Syitä miksi miehet eivät ole pitäneet perhevapaita
- työnteon vähentäminen riistäisi minulta pääasiallisen tarkoitukseni, vaimoni tarkoitusta ei voida ottaa pois sen ollessa sisäänrakennettu hänen naiseuteensa
- vaimoni on luonteeltaan enemmän hoivaaja ja kestää toistuvaa rutiinia paremmin
- vapaiden pitäminen ei olisi urasuunnitelmien kannalta näyttänyt hyvältä
- äiti on lapselle tärkein ihminen
- ei minusta mitään apua olisi ollut
- vaimo halusi olla kotona
- ei noissa pikkufirmoissa isäkuukausia pidetä enkä osaa olla lomalla töistä kuin viikon kerrallaan
- miksi miehistä yritetään tehdä naisia?
- lapset ovat tylsiä ja töissä on mukavampaa
- en erityisesti pidä pienten lasten hoitamisesta
Kaikki kohdat lainattu Hesarin jutusta. Aivan järkyttävää. Miksi tällaiset ihmiset hankkii lapsia ja miksi joku haluaa hankkia tällaisten miesten kanssa lapsia???? Onpa valtavan hyvä ettei lastensaanti vaikuta naisten uraan sitten mitenkään.
Kommentit (425)
Vierailija kirjoitti:
No noista kommenteista viis, varmaan ääripäitä kerätty juttuun, jotta olisi myyvä. Käytännön syistä meillä minä jäin kotiin:
Olin jo äitiysvapaalla töistä ja minulle oli hankittu sijainen, joka hoiti asiat sillä välin, kun olin myös vahempainvapaalla. Mies on yrittäjä, jää palkatta ja menettää keikkoja, jos on poissa.
Imetin ja pumppaus pulloon oli minusta hyvin epämiellyttävää verrattuna siihen, että vauva oli rinnalla.
Halusin olla vauvan kanssa kotona. Palasin töihin kuitenkin taloudellisista syistä jo lapsen ollessa 1,5 v. Pieni yksityinen päiväkoti oli hyvä ratkaisu silloin. Mielestäni tuo aika kotona ei vaikuttanut mitenkään urakehitykseeni.
Isän suhde ei huonontunut mitenkään siitä, että olin päivät vauvan kanssa, johan siitä oli pari tuntia päiväuniaikaakin, hän taas vietti paljon aikaa iltaisin vauva sylissään.
Noinhan se on. Perheen pitää saada itse päättää miten vapaat pidetään. Usein se on perheen etu, että äiti voi olla kotona.
Mäkin olin.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään ihme että Suomen väkiluku laskussa. Syynä miesten kykenemättömyys vastuunkantoon. Miestenkin tulisi pitää huolta siittämistään lapsista. Onneksi nykyajan naiset eivät enää alistu kotiorjiksi.
Herkee ny jo kitisemästä ja mee takas keittiöön.
Miten nämä vapaat nykyään jaetaan? Äiti on kotona 5 kk? Ja menee töihin kuukaudeksi ja jatkaa taas vanhempainvapaalla?
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävän selkärangattomia "miehiä". Hyi helvetti. Miksi hankkia lapsia, jos haluaa vain tehdä uraa eikä osaa ottaa vastuuta?
Saman voisi sanoa naisille jotka eivät halua olla mahdollisimman kauan lapsen kanssa kotona.
Tottakai minä pidän kaikki perhevapaat, joihin vaan olen oikeutettu!
Uskomattoman vaikeata se on vaan ollut esinaisten taholta jokaikinen kerta. On yritetty ja kokeiltu kaikki kikat, että olisi mahdollisimman hankalaa tai saisi höylättyä päiviä pois jostain päästä. Viimeksi paljastui, että ei ollut myöntänytkään perhevapaata vaan näkyy palkattomana vapaana eläkeyhtiössä. Ei siinä muuta, mutta tuokin näkyy nyt sitten tilastoissa pitämättömänä perhevapaana enkä minulle kerry eläkettä edes kys. ajalta.
