Äiti pääsee huhtikuussa palvelutaloon, miten päästä eroon vanhan kodin kamoista ja irtaimistosta??
Iso kämppä täynnä vanhoja huonekaluaja ja romua. Ei kierrätyskeskuskaan nykyään mitään ota, mites sorttiasemat. Täällä olis iso muuttoautollinen tavaraa, vaatteita ja astioita.
Kommentit (466)
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni puhuu varaston hankkimisesta irtaimistolle. Mitä muistisairas, elämänsä ehtoopuolella oleva vanhus tekee varastossa olevilla tavaroilla? Kello käy vain yhteen suuntaan...
Tietenkään näillä ihmisillä ei ole mitään käsitystä, mitä lämpimät isot varastot maksavat. Ainakin pk-seudulla ne ovat monta sataa euroa / kk. Jos vaikka maksetaan varastoa vanhoille roskille 300 €/kk 10 vuoden ajan, se on 36 000 €. Lieneekö parasta käyttöä rahoille?
Kärrää hiekkakuopalle ja tuikkaa tuleen. Jos mörskä on kamala, polta sekin.
Vastaavassa tilanteessa osan myimme kirpparilla, , ison kirjahyllyn ja pesukoneen haki joku hyväntekeväisyys-tori. Romu roskiin. Ja tärkeät meille itsellemme tai mummon huoneeseen palvelutaloon ( esim keinutuoli).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman kodin kulut otetaan puoli vuotta huomioon ja sen jälkeen koko eläke menee hoitokodille.
Ei sentään ihan koko eläke. Omiin kuluihin, kuten puhelimeen, kampaajaan ja vaatteisiin pitää jäädä vähintään 164 euroa/kk. Joku täällä väitti että 120, mutta on se summa hiukan suurempi.
Mä otin tuon 120€ jonkun toisen kommentista. Sitä on kuitenkin hyvä miettiä, onko vanhuksen edun mukaista, että hänelle ei jää lainkaan rahaa puhelimeen, kampaajaan eikä vaatteisiin vaan kaikki hänen käyttöönsä jäävä raha menee hänen vanhan asuntonsa ylläpitokustannuksiin. Asunnon,joka otimii vain ja aioastaan hänen irtaimistonsa varastona.
Ihmisillä on kummallinen tapa kiintyä materiaan. Olen tyhjentänyt äitini talon hänen kuoltuaan ja sittemmin tätini. Kummastakaan ei montaa esinettä lähtenyt mukaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni puhuu varaston hankkimisesta irtaimistolle. Mitä muistisairas, elämänsä ehtoopuolella oleva vanhus tekee varastossa olevilla tavaroilla? Kello käy vain yhteen suuntaan...
Tietenkään näillä ihmisillä ei ole mitään käsitystä, mitä lämpimät isot varastot maksavat. Ainakin pk-seudulla ne ovat monta sataa euroa / kk. Jos vaikka maksetaan varastoa vanhoille roskille 300 €/kk 10 vuoden ajan, se on 36 000 €. Lieneekö parasta käyttöä rahoille?
Niinpä. Sillä rahalla vanhus saa aika paljon erilaisia palveluita ja muita kivoja asioita itselleen sinne palvelutaloon.
Vierailija kirjoitti:
Kärrää hiekkakuopalle ja tuikkaa tuleen. Jos mörskä on kamala, polta sekin.
Edes omaa asuntoaan ei kannata lähteä tuhoamaan polttamalla ei ainakaan ilman paloviranomaisten lupaa. Tuskinpa siihen edes saisi lupaa vaikka hakisikin.
Vierailija kirjoitti:
Ehjät huonekalut ja tavarat myyntiin ja rikkinäiset huonekalut ja tavarat niihin tarkoitettuihin hyötyjäteasemalle.
Helppoa sanoa, mutta jos asuu itse toisella paikkakunnalla eikä omista pakettiautoa niin hankalaksi käy asunnon tyhjentäminen. Itse olisin joutunut ottamaan useita vapaapäiviä, asumaan hotellissa, vuokramaan pakun ja sitten vielä maksamaan jätemaksuja. Silti todennäköisesti kaikkea ei olisi saanut myytyä muutamassa päivässä ja tavaraa olisi jäänyt käsiin. Ainoa vaihtoehto oli ottaa firma tyhjentämään asunto ja vielä maksoivatkin sen muutaman satasen niistä rojuista - sen sijaan että itse maksan kaikki nuo kulut, ei olisi jäänyt mitään käteen vaan reilusti tappiolle.
Tällä ihmiset tosissaan vauhkoo siitä, että asuntoa ei saisi tyhjentää jne jos vanhus haluaa edelleen käydä välillä vanhassa asunnossaan. Jos vanhus on asunut vuokralla ennen palvelutaloon muuttoa niin ei kai kukaan tervejärkinen sitä vuokra-asuntoa itsellään pidä enää sen muuton jälkeen?. Mikä järki?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on kummallinen tapa kiintyä materiaan. Olen tyhjentänyt äitini talon hänen kuoltuaan ja sittemmin tätini. Kummastakaan ei montaa esinettä lähtenyt mukaan
Teit aivan oikein. Kummatkin olivat kuolleet joten perillisenä sinulla oli oikeus tehdä mitä haluat tavaroille. Mutta täällä ketjussa suunnitellaan palvelutaloon muuttavan äidin omaisuuden kavaltamista.
Siksi olen kopioinut tämän ketun viestit ja toimittanut erinäisiin virastoihin.
Uskon, että monelle täällä kirjoittaneelle tulee lähivuosina selvityspyyntö ja joillekin kutsu vastata teoistaan oikeudessa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiössä (5h+k rivitalo) on 2 asuntoa tyhjillään palvelutaloon muuton vuoksi.
Niiden asukkaat ovat siis palvelutalossa. Toinen ollut vuoden (Tosin kuoli juuri, mukava alkuperäisasukas) ja toinen on ollut tyhjillään 3 vuotta.
Eivät ole myynnissä. Ei ole tyhjennetty.
Kiva tuollaisessa tilanteessa, jos pitäisi vaikka joku asuntojen piha-aitojen maalaushomma tai joku vastaava juttu, jossa ideana olisi, että osakkaat tekee taloyhtiön hankkimilla materiaaleilla, kun kämppiä tyhjillään. Vissiin vaan rapistuu käsiin sitten tai pakottaa muutkin osakkaat ostamaan kaikki pienetkin työt palveluna, ellei naapuri huvikseen tee tyhjänkin kämpän pihakunnostuksia. Varmaan nurmikotkin ajamatta, raja-aidat leikkaamatta jne. Tosi kiva naapurustolle. Vissiin vastikkeet se palvelutaloasukki vielä sentään pystyy maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiössä (5h+k rivitalo) on 2 asuntoa tyhjillään palvelutaloon muuton vuoksi.
Niiden asukkaat ovat siis palvelutalossa. Toinen ollut vuoden (Tosin kuoli juuri, mukava alkuperäisasukas) ja toinen on ollut tyhjillään 3 vuotta.
Kiva tuollaisessa tilanteessa, jos pitäisi vaikka joku asuntojen piha-aitojen maalaushomma tai joku vastaava juttu, jossa ideana olisi, että osakkaat tekee taloyhtiön hankkimilla materiaaleilla, kun kämppiä tyhjillään. Vissiin vaan rapistuu käsiin sitten tai pakottaa muutkin osakkaat ostamaan kaikki pienetkin työt palveluna, ellei naapuri huvikseen tee tyhjänkin kämpän pihakunnostuksia. Varmaan nurmikotkin ajamatta, raja-aidat leikkaamatta jne. Tosi kiva naapurustolle. Vissiin vastikkeet se palvelutaloasukki vielä sentään pystyy maksamaan.
Taloyhtiössä on pakko maksaa vastikkeet. Joko palvelutaloasukki itse (tai siis hänen rahoistaan) tai omaiset, jotka eivät halua tyhjentää asuntoa ja myydä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teit aivan oikein. Kummatkin olivat kuolleet joten perillisenä sinulla oli oikeus tehdä mitä haluat tavaroille. Mutta täällä ketjussa suunnitellaan palvelutaloon muuttavan äidin omaisuuden kavaltamista.
Uskon, että monelle täällä kirjoittaneelle tulee lähivuosina selvityspyyntö ja joillekin kutsu vastata teoistaan oikeudessa.
Hei jospa ottaisit ne lääkkeet ja lopettaisit viranomaisten häiriköinnin. Kyllä se kuule usein menee ihan niin, että se järjissään oleva palvelutaloon muuttanut pyytää lapsiaan hoitamaan kämppänsä tyhjennyksen ja jos hänellä on edunvalvoja, se edunvalvoja pyytää. Ei siinä kukaan mitään kavalla :D
Vierailija kirjoitti:
Asunnon tyhjentäminen ja tavaroiden hävittäminen ovat kaksi eri asiaa. Jos asunto pitää tyhjentää, tavarat voi laittaa varastoon odottamaan perinnönjakoa. Jos ei omasta takaa löydy sopivaa varastoa, sellaisen voi myös vuokrata. Varaston vuokra on huomattavasti pienempi kuin minkäänlaisen asunnon vuokra.
