Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt joku roti näihin ruoan hintoihin!!!

Vierailija
15.03.2023 |

Viime viikolla jäi tomaatit ostamatta koska hinta 7,99€/kg. No, tänään Alepassa 8,29/kg(!!). Rakastan paprikaa, hinta jo 10,29/kg. Pakastaparsakaali 9,20/kg. Kotimaista-kananmunat 2,45. Koiranruokapurkki 2,79.
Ei tässä ole enää mitään järkeä.
T. Vuokran jälkeen 580€/kk netto. Onnea mulle.

Kommentit (1383)

Vierailija
781/1383 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on olleet maailman kalleimpiin kuuluvat hinnat jo 55 vuotta ja maailman ylivoimaisesti suurimmat maataloustuet. Yle areenasta voi kuunella yle puhe kuinka on tutkittu ettei kaupan kilpailua sallita suomessa. Lue murkut org. Onko joku puolue puhunut tästä hintojen noususta. Mitähän ne pieni ja keskituloiset syö. Tomaatti ja kurkku saksassa 60 snt kilo ja suomestakin vientituella sinne viedään vihanneksia. Hölmöläiset osaa.

Vierailija
782/1383 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan hinnat on noussut, kun valmistuskustannukset ovat nousseet.

Seuraavaksi nousevat palkkakustannukset, kun liitot ajaa palkankorotuksia.

Jotta on rahaa maksaa palkat, niin ruuan hinta nousee edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/1383 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aevan kirjoitti:

Kyllä mä luulen että hintojen nosto ruuan hinnoissa on ihan vaan ahneutta ja maailmantilanteen hyväksikäyttöä selityksenä.Kauppaketjut takovat ennätysmäisiä tuloksia.Mutta mitäs sitä ahneen lopusta sanotaan?

Kyllä tässä taustalla on se, ettei ole halpaa venäläistä energiaa ja lannoitteiden raaka-aineita. N-lannoitteiden valmistamiseen tarvitaan energiaa, Energian hinnan nousu on kolminkertaistunut lannoitteiden hinnat samoinkuin sähkön ja polttoaineiden hinnat ovat tuplaantuneet. Viljan hinta kävi 400 eurossa tonni ja tämä vaikuttaa vilja- ja liha- ja maitotuotteiden hintoihin. Kulut myös muussa kasvintuotannossa ovat nousseet. Raaka-aineet ja energia , kuljetus, työ, kylmävarastointi on kalliimpia kuin ennen, niin toki se siellä kaupassakin näkyy hinnannousuna.

Vierailija
784/1383 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihannekset ja hedelmät, jalostetut maitotuotteet, juomiset paitsi maidon ja kerman ja makeiset olen jättänyt kauppaan jo vuosia. Ja ruokamenot ovat vain puolet aiemmasta. ;)

Vierailija
785/1383 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on olleet maailman kalleimpiin kuuluvat hinnat jo 55 vuotta ja maailman ylivoimaisesti suurimmat maataloustuet. Yle areenasta voi kuunella yle puhe kuinka on tutkittu ettei kaupan kilpailua sallita suomessa. Lue murkut org. Onko joku puolue puhunut tästä hintojen noususta. Mitähän ne pieni ja keskituloiset syö. Tomaatti ja kurkku saksassa 60 snt kilo ja suomestakin vientituella sinne viedään vihanneksia. Hölmöläiset osaa.

Maataloustuet ovat olleet suoraa tukea kuluttajille. Kaiken aikaa maksetut tuet ovat pienentyneet ja myös sen vuoksi elintarvikkeiden hinnat nousevat koska ne kustannukset pitää saada maksuun markkinoilta saatavilla hinnoilla.

Sinänsähän tuet esim. Saksassa ja Ranskassa on moninkertaiset Suomeen verrattuna, vaikka siellä olosuhteet ovat maataloustuotannolle edullisemmat.

Vierailija
786/1383 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihannekset ja hedelmät, jalostetut maitotuotteet, juomiset paitsi maidon ja kerman ja makeiset olen jättänyt kauppaan jo vuosia. Ja ruokamenot ovat vain puolet aiemmasta. ;)

Juot siis maitoa, kermaa ja makeisia? Vai et juo? Hämmentävää tekstiä.

Vierailija
787/1383 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä niistä Venäjän pakotteistakaan oli? Sota jatkuu edelleen ja kaikki on meille vain kalliimpaa.

Vierailija
788/1383 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko nämä kotivaraihmiset mennä keskustelemaan omaan ketjuun? Tämä ei liity mitenkään jatkuvasti nouseviin ruuan hintoihin, mutta pätemään pitää päästä. Pieniin kaupunkiasuntoihin ei ole realistista hamstrata ruokaa vuosikausien edestä eikä kaikki halua syödä näkkileipää ja papuja loppuelämäänsä ja asua ruokavarastossa. Tuoretta ruokaa ei saa säilöttyä tulevaisuuteen mitenkään, lihat menee pakkasessakin vuodessa vanhaksi eikä säilykkeillä syö riittävän monipuolisesti ja terveellisesti.

Idea onkin, että siinä varastossa on kiertoa niin ettei mikään mene vanhaksi. Esimerkiksi se pakastettu lihaköntsä syödään pois ennenkuin se on vuottakaan pakastimessa ja sen tilalle ostetaan uusi köntsä, jolla taas on säilyvyyttä vuosi eteenpäin. Näin voi hyödyntää tarjouksia sen varaston täyttämisessä.

Millaisia puupäitä tää porukka on.

Olen eri, mutta onhan se nyt aika mahdotonta esim. pieneen yksiöön kerätä jotain isompaa kotivaraa. Ainakin mulla on jo runsaan viikon tai viimeistään parin viikon varasta kaapit ja pieni pakastin täynnä. Ja ei, en halua säilykepurkkeja ikkunalaudoille tai eri tasoille "sisustuselementeiksi". En myöskään laita mitään sängyn alle, jos joku sitä ehdottaa. Sehän vaikeuttaisi jo siivoamistakin. :D

Niin, ja haluan syödä runsaasti tuoreita vihanneksia ja hedelmiä, joita ei voi säilöä kotivaraksi. Ihan turha haukkua puupääksi.

Vierailija
789/1383 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ostan kalaa ja lihaa kun on alennuksessa ja pakastan. Jauhelihasta saa säästöä ja kokolihasta vielä enemmän. Jatkan myös lihaa edullisilla kuivatuilla rouheella ja pavuilla. Nyt tuolla pöhöttimessä tulee pavuilla jatkettua Egyptin pataa ( lihaa 250g ja papuja 230g) . Valmis Freshona paputölkki oli Lidl tarjouksessa 60 c jauheliha maksaa n 3 e

Söinkin tässä välissä ja hyvää oli. Täysi pepperonipurkki meni roskiin kun kansi ei avatessa napsahtanut, kannen ja purkin väliin oli jäänyt kanta. Käyn fillarilla hakemassa uuden ja katson että kansi on tiivis.

Vierailija
790/1383 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti käy suomen kansalle. Herroille on Rysselissä virat luvattuna, kunhan antavat metsät ja metallit ilmaiseksi yksityisiltä pois, yhteiseksi, siis heidän, hyväksi.

Vierailija
791/1383 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kotivaraa. Kaapit on täynnä ja ylimääräistä ei mahdu enää mihinkään. Tuntuu että tarpeellinenkin on vaikea saada mahtumaan. Sängyn alle en ala mitään papusäilykelaatikkoja laittamaan, se on muutenkin työläs siivottava.

Vierailija
792/1383 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieman helpottaa se että minulla on varastohuoneeseen tehty ruokakomero, jossa on kaikkea sitä, mitä arjessa kulutamme säilöttynä ja järjestettynä. Ostin kun ruoka oli vielä halpaa. Spagetit 0.39€ kilo ja tonnikala 1.44€ purkki. Päiväystä tonnikaloissa esimerkiksi on vuoteen 2026.

Otan pantrystani mitä tarvitsen ja ostan uuden tilalle. Jos en pääsisi kauppaan, eläisimme ruokavarastoillamme n 1.5 vuotta, minä ja kaksi teiniä.

Kaksi pakastinta on täynnä myös. Meinasin pääsiäisenä ottaa lammasta sulamaan. Sitä on reilusti. Kananmuniakin olen pakastanut varuiksi, jos käykin vaikka niin ettei niitä saa tai hinta nousee pilviin. Voin silti leipoa vaikka pannaria.

Eikö kaikilla muka ole tällaisia varastoja? Mies ennen naureskeli että kotivaran on tarkoitus riittää kolmeksi päiväksi, ei kolmeksi vuodeksi. Eipä naureskelee enää.

Mahtaapi monen tuotteen päiväys umpeutua jo kolmessa vuodessa.

Ei sentään pidä liioitella. 

Säilykkeet eivät mene miksikään vaikka söisi 3 vuotta päiväyksen jälkeen.

Kuivatavara ei mene miksikään, mikäli oikein säilyttää.

Ei pidä olla hölmö ja heittää hyvää ruokaa roskiin jonkun umpeutuneen päiväyksen vuoksi.

Tämä kansakunta ei vielä ole nälkää nähnytkään.

Vierailija
793/1383 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko nämä kotivaraihmiset mennä keskustelemaan omaan ketjuun? Tämä ei liity mitenkään jatkuvasti nouseviin ruuan hintoihin, mutta pätemään pitää päästä. Pieniin kaupunkiasuntoihin ei ole realistista hamstrata ruokaa vuosikausien edestä eikä kaikki halua syödä näkkileipää ja papuja loppuelämäänsä ja asua ruokavarastossa. Tuoretta ruokaa ei saa säilöttyä tulevaisuuteen mitenkään, lihat menee pakkasessakin vuodessa vanhaksi eikä säilykkeillä syö riittävän monipuolisesti ja terveellisesti.

Idea onkin, että siinä varastossa on kiertoa niin ettei mikään mene vanhaksi. Esimerkiksi se pakastettu lihaköntsä syödään pois ennenkuin se on vuottakaan pakastimessa ja sen tilalle ostetaan uusi köntsä, jolla taas on säilyvyyttä vuosi eteenpäin. Näin voi hyödyntää tarjouksia sen varaston täyttämisessä.

Olen eri, mutta onhan se nyt aika mahdotonta esim. pieneen yksiöön kerätä jotain isompaa kotivaraa. Ainakin mulla on jo runsaan viikon tai viimeistään parin viikon varasta kaapit ja pieni pakastin täynnä. Ja ei, en halua säilykepurkkeja ikkunalaudoille tai eri tasoille "sisustuselementeiksi". En myöskään laita mitään sängyn alle, jos joku sitä ehdottaa. Sehän vaikeuttaisi jo siivoamistakin. :D

Niin, ja haluan syödä runsaasti tuoreita vihanneksia ja hedelmiä, joita ei voi säilöä kotivaraksi. Ihan turha haukkua puupääksi.

Minulla on sängyn alla säilykkeitä kannellisissa vetolaatikoissa. Ne on helppo vetää ulos siivottaessa.

Ole hyvä, saa käyttää vapaasti.

Vierailija
794/1383 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppa vetää välistä. Alkutuottajan liha nousi vähän ja laski puolet takaisin. Sama ruokateollisuudessa.

Kaupan hinnoittelu syvältä. Näkeehän sen liikevoitosta.

Vierailija
795/1383 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aevan kirjoitti:

Kyllä mä luulen että hintojen nosto ruuan hinnoissa on ihan vaan ahneutta ja maailmantilanteen hyväksikäyttöä selityksenä.Kauppaketjut takovat ennätysmäisiä tuloksia.Mutta mitäs sitä ahneen lopusta sanotaan?

Kyllä tässä taustalla on se, ettei ole halpaa venäläistä energiaa ja lannoitteiden raaka-aineita. N-lannoitteiden valmistamiseen tarvitaan energiaa, Energian hinnan nousu on kolminkertaistunut lannoitteiden hinnat samoinkuin sähkön ja polttoaineiden hinnat ovat tuplaantuneet. Viljan hinta kävi 400 eurossa tonni ja tämä vaikuttaa vilja- ja liha- ja maitotuotteiden hintoihin. Kulut myös muussa kasvintuotannossa ovat nousseet. Raaka-aineet ja energia , kuljetus, työ, kylmävarastointi on kalliimpia kuin ennen, niin toki se siellä kaupassakin näkyy hinnannousuna.

Suomesta Kemiran lannoitehdas myytiin norjalaisille ja tämän johdosta norskit kolminkertaisti apulannan hinnan. Vähä jaksais kaivaa niin löytyis varmaan myynnistä vastuussa oleva henkilö. Sama kuin haavisto myi meidän sähköverkon.

Vierailija
796/1383 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppa se on joka kannattaa. Jos ei kiinnosta maksaa, tuota itse tai perusta oma kauppa. Voi laskea asiakkaille ostohintoja miten haluat.

Vierailija
797/1383 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"K-menu 500 g maustamaton maitorahka nyt Citymarketissa 1,65 e, oli pitkään 1,59 e, mikä sekin oli jo liikaa tuotteelle, jota myytiin vuosikausia 0,99 e hintaan."

Oi kauhea, että on kallista. Kun puhutaan euron parin edullisista tuotteista niin hinnat on melkein tuplaantuneet. Korotukset 100 prosenttia. Se on tosi paljon. Menee kymmeniä euroja ja enemmänkin kuussa kun se euro on joka paketissa lisää.

Vierailija
798/1383 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kylläpä on yksipuolinen ruokavalio.

Vierailija
799/1383 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te sen tiedätte, että tuottajille maksettavat hinnat eivät ole nousseet. Kuljetus ja kauppa vetävät välistä.

Vierailija
800/1383 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sängyn alla säilykkeitä kannellisissa vetolaatikoissa. Ne on helppo vetää ulos siivottaessa.

Ole hyvä, saa käyttää vapaasti.

On varmasti, mutta siivous on vielä helpompaa, jos siellä sängyn alla ei ole mitään. Mulla on ihan riittävästi muuta tavaraa, jotka vaikeuttvat siivoamista (josta en ylipäätään tykkää).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi