Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelottaako sinua pienituloinen tai työtön ajatus oikeistohallituksesta?

Vierailija
24.03.2023 |

Molemmat suurimmat oikeistopuolueet sekä PS että Kokoomus haluavat leikkauksia perusturvaan.

Kommentit (516)

Vierailija
261/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama leikkaavatko ansio sidonnaista mutta, työttömyyskorvausta ei saa leikata.

Ärsytti Marinin valehtelu aktiivimallista siksi äänestän VAS

Vierailija
262/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaa todellakin. Sipilän hallituksen kurjuus on edelleen tuoreessa muistissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko kyseessä perhetraditio? kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä inflaation aikana on ollut aivan perseestä köyhänä. Siinä missä ennenkin oli tiukkaa nyt tuntuu että tämä on ollut jo aivan hirveää. Vuokra pompsahtelee montakymppiä, sähkölasku moninkertaistuu. Samaan aikaan Kela toteaa että minulta voisi vetäistä pois monta kymppiä kun ei muutenkaan pärjää jo etukäteen. Kai sitä voisi kuntoutuksenkin lopettaa niin säästää bussikortin verran kuukaudessa. Hittoako sitä kuntouttaa itseään kun stressi talousasioista vie jo suuren osan jaksamista.

Hyvinhän sulla menee jos ei oo sähkölämmitteistä omakotitaloa tai autoa.

Kaikista eniten tää kriisi on osunu niihin.

Autottomat sinkut pieruyksiöissään ei paljoa rahaa tarvi ees.

Kokeilepa elää koko elämäsi siinä pieruyksiössä pienituloisena työkyvyttömänä jos et kuntoudu takaisin työelämään. Se ei ole elämää. Menisin milloin tahansa töihin, eläisin virikkeellisempää elämää ja olisin vastuussa tienaamisestani jos kykenisin. tämä ei ole elämää.

Mut mistä sä tiiät pääsetkö sä tällä hetkellä helpommalla ku lapsiperheet

Olisin mielelläni terve lapsiperheen omaava ihminen jolla olisi vähän tiukempaa kuin tässä asemassa. Ja voisin parantaa tilannettani jotenkin. Minä tuskin aion lapsia hankkia ja sairausgeenejä pistää eteenpäin.

En epäile tuota yhtään.

Mutta kannattaako yhteiskunnan enää panostaa suhun hirveästi ku sä oot jo menettety tapaus vai käyttää suhun lisää resursseja jotka otetaan lasten koulutuksesta, terveydenhoidosta ja harrastuksista? Niitä me ei olla vielä menetetty.

Sulla on tuossa erittäin hyvä joskin epämiellyttävä kysymys. En puhu nyt aiemmasta kirjoittajasta vaan yleensä. Olen muutaman vuoden päästä jäämässä vanhuuseläkkeelle ja miettinyt, onko yhteiskunnan järkevää panostaa muhun hirveästi? Varsinkaan sitten, kun olen jäänyt eläkkeelle? Ikäihmisillä on paljon sairauksia, jotka ovat monet parannettavissa. Kun sellainen sairaus parannetaan, ikäihmiselle pitää maksaa ties kuinka monta vuotta vielä eläkkeitä. Ja tulee taas lisää sairauksia, joita hoidetaan. Ja se maksaa. Jossain vaiheessa mahdollisesti ei enää yksin kotona pärjää tai ainakin tarvitsee kotihoidon palveluita. Yhteiskunnan kannalta olisi järkevämpää, ettei paranneta. Mutta kuka uskaltaa sanoa, että yhteiskunnalle hyödyttömistä kansalaisista pitäisi pyrkiä pääsemään mahdollisimman nopeasti eroon? Kuka uskaltaa sanoa, että nykyisen kaltaisessa maailmassa ihmisarvo perustuu siihen, mitä hyötyä sinusta on yhteiskunnalle? 

Ei se ole rohkeutta, vaan perus välinpitämättömyyttä, jolla on historialliset juuret. Jo 1900-luvun alun Suomessa puhuttiin "hyödyttömistä syöjistä" tietyissä piireissä.

