Kyllä kulttuuri on luksusta sellaiselle ihmiselle, joka joutuu päivittäin miettimään miten saada rahat riittämään edes ruokaan, sähköön ja asumiseen
Että voisi ne yhteiskunnan apurahoilla elävät taiteilijat pitää sen turpansa kiinni.
Kommentit (145)
Apurahoja taiteelle ja taiteilijoille pitäisi oikein isosti korottaa, että taiteellisesti lahjakkaat ihmiset pääsevät luomaan uraansa. Suomessa on aivan liian vähän arvonantoa taiteellisuudelle.
Vierailija kirjoitti:
Harmi ettei esim, antiikin kreikassa ollut valtion tukea taitelijoille. Silloin ei tehty mitään suuria taiteellisia asioita. /s
Mistä tiedät, ettei ollut? Siellä ainakin järjestettiin isoja kirjoituskilpailuja, ja filosofit mietiskelivät päivät pitkät vailla huolia toimeentulosta.
Valtio tukee jokaista oopperalippua 230e. Oopperaliput sinänsä ovat jo melko kalliita. Tuskin ihan jokaisen arjen luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Jonnekkin mm lätkämatsiin liput maksaa vähintään yli 100e ja on muihinkin urheilutapahtumiin liian kallista vähävaraisten mennä.
Voit katsoa telkkarista kaiken tämän, mitä siellä paikan päällä tekisit? Jääkiekko mitään kulttuuria ole, junttien peliä ja rääkymistä se on.
Käymme oopperassa ja teatterissa ja täytyy kyllä sanoa, että ei siellä juuri duunareita tapaa.
Mitä muualla kuin Helsingissä asuva saa kansallisoopperasta tai baletista jotka elävät täysin verovaroilla. Ovat siis valtion työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvoin kulttuurin ystäväksi mutta 42 vuoden ikään mennessä sen merkitys elämässäni on muuttunut. Olen pienipalkkainen ja todellisten kulujen vuoksi (auto, sähkö, talo) en pysty kuluttamaan
maksullista kulttuuria kuin pari kertaa vuodessa.Asun oopperajuhlakaupungissa mutta mulla ei ole koskaan ollut varaa lippuun. 20€ keikkalippu (ei oopperaa) olisi jo realistisempi mutta sen ostaakseni pitäisi pyöräillä töihin viikko autoilun sijaan tai olla syömättä kaksi päivää. Kulttuuri ei ole sen arvoista.
Luen pari sataa kirjaa vuodessa, kiitos kirjastojärjestelmän. En pysty ostamaan kirjoja kuin käytettynä, ne ovat luksussijoitus. Sain joululahjaksi 38€ maksaneen kirjan. Luin sen kahdessa tunnissa enkä näe syytä lukea uudelleen - kirjoja kun on lukemattomia. Divarissa tästä maksettaisiin 4€. 19€/h kirjan lukemisesta on suhteettoman kallista.
Olen sitä mieltä, että taiteen ja viihteen taso on tällä hetkellä todella heikko ja tekisi hyvää vähän uudistaa tilannetta. Kärjistys: jos ei kerran ole tarjolla hyviä runoilijoita niin ei tässä tarvitse alkaa Kiiran runoja julkaisemaan. Ollaan ilman ja odotetaan, että jostain nousee aito lahjakkuus.
Ääneni menee perussuomalaisille tämänkin vuoksi.
Niin, ne teidän oopperajuhlanne tuotetaan minimaalisella yhteiskunnan tuella. Siksi sinulla ei ole varaa sinne. Tätä tässä perussuomalaiset juuri haluavat.
Muuten siellä kaupungissanne on myös teatteri. Näyttää olevan menossa kaksi yhden hinnalla -kampanja. Kysy kaveri mukaan.
Esimerkiksi paikkakuntani teatteria koskee viestini kohta "taiteen ja viihteen taso on tällä hetkellä todella heikko". Olen kerran päässyt ystävän mukana tutustumaan kyseiseen laitokseen eikä sen taso vastannut sitä, mitä teatterista haluan. Ei siellä pyöri taidetta, vaan busseilla paikalle roudattaville eläkeläisille tarkoitettua viihdettä. Nuorempana tuli käytyä mm. jotain Tšehovia ja Shakespearea katsomassa, ilmaislipulla silloinkin. Edelleenkään, en näe edes minulle puoli-ilmaista teatteria sen arvoiseksi, että sitä pitäisi verorahoilla tukea. Videolta näkee kotona yhtä hyvin ja näyttelijät ovat paremmat. Plus miten ekologista.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastot edelleen ilmaisia.
Kulttuuria ovat myös musiikin kuuntelu ja elokuvien katselu, joita voi harrastaa kotioloissa kunhan on joskus hankkinut kunnon laitteet. Yksi syy miksi en tule koskaan äänestämään persuja, on heidän junttimainen kulttuurinvastaisuutensa monien muiden syiden ohella. Lisäksi vaikka olen savolainen ja suomalainen, pidän huomattavasti enemmän angloamerikkalaisesta rock- ja popmusiikista kuin kotimaisesta iskelmämusiikista.
