Miksen huomaa kaupassa, että kasvikset on kallistuneet viime vuodesta?
Olen köyhä enkä ole ennenkään voinut ostaa talvisin kurkkua, tomaattia, paprikaa ja muita kasviksia, joiden hintoja jotkut kauhistelee. Kaalia ja omenoita saa edelleen alle 1 €/kg ja porkkanat, punajuuret ja lantut on usein tarjouksessa 1 €/kg kun niitä ostaa 2 kilon pusseissa. En muutenkaan huomaa juuri minkään sesonkikasviksen hinnan nousseen. Banaanit on hyvässä tarjouksessa aiempaa harvemmin, mutta siinä kaikki. Puoli kiloa päivässä on yhtä helppo saada kasaan kuin ennenkin, kun katsoo vähän mitä ostaa.
Kommentit (17)
Kurkut, paprikat ja tomaatti nousseet rajusti mutta moni ei edelleenkään tajua että vihannekset ja hedelmät ostetaan satokauden mukaan.Ja hyödynnetään tarjoukset.Porkkanaa sai just eurolla 2kg.Jäi kyllä esim.paprika 9.95/kg kauppaan.
Eivät ne pahemmin olekkaan kallistuneet. Olen vegaani ja oma ruokalasku ei ole pahemmin kallistunut. Olen aina tehnyt ruoan itse ja suosinut satokaudenkasviksia. Sen sijaan kaikki eläinperäinen on noussut ihan järjettömästi. Käyn omille iäkkäille vanhemmille usein ostoksilla ja kauppalasku on noussut varmaan 25 %.
Jos on varastanut viime vuonna ja varastaa tänä vuonna niin ei huomaa mitään eroa. Tosin nykyään varastan vähän laadukkaampia tuotteita verrattuna aikaisempaan.
Itse olen ostanut nyt esim. punakaalta ja porkkanaa Lidlistä ja niissä kilohinta oli 1,39 e/kg, mikä ei ole alle euron. Alle eurolla saa vain halvimpia puolalaisia omenoita, mitkä nekin on monesti loppu.
Nää kasvisten kalleudesta valittajat ovat aina niitä, jotka vinkuvat tomaatin hinnasta keskellä talvea. Ja joille ei kaali ja porkkana kelpaa, vaikka ne on ravitsevampiakin kuin tomaatti. Säilötty tomaatti on sekin ravintopitoisempaa kuin tuore, eikä ole kallista.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ostanut nyt esim. punakaalta ja porkkanaa Lidlistä ja niissä kilohinta oli 1,39 e/kg, mikä ei ole alle euron. Alle eurolla saa vain halvimpia puolalaisia omenoita, mitkä nekin on monesti loppu.
Punakaali on tavallista kaalia kalliimpaa ja ap puhui tarjousporkkanoista. Siitä ei muuten ole kauaa, kun porkkanat oli Lidlissä tarjouksessa ja kilon pussi maksoi alle euron.
Vierailija kirjoitti:
Nää kasvisten kalleudesta valittajat ovat aina niitä, jotka vinkuvat tomaatin hinnasta keskellä talvea. Ja joille ei kaali ja porkkana kelpaa, vaikka ne on ravitsevampiakin kuin tomaatti. Säilötty tomaatti on sekin ravintopitoisempaa kuin tuore, eikä ole kallista.
Niinpä. Uskon kyllä että tomaatit on nyt vielä kalliimpia kuin edellisinä talvina, mutta joka talvihan niiden hinnasta on valitettu. Kaikki ei vaan millään ymmärrä, ettei tuoreita tomaatteja tarvitse syödä ympäri vuoden.
Tomaattien kuuluukin olla talvella kalliita, kun ajattelee kuinka paljon energiaa niiden tuottamiseen menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punakaali on tavallista kaalia kalliimpaa ja ap puhui tarjousporkkanoista. Siitä ei muuten ole kauaa, kun porkkanat oli Lidlissä tarjouksessa ja kilon pussi maksoi alle euron.
Hintaero nahistuneen oloiseen valkokaaliin oli niin pieni, että otin punaista, mitään kaalia ei ole pitkään aikaan näkynyt alle eurolla. Muutaman päivän ajan voi saada tarjousporkkanoita halvemmalla, mutta koko talven hinnat on olleet jokatapauksessa yli euroa perusvihanneksissakin.
Ulkomaiset tomaatit maksaa 3,99/kg. Ihan samalla tavalla ostan niitä mitä ennenkin eikä ruokaan mene enempää rahaa mitä ennen. En tykkää kaalista enkä porkkanoista joten niitä en osta koskaan.
Oletko mahdollisesti vain huono numeroissa? Meinaan kurkku 1.99kg ja nyt 4.99Kg , kyllä sen eron pitäisi huomata.
Tomaatti on nyt luksusta. Koko perheelle ostetaan yksi tomaatti jaettavaksi ja sitten herkutellaan ai että.
Varmasti saa kasviksia edullisesti jos tyytyy niihin joilla on just se paras satokausi ja ovat edullisia. Mulle vaan kirsikkatomaatit on sellainen herkku että niitä on "pakko" saada vuoden ympäri. En kyllä valitakaan hinnasta koska tiedän että pärjäisin ilman niitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaiset tomaatit maksaa 3,99/kg. Ihan samalla tavalla ostan niitä mitä ennenkin eikä ruokaan mene enempää rahaa mitä ennen. En tykkää kaalista enkä porkkanoista joten niitä en osta koskaan.
Kiva niille, jotka voi ulkomaista ostaa. Meidän lähikaupoissa ei ole tarjolla kuin sikakallista kotimaista, jota en osta.
Hyviä pointteja.
Kävin hiljattain kylässä ylempään keskiluokkaan kuuluvan sukulaisperheen luona, joka valitti kuinka kallista ruoka nykyään on. He tekivät päivällisen lisukkeeksi salaatin, joka koostui paprikasta, kurkusta, kirsikkatomaateista, rypäleistä ja herneenversoista. Herneenversotkin oli ostettu kaupasta, vaikka niiden kasvattaminen ikkunalaudalla olisi opettavaista puuhaa lapsille.
Meillä on salaattipöydässä yleesä kaali- tai porkkanaraastetta, johon paloitellaan appelsiinia joukkoon ja joskus lisätään esim. auringonkukansiemeniä ja raejuustoa. Perunoiden kanssa keitetään punajuuria, ja lapset idättää tiskikaapissa mungpavun ituja (helppoa kuin mikä, vaatii vain yön yli liotuksen ja sen jälkeen pikaisen huuhtelun aamuin illoin). Porkkanoita rouskutellaan myös kokonaisina ja lantuista leikataan sopivan ohuita siivuja pureskeltavaksi. Omenat, appelsiinit ja banaanit on lapsille mieluisia hedelmiä, ja vaihtelua saadaan sen mukaan mikä on milloinkin hyvässä tarjouksessa tai muuten sopivan hintaista.