Ei muuten ole isolla tavaramäärällä, ei niitä johonkin halpaan neliön koppiin saa mahdutettua. Meillä toimii vanhuksen omistusasunto hänen tavaroidensa säilytyspaikkana. Kukaan ei ole sitä halunnut tyhjentää, ehkä ne tavarat saisi ahdettua johonkin kymmenen neliön vuokravarastoon, joka maksaisi kuukaudessa lähes saman kuin asunnon yhtiövastike. Joukossa on kallistakin tavaraa, joista ei myydessä saa paljoa mitään ainakaan tällä hetkellä. Puhumattakaan mitä niiden tavaroiden kuskaus sinne varastoon tulisi maksamaan. Tuntuisi väärältä myydä toiselle tärkeitä tavaroita pois, kun ei ole pakko, vaikkei hän niistä itse pystykään nyt nauttimaan. Katsotaan sitten kun tulee perinnönjaon aika, mitä kaikelle tehdään. Paperit olen käynyt läpi, mutta kaikenmaailman pikkusälää riittää. Kirjojakin riittää, Kirjavalioista hankkiuduttiin eroon, mutta muut on vielä tallessa.
Kannattaa puhua äidin kanssa, mitä haluaa säilyttää. Sitten yhdessä koitatte myydä myyntikelpoisen, rahat tietysti äidille. Ja jos on sisaruksia puhutte kaikki yhdessä tästä äidin kanssa ja sovitte asioista, ettei jälkikäteen tule epäselvyyttä mitä tavaroille tapahtui
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiössä on pakko maksaa vastikkeet. Joko palvelutaloasukki itse (tai siis hänen rahoistaan) tai omaiset, jotka eivät halua tyhjentää asuntoa ja myydä sitä.
Ei ne omaiset joudu vastikkeista vastuuseen, vaikkeivät tekisi mitään. Vain sen palvelutalon asukkaan luottotiedot menee ja perintään maksut. Yleensä siis perilliset tekee palveluksen, jos hoitavat nuo asiat (tyhjennyksen ja myynnin) palvelutaloon muuttaneen puolesta.
Kun anoppi kuoli hommattiin kuolinpesän tyhjentäjä. Otettiin arvokkaimmat tavarat. Itse asiassa veimme itseltämme sinne huonoimmat huonekalut ja otettiin tilalle paremmat. Siis mitä henkilöautoon mahtui. Emme vuokranneet pakua. Näin saimme uutta sisustusta. Sitten hommattiin ammattilaissiivooja ja näin ok-talo saatiin myytyä.
Kun minun isovanhempani muuttivat palveluasuntoon, heidän pikku talonsa jäi ennalleen ja heidän "kesämökikseen". Ei siitä paljon kuluja ollut.
Kun sitten ei enää kunto riittänyt siellä olemiseen, kävivät vain joskus piipahtamassa.
Vuosia myöhemmin äitini osti sen äidiltään ja muutti siihen asumaan isäni kuoltua. Siitä on nyt melkein 15 vuotta ja isovanhempani jo kuolleet. Äitini asuu taloa yhä. Jos äiti muuttaa siitä muualle talviksi taikka palveluasuntoon tai hoivakotiin, niin talo tavaroineen jää kyllä edelleen lähes ennalleen. Ei ole mitään tarvetta tyhjennellä sitä taikka myydä, eikä sillä paljon myyntiarvoa olisikaan.
Vanhoja ihmisiä on kamala järkyttää kodin menettämisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään viranomainen ei tee selvitys pyyntöjä kenenkään omaisuudesta oli kyse sitten minkä ikäisestä ihmisestä tahansa. Jos kyse on varaudesta siitä on tehtävä rikosilmoitus. Sen tekee joko uhri itse tai hänen eduvalvojansa. Tarvittaessa uhri pyytää apua esim omaisilta tai lakimieheltä.
Siihen aikaan, kun mun vanhemmat muuttivat pienempään, ei edes vielä kierrätetty kuten nykyisin. Roskikseen meni ihan kaikki, mitä me ei mun siskon kanssa käyty hakemassa. Enkä kyllä todellakaan olisi halunnut niitä omaa kotiini :D
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/