Minulla on nyt noin 17€ loppu kuulle ja todellakin joudun miettimään mitä syön.
Minä myös tykkään käydä teatterissa ja minulla on aina museokortti. Nämä siksi että saan kulttuuriseteleitä työnantajalta. En paljoa mutta sen verran että se kortin saan aina joulun alla alesta ja kerran vuoteen teatteriin tai tapahtumaan.
Tämä on sitten näköjään aivan liikaa. Minulla ei pitäisi olla oikeutta tähän. Mitä minä sitten vapaa-ajallani teen? Ehkä menen istumaan kapakkaan, sitä tuskin kukaan pitää turhana luksuksena vaikka maksaa enemmän?
Mutta jos kulttuuria ei tueta, se siirtyy yhä kauemmas tavallisen kansan tavoittamattomiin, minkä seurauksena siitä tulee silkkaa eliitin omaisuutta. Nyt sentään edes keskiluokka on pystynyt nauttimaan museoista, teattereista, oopperasta, baletista jne. Ilma yhteiskunnan ja säätiöiden rahoitusta ei enää keksiluokallakaan ole varaa noihin. Se tässä on ongelma, että yhä pienempi eliitti pääsee esim. sinne balettiin. Kaikilla pitäisi olla siihen mahdollisuus. Hinnat karkaavat täysin käsistä, jos sieltä leikataan.
Olkaa rehellisiä kirjoitti:
Käymme oopperassa ja teatterissa ja täytyy kyllä sanoa, että ei siellä juuri duunareita tapaa.
Oh oh. Miten sinuun on suhtauduttu kun olet mennyt haastattelemaan muiden kävijöiden ammatteja? Oletko aina saanut jäädä näytöksen loppuun?
Vierailija kirjoitti:
Juuri tänään ilmainen elävä musiikki on ilahduttanut minua aivan valtavasti. Uskoisin, että kulttuurista hyötyvät erityisesti ihmiset, joilla on paljon murheita.
Juuri niin: ilmainen. Ei siihen mitään apurahafemakkoräppiä tarvita.
Jotenkin surullista nähdä miten vähävaraiset kusee suoraan omiin muroihin äänestämällä persuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tänään ilmainen elävä musiikki on ilahduttanut minua aivan valtavasti. Uskoisin, että kulttuurista hyötyvät erityisesti ihmiset, joilla on paljon murheita.
Juuri niin: ilmainen. Ei siihen mitään apurahafemakkoräppiä tarvita.
Kun kuuntelija ei siitä mitään maksanut niin luulet että tekijät tuottivat ja soittovat sen ilmaiseksi?
No nyt alan ymmärtää miksi joillekkin vaikea tajuta mikä kaikki sitä valtion tukea saa. Ei ne tajua ollenkaan miten raha toimii.
Ps. myös apurahataiteilijat joutuvat miettimään, miten saavat rahat riittämään ruokaan ja sähköön (ja teatterilippuihin). Taiken apuraha on 2080 e/kk (kesto puoli vuotta, vuoden ja parille henkilölle kolme vuotta). Siitä maksetaan myös taiteen tuotantokulut kuten työhuone ja materiaalit ja näyttelykulut. Upeaa, että valtio tukee taiteilijoita, mutta ei kannata liikaa kadehtia. Niin, ei varmaan tarvitse sanoa, että vain muutama hassu saa apurahan.
Kulttuuri on paljon muutakin kuin teatteria ja oopperaa. Kuunteletko suomalaista musiikkia vaikka spotifystä tai radiosta? Katsotko suomalaisia tv-sarjoja telkkarista? Entä suomalaisia elokuvia? Tai luetko suomalaisia kirjoja tai käytätkö kirjaston palveluita? Kaikki nuo nostavat kulttuuritukia moninkertaisesti teattereihin verrattuna.
Apurahoista valtaosa ei tule yhteiskunnalta, vaan yksityisiltä säätiöiltä. Tiedoksi vain ap:lle, joka puhui yhteiskunnan apurahoista.
Minä olen pienituloinen ja minua kulttuuri on auttanut pysymään elossa. Se ei ole luksusta vaan ihmisyyden ydintä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on nyt noin 17€ loppu kuulle ja todellakin joudun miettimään mitä syön.
Minä myös tykkään käydä teatterissa ja minulla on aina museokortti. Nämä siksi että saan kulttuuriseteleitä työnantajalta. En paljoa mutta sen verran että se kortin saan aina joulun alla alesta ja kerran vuoteen teatteriin tai tapahtumaan.
Tämä on sitten näköjään aivan liikaa. Minulla ei pitäisi olla oikeutta tähän. Mitä minä sitten vapaa-ajallani teen? Ehkä menen istumaan kapakkaan, sitä tuskin kukaan pitää turhana luksuksena vaikka maksaa enemmän?
Et sinä enää mitään liikunta- ja kulttuuriseteleitä saisi. Ne on valtiolle kulu, yritykset saavat vähentää verotuksessa.
Joten myös noita seteleitä valtio tukee. Persut poistaa ne kyllä turhana luksuksena.
Kyllä pää hajoaisi tähän paskaan muuten. Onneksi kulttuuria löytyy laajakaistan hinnalla netistä.