Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedän ettei työkaverin sopparia jatketa

Vierailija
22.03.2023 |

Ja nyt on kiusallista kuunnella, kun hän selittää miten kivaa kanssani on työskennellä, miten hän pitää työstään ja mitä taloudellisia suunnitelmia hänellä on lähitulevaisuudessa. Ei ole minun asiani kertoa hänelle että tämä työpaikka oli hänen osaltaan tässä, mutta en oikein voi lähteä enää mukaan noihin juttuihinkaan.

Ehkä voisin vihjata että älä nyt varaa mitään reissuja tai tatuointiaikoja keväällä, hinnat varmasti laskevat kesään mennessä tms.

En haluaisi mennä huomenna töihin.

Kommentit (171)

Vierailija
141/171 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Ikinä ei voi pitää varmana sitä, että määräaikaista työsopparia jatketaan.

Tämä on totta, että mitään juridista "velvoitetta" ei ole jatkaa, koska määaikainen usein nimensä mukaisesti on jokin määräaikainen tarve ja "nou haard fiilings", että se loppuu.

On kuitenkin olemassa tilanteita, joissa työn tarpeen ihan yleisestikin tiedetään jatkuvan määräaikaisuuden jälkeen, joko vakituisena tai uudelleen määräaikaisena. Silloin se voi todella tuntua henkilökohtaiselta loukkaukselta, kun jatkosopimusta ei tulekaan itselle, vaan jollekin ihan ulkopuoliselle.

Se on laillista myös, mutta siinä on sellainen vivahde-ero.

Meillä tarve on jatkuva eli sopparia ei olla jatkamatta siksi ettei töitä enää olisi.

Eli tasan tarkkaan tulee tuntumaan henkilökohtaiselta loukkaukselta, mutta minkä sille sitten voi. Kun ei sovellu niin ei sovellu, uskon kyllä että hän jollain tasolla sen itsekin tietää. Tuntuu vain tosiaan kummalliselta että pitää melko itsestäänselvänä sitä että soppari jatkuu.

Ap

No onpa tosi omituista, että on jatkuva tarve😄

Vierailija
142/171 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Ikinä ei voi pitää varmana sitä, että määräaikaista työsopparia jatketaan.

Tämä on totta, että mitään juridista "velvoitetta" ei ole jatkaa, koska määaikainen usein nimensä mukaisesti on jokin määräaikainen tarve ja "nou haard fiilings", että se loppuu.

On kuitenkin olemassa tilanteita, joissa työn tarpeen ihan yleisestikin tiedetään jatkuvan määräaikaisuuden jälkeen, joko vakituisena tai uudelleen määräaikaisena. Silloin se voi todella tuntua henkilökohtaiselta loukkaukselta, kun jatkosopimusta ei tulekaan itselle, vaan jollekin ihan ulkopuoliselle.

Se on laillista myös, mutta siinä on sellainen vivahde-ero.

Meillä tarve on jatkuva eli sopparia ei olla jatkamatta siksi ettei töitä enää olisi.

Eli tasan tarkkaan tulee tuntumaan henkilökohtaiselta loukkaukselta, mutta minkä sille sitten voi. Kun ei sovellu niin ei sovellu, uskon kyllä että hän jollain tasolla sen itsekin tietää. Tuntuu vain tosiaan kummalliselta että pitää melko itsestäänselvänä sitä että soppari jatkuu.

Ap

No onpa tosi omituista, että on jatkuva tarve😄

Jep, tämä ei siis ole mitään projektityötä vaan duunia jota on jonkun tehtävä tästä iäisyyteen kellon ympäri.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/171 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seura tekee kaltaisekseen. Tekstistä paistaa ylemmyydentunne, epärehellisyys ja suoranainen pahuus. Voit itsekin upota niin syvälle likakaivoon ettei sieltä koskaan pääse pois. Seuraavana on sinun vuorosi joutua lynkattavaksi. Tule sitten palstalle kirjoittamaan tuntemuksistasi.

Vierailija
144/171 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloissa ollaan vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista. Jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa.

Vierailija
145/171 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostaloissa ollaan vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista. Jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa.

Eläkeläinen on raatanut 40 vuotta töissä ja asunto lähtee, kun nuorempia irtisanotaan.

Vierailija
146/171 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seura tekee kaltaisekseen. Tekstistä paistaa ylemmyydentunne, epärehellisyys ja suoranainen pahuus. Voit itsekin upota niin syvälle likakaivoon ettei sieltä koskaan pääse pois. Seuraavana on sinun vuorosi joutua lynkattavaksi. Tule sitten palstalle kirjoittamaan tuntemuksistasi.

Hyvä luoja. Mistäköhän tällainen ihmeellinen kiukku kumpuaa? Haluanko tietää?

Ap

147/171 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisihan se henkilö itsekin kysyä esimieheltä, että jatkuuko työsoppari?

Vierailija
148/171 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Voisihan se henkilö itsekin kysyä esimieheltä, että jatkuuko työsoppari?

Voisi tietenkin. Luulen ettei osaa olettaa ettei ehkä jatku, eikä koe tarvetta kysellä.

Ap

Vierailija
149/171 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MISTÄ TE TIIÄTTE? Oletteko itse edesauttaneet sitä, että joku jää ilman työtä?

Ja jos esimies on kertonut siitä teille , niin sepä ei ole laillista se.

Esimiehelle kyllä sanoin että toivon ettei sopimusta jatketa. Tiesin etukäteen hänen olevan samaa mieltä.

Ei kai se laitonta ole, ehkä vähän mulkku temppu kylläkin.

Ap

Yllä olevassa teksitissä vaikuttaa olevan juonittelun tuntua. Ymmärrät itsekkin tehneesi vähän mulkun tempun.

Vaikka joku olisi huono työssään, en ainakaan itse kehtaisi mennä toivomaan ääneen jatkon päättymisestä esimiehelle. Yleensä alaisen tehtävä ei ole esittää toivetta toisen työntekijän jatkon päättymisestä, ellei kyseessä ole jokin koeaika tai harjoittelijana oleva missä olet ohjaajana, tiimin vetäjänä  yms.

En tiedä täällä anonyyminä mikä asian laita siellä on, koska emme täällä tunne.

Kuitenkin sellainen missä alainen ja esimies jakavat ajatuksiaan toisen työntekijän jatkon päättymisestä hänen tietämättään kuulostaa epärehelliseltä eli tietynlaiselta juonimiselta. Miksi ajattelen ja reagoin näin, johtuu siitä mitä olen nähnyt, kuullut ja omista huonoista kokemuksista.

Rakentavaa palautetta saa antaa ja omaan työhön haitallisesti vaikuttavia asioita on hyvä tuoda esille. Mutta ei niin että asianomainen ei kunnolla tiedä siitä. Ja riippuu myös millä tavalla palautteet annetaan.

Esimiehen pitäisi keskustella asianomaisen kanssa itse hänen työsopimuksiin liittyvistä asioista ja asianomaisen olisi hyvä olla läsnä tilanteessa milloin hänen asioistaan puhutaan.

Vierailija
150/171 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Eli tasan tarkkaan tulee tuntumaan henkilökohtaiselta loukkaukselta, mutta minkä sille sitten voi. Kun ei sovellu niin ei sovellu, uskon kyllä että hän jollain tasolla sen itsekin tietää. Tuntuu vain tosiaan kummalliselta että pitää melko itsestäänselvänä sitä että soppari jatkuu."

A.p on itse pomo tai joku sika ärsyttävä pullero työkaveri ja täysin kiero!

Vierailija
151/171 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, jos esimies on kertonut asian ensin muille työpaikalla ennen kuin asianosaiselle!

Vierailija
152/171 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa täällä nyt pöyristynyttä porukkaa. Totta kai esimiehet käy kentällä toimivien pitkäaikaisten työntekijöiden kanssa keskustelua, että miten uudet tyypit pärjää ja soveltuu. Tätä keskustelua käydään ihan säännöllisesti. Miten muuten he voisivat tehdä päätöksiä määräaikaisen sopimuksen jatkosta, kun eivät itse kentällä ole näkemässä?

Olen vaikuttanut ainakin kolmen henkilön kohdalla ettei työsopimusta ole jatkettu. Yksi oli täysi k-pää, ei soveltunut ollenkaan tiimityöhön ja muut jo uhkasi lähteä, jos tämä yksi jatkaa. Kaksi oli ihania ihmisiä, mutta täysin soveltumattomia kyseiseen työhön. Homma takkusi alusta alkaen eikä mitään kehitystä tapahtunut kuukausiin. Nämä kaikki ovat myöhemmin hakeneet uudestaan, kahden kohdalla olen sanonut, että ei oteta, kun esimies on kysynyt. Yhdelle annettiin uusi mahdollisuus, mutta lopputulos oli silloinkin sama, hommista ei vaan tullut mitään.

Tämmöstä se nyt vaan on. 🤷🏻 Saman myllyn läpi sitä itsekin olen aikoinaan mennyt.

Vierailija
153/171 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Totta kai esimiehet käy kentällä toimivien pitkäaikaisten työntekijöiden kanssa keskustelua, että miten uudet tyypit pärjää ja soveltuu. Tätä keskustelua käydään ihan säännöllisesti. Miten muuten he voisivat tehdä päätöksiä määräaikaisen sopimuksen jatkosta, kun eivät itse kentällä ole näkemässä?"

Luuletko että johto edes saa tasapuolisen näkemyksen? Siinä voi tinttaleatte puhua ihan mitä haluaa? Mikä olisi taas ulos potkitun näkemys, / ilkeät tiimikaverit.

a.p kirjoituksesta tulee esille vain että johto on tosi ammattitaidoton! samalla tapaa johto ei näe niitä keiltä kysyvät!

Vierailija
154/171 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Totta kai esimiehet käy kentällä toimivien pitkäaikaisten työntekijöiden kanssa keskustelua, että miten uudet tyypit pärjää ja soveltuu. Tätä keskustelua käydään ihan säännöllisesti. Miten muuten he voisivat tehdä päätöksiä määräaikaisen sopimuksen jatkosta, kun eivät itse kentällä ole näkemässä?"

Luuletko että johto edes saa tasapuolisen näkemyksen? Siinä voi tinttaleatte puhua ihan mitä haluaa? Mikä olisi taas ulos potkitun näkemys, / ilkeät tiimikaverit.

a.p kirjoituksesta tulee esille vain että johto on tosi ammattitaidoton! samalla tapaa johto ei näe niitä keiltä kysyvät!

Omassa tapauksessani, kuten ap:kin kertoman mukaan, on kyse on ihan perus duunarityöstä. Jos ruuvia pitää vääntää oikeaan ja tyyppi kääntää vielä puolen vuoden jälkeenkin vasempaan, niin kyllä se nyt on ihan selvää, että tästä henkilöstä ei kyseiseen työhön ole. Kyse ei ole mistään epätasapuolisesta näkemyksestä tai edes kieroista katellisista työkavereista, vaan ihan yksinkertaisesti siitä, että henkilö ei vaan sovellu työhön ja oleellisesti haittaa tiimin työn edistymistä!

Ja tuo ruuvi -esimerkki oli täysin keksitty, yritin vain havainnollistaa yksinkertaisella esimerkillä mistä kyse.

Vierailija
155/171 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu niin se on että pitäisi kuunnella omia vaistoja kuin voi tapahtua toisinpäin että koeajalla toinen työntekijä ruinaa pomon järjestämiin juhliin ja sitten ei työsuhde jatkukaan. Ei olis pitäny mennä yksinkertaisella järjellä mietittynä

Vierailija
156/171 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruuvit on ap:lla löysällä

Vierailija
157/171 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MISTÄ TE TIIÄTTE? Oletteko itse edesauttaneet sitä, että joku jää ilman työtä?