1800-luvulla irtolaisuus oli rikos ja rikolliset laitettiin vankilaan. Vapautumisen edellytys olisi ollut työpaikan saaminen, mikä vankilasta käsin oli mahdotonta. Olot vankiloissa olivat tuolloin painajaismaiset. Vangeilla oli mahdollisuus lähteä Siperiaan työleireille, minkä monet valitsivatkin. Sinne mentiin kävellen. Joka kahdeskymmenes kuoli jo matkalla, kukaan ei palannut.

https://yle.fi/a/3-11790940

Ja maito lypsettiin käsin omasta lehmästä, lähimpään kouluun 30km päähän lähdettiin hiihtämään sunnuntai aamuna ja oltiin siellä viikko, perjantaina kotiin jos sää salli. Yhdet kengät oli perheessä ja niillä 7 ihmistä kulki. Tämä on juuri tätä perinteistä persujen ajatusmallia, sellaista jolla ei valitettavasti tänäpäivänä elä. Et sinä sinne Suomen vankiloihin samoja olosuhteita vuonna 2023 saa kuin oli 1800 luvulla, vaikka kuinka fantasioit. Se ei vain onnistu niin ei onnistu. Ympärillämme on muutakin maailmaa, eikä pohjoiskoreasta ideointi onnistu.

Vierailija
264/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että kun leikkaukset tulevat, emme sitä edes paljon huomaa. Niin hyvin on asiat. Jos Venäjä alkaisi tulla, sen ryminän sitte jo huomaakin. Fiksuja valintoja äänestyskoppiin.

Niin eihän varakkaat leikkauksia huomaa kun ne kohdistuvat pienituloisiin ja köyhiin.

Vierailija
265/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Eihän työttömien tarvitse olla huolissaan oikeistohallituksesta, jos työpaikkojen määrä tulee lisääntymään oikeistohallituksen toimien ansiosta. Siis mikäli se työtön itse haluaa työllistyä...

Siis JOS. Kuten itse kirjoitit. Ei ole näkynyt yhdenkään oikeistohallituksen aikana. Nyt työllisyys on erittäin korkealla. Sipilän hallitus ei päässyt lähellekään, vaikka kova oli kuri ja kurjuus.

Vierailija
266/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä inflaation aikana on ollut aivan perseestä köyhänä. Siinä missä ennenkin oli tiukkaa nyt tuntuu että tämä on ollut jo aivan hirveää. Vuokra pompsahtelee montakymppiä, sähkölasku moninkertaistuu. Samaan aikaan Kela toteaa että minulta voisi vetäistä pois monta kymppiä kun ei muutenkaan pärjää jo etukäteen. Kai sitä voisi kuntoutuksenkin lopettaa niin säästää bussikortin verran kuukaudessa. Hittoako sitä kuntouttaa itseään kun stressi talousasioista vie jo suuren osan jaksamista.

Hyvinhän sulla menee jos ei oo sähkölämmitteistä omakotitaloa tai autoa.

Kaikista eniten tää kriisi on osunu niihin.

Autottomat sinkut pieruyksiöissään ei paljoa rahaa tarvi ees.

Kokeilepa elää koko elämäsi siinä pieruyksiössä pienituloisena työkyvyttömänä jos et kuntoudu takaisin työelämään. Se ei ole elämää. Menisin milloin tahansa töihin, eläisin virikkeellisempää elämää ja olisin vastuussa tienaamisestani jos kykenisin. tämä ei ole elämää.

Mut mistä sä tiiät pääsetkö sä tällä hetkellä helpommalla ku lapsiperheet

Olisin mielelläni terve lapsiperheen omaava ihminen jolla olisi vähän tiukempaa kuin tässä asemassa. Ja voisin parantaa tilannettani jotenkin. Minä tuskin aion lapsia hankkia ja sairausgeenejä pistää eteenpäin.

En epäile tuota yhtään.

Mutta kannattaako yhteiskunnan enää panostaa suhun hirveästi ku sä oot jo menettety tapaus vai käyttää suhun lisää resursseja jotka otetaan lasten koulutuksesta, terveydenhoidosta ja harrastuksista? Niitä me ei olla vielä menetetty.

Sulla on tuossa erittäin hyvä joskin epämiellyttävä kysymys. En puhu nyt aiemmasta kirjoittajasta vaan yleensä. Olen muutaman vuoden päästä jäämässä vanhuuseläkkeelle ja miettinyt, onko yhteiskunnan järkevää panostaa muhun hirveästi? Varsinkaan sitten, kun olen jäänyt eläkkeelle? Ikäihmisillä on paljon sairauksia, jotka ovat monet parannettavissa. Kun sellainen sairaus parannetaan, ikäihmiselle pitää maksaa ties kuinka monta vuotta vielä eläkkeitä. Ja tulee taas lisää sairauksia, joita hoidetaan. Ja se maksaa. Jossain vaiheessa mahdollisesti ei enää yksin kotona pärjää tai ainakin tarvitsee kotihoidon palveluita. Yhteiskunnan kannalta olisi järkevämpää, ettei paranneta. Mutta kuka uskaltaa sanoa, että yhteiskunnalle hyödyttömistä kansalaisista pitäisi pyrkiä pääsemään mahdollisimman nopeasti eroon? Kuka uskaltaa sanoa, että nykyisen kaltaisessa maailmassa ihmisarvo perustuu siihen, mitä hyötyä sinusta on yhteiskunnalle? 

