Syitä miksi miehet eivät ole pitäneet perhevapaita
- työnteon vähentäminen riistäisi minulta pääasiallisen tarkoitukseni, vaimoni tarkoitusta ei voida ottaa pois sen ollessa sisäänrakennettu hänen naiseuteensa
- vaimoni on luonteeltaan enemmän hoivaaja ja kestää toistuvaa rutiinia paremmin
- vapaiden pitäminen ei olisi urasuunnitelmien kannalta näyttänyt hyvältä
- äiti on lapselle tärkein ihminen
- ei minusta mitään apua olisi ollut
- vaimo halusi olla kotona
- ei noissa pikkufirmoissa isäkuukausia pidetä enkä osaa olla lomalla töistä kuin viikon kerrallaan
- miksi miehistä yritetään tehdä naisia?
- lapset ovat tylsiä ja töissä on mukavampaa