Tämä kuntatyönantajilla ja sote-alalla.
itse en näe mitään vikaa siinä että mies haluaa elättää perheensä käymällä töissä ja antamalla vaimon lomailla kotona jopa vuosia. Se, että ei jää vanhempainvapaalle, ei tarkoita samaa kuin että mies ei halua olla lastensa kanssa tai että ei koskaan hoitaisi lastaan.
Vierailija kirjoitti:
Kummasti miehillä kuitenkin eron myötä mielipiteet muuttuu, kun pitäisi huoltajuutta jakaa.
Sekin vain siksi, että miehet haluavat välttyä elatusmaksuista. Lapsella ja hänen tarpeillaan ei ole mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
itse en näe mitään vikaa siinä että mies haluaa elättää perheensä käymällä töissä ja antamalla vaimon lomailla kotona jopa vuosia. Se, että ei jää vanhempainvapaalle, ei tarkoita samaa kuin että mies ei halua olla lastensa kanssa tai että ei koskaan hoitaisi lastaan.
Itse sain "lomailla" vain vajaa 1,5 vuotta, kun yksin mies ei pysty perhettämme elättämään, ollaan tuhlareita. Itsellä parempi palkka, mutta oli helpompi jäädä vapaalle siitä äitiyslomasta jatkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän se menee niin, että vakka kantensa valitsee. Ehkä nää naiset ajattelee, että heidän paikkansa on tosiaan siellä nyrkin ja hellan välissä. Silloinhan se on on win-win, kun molemmat saa mitä haluaa.
oletkos kateellinen kotiäideille/vaimoille? kyllä minä olen viihtynyt kotona jo kolmatta vuosikymmentä. enkä todellakaan halua olla voimaantunut itseni elättäjä. sehän on typerintä feminismiä. ei naisena tienaa niin hyvin, että sillä pärjäisi edes kohtalaisesti. kukin eläköön päätöstensä mukaan. minä valitsin jäädä kotiin, kun ukko sanoi, ettei minun tarvitse töitä tehdä, jos en halua. halusin kasvattaa lapset ja olla läsnä. niistä kasvoi kunnon kansalaisia. ja nyt heidän puolisonsa ovat kotiäitejä.
Väitätkö, että naislääkärit, naisdiplomi-insinöörit, naisekonomit ja naisjuristit tienaavat niin huonosti, että heidän palkallaan ei tule toimee edes kohtalaisesti? No myönnän, että kaikilla ei riitä äly peruskoulua pitemmälle, silloin elinikäinen kotirouvuus voi olla ainoa keino elättää itsensä.
Sukupuuttoon kuolevan kansan miesten mielipiteitä. Ei varmaan kannata ihmetellä, miksi Suomessa ei synny lapsia, kun miehet eivät pidä lapsista tai isyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se syy on joko miehen paksu lompakko tai iso kulli tai molemmat. Heti ollaan lettu levällään.
Tämä on hyvä, ja niin totta.
Kukaan vaan ei myönnä sitä.
Minulla nuorena vaikutti puolison valintaan omaisuus ja lompakon paksuus. Olenko naivi?😊
Vierailija kirjoitti:
Monestihan se on juuri nainen, joka lapsen haluaa. Mies sitten suostuu naisen takia, koska rakastaa. Ja sitten ap:n mielestä miehen pitäisi ottaa päävastuu naisen haluaman vauvan hoidosta. Logiikka hoi!
sitten miehen pitää sanoa suoraan, että häntä ei kiinnosta vauvan hoito eikä aio siihen aktiivisesti osallistua eikä myöskään lastaan elättää. Nainen saa sitten omassa päässään miettiä, että suostuuko tällaiseen järjestelyyn vai ei.
En antais hirveesti painoarvoa hesarin kyselyille, sieltä on ne raflaavimmat vastaukset poimittu ja vastasin itsekin tuohon vakkkei ole lapsia 😁
Oikea kysymys tässä on se, miksi noin vastaavat miehet ovat joutuneet iseiksi. Selvästikään eivät omasta halustaan.
Yleistyksiä miehistä tuosta ei voi tehdä - ellei sitten sovi miesviha-agendaan.
Muitakin tutkimuksia aiheesta on - ja nimenomaan tutkimuksia, ei hesarin puolivillaisia kyselyitä.