On se itsekästä niiltä 45-vuotiailta eläkeläisiltäkin vaatia lisää eläkettä josta rahat otetaan pois lapsilta ja lapsiperheiltä.

Onkohan siinä katkeruus taustalla että haluaa et muutki pilais elämänsä ku oman elämänsä ne on jo pilannu.

Mutta ihan samalla tavalla, jos mä nyt sairastuisin syöpään, olisi mun osaltani itsekästä vaatia, että saisin syöpääni hoidon, johon rahat otetaan pois lapsilta ja lapsiperheiltä. Jos paranisin syövästäni, saattaisin elää lasten ja lapsiperheiden kustannettavana eläkeläisenä vielä muutaman vuosikymmenen. Ja sinä aikana tarvita taas ties mitä hoitoa ja apua. 

Älä siirtele maalitolppia. Kukaan oo puhunu syöpähoidoista mitään mutta niissäki olevia resursseja nakertaa pitkäaikaistyöttömien ja alle 50v eläkeläisten tuet.

Vierailija
267/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä äänestän taktikoidusti Demareita koska en halua oikeisto Kokkarepersu-hallitusta.

Vierailija
268/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa todellakin. Sipilän hallituksen kurjuus on edelleen tuoreessa muistissa.

Mikä kurjuus? Bensa oli halpaa, eläkeputki voimassa eikä ollut demarien pakkotyöhakemusmallia kausityöläisille. Ei myöskään miehiä ja poikia syrjivää intersektionaali-feminismi "tasa-arvo"ohjelmaa.

Vierailija
269/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko yhteiskunta oli sekaisin kuin seinäkello. Marinin hallitus joutui Sipilän hallituksen jälkiä korjaamaan kriisien keskellä.

Vierailija
270/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Kulunut 4 vuotta vihervasemmiston kanssa on ollut niin raskasta ja köyhää, että en usko oikeiston pystyvän pahempaan. Ylipäätään vasemmisto on mulle pettymys. Eivät tee mitään tavallisten ihmisten hyväksi.

Tavallinen ihminen on saanut korotuksen työeläkkeisiin, pienimpiä tukia on korotettu. Aktiivimallin leikkuri poistettu. Onneksi jään eläkkeelle, toivon ettei eläkkeitä leikata.

Eli työssäkäyvät eivät ole tavallisia ihmisiä? Vasemmiston ihmiskuva on kyllä vastenmielinen.

Oikeiston ihmiskuva on kylmä ja oksettava. Nautintona kyykyttää köyhää.

Vasemmistohallitukset tekevät vuorollaan ihmisistä köyhiä ja sitten taas oikeistohallitukset yrittävät nostaa heitä köyhyydestä elättämään itse itsensä. Vasemmisto kutsuu tätä kyykyttämiseksi. Surkuhupaisinta on, että ilman vasemmistoa ei olisi köyhiä joita kyykyttää.

Suomen historia osoittaa pikemminkin päinvastaista. Toisaalta jos globaali vertailu kelpaa, maailmasta löytyy paljon maita Yhdysvalloista lähtien, joiden poliittinen johto on aina ollut suomalaisella mittapuulla oikeistolaista. Sopii mennä katsomaan, tosin kannattaa etukäteen selvittää millä alueilla on turistin turvallista liikkua.

Turvattomimpia alueita Yhdysvalloissa ovat nimenomaan Demokraattijohtoiset kaupungit. Demokraatit ovat nykyään pitkälti vasemmistolaisia woke-ideologiaa edustavia. Demokraattijohtoiset kaupungit ajautuneet lähes kaaokseen. Ryöstely pompannut pilviin, huumeongelmat ja asunnottomuus räjähtäneet. Poliisista haluttu eroon ja rikollisia ryöstelyjengejä ei saada eikä haluta pistää kuriin. Tämä on todellisuutta vasemmistojohtoisissa kaupungeissa.

Vierailija
271/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Eihän työttömien tarvitse olla huolissaan oikeistohallituksesta, jos työpaikkojen määrä tulee lisääntymään oikeistohallituksen toimien ansiosta. Siis mikäli se työtön itse haluaa työllistyä...

Siis JOS. Kuten itse kirjoitit. Ei ole näkynyt yhdenkään oikeistohallituksen aikana. Nyt työllisyys on erittäin korkealla. Sipilän hallitus ei päässyt lähellekään, vaikka kova oli kuri ja kurjuus.

Valehtelet. Isompi työttömyys nyt on ku 2018.

Vierailija
272/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pelota koska elätän itseni, eikä muut minua!

Vierailija
273/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kyllä pelottaa, vaikka olen keskituloinen ja käyn töissä.

Uskon että pienituloisilta leikkaaminen johtaa vaan pahempaan kärjistymiseen ja sitä kautta lisääntyviin katujengeihin ja ties mihin ongelmiin.

Oikeisto leikkaa myös keskituloisilta kuten ennenkin.

Perskeko hallituksen toimista hyötyi 10 % rikkaimmista.

Vierailija
274/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä äänestän taktikoidusti Demareita koska en halua oikeisto Kokkarepersu-hallitusta.

👍

Vierailija
275/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykymeno on sikäli irvokasta, että historiankirjoitus menee näin: Kun demarit tuhosivat hyvinvointivaltion, eivätkä osanneet korjata.

Korjataan kuitenkin asia. Korona ja Ukrainan sota olivat kova kolaus hyvinvointivaltiolle.

Vierailija
276/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhdenkään muun hallituksen aikana meitä pienituloisia rangaistu kuin tämän hullun narsistin/narkkarin johtaman hallituksen aikana.

Bensa, ruoka, sähkö, 6miljardin tukipaketti....tulossa vielä miljardien pakkoremontit ja hiilinielumaksut.

Vain täysi idiootti äänestää tässä tilanteessa muita kuin PS:ää...

Vain täysin idiootti on se joka ei vieläkään tajua että tämän hallituksen aikana on ollut korona, sota ja monta muuta asiaa, joita ei ole ennen tätä hallitusta ollut sitten lähes sataan vuoteen.

Tässähän se persujen nolous juuri onkin, kun väittämät ovat noin noloja. Sano sinä kuka sen ukrainan sodasta aiheutuneen bensan hinnan korotuksen, ruoan hinnan korotuksen, sähkön hinnan nousun aiheutti kaikkialle muualle maailmaan? Suomen hallitus ei ulkomailla vaikuta. Sinulle ei kelpaa sekään että tukemalla sinun kustannuksiasi yritetään hillitä.

No miksi hallitus ei puutu bensan hintaan vaikkapa alentamalla järjettömiä polttoaineveroja?Ovat hyväksyneet v.2024 tulevat korotukset vaikka suuri osa kansasta tulee kärsimään siitä.Miksi ei poisteta reseptilääkkeiden omavastuuta joka vain jatkuu vuodesta toiseen?Millä tavalla on kustannuksia tuettu-sähkötuet isoilla omavastuilla josta hyötyy eniten rikkaat?Toivottavasti tälläistä hallitusta ei aivan heti tule .

Vierailija
277/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä asumistuen leikkaaminen pelottaa. Olen ihan töissäkäyvä mutta pienellä palkalla ja kahden lapsen lähivanhempi. Tältä alueelta ei saa halvempia asuntoja, enkä halua että lapset joutuisivat vaihtamaan koulua.

Äänestän sdp:tta. Voisin äänestää myös rkp:ta mutta ne saattaisivat auttaa muodostamaan oikeistohallituksen niin en äänestä. Eli minäkin taktikoin.

Vierailija
278/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaan äänestät ku ei SDP saa hallitusta kasaan.

Vasemmiston päivät on luetut.

Vierailija
279/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pelottaa! Saihan Sipiläkin paljon tuhoa aikaan.

Vierailija
280/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Kaikki talousosaajat ovat lukemattomia kertoja sanoneet, että jos jatkamme velanoton tiellä kuten Marin haluaa, Suomi tuhoutuu. Olemme ihan siinä rajalla nyt. En kertakaikkiaan ymmärrä, miksi demarit haluavat tuhota Suomen.

Marin ei ole sanonut haluavansa lisää velkaa.

ItsItseasiassa velka väheni ennen koronaa.

Suomessa velkaa on ottaneet aina eniten kokoomuslaiset, että saa annettua rikkaille kannattajille ja ulkomaille piiloon.

Kuka on syytänyt jatkuvasti rahaa ulkomaille ja lemmi keille?Ei ainakaan kokoomus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan