Nyt joku roti näihin ruoan hintoihin!!!
Viime viikolla jäi tomaatit ostamatta koska hinta 7,99€/kg. No, tänään Alepassa 8,29/kg(!!). Rakastan paprikaa, hinta jo 10,29/kg. Pakastaparsakaali 9,20/kg. Kotimaista-kananmunat 2,45. Koiranruokapurkki 2,79.
Ei tässä ole enää mitään järkeä.
T. Vuokran jälkeen 580€/kk netto. Onnea mulle.
Kommentit (1383)
Vierailija kirjoitti:
Pökö kirjoitti:
Tulipa taas tehtyä fiftysixty ruokaa. Lihapiirakka gluteeniton ja osittain soijarouheella täytetty. Jauheliha 10% rotukarjaa 350 g ja 2ds kuivattua tummaa soijarouhetta +riisi täytteeksi. Lisäsimme kuoritaikinaan tef-jauhoja sekä härkäpapujauhoja, molempia 1d
Kokonais kustannus aineisiin oli n 9e ja valmiita lihapiirakka tuli 20 kpl keskipaino 130 g eli 2,6 kiloa. Näin ollen kpl hinnaksi muodostui 45 c
Nämä kypsensin uunissa n 225 astetta ja 20 min. Olen joskus uppopaistanut, mutta tulee turhan rasvaisia ja öljykin menee lopulta roskiin.Todella hyviä,täyttäviä ja terveellisiä välipalana. Ja söinpä juuri aamupalaksi yhden.😁
Tosi terveellisiä. Kuten sipsit ja ranskalaisetkin.
Mikä tässä on epäterveellistä? Kirjoittaja nimenomaan kertoi kypsentäneensä ne uunissa , ei uppopaistamalla.
Aevan kirjoitti:
Kyllä mä luulen että hintojen nosto ruuan hinnoissa on ihan vaan ahneutta ja maailmantilanteen hyväksikäyttöä selityksenä.Kauppaketjut takovat ennätysmäisiä tuloksia.Mutta mitäs sitä ahneen lopusta sanotaan?
Näinhän se on
https://yle.fi/a/74-20021430
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko nämä kotivaraihmiset mennä keskustelemaan omaan ketjuun? Tämä ei liity mitenkään jatkuvasti nouseviin ruuan hintoihin, mutta pätemään pitää päästä. Pieniin kaupunkiasuntoihin ei ole realistista hamstrata ruokaa vuosikausien edestä eikä kaikki halua syödä näkkileipää ja papuja loppuelämäänsä ja asua ruokavarastossa. Tuoretta ruokaa ei saa säilöttyä tulevaisuuteen mitenkään, lihat menee pakkasessakin vuodessa vanhaksi eikä säilykkeillä syö riittävän monipuolisesti ja terveellisesti.
Idea onkin, että siinä varastossa on kiertoa niin ettei mikään mene vanhaksi. Esimerkiksi se pakastettu lihaköntsä syödään pois ennenkuin se on vuottakaan pakastimessa ja sen tilalle ostetaan uusi köntsä, jolla taas on säilyvyyttä vuosi eteenpäin. Näin voi hyödyntää tarjouksia sen varaston täyttämisessä.
Millaisia puupäitä tää porukka on.
Olen eri, mutta onhan se nyt aika mahdotonta esim. pieneen yksiöön kerätä jotain isompaa kotivaraa. Ainakin mulla on jo runsaan viikon tai viimeistään parin viikon varasta kaapit ja pieni pakastin täynnä. Ja ei, en halua säilykepurkkeja ikkunalaudoille tai eri tasoille "sisustuselementeiksi". En myöskään laita mitään sängyn alle, jos joku sitä ehdottaa. Sehän vaikeuttaisi jo siivoamistakin. :D
Niin, ja haluan syödä runsaasti tuoreita vihanneksia ja hedelmiä, joita ei voi säilöä kotivaraksi. Ihan turha haukkua puupääksi.
Vihanneksia ja hedelmiä voi säilöä varsin hyvin pakastamalla. Tämä tehdään silloin kun ne ovat halvimmillaan. Myös erilaisia säilykkeitä voi niistä valmistaa.
AnonyymiPelle kirjoitti:
Kai te sen tiedätte, että tuottajille maksettavat hinnat eivät ole nousseet. Kuljetus ja kauppa vetävät välistä.
Ovat kyllä nousseet , muttei läheskään riittävästi. Esim. Viljan hinta oli viime vuotta 400 e/ tonni. Tämä vaikutti karjatalouteen siten että esim. Kananmunien ja maidon sekä lihan tilitys hinnat nousi. Nyt viljasta maksetaan enää 200 e/ tonni .Syksyn Hinnat vaihtele lähes päivittäin. Paljon riippuu siitä, miten Ukrainassa saadaan viljaa kylvettyä, korjattua ja vielä vietyä ulkomaille. Näillä tuotantokustannuksilla maataloustuotanto tulee kuluvalla satokaudella laskemaan Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
K menun marja ja aprikoosipiiraat maksoi ennen 1,90 rasia ja jossain ollut 1,70€ Nyt oli kerralla nostettu 2,99€ lähikaupassa
Viimeksi helmikuussa ostin näitä ja mietin että on todella hyviä hintaisikseen eikä oikein vastaavaa tuotetta ole muissa kaupoissa. En osta enää sitten noitakaan, harmi.
3€:lla leipoo itse jo kohtuullisen suuren piirakan. Ei kannata noita pieniä ostaa.
No tätä itsekin ihmettelen. Ollaan sentään vauvapalstalla niin luulisi ihmisten leipovan itse. Onko liian kirie laittaa omista selluliiteistaan kuvia someen ettei voi edes leipoa?
Olen se, joka näitä helmikuussa osti. Osaan kyllä leipoa ja laittaa itse ruokaa, mutta ostin näitä talvilomalla hiihtolenkin jälkeen kaupassa käydessä kahvin kanssa syötäväksi. Mökkiolosuhteissa ei huvittanut alkaa itse leipomaan, kun oltiin muutenkin lähdössä pian pois. Pitääkö täällä perustella miksi kerran vuoteen ostaa kaupasta valmiita piirakoita?
Jos niitä piirakoita ostaa kerran vuoteen niin luulisi, että ei kauheasti taloutta heilauta maksoipa tämä piirakkapakkaus kaksi vai kolme euroa. Joten miksi valittaa hinnasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko nämä kotivaraihmiset mennä keskustelemaan omaan ketjuun? Tämä ei liity mitenkään jatkuvasti nouseviin ruuan hintoihin, mutta pätemään pitää päästä. Pieniin kaupunkiasuntoihin ei ole realistista hamstrata ruokaa vuosikausien edestä eikä kaikki halua syödä näkkileipää ja papuja loppuelämäänsä ja asua ruokavarastossa. Tuoretta ruokaa ei saa säilöttyä tulevaisuuteen mitenkään, lihat menee pakkasessakin vuodessa vanhaksi eikä säilykkeillä syö riittävän monipuolisesti ja terveellisesti.
Idea onkin, että siinä varastossa on kiertoa niin ettei mikään mene vanhaksi. Esimerkiksi se pakastettu lihaköntsä syödään pois ennenkuin se on vuottakaan pakastimessa ja sen tilalle ostetaan uusi köntsä, jolla taas on säilyvyyttä vuosi eteenpäin. Näin voi hyödyntää tarjouksia sen varaston täyttämisessä.
Olen eri, mutta onhan se nyt aika mahdotonta esim. pieneen yksiöön kerätä jotain isompaa kotivaraa. Ainakin mulla on jo runsaan viikon tai viimeistään parin viikon varasta kaapit ja pieni pakastin täynnä. Ja ei, en halua säilykepurkkeja ikkunalaudoille tai eri tasoille "sisustuselementeiksi". En myöskään laita mitään sängyn alle, jos joku sitä ehdottaa. Sehän vaikeuttaisi jo siivoamistakin. :D
Niin, ja haluan syödä runsaasti tuoreita vihanneksia ja hedelmiä, joita ei voi säilöä kotivaraksi. Ihan turha haukkua puupääksi.
Vihanneksia ja hedelmiä voi säilöä varsin hyvin pakastamalla. Tämä tehdään silloin kun ne ovat halvimmillaan. Myös erilaisia säilykkeitä voi niistä valmistaa.
Työssäkäyvänä aika eikä energia riitä mihinkään säilöntään, minulla on muitakin harrastuksia ja kesälomalla haluan lomailla työstä. Säilykkeissä joutuu yleensä käyttämään sitä paitsi paljon sokeria, mikä ei tee niistä terveellisiä. Asunnossani on myös rajallisen kokoinen jääkaappi/pakastin yhdistelmä, enkä ala pieniä neliöitä täyttämään pakastearkulla. Mikä pakkomielle tätä kotivaraa on muutenkin pakottaa, minulla on kaapissa vaikka mitä kuivatarvikkeita, mutta kun syön jotain ja joudun ostamaan saman tuotteen uudestaan niin sen hinta voi olla tuplaantunut. Säästöä tuli nolla euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
K menun marja ja aprikoosipiiraat maksoi ennen 1,90 rasia ja jossain ollut 1,70€ Nyt oli kerralla nostettu 2,99€ lähikaupassa
Viimeksi helmikuussa ostin näitä ja mietin että on todella hyviä hintaisikseen eikä oikein vastaavaa tuotetta ole muissa kaupoissa. En osta enää sitten noitakaan, harmi.
3€:lla leipoo itse jo kohtuullisen suuren piirakan. Ei kannata noita pieniä ostaa.
No tätä itsekin ihmettelen. Ollaan sentään vauvapalstalla niin luulisi ihmisten leipovan itse. Onko liian kirie laittaa omista selluliiteistaan kuvia someen ettei voi edes leipoa?
Olen se, joka näitä helmikuussa osti. Osaan kyllä leipoa ja laittaa itse ruokaa, mutta ostin näitä talvilomalla hiihtolenkin jälkeen kaupassa käydessä kahvin kanssa syötäväksi. Mökkiolosuhteissa ei huvittanut alkaa itse leipomaan, kun oltiin muutenkin lähdössä pian pois. Pitääkö täällä perustella miksi kerran vuoteen ostaa kaupasta valmiita piirakoita?
Jos niitä piirakoita ostaa kerran vuoteen niin luulisi, että ei kauheasti taloutta heilauta maksoipa tämä piirakkapakkaus kaksi vai kolme euroa. Joten miksi valittaa hinnasta?
No hinta ei varsinaisesti hetkauta eikä kukaan näillä elä, mutta ihan periaatteesta jätän kyllä seuraavalla kerralla tuotteen kauppaan, koska se ei ole pakollinen elintarvike ja korotus tuotteen hintaan on mielestäni liikaa, enkä saa enää tarpeeksi vastinetta rahoilleni. Kate tuossa oli kohdillaan jo varmasti alemmallakin hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvänä aika eikä energia riitä mihinkään säilöntään, minulla on muitakin harrastuksia ja kesälomalla haluan lomailla työstä. Säilykkeissä joutuu yleensä käyttämään sitä paitsi paljon sokeria, mikä ei tee niistä terveellisiä. Asunnossani on myös rajallisen kokoinen jääkaappi/pakastin yhdistelmä, enkä ala pieniä neliöitä täyttämään pakastearkulla. Mikä pakkomielle tätä kotivaraa on muutenkin pakottaa, minulla on kaapissa vaikka mitä kuivatarvikkeita, mutta kun syön jotain ja joudun ostamaan saman tuotteen uudestaan niin sen hinta voi olla tuplaantunut. Säästöä tuli nolla euroa.
Ei tämä varautuminen tosiaan kaikille sovi. Osa on liian mukavuudenhaluisia tai avuttomia.
Toiset elävät kädestä suuhun , eivätkä ole valmiita muuttamaan omaa toimintaansa mitenkään, vaikka jaksavatkin valittaa. Jonkun muun pitäisi heidän mielestään tehdä työ heidän puolestaan. Yhteiskunnan, valtion, kelan, opettajan, äidin tai kirkon.
Kuitenkin todellisuudessa jokainen vastaaitsestään ja perheestään. Kukaan ei tule apuun kun ajat ovat kovat.
Vierailija kirjoitti:
Ääni Vihervasemmistolle ei auta. Äänestä PS, niin saatetaan saada järkeä tähän maahan ja hintoja alemmas.
Tämmönen kuvitelma kertoo jotain persuäänestäjän vähäisestä ymmärryksestä. Kansalaistaito takaisin peruskouluun!
Vierailija kirjoitti:
AnonyymiPelle kirjoitti:
Kai te sen tiedätte, että tuottajille maksettavat hinnat eivät ole nousseet. Kuljetus ja kauppa vetävät välistä.
Ovat kyllä nousseet , muttei läheskään riittävästi. Esim. Viljan hinta oli viime vuotta 400 e/ tonni. Tämä vaikutti karjatalouteen siten että esim. Kananmunien ja maidon sekä lihan tilitys hinnat nousi. Nyt viljasta maksetaan enää 200 e/ tonni .Syksyn Hinnat vaihtele lähes päivittäin. Paljon riippuu siitä, miten Ukrainassa saadaan viljaa kylvettyä, korjattua ja vielä vietyä ulkomaille. Näillä tuotantokustannuksilla maataloustuotanto tulee kuluvalla satokaudella laskemaan Suomessa.
Joku tekee hyvää tiliä nyt. Uutista ei pääse lukemaan ilman tunnuksia otsikko pidemmälle, mutta maailmalla ruoan hinta laskenut jo kauan ja merkittävästi, taisi olla 20%. Viljan hinta pudonnut, lannoitteet halventuneet, energia palautunut sähkö, kaasu ym.
https://www.ts.fi/uutiset/5875908
"Ruoan hinta laskenut maailmalla jo yhdeksän kuukautta putkeen"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hinta ei varsinaisesti hetkauta eikä kukaan näillä elä, mutta ihan periaatteesta jätän kyllä seuraavalla kerralla tuotteen kauppaan, koska se ei ole pakollinen elintarvike ja korotus tuotteen hintaan on mielestäni liikaa, enkä saa enää tarpeeksi vastinetta rahoilleni. Kate tuossa oli kohdillaan jo varmasti alemmallakin hinnalla.
Ymmärrän! Tosin tuo kateasia on vähän hämärä. Itselleni oli yllätys kun pääsin ruokakauppaan sisäänostajaksi/tilaajaksi miten mitätön kate monissakin ruokatarvikkeissa on. Joissakin jopa nolla, esimerkiksi mikropizzatarjous aikoinaan 1€. Sisäänostohinta oli 1€. Eli jaettiin ilmaiseksi. Samoin pienet Oltermanni juustot, sisään 0,99€ ja ulos 1€. Mutta nämä nyt onkin aina sisäänvetotuotteita. Karkeissa ja herkuissa ja kuivaelintarvikkeissa taitaa olla parhaat katteet. Lihassa ja kalassa ehkä myös koska kaloistakin taitaa puolet päätyä biojätteeseen.
Citymarketin croissantti 0,93€, Lidlissä 0,39€. Kyllä joku vetää välistä ja ******tanan paljon. Joo tiedän, ei mikään pakollinen, kunhan vaan huomasin.
Suomessa polttoaine on kallista. Se nostaa ruuan jakelukustannuksia.
Ensi vuonna polttoaine kallistuu 28% ja ruoka yhtä paljon. Tilanne muuttuu kun saadaan sähköllä toimivat rekat.
Hesarin toimittaja kirjoitti:
Suomessa polttoaine on kallista. Se nostaa ruuan jakelukustannuksia.
Ensi vuonna polttoaine kallistuu 28% ja ruoka yhtä paljon. Tilanne muuttuu kun saadaan sähköllä toimivat rekat.
Ihanaa kun polttoaineen hinta nousee roimasti, eteenkin kesällä se saisikin maksaa aina paljon enemmän koska vähentäisi saastuttavaa huviajelua ja meluhaittoja.
Vierailija kirjoitti:
Citymarketin croissantti 0,93€, Lidlissä 0,39€. Kyllä joku vetää välistä ja ******tanan paljon. Joo tiedän, ei mikään pakollinen, kunhan vaan huomasin.
Tämän lisäksi se Lidlin paistetaan näiden omassa paistopisteessä; Citymarketin on valmispakaste joka vain sulatetaan kaupassa!
Kyllä on katteet kohdallaan.
Kiitos Sanna ja hallitus! Näin se vihersiirtymä etenee.
Etkai sä aina kiloa kaikkia osta? Itse työtön ja ostan pari tomaattia, pieniä huom, ei maksa kuin 1,20€ juureksia saa alta euron puolen kilon pussi. Sesongissa paljon alella. Esim ruusukaalit 1€/pussi! Bongaile eilisen tähtiä. Niissä saa helposti senteillä heviä.
Lidl normihintana ja pysyvänä ollut sika-nauta jauheliha 400/g pussi 2€!! Maustamaton kanasuikale s-marketissa alle 4€!!
Pakastealtaassa pakastevihanneksia alta euron.
Minä kysyn vaan mistä helevetistä te köyhät valitatte?? Jos ostatte sen einesruuan se on JO KILOHINNALTAAN Kalliimpaa kuin sika-nauta Lidl!! Sentään se on koko lihaa! Samoin eineslooean hinnalla saa kanaa!
Einekset ne kalliita on mutta kun te laiskimukset ette JAKSA kuoria ja keittää 0,50€ perunoita vaan ostatte ne kalliilla pakastealtaadta 5€. Samoin kaalia saa 0,60€ ison pään!
Kyllä olisi näille uusavuttomille opetettavaa köksäntunneilla.
Vierailija kirjoitti:
Etkai sä aina kiloa kaikkia osta? Itse työtön ja ostan pari tomaattia, pieniä huom, ei maksa kuin 1,20€ juureksia saa alta euron puolen kilon pussi. Sesongissa paljon alella. Esim ruusukaalit 1€/pussi! Bongaile eilisen tähtiä. Niissä saa helposti senteillä heviä.
Lidl normihintana ja pysyvänä ollut sika-nauta jauheliha 400/g pussi 2€!! Maustamaton kanasuikale s-marketissa alle 4€!!
Pakastealtaassa pakastevihanneksia alta euron.Minä kysyn vaan mistä helevetistä te köyhät valitatte?? Jos ostatte sen einesruuan se on JO KILOHINNALTAAN Kalliimpaa kuin sika-nauta Lidl!! Sentään se on koko lihaa! Samoin eineslooean hinnalla saa kanaa!
Einekset ne kalliita on mutta kun te laiskimukset ette JAKSA kuoria ja keittää 0,50€ perunoita vaan ostatte ne kalliilla pakastealtaadta 5€. Samoin kaalia saa 0,60€ ison pään!
Kyllä olisi näille uusavuttomille opetettavaa köksäntunneilla.
Kaikilla ei ole sitä Lidliä vaan on käytävä siellä kylän ainoassa kalliissa K-kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtisköhän hinnat laskuun jos riistäjillä tuotteet jäis kauppaan? Jos kaikki vaan kaikkensa yrittäis ostaa ruokansa muualta, sinnillä? Asun pienellä paikkakunnalla mutta saisin suoraan tuottajalta/rekosta/kiertävältä kuskilta mm. leivät, munat, lihat, kanan, kalat, jauhot, ryynit, jugurtin, jotain juustoja, hunajan, jäätelöä, karkkia, perunat, nauriit. Mehut, hillot ja marjatkin jos omat loppuis.
Olisin valmis kituuttamaan näillä jos tästä ihan kansanliike tulis. Ikävä tulis voita ja kermaa mutta ehkä ne sitten järjestyis jostain kun tarpeeksi etsisi.
Voita ja kermaa saa tehtyä, mikäli pääsee käsiksi järkyttävän suureen määrään maitoa edullisesti. Nykyisin raakamaidon rasvaprosentti on niin olematon.
Kun ihmisillä on jo se perus kotiruuan vamistus no can do, niin luuletko, että ne pystyy ryhtymään etsiskelemään ne ainekset kaikenmaailman rekoringeistä ja muilta kaupustelijoilta.
Jos ne ei pysty vastustamaan ahneita kauppiaita niin sitten niillä ei vielä ärsytä tarpeeksi ja on vielä varaa ostaa ruokaa kaupasta. Vinkuvat vaan taas tyhjää.
Näin käy kun ei olla aikanaan tehty yhtiöissä remontteja vaan on niitä lykätty eteenpäin.. Oma vika pikku sika.