Sairaanhoitaja1 kirjoitti:
Tottakai minä pidän kaikki perhevapaat, joihin vaan olen oikeutettu!
Uskomattoman vaikeata se on vaan ollut esinaisten taholta jokaikinen kerta. On yritetty ja kokeiltu kaikki kikat, että olisi mahdollisimman hankalaa tai saisi höylättyä päiviä pois jostain päästä. Viimeksi paljastui, että ei ollut myöntänytkään perhevapaata vaan näkyy palkattomana vapaana eläkeyhtiössä. Ei siinä muuta, mutta tuokin näkyy nyt sitten tilastoissa pitämättömänä perhevapaana enkä minulle kerry eläkettä edes kys. ajalta.
Tämä kuntatyönantajilla ja sote-alalla.
Me pidetään myös tasan vapaat ja tämä on miehen työnantajalle suuri ongelma. Esihenkilö on jatkuvasti kysellyt, että etkö voisi pitää lyhyempää lomaa ja eikö kuukausi riitä jne. Mies jää kahden viikon päästä vapaalle ja vielä tänään oli esihenkilö muistuttanut, että vielä voi perua!
Tämä yksityisellä puolella ja pomo vanha ukko.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Se, että käy töissä, ei ole syy olla hoitamatta lapsia. Jokainen perhe valitkoon itselle sopivan muodon jäädä hoitamaan lapsia. Meille oli itsestään selvyys, että minä äitinä jään kotiin a) koska haluan b) mies osallistuu perhe-elämään töistä huolimatta jo todella paljonc) mies ei koe halua jäädä kotiin juuri edellä olevasta syystä
Tällä hetkellä isä tehtävänä ulkoiluttaa koira, hakea esikoinen päiväkodista ja viedä, hoitaa esikoinen työpäivän jälkeen ja aamuisin, tekee myös ruokaa, siivoaa, täyttää astianpesukonetta, imuroi, leikkii esikoisen kanssa, tilaa kauppaostokset, huolehtii laskuista, autojen huollosta, lumitöistä jne sen lisäksi kun auttaa myös uuden vauvan hoidosta. Minä keskityn nyt pääasiassa 1kk vauvan imetykseen, hoitamiseen, yön hoidan kokonaan ja siinä sivussa osallistun sen verran kun ehdin muihin asioihin ja olen esikoisen kanssa.
Se että, isä on omalla vuorolla isävapaalla esim 5kk ei tarkoita, että välttämättä osallistuisi niin paljon työn ulkopuolella kotitöihin tai lasten hoitamiseen. Tiedän paljon miehiä, jotka sanovat vaimoille että eivät ehdi kun pitää ehtiä salille, kavereiden kanssa baariin tai työpaikan juhlat venyy niin ei ehdi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahahaaa, no en TIETENKÄÄN IKINÄ jäisi lasten kanssa ikinä isyysvapaalle! Ei miehet tietenkään lapsia niin paljon hoida, sehän on tietenkin naisten tehtävä hoitaa, HERRAJUMALA NYT TAAS SENTÄÄN MITÄ NAURETTAVAA PASKAA TAAS. :D Kyllä jonkun verran autan vaimoani lasten kanssa kotona, mutta pääasiallisesti lasten hoito on tietysti naisten työtä.
Ei sitten tarvitse valittaa jos syntyvyys laskee. Minun synnyttämisen ehtona on että mies kantaa tasapuolisesti vastuunsa ihan sama mitä mieltä on siitä mikä on naisen tehtävä. Minun mielestäni taas miesten tehtävä on hoitaa oma jälkikasvunsa.
ja siksi ostat koiran ja kuolet yksin. se alkaa naisella olemaan melko yksinäistä siinä 40 ikävuoden kohdalla, kun ei ole perhettä jonka luokse palata työpäivän jälkeen.
Olen jo 50 ikävuoden kohdalla, lapsia ei ole, eikä tietenkään enää tule. Koiraa eikä kissakaan ei ole tullut hankittua. Olen erittäin ylpeä itsestäni, koska olen aina elättänyt itseni omalla työlläni. Sellainen ihme kuitenkin pari vuotta sitten tapahtui, että vielä näinkin "vanhalla" iällä kohtasin miehen, jonka kanssa menin naimisiin. Olemme molemmat itsenäisiä ihmisiä, jotka ovat yhdessä, koska haluavat olla yhdessä. En voisi olla tyytyväisempi.
Tätä keskustelua lueskellessa tulee kyllä hämmentynyt olo; naiset ja miehet tuntuvat vihaavan ja halveksivan toisiaan. Olen kuitenkinvarma, että miehissä on paljon myös sellaisia, jotka avostavat puolisoaan/kumppaniaan ja lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahahaaa, no en TIETENKÄÄN IKINÄ jäisi lasten kanssa ikinä isyysvapaalle! Ei miehet tietenkään lapsia niin paljon hoida, sehän on tietenkin naisten tehtävä hoitaa, HERRAJUMALA NYT TAAS SENTÄÄN MITÄ NAURETTAVAA PASKAA TAAS. :D Kyllä jonkun verran autan vaimoani lasten kanssa kotona, mutta pääasiallisesti lasten hoito on tietysti naisten työtä.
Ei sitten tarvitse valittaa jos syntyvyys laskee. Minun synnyttämisen ehtona on että mies kantaa tasapuolisesti vastuunsa ihan sama mitä mieltä on siitä mikä on naisen tehtävä. Minun mielestäni taas miesten tehtävä on hoitaa oma jälkikasvunsa.
ja siksi ostat koiran ja kuolet yksin. se alkaa naisella olemaan melko yksinäistä siinä 40 ikävuoden kohdalla, kun ei ole perhettä jonka luokse palata työpäivän jälkeen.
Olen jo 50 ikävuoden kohdalla, lapsia ei ole, eikä tietenkään enää tule. Koiraa eikä kissakaan ei ole tullut hankittua. Olen erittäin ylpeä itsestäni, koska olen aina elättänyt itseni omalla työlläni. Sellainen ihme kuitenkin pari vuotta sitten tapahtui, että vielä näinkin "vanhalla" iällä kohtasin miehen, jonka kanssa menin naimisiin. Olemme molemmat itsenäisiä ihmisiä, jotka ovat yhdessä, koska haluavat olla yhdessä. En voisi olla tyytyväisempi.
Tätä keskustelua lueskellessa tulee kyllä hämmentynyt olo; naiset ja miehet tuntuvat vihaavan ja halveksivan toisiaan. Olen kuitenkinvarma, että miehissä on paljon myös sellaisia, jotka avostavat puolisoaan/kumppaniaan ja lapsiaan.
Onko tämä nyt mikään ihme kun vallalla olevan ideologian mukaan kaikki miehet on kautta historian aina sortaneet kaikkia naisia. Ja tätä ideologista "totuutta" ei saa kritisoida. Tätä ideologiaa opetetaan yliopistoissa joista käännytetyt siirtyy sankoin joukoin verovaroista/lahjoituksin rahoitettuihin instituutioihin levittämään ideologiansa riemusanomaa, jota siis ei edelleenkään saa millään tavoin arvostella. Tarvitseeko kertoa lisää?
Vierailija kirjoitti:
Tällaisten miesten on erotilanteessa turha valittaa käräjäoikeuden päätöksestä. Kun omat lapset ei ole pienenä kiinnostaneet, niitä ei osaa hoitaa, eikä oikeastaan edes tunne, ei ehkä kannata valittaa jos jää vaille huoltajuutta eikä lapset isompina halua pitää yhteyttä.
Minua on isäni hoitanut lapsena syntymästäni saakka, ja kunnioitan häntä valtavasti siitä, miten käytännöllinen, suora ja osaava no-bullshit ihminen hän on aina ollut. Onneksi ei ole tarvinnut olla tekemisissä machoinisijöiden kanssa, jotka luulevat että munat putoaa jos vaihtaa oman lapsensa vaipan.
Syy voi olla sekin, että vaimo käskee olla töissä.
Perhe tarvitsee rahaa ja usein vaimon palkka on pienempi ja kotona on kiva vauvapalstailla.