Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vantaalaisuus vs. helsinkiläisyys

Vierailija
08.03.2023 |

Onko Vantaalla asuminen ja vantaalaisuus selvästi erilaista kuin helsinkiläisyys? Jos vaikka asuu Itä-Helsingissä, eroaako asuinympäristö Vantaasta? Ovatko Itä-Helsinki ja Vantaa enemmän samanlaisia kuin Itä-Helsinki ja Helsingin keskusta? Esim. arvot jne. Ja kun Vantaalla on osittain maaseutumaisia alueita, niin ovatko ne "landea" stadilaisten mielestä?

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan on asenteissa eroa: helsinkiläiset ovat oman arvonsa tuntevia stadilaisia vaikka asuisivat kurjimmassa lähiössä ja vantaalaiset maalaisia heidän mielestään. Ja sanon tämän ihan huumorilla, en pahalla - olen itse helsinkiläinen.

Vierailija
2/72 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten taas tällaiselle junantuomalle helsinkiläiselle helsinkiläinen ja vantaalainen lähiö eivät eroa toisistaan mitenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmista kaupungeista löytyy kivoja alueita ja sitten vähemmän kivoja. Helsingillä on tietty parempi maine, ja vaikka asuisit missä lähiömurjussa, voit silti ylpeillä stadilaisuudella. Mutta on Vantaallakin kivoja omakotitaloalueita, luontoa jne.

Vierailija
4/72 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä eroaako vai ei?

Vierailija
5/72 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaa nyt on.. noh Vantaa.

Samanlainen kuin Kerava. Radanvartta.

Köyhempää ja mauttomampaa väkeä kuin Helsingissä.

Vierailija
6/72 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten taas tällaiselle junantuomalle helsinkiläiselle helsinkiläinen ja vantaalainen lähiö eivät eroa toisistaan mitenkään.

Eikä myöskään tällaiselle dösäntuomalle espoolaiselle. Sitä samaa kaupunkia ne kaikki on.

Vierailija
7/72 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä myöskään tällaiselle dösäntuomalle espoolaiselle. Sitä samaa kaupunkia ne kaikki on.

No Espoo nyt sentään on vähän eri juttu.

Vierailija
8/72 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalla on hyvä tunnelma, ainakin Tikkurilassa kesällä.

9/72 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmaan on asenteissa eroa: helsinkiläiset ovat oman arvonsa tuntevia stadilaisia vaikka asuisivat kurjimmassa lähiössä ja vantaalaiset maalaisia heidän mielestään. Ja sanon tämän ihan huumorilla, en pahalla - olen itse helsinkiläinen.

Mä olen sun kanssa ihan samaa mieltä ja olen vantaalainen. 

Vierailija
10/72 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika samanlaisia ne ovat, voin sanoa molemmissa kaupungeissa asuneena. Paljasjalkaiset helsinkiläiset ovat ihan tavallista porukkaa, eivät leveile toisin kuin junantuomat maalaiset, joilla tuntuu olevan tarve paikata huonoa itsetuntoaan helsinkiläisyydellä. Tunnen useankin tällaisen, säälittävää miten sitä stadin slangiakin pitää väen vängällä puhua.

Vierailija
11/72 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on viiden minuutin kävelymatka Vantaan puolelle. Jos en tietäisi että se on Vantaata niin en huomaisi mitään eroa.

Vierailija
12/72 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaan eteläosat ovat paljon parempia paikkoja kuin Helsingin laita-alueet. Helsingin reuna-alueet ovat todellisia slummeja.

Vierailija
13/72 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualta Suomesta duunariluokkaiset muuttavat pk-seudulle halvimmille alueille, kuten Vantaalle. Jos Vantaa tuntuu kalliilta niin Keravalle. Tietysti tämä näkyy katukuvassa. Itä-Helsinki on kieltämättä lähempänä Vantaata olemukseltaan.

Vierailija
14/72 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seutu yhdistyy ennemmin tai myöhemmin. Vantaata tai Espoota ei olisi ilman Helsinkiä.

Samaa asuin-, työ- ja harrastusaluetta.

Vierailija
15/72 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vantaan eteläosat ovat paljon parempia paikkoja kuin Helsingin laita-alueet. Helsingin reuna-alueet ovat todellisia slummeja.

Suomessa ei ole yhtään todellista slummia.

Vierailija
16/72 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, Espoo on nykyään muutamaa aluetta lukuunottamatta m a m u sulattamo, joku Espoon keskus tai Suvela ona pahempia kuin Itähelsinki taiHakunila. Espoolaiset ei vaan itse ole vielä tajunneet sitä

Vierailija
17/72 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne yhtään leveilevää helsinkiläistä, ai no joo, yhden tunnen, joka ei käy koskaan keskustan tai eteläisten kaupunginosien ulkopuolella. Ihme myytti, että täällä jotenkin ylpeiltäisi asuinalueen mukaan. Tuttavapiirissäni ei kukaan esitä olevansa yhtään mitään enempää kuin muutkaan ja eletään ihan normaalia elämää niin kuin missä tahansa muuallakin Suomessa. Samat arjen rutiinit, ilot ja surut. 

Mutta, onhan Vantaalla oma imagonsa kuten jokaisella muullakin paikkakunnalla.   Enemmänhän alueella on merkitystä, kuin kaupungin nimellä. On varmaan eri asia asua varakkaalla omakotialueella Vantaalla kuin isossa kerrostalossa Helsingissä Itiksessä. Tai vaikka Eira ja Myyrmäki, ovathan ne vähän erilaisia.  Kyllähän se asuinalue aika leimaava on, eihän siitä mihinkään pääse.

Vierailija
18/72 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika samanlaisia ne ovat, voin sanoa molemmissa kaupungeissa asuneena. Paljasjalkaiset helsinkiläiset ovat ihan tavallista porukkaa, eivät leveile toisin kuin junantuomat maalaiset, joilla tuntuu olevan tarve paikata huonoa itsetuntoaan helsinkiläisyydellä. Tunnen useankin tällaisen, säälittävää miten sitä stadin slangiakin pitää väen vängällä puhua.

Kyllä slangi tarttui. Ja slangia puhutaan muuallakin kuin Helsingissä. Eikä ne junatuomat eroa paljasjalkaisista muuta kuin heidän vanhat koulut on hoodeilla. Ihme lojerointia ja yleistämistä. 

Moni maalta muuttanut huumaantuinGelsingin mahdollisuuksista ja bailaamisesta. Se tasoittuu myöhemmin. Se ei ole sitä leveilemistä. Se on kokemusta. 

Vierailija
19/72 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kaikkea kyse on asenteista ja "sielusta", kun rajoista ja alueista kaupunkien välillä. Kummassakin on maaseutua ja slummeja,parempia ja huonompia alueita, mutta vantaalainen on aina sielultaan vantaalainen, vaikka olisi muuttanut Helsingin puolelle.

T: vantaalainen alusta asti

Vierailija
20/72 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnot halpenee kun lähdet kauemmas Helsingin keskustasta. Siinä mielessä hyvinvointi laskee Vantaalle päin tullessa, mutta ei rajalla tule mitään selvää eroa.

Asuin hetken aikaa Länsimäessä vuokralla, ei se hullumpi paikka ollut. Vantaan puolella. Rajan takana Hesan puolella oli Vesala joka oli Hesan köyhin alue. Toisaalta Länsimäeltä Vantaaseen päin oli Rajakylä, omakotialue jossa asuvat pitivät itseään hyvin toimeentulevina. En tiedä, kullakin kaupunginosalla on oma maineensa ja demografian muuttuessa ne muuttuu. Itse asun Helsingin puolella ja viihdyn erittäin hyvin juuri omassankaupunginosassani, kantakaupunkia tämä lienee vaikka ei keskustaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi