehittymimen ei ole ollut useisiin vuosiin kannattavaa, koska käteen jäävä palkka ei millään korvaa menetettyjä yöunia. Palkalla saa vanhan kerrostalokämpän, kinkkukiusausta ja hernekeittoa sekä 10v vuotta vanhan auton. Lapsia en edes harkitse, kuka ne jaksaa tämän keskellä hoitaa.

Uupumuksen takia on yleistä olla sairauslomalla. Työterveys on ihan paska, mitään sairaanhoitoa sieltä ei saa. Olenkin ostanut itselleni vakuutuksen, jonka kautta hoidatan itseni yksityisellä. Käyn töissä huonovointisena ja maksan oman terveydenhoitoni. Ja tätä "hyvävointisuutta" ja "onnellisuutta" pitäisi selkänahastani vielä enemmän jakaa kaikista heikompiosaisille?

Ihanko luulet olevasi uskottava? Oletko sössinyt jotain ulosottoon kun noin kehnosti joudut elämään usean tonnin netolla?

Vierailija
256/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että kykenee hyödyntämään hyvinvointivaltion tarjoaman ilmaisen korkeakoulutuksen on osa keskiluokan nauttimaa hyväosaisuutta. Harva lähtökohdiltaan huono-osainen siihen kykenee. Vaikka meillä on teoriassa samat mahdollisuudet, lähtökohdat määrittävät yhä liian paljon sitä kuinka hyvin kykenee niitä mahdollisuuksia hyödyntämään.

Köyhän päihdeperheen lapsi joka ei saa riittävää tukea yhteiskunnan taholta selvitäkseen taustansa tuoman taakan kanssa on täysin eri asemassa kuin akateemisen, tunneilmapiiriltään terveen ja tukea tarjoavan perheen lapsi.

Ja siksi se keskiluokkainen lapsi pitää aikuisena verottaa kuoliaaksi ja vielä sylkeä päälle.

Ei vaan siksi hänen kuuluu osallistua sen hyvinvointiyhteiskunnan rahoittamiseen jonka tarjoamista eduista hän on saanut maksimaalisesti nauttia. Ja että sillä päihdeperheen traumatisoituneella ja syrjäytyneellä lapsella olisi aikuisena edes katto pään päällä ja ruokaa pöydässä vaikka ei mielenterveysongelmiensa takia kykenisikään työelämään. Sillä keskiluokkaisella on sitten vastaavasti hyvä ammatti ja hyvät tulot, omistusasunto, uusi auto, mahdollisuus matkustaa, shoppailla yms. mitä sillä köyhällä ei ole mutta tätä se keskituloinen hyväosainen ei näe vaan kadehtii köyhää jolta hänen mielestään pitäisi viedä leipäkin suusta. Kuplassa elämistä, itsekkyyttä, empatiakyvyttömyyttä, julmuutta. Sitähän se on.

Paitsi että keskiluokkaisella ei ole varaa asuntoon, uuteen autoon,matkusteluun tai ylenpalttiseen shoppailuun, koska siitä ok palkasta nyhdetään huomattava osa pois jo ennen kuin näet sitä ja lopuista iso osa menee siihen, että maksat palveluista, jotka köyhille on ilmaisia tai halpoja.

Jos sinulla ei ole varaa mihinkään noista et selvästikään ole keskiluokkainen. Toinen vaihtoehto on se että kerjäät valehtelemalla sääliä.

Vierailija
257/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskiluokan kateus vähävaraisille on vähän sama, kun sairas saisi lääkettä ja terve ihminen alkaa valittaa, että hänenkin on saatava lääkettä kun toinenkin saa. Ei siksi, että hän tarvitsisi, vaan koska toinenkin saa.

Kun taas vähävaraiset vaativat että se keskiluokkainen ei saisi saada lääkettä vaikka sairastuisikin, koska hänellä on muka varaa maksaa se itsekin.

Vierailija
258/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menepä Amerikkaan opiskelemaan niin ymmärrät jotain siitä mitä tarkoittaa kun koulutus maksaa maltaita.

Vierailija
259/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan normaalituloinen eli oma lehmä ei ole ojassa. On mielestäni kuitenkin fakta että hyvätuloisen keskiluokan verotuksella tulee olla rajansa. Jos verokiila palauttaa saman summan tilille vaikka tienaisi 1500€ enemmän, miksi ihmeessä edes yrittäisi edetä urallaan kun palkannousun tulisi olla monta tonnia jotta se näkyisi konkreettisesti tilinauhassa viivan alla?

Vierailija
260/1321 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että kykenee hyödyntämään hyvinvointivaltion tarjoaman ilmaisen korkeakoulutuksen on osa keskiluokan nauttimaa hyväosaisuutta. Harva lähtökohdiltaan huono-osainen siihen kykenee. Vaikka meillä on teoriassa samat mahdollisuudet, lähtökohdat määrittävät yhä liian paljon sitä kuinka hyvin kykenee niitä mahdollisuuksia hyödyntämään.

Köyhän päihdeperheen lapsi joka ei saa riittävää tukea yhteiskunnan taholta selvitäkseen taustansa tuoman taakan kanssa on täysin eri asemassa kuin akateemisen, tunneilmapiiriltään terveen ja tukea tarjoavan perheen lapsi.

Ja siksi se keskiluokkainen lapsi pitää aikuisena verottaa kuoliaaksi ja vielä sylkeä päälle.

Ei vaan siksi hänen kuuluu osallistua sen hyvinvointiyhteiskunnan rahoittamiseen jonka tarjoamista eduista hän on saanut maksimaalisesti nauttia. Ja että sillä päihdeperheen traumatisoituneella ja syrjäytyneellä lapsella olisi aikuisena edes katto pään päällä ja ruokaa pöydässä vaikka ei mielenterveysongelmiensa takia kykenisikään työelämään. Sillä keskiluokkaisella on sitten vastaavasti hyvä ammatti ja hyvät tulot, omistusasunto, uusi auto, mahdollisuus matkustaa, shoppailla yms. mitä sillä köyhällä ei ole mutta tätä se keskituloinen hyväosainen ei näe vaan kadehtii köyhää jolta hänen mielestään pitäisi viedä leipäkin suusta. Kuplassa elämistä, itsekkyyttä, empatiakyvyttömyyttä, julmuutta. Sitähän se on.

Paitsi että keskiluokkaisella ei ole varaa asuntoon, uuteen autoon,matkusteluun tai ylenpalttiseen shoppailuun, koska siitä ok palkasta nyhdetään huomattava osa pois jo ennen kuin näet sitä ja lopuista iso osa menee siihen, että maksat palveluista, jotka köyhille on ilmaisia tai halpoja.

Jos sinulla ei ole varaa mihinkään noista et selvästikään ole keskiluokkainen. Toinen vaihtoehto on se että kerjäät valehtelemalla sääliä.

No jos 1800e brutolla ei ole keskiluokkainen, niin ihmettelen. Vuokraan menee lapsiperheessä jo 700e, eskari 100e, päivähoito kahdesta 200e, ostoksilla käydään ja ruokaa syödään. Mutta ei shoppailla vain huviksi. Auto on, mutta sekin sellainen vanha romu. Tietysti voisi lakata säästämästä asuntoon ja alkaa matkustaa, mutta se ei pitkässä juoksussa ole hyvä idea, sillä perheasunto on halvempi omana kuin vuokralla.

Ensimmäinen kirjoittajahan väitti keskituloisilla olevan noista kaikkiin varaa. Siis omistusasuntoon, uuteen autoon, matkusteluun ja shoppailuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi