Vantaalaisuus vs. helsinkiläisyys
Onko Vantaalla asuminen ja vantaalaisuus selvästi erilaista kuin helsinkiläisyys? Jos vaikka asuu Itä-Helsingissä, eroaako asuinympäristö Vantaasta? Ovatko Itä-Helsinki ja Vantaa enemmän samanlaisia kuin Itä-Helsinki ja Helsingin keskusta? Esim. arvot jne. Ja kun Vantaalla on osittain maaseutumaisia alueita, niin ovatko ne "landea" stadilaisten mielestä?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on viiden minuutin kävelymatka Vantaan puolelle. Jos en tietäisi että se on Vantaata niin en huomaisi mitään eroa.
Asut siis Mellunmäessä.
Vierailija kirjoitti:
Heseissä on nasta meno! Skeidaillaan daijun lujaa laudalla yli vaan menemää!
Byysat sulla on skeidaa täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmaan on asenteissa eroa: helsinkiläiset ovat oman arvonsa tuntevia stadilaisia vaikka asuisivat kurjimmassa lähiössä ja vantaalaiset maalaisia heidän mielestään. Ja sanon tämän ihan huumorilla, en pahalla - olen itse helsinkiläinen.
Tuollaiset vastakkainasettelut on vähän keinotekoisia. Todellisuudessa pk-seutu on kokonaisuus jossa ihmiset liikkuvat kaupungista toiseen asioillaan. Vantaalainen viettää aikaa helsingissä, helsinkiläinen espoossa jne. Jokaisesta kaupungista Helsinki mukaan lukien löytyy maaseutumaista aluetta. Olen tavannut korsolaisen joka ei halua muuttaa koskaan pois sieltä. Itse en ymmärrä tuollaista asennetta, mutta sitä selvästi löytyy myös Vantaalta kuten myös Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Oma koti kullan kallis.
Terveisiä Vantaalta.
Hesan keskusta se tuntuu mulle ahdistavalta, kun oon tottunut rauhallisempaan alueeseen. En osaa verrata muihin alueisiin, kun en ole niissä käynyt.
Miksi et ole käynyt? Kai sitä nyt sen verran voisi olla ympäristöstään ja maailmasta kiinnostunut, että poistuu kotinurkiltaan muuallekin kuin keskustaan. Ihmettelen kovasti tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika samanlaisia ne ovat, voin sanoa molemmissa kaupungeissa asuneena. Paljasjalkaiset helsinkiläiset ovat ihan tavallista porukkaa, eivät leveile toisin kuin junantuomat maalaiset, joilla tuntuu olevan tarve paikata huonoa itsetuntoaan helsinkiläisyydellä. Tunnen useankin tällaisen, säälittävää miten sitä stadin slangiakin pitää väen vängällä puhua.
Kyllä slangi tarttui. Ja slangia puhutaan muuallakin kuin Helsingissä. Eikä ne junatuomat eroa paljasjalkaisista muuta kuin heidän vanhat koulut on hoodeilla. Ihme lojerointia ja yleistämistä.
Moni maalta muuttanut huumaantuinGelsingin mahdollisuuksista ja bailaamisesta. Se tasoittuu myöhemmin. Se ei ole sitä leveilemistä. Se on kokemusta.
Eipä ole tarttunut paljasjalkaiseen helsinkiläismieheeni vielä, eläkkeellä on jo hän, Bulevardilla syntynyt.
Eikö vantaalaiset ole landen joukkueissa Stadi vs Lande -kisassa? Ero on siis suurensuuri Stadin hyväksi tietenkin! Vantaalaiset ovat landepaukkuja!
Metropoli-ajatus pitäisi säästöjen nimissä herättää uudelleen henkiin. Asun itse kivenheiton päässä Helsingin rajasta, jota pidän ihan keinotekoisena. Ainakin Espoo, Vantaa ja Kauniainen tulisi liittää Stadiin ja sillä sipuli! Eikö Helsingin alkupaikkakin ole nyt Vantaalla? Mitä järkeä?
Vierailija kirjoitti:
Eikö vantaalaiset ole landen joukkueissa Stadi vs Lande -kisassa? Ero on siis suurensuuri Stadin hyväksi tietenkin! Vantaalaiset ovat landepaukkuja!
Kappas, siinähän olisi hyvä idea jollekin vantaalaiselle ystäväporukalle. Kerää joukkueen Vantaan puolella asuvista mutta eri puolilla Helsinkiä töiden ja harrastusten puolesta aikansa viettävistä kavereista.
On juurikin vanhaa kyläkulttuuria haukkua viereistä kylää tai kaupunkia. Se on nimenomaan sitä junttikulttuuria jota mukamas hienostuneet ihmiset niin vastustaa. Siitä juntin tunnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Metropoli-ajatus pitäisi säästöjen nimissä herättää uudelleen henkiin. Asun itse kivenheiton päässä Helsingin rajasta, jota pidän ihan keinotekoisena. Ainakin Espoo, Vantaa ja Kauniainen tulisi liittää Stadiin ja sillä sipuli! Eikö Helsingin alkupaikkakin ole nyt Vantaalla? Mitä järkeä?
Helsinki on perustettu alunperin Vantaanjoen suulle Vanhaankaupunkiin. Alue on ollut siitä asti Helsinkiä, ei koskaan Vantaata.
Espoolaiset ovat oikeistolaisia konservatiiveja, helsinkiläiset punavihreää kulttuuriporukkaa ja vantaalaiset normi "iskelmäfestari" duunareita. Kärjistetysti näin, vaikka toki jokaisesta kaupungista löytyy näitä kaikkia. Kaupunkien välillä kuitenkin on tiettyjä, selkeitä tunnelmaeroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on perustettu alunperin Vantaanjoen suulle Vanhaankaupunkiin. Alue on ollut siitä asti Helsinkiä, ei koskaan Vantaata.
Eikö tämä nykyisin Vantaa niminen alue ollut ennen Helsingin maalaiskunta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä nykyisin Vantaa niminen alue ollut ennen Helsingin maalaiskunta?
Oli. Ja iso osa nykyisestä Helsingistäkin kuului maalaiskuntaan ennen vuotta 1946. Ja Vantaanjoki laskee mereen Helsingissä Vanhassakaupungissa ja sinne Helsinki alunperin perustettiin.
Vierailija kirjoitti:
Muualta Suomesta duunariluokkaiset muuttavat pk-seudulle halvimmille alueille, kuten Vantaalle. Jos Vantaa tuntuu kalliilta niin Keravalle. Tietysti tämä näkyy katukuvassa. Itä-Helsinki on kieltämättä lähempänä Vantaata olemukseltaan.
Olen tuosta vähän eri mieltä. Vantaalle muuttaa kyllä todellakin muitakin kuin duunariluokkaisia. Pk-seutu yleensä on ihan keskiluokkaiselle suomalaisellekin kallista aluetta ja keskiluokka suosii pientaloalueita. Sitä paitsi Itä-Helsingin kerrostaloalueethan on paljon halvempaa aluetta kuin Vantaa keskimäärin.
Vierailija kirjoitti:
Aika samanlaisia ne ovat, voin sanoa molemmissa kaupungeissa asuneena. Paljasjalkaiset helsinkiläiset ovat ihan tavallista porukkaa, eivät leveile toisin kuin junantuomat maalaiset, joilla tuntuu olevan tarve paikata huonoa itsetuntoaan helsinkiläisyydellä. Tunnen useankin tällaisen, säälittävää miten sitä stadin slangiakin pitää väen vängällä puhua.
Tuo junantuomista jauhaminen juuri on sitä helsinkiläisten oman hännän nostoa. Miten ihmeessä näitä aina vielä yläpeukutetaankin? Sama logiikka kuin yhteiskuntaluokkakeskusteluissa vanha raha vs. nousukkaat. Ikään kuin oikea helsinkiläisyys jotenkin nostaisi ihmisen omaan luokkaansa. Oikeasti, miksi kuvitellaan Helsinkiin muuttamisen saavan ihmisen ylpeydestä sekaisin? Ihmettelee junantuoma espoolainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vantaalla on ollut asukkaita jo kivikaudella, kun Helsingin nykyinen alue oli merenpohjaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Olen viettänyt lapsuuteni ja varhaisnuoruuteni Espoossa merenrannalla, opiskeluajat Helsingin keskustassa kävelymatkan päässä yliopistolta, ja asunut aikuisen oman perheen kanssa sekä Helsingissä, Espoossa että Vantaalla. Moni asia on kehittynyt hyvään suuntaan, mm. joukkoliikenteen liput, raidejokeri ja metro, mutta pitäisi todellakin herätellä myös sitä metropoli-ajatusta! Minulla ainakin on metropolialueen identiteetti.
Vierailija kirjoitti:
Heseissä on nasta meno! Skeidaillaan daijun lujaa laudalla yli vaan menemää!
Älä bamlaa skeidaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vantaalla on ollut asukkaita jo kivikaudella, kun Helsingin nykyinen alue oli merenpohjaa.
Niin. Mutta Helsinki on perustettu 1550 ja Vantaa 1972 eli kaupunkina Vantaa on huomattavan nuori. Ja kaupungeistahan tässä keskustellaan.
Ja mitäköhän tarkoitti kirjoittaja: "Ei yritetä olla jotsin muuta mitä on."
Eiköhän nuo yrittämiset ole enemmän sen henkilön päässä, ketkä tuollaista miettivät toisista.