Äiti pääsee huhtikuussa palvelutaloon, miten päästä eroon vanhan kodin kamoista ja irtaimistosta??
Iso kämppä täynnä vanhoja huonekaluaja ja romua. Ei kierrätyskeskuskaan nykyään mitään ota, mites sorttiasemat. Täällä olis iso muuttoautollinen tavaraa, vaatteita ja astioita.
Kommentit (466)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on kummallinen tapa kiintyä materiaan. Olen tyhjentänyt äitini talon hänen kuoltuaan ja sittemmin tätini. Kummastakaan ei montaa esinettä lähtenyt mukaan
Teit aivan oikein. Kummatkin olivat kuolleet joten perillisenä sinulla oli oikeus tehdä mitä haluat tavaroille. Mutta täällä ketjussa suunnitellaan palvelutaloon muuttavan äidin omaisuuden kavaltamista.
Siksi olen kopioinut tämän ketun viestit ja toimittanut erinäisiin virastoihin.
Uskon, että monelle täällä kirjoittaneelle tulee lähivuosina selvityspyyntö ja joillekin kutsu vastata teoistaan oikeudessa.
Minä uskon että sinä olet vain hieman yksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisareni alzin takia oli hoitolaitoksessa. Hänen asioittensa hoitajana tarkistin viralliselta edunvalvojalta , joka hänellä oli , voimmeko tyhjentää asunnon. Se oli hänelle ok, turha maksaa vuokraa. Ei häntä kiinnostanut minne roina meni koska hänhän hoiti vain kirjanpidon ja hyväksyi laskut jotka maksoin tililtä johon minulla oli valtuudet. Ja valvoi tietysti sitä tiliä.
Mitään emme omaiset tavarasta hyötyneet, joku 70- luvun ruskea vaassi arvokkain esine. Pakun omistava kärräsi tavarat pois.Mutta kyllä nää hommat on omaisten, samoin kuin yhteys hoitolaitokseen. Virallinen edunvalvoja on lähinnä kirjanpitäjä
Meneekö tämä edunvalvonta niin että jos ei ole tehty omaisten kanssa edunvalvontasopimusta niin edunvalvojaksi määrätään viranomainen? Mutta jos sopimus on tehty esim lasten kanssa, viranomaista ei tule kuvioihin säätämään. En ymmärrä näistä mitään ja on kohta ajankohtaista.
Kyllä. Juuri näin se menee. Ei tule viranomainen väliin säätämään mitään. Siksi se edunvalvontavaltuutus kannattaa tehdä jollekin omaiselle jo ennen kuin tälle vanhukselle sellaista edes tarvitaan.
Ainahan sitä ei tulla tarvitsemaan lainkaan, eli sitä ei tarvitse missään sitten koskaan vahvistaa ja laittaa siis voimaan, mutta hyvä se on kaiken varalta kumminkin tehdä.
Ja täällä on oikeastaan ihan turhaa miettiä sitä irtaimistoa. Siitä ei ole kukaan viranomainen kiinnostunut, ei edes pankki, jos sattuisi olemaan niin että vanhuksella olisi sinne velkaa.
Irtaimiston kanssa menetellään sitten miten menetellään, riippuu tapauksesta
Enkä ymmärrä tuotakaan, että miksi vanhuksen asunto pitäisi olla olemassa enää sen jälkeen, kun hän on muuttanut sieltä pois.
Aikooko hän sitten muka vielä käyttää sitä asuntoaan johonkin?
Varsinkin vuokra-asunnosta kannattaa luopua niin pian kuin suinkin.
Sukulaiseni on työssä siivousfirmassa, ja on ollut tyhjentämässä ja loppusiivoamassa montaakin asuntoa, joiden asukas on siis joko kuollut tai joutunut hoitokotiin. Jos ei ole omaisia, niin tämä asia hoituu sosiaaliviranomaisten kautta. Tavaroiden kohtalosta päättää sitten viranomainen, jos ei omaisia ole tai eivät halua asiaan puuttua. Jos vanhus itse pystyy sanomaan, kenelle tahtoo jonkun tavaran päätyvän, niin hänelle se sitten toimitetaan.
Useimmiten kuitenkin on omaisia, jotka huolehtivat asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Tällä ihmiset tosissaan vauhkoo siitä, että asuntoa ei saisi tyhjentää jne jos vanhus haluaa edelleen käydä välillä vanhassa asunnossaan. Jos vanhus on asunut vuokralla ennen palvelutaloon muuttoa niin ei kai kukaan tervejärkinen sitä vuokra-asuntoa itsellään pidä enää sen muuton jälkeen?. Mikä järki?
Miksei, jos rahaa on? Kyllä monilla on erikseen kesäasunto ja talviasunto, tai asunnot eri paikkakunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolinpesän tyhjennysfirmat huolii varmaan tuollainenkin kämpän tyhjennysurakan.
Tätä olin tulossa ehdottamaan myös.
Pitäisi ensin odottaa että on se kuolinpesä on olemassa ja että omistaja on kuollut, ei ne firmat lähde tyhjentämään elävien kirjoissa olevien koteja, muutoin saa varkaan leiman.
Hah, äitini muutti isosta omakotitalosta kerrostaloluukkuun, lopputavaroiden kanssa, mitä ei ottanut mukaansa, teki sopimuksen "kuolinpesäfirman" kanssa ja kävivät hakemass pois. Ei aina tuohon tarvita kuolinpesää..
Mitä ihmeen pilvenhattaroita tänne kirjoittelee? Käyttämättömän asunnon tyhjentäminen talousrikos. Tiedot lähetetään viranomaisille. ja höpö höpö.
Mummolta suullinen lupa, riittää, ei siinä tarvitse poliisia paikalle.
Asunto myyntiin, ja jos onnistuu niin hyvä.
Asunto tyhjäksi. Meidän kodistamme Lahden läheltä kukaan sukulainen ei halunnut mitään, kirpputorille ei mahtunut tavaraa, fb ei toimi maaseutupitäjässä (ei fb-ryhmiä), 70/80 luvun huonekaluja ei kannata pakata kalliisiin varastoihin. Kirjoja ei osta kukaan.
Tilattiin muuttofirmalta tavarat Kolavalle, kolme huonetta, 120 m2, varasto, pihakeinu ja muuta roinaa, n 950 euroa. Ostaja pääsi aloittamaan remontin seuraavalla viikolla.
Tuolla kauempana maalla romutalot lahjoitetaan VPK:lle ja he käyttävät sitä harjoituskohteena.
Eikä sieltä tavallisesta kotitavarasta aarteita löydy, jos on ne kyllä tiedetään.
Älä kiinny mammonaan aläkä romuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on kummallinen tapa kiintyä materiaan. Olen tyhjentänyt äitini talon hänen kuoltuaan ja sittemmin tätini. Kummastakaan ei montaa esinettä lähtenyt mukaan
Teit aivan oikein. Kummatkin olivat kuolleet joten perillisenä sinulla oli oikeus tehdä mitä haluat tavaroille. Mutta täällä ketjussa suunnitellaan palvelutaloon muuttavan äidin omaisuuden kavaltamista.
Uskon, että monelle täällä kirjoittaneelle tulee lähivuosina selvityspyyntö ja joillekin kutsu vastata teoistaan oikeudessa.
No jos sen henkilön kanssa on keskusteltu ja hän oikeustoimikelpoinen niin asunnon tyhjennys ja myynti on ihan ok. Sitä et varmaan näistä viesteistä pysty todentamaan. Useimmat vanhuksetkin tulevat järkiinsä asuntonsa luopumisen kanssa kun heille esitetään mustaa valkoisella kulut jotka juoksee asunnosta koko ajan ja kulut jotka joutuu maksamaan palveluasumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiössä (5h+k rivitalo) on 2 asuntoa tyhjillään palvelutaloon muuton vuoksi.
Niiden asukkaat ovat siis palvelutalossa. Toinen ollut vuoden (Tosin kuoli juuri, mukava alkuperäisasukas) ja toinen on ollut tyhjillään 3 vuotta.
Eivät ole myynnissä. Ei ole tyhjennetty.
Kiva tuollaisessa tilanteessa, jos pitäisi vaikka joku asuntojen piha-aitojen maalaushomma tai joku vastaava juttu, jossa ideana olisi, että osakkaat tekee taloyhtiön hankkimilla materiaaleilla, kun kämppiä tyhjillään. Vissiin vaan rapistuu käsiin sitten tai pakottaa muutkin osakkaat ostamaan kaikki pienetkin työt palveluna, ellei naapuri huvikseen tee tyhjänkin kämpän pihakunnostuksia. Varmaan nurmikotkin ajamatta, raja-aidat leikkaamatta jne. Tosi kiva naapurustolle. Vissiin vastikkeet se palvelutaloasukki vielä sentään pystyy maksamaan.
Taloyhtiössä on pakko maksaa vastikkeet. Joko palvelutaloasukki itse (tai siis hänen rahoistaan) tai omaiset, jotka eivät halua tyhjentää asuntoa ja myydä sitä.
Ei ne omaiset joudu vastikkeista vastuuseen, vaikkeivät tekisi mitään. Vain sen palvelutalon asukkaan luottotiedot menee ja perintään maksut. Yleensä siis perilliset tekee palveluksen, jos hoitavat nuo asiat (tyhjennyksen ja myynnin) palvelutaloon muuttaneen puolesta.
Ei tietenkään omaiset joudu, jos eivät halua. Tarkoitin nyt sellaista tilannetta, jossa omaiset haluavat maksaa. Esim jos mun vanhempani joutuvat laitoshoitoon, niin me voitaisiin tarvittaessa maksaa heidän yhtiövastikkeensa siskoni kanssa puoliksi. Ja silloin vanhempieni asunto olisi tyhjillään. Tietenkään meidän ei olisi pakko maksaa. Mutta jos palvelutalossa asuvalla ei ole varaa maksaa vastiketta eikä omaisetkaan maksa, silloin taloyhtiö ottaa asunnon haltuunsa. Ja voi laittaa sen vaikka vuokralle asunnosta aiheutuvien kulujen kattamiseksi.
Tarkoitit varmaan, että joutuu palvelutaloon, ei pääse. Pääsee palvelutaloon...Hih,hih, hii, hoh,hoh, hoo, hilarious:)
Jos äitisi ei ole täysin muistamaton kysy häneltä ensin mielipidettä.
Hänenhän ne tavarat on ja hänen koti.
Vähän kunnioitusta !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidilläsi on varmaan huone siellä palvelutalossa, eikö sinne voisi viedä jotain tuttuja tavaroita? Laita toriin ilmoitus että annetaan, ne mitä jää jäljelle viet sinne sorttiasemalle.
Usko nyt: sinulla ei ole oikeutta äitisi tavaroihin.
Jos alat myydä tai heittää niitä pois, niin odotahan vaan, kohta saat syytteen kavalluksesta. Siitä joutuu ihan oikeastikin vankilaan. Joten tervemenoa vaan lusimaan.
Mä jäin miettimään tätä asiaa. Tottahan tuo on, että ilman lupaa ei voi toisen tavaroita hävittää. Mutta mites tuo palvelutalon maksu määräytyy? Lasketaanko siinä hyväksi se, että vanhuksella on vielä toinenkin asunto, josta pitää maksaa kuluja? Olipa asunto oma tai vuokra-asunto, kuluja siitä on silti. Jos palveluasumisesta joutuu maksamaan saman verran riippumatta siitä, onko vanhuksella toinenkin asunto, josta hänellä ei olekaan varaa enää maksaa, hyväksytäänkö palveluasumisen hinnassa sitten edes se, että tavaroita varten vuokrataan jokin varasto? Jos tätäkään ei hyväksytä palveluasumisen hintaa alentavaksi, taivasalleko tavarat pitäisi kantaa? Mä en siis oikeasti tiedä, siksi kyselen.
Ei lasketa ja jos menet sosiaaliviranomaisilta rahaa pyytämään niin kyllä vaativat että ensin asunnosta luovutaan ennen kuin edes lähdetään laskemaan saako kuluihin apua sossusta.
Mutta jos asunto on vanhuksen, niin vain hän voi päättää siitä luopumisesta, tai sitten mennään oikeuteen.
Sossu voi vaatia asunnon myymistä. Jos vanhuksella on rahanarvoista omaisuutta, joksi lähinnä katsotaan vain se asunto, niin sossu voi vaatia sen myymistä saadakseen siitä osansa, eli ei se kuntakaan aivan hyväntekeväisyyttä harjoita, kyllä se rahansa pois ottaa. Ei vanhus itse välttämättä päätä siinä tapauksessa, jos hänen eläkkeensä ei kata hoitokuluja. Kunta voi takavarikoida asunnon hoitomaksuista.
Muusta omaisuudesta se ei välitä, eli irtaimistosta, mihin lasketaan myös mahdollinen auto.
Eli kyllä omaistenkin kannattaa miettiä asioita jo etukäteen, mitä tehdä. Asunto voi kannattaa myydä jo hyvissä ajoin itse. Sen voi siis myydä tai luovuttaa ajoissa ennakkoperintönä perillisille, silloin ei pääse sossukaan väliin.
Vierailija kirjoitti:
Kärrää hiekkakuopalle ja tuikkaa tuleen. Jos mörskä on kamala, polta sekin.
Tuhon ydintyy monen katkeran vanhuksen asenne. Kaikki tavarat ovat kruununjalokiviä, eikä millään ymmärretä että lapsilla on jo kodit täynnä. Eikä kustavilaiset tyylihuonekalut sinne sovi vaikka olisivat olleet aikoinaan ties kuinka kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidilläsi on varmaan huone siellä palvelutalossa, eikö sinne voisi viedä jotain tuttuja tavaroita? Laita toriin ilmoitus että annetaan, ne mitä jää jäljelle viet sinne sorttiasemalle.
Jos alat myydä tai heittää niitä pois, niin odotahan vaan, kohta saat syytteen kavalluksesta. Siitä joutuu ihan oikeastikin vankilaan. Joten tervemenoa vaan lusimaan.
Mä jäin miettimään tätä asiaa. Tottahan tuo on, että ilman lupaa ei voi toisen tavaroita hävittää. Mutta mites tuo palvelutalon maksu määräytyy? Lasketaanko siinä hyväksi se, että vanhuksella on vielä toinenkin asunto, josta pitää maksaa kuluja? Olipa asunto oma tai vuokra-asunto, kuluja siitä on silti. Jos palveluasumisesta joutuu maksamaan saman verran riippumatta siitä, onko vanhuksella toinenkin asunto, josta hänellä ei olekaan varaa enää maksaa, hyväksytäänkö palveluasumisen hinnassa sitten edes se, että tavaroita varten vuokrataan jokin varasto? Jos tätäkään ei hyväksytä palveluasumisen hintaa alentavaksi, taivasalleko tavarat pitäisi kantaa? Mä en siis oikeasti tiedä, siksi kyselen.
Ei lasketa ja jos menet sosiaaliviranomaisilta rahaa pyytämään niin kyllä vaativat että ensin asunnosta luovutaan ennen kuin edes lähdetään laskemaan saako kuluihin apua sossusta.
Mutta jos asunto on vanhuksen, niin vain hän voi päättää siitä luopumisesta, tai sitten mennään oikeuteen.
Sossu voi vaatia asunnon myymistä. Jos vanhuksella on rahanarvoista omaisuutta, joksi lähinnä katsotaan vain se asunto, niin sossu voi vaatia sen myymistä saadakseen siitä osansa, eli ei se kuntakaan aivan hyväntekeväisyyttä harjoita, kyllä se rahansa pois ottaa. Ei vanhus itse välttämättä päätä siinä tapauksessa, jos hänen eläkkeensä ei kata hoitokuluja. Kunta voi takavarikoida asunnon hoitomaksuista.
Muusta omaisuudesta se ei välitä, eli irtaimistosta, mihin lasketaan myös mahdollinen auto.
Eli kyllä omaistenkin kannattaa miettiä asioita jo etukäteen, mitä tehdä. Asunto voi kannattaa myydä jo hyvissä ajoin itse. Sen voi siis myydä tai luovuttaa ajoissa ennakkoperintönä perillisille, silloin ei pääse sossukaan väliin.
Ei voi. Kustannukset maksetaan eläkkeistä.
Nykyisin ei taida kirpputoreillakaan juuri mikään mennä kaupaksi, koska ihmiset "konmarittaa" ja luopuvat muutenkin tavaroistaan. Mutta joskus vuosia sitten olin Myyrmäen suurkirppiksellä ja siellä oli mun ikäiseni nainen vanhan äitinsä kanssa myymässä. Tytär kertoikin mulle, että äitinsä on muuttamassa palvelutaloon ja sen vuoksi nyt ovat myymässä tavaroita. Ei tietenkään ollut mitään huonekaluja tms, mutta kaikenlaista muuta. Juttelin heidän kanssaan pitkään ihastellessani muutamia esineitä. Vanhus kertoi, että yksi soppakauha oli hänen ja edesmenneen miehensä häälahja. Kauhassa oli kaiverruksena heidän nimikirjaimensa ja hääpäivänsä. Koska mä rakastan vanhoja astioita, ostin kauhan sekä myös vanhan Arabian keittokulhon. Kerroin heille tästä mun vanhojen astioiden harrastuksestani ja kerroin myös, että itsenäisyyspäivänä keittokulho ja kauha tulevat olemaan meidän suvun juhlapöydässä. Vanhuksella nousi kyyneleet silmiin ja kertoi, miten iloinen on, kun heidän häälahjansa "jatkaa elämää" jonkun niitä esineitä arvostavan suvun juhlissa.
Ihmisillä voi olla tavaroilleen tunnearvoa, vaikka ulkopuolinen ei sitä arvoa näkisikään eikä esine itsessään olisi arvokas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärrää hiekkakuopalle ja tuikkaa tuleen. Jos mörskä on kamala, polta sekin.
Tuhon ydintyy monen katkeran vanhuksen asenne. Kaikki tavarat ovat kruununjalokiviä, eikä millään ymmärretä että lapsilla on jo kodit täynnä. Eikä kustavilaiset tyylihuonekalut sinne sovi vaikka olisivat olleet aikoinaan ties kuinka kalliita.
Näin on. Oma vanha äitini miettii jo, kuka lapsista ottaa mitäkin vanhoja kulahtaneita huonekaluja kotiinsa hänen kuolemansa jälkeen.
Aloittajalle vielä: jos tavaroissa on lakanoita ja pyyheliinoja, niitä usein ottaa mielellään vastaan eläinsuojeluyhdistykset. Saa olla kuluneitakin. En tiedä, missä päin Suomea tämä äitisi asunto on, mutta jos sielläpäin on jokin eläinsuojeluyhdistys, soita sinne ja kysy, millaista tavaraa ottaisivat vastaan. Muistan, että jossain vaiheessa joku yhdistys otti vastaan ihan parittomia lapasia, villasukkia ja pipojakin. Taisi olla jokin yhdistys, joka huolehtii luonnonvaraisista eläimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskotko myös Joulupukkiin? Korkeintaan ovat tehneet huoli-ilmoituksen jostain hörhöstä, joka postaillee jotain vauvakeskusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmi losillä on kummallinen tapa kiintyä materiaan. Olen tyhjentänyt äitini talon hänen kuoltuaan ja sittemmin tätini. Kummastakaan ei montaa esinettä lähtenyt mukaan
Kuka on noin kajahtanut.... :) Viranomaisille ja viranomaisille jotain vauvapalstan viesteja. Anna mun kaikki kestaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kyllä omaistenkin kannattaa miettiä asioita jo etukäteen, mitä tehdä. Asunto voi kannattaa myydä jo hyvissä ajoin itse. Sen voi siis myydä tai luovuttaa ajoissa ennakkoperintönä perillisille, silloin ei pääse sossukaan väliin.Ei voi. Kustannukset maksetaan eläkkeistä.
Jos niitä kustannuksia on siitä eläkkeestä varaa maksaa ja joku niitä laskuja makselee. Sellaista tahoa ei kuitenkaan ole olemassa joka niistä laskuista automaattisesti kenenkään puolesta huolehtisi esim. tilanteessa jossa ei enää pankkiasioistaan itse kykene huolehtimaan.
Jos vanhus ei enää kykene huolehtimaan asunnon ylläpidosta eikä omaisilla ole siihen mahdollisuutta tai halua. Ei ylläpidosta huolehdi kukaan vaan asunnosta on pakko luopua.
Osalla tuntuu olevan ihmeellinen käsitys että ihmisellä on aina ja kaikissa tilanteissa hyvinkin laaja itsemääräämisoikeus mutta ei mitään vastuuta. Oikeuksiin liittyy kuitenkin aina vastuu ja velvollisuuksia. Jos on oikeus päättää asunnostaan tai muusta omaisuudestaan on siitä kyettävä myös ottamaan vastuu ja huolehtimaan siitä että edes minimi velvollisuudet tulee hoidettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskotko myös Joulupukkiin? Korkeintaan ovat tehneet huoli-ilmoituksen jostain hörhöstä, joka postaillee jotain vauvakeskusteluja.
Me voidaan tehda myos huoli-ilmoitus tuosta vauvapalstan viestista suoraan, ei vaikuta etta olisi kaikki muumit laaksossa. Joku mukava sosiaalialan ihminen tulee pian juttelemaan kanssasi.
Niitä vuositilejä tehdään, jos valtuutuksessa niin edellytetään. Ja jos siinä on lupa myydä, ostaa ja lahjoittaa omaisuutta, niin niinkin voi tehdä, ei tarvitse anella lupia virastolta.