Ja jos esimies on kertonut siitä teille , niin sepä ei ole laillista se.

Esimiehelle kyllä sanoin että toivon ettei sopimusta jatketa. Tiesin etukäteen hänen olevan samaa mieltä.

Ei kai se laitonta ole, ehkä vähän mulkku temppu kylläkin.

Ap

Yllä olevassa teksitissä vaikuttaa olevan juonittelun tuntua. Ymmärrät itsekkin tehneesi vähän mulkun tempun.

Vaikka joku olisi huono työssään, en ainakaan itse kehtaisi mennä toivomaan ääneen jatkon päättymisestä esimiehelle. Yleensä alaisen tehtävä ei ole esittää toivetta toisen työntekijän jatkon päättymisestä, ellei kyseessä ole jokin koeaika tai harjoittelijana oleva missä olet ohjaajana, tiimin vetäjänä  yms.

En tiedä täällä anonyyminä mikä asian laita siellä on, koska emme täällä tunne.

Kuitenkin sellainen missä alainen ja esimies jakavat ajatuksiaan toisen työntekijän jatkon päättymisestä hänen tietämättään kuulostaa epärehelliseltä eli tietynlaiselta juonimiselta. Miksi ajattelen ja reagoin näin, johtuu siitä mitä olen nähnyt, kuullut ja omista huonoista kokemuksista.

Rakentavaa palautetta saa antaa ja omaan työhön haitallisesti vaikuttavia asioita on hyvä tuoda esille. Mutta ei niin että asianomainen ei kunnolla tiedä siitä. Ja riippuu myös millä tavalla palautteet annetaan.

Esimiehen pitäisi keskustella asianomaisen kanssa itse hänen työsopimuksiin liittyvistä asioista ja asianomaisen olisi hyvä olla läsnä tilanteessa milloin hänen asioistaan puhutaan.

Koen aivan täysin oikeudekseni toivoa ettei sopparia jatketa, jos (kun) kyseisen työkaverin puuhat kusevat omiin muroihini. Enhän minä jatkosta kuitenkaan päätä, joten mielestäni saan esittää toiveen. Tosin tässä tapauksessa tiesin että esimies on samoilla linjoilla jo valmiiksi.

Ap

Vierailija
158/171 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sanotaan nyt näin, ettei näissä asioissa kuunnella kuin niitä joiden puheiden esimies tietää vastaavan totuutta. On meillä töissä sellaisiakin tyyppejä, joiden mielestä jokainen uusi työntekijä on jollain tapaa pas ka jo lähtökohtaisesti. Mutta heidän puheensa eivät näissä tilanteissa paina.

Annan uusista tyypeistä myös positiivista palautetta pomolle, kuten annoin tästä nyt puhutusta tapauksestakin alussa. Hän tietää ettei kyse ole siitä etten minä tulisi toimeen kys. henkilön kanssa, vaan siitä että työntekijä on oikeasti enemmän haitaksi kuin hyödyksi työssään.

Ap

Vierailija
159/171 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tämän tiedät? Pikksen outoa, jos työkaveri tietää mutta itse asianomainen ei tiedä.

Ööööö..... Kyllä se on usein se uusi kaveri joka viimeiseksi asioista kuulee. Täysin normaalia. Outoa jos joku ei tätäkään asiaa ole omin avuin hoksannut.

Vierailija
160/171 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa jos työntekijä ei itse huomaa onko pidetty työpaikalla ja tiedä ja arvaa etukäteen jatkuuko soppari. Varsinkin kun kerroit että onneksi hänestä päästään eroon.

Kun ne just ei huomaa. Meillä juuri jätettiin yhden soppari uusimatta. Hän oli täysin toivoton tapaus monessa suhteessa. Itse oli aivan totaalisen ihmeissään kuinka hänen potentiaaliaan ei ole huomattu. Työkavereille on aika rankkaa kun koko ajan pitää enemmän ja vähemmän katsoa perään että työt tulee tehtyä. Eikä ne tule aina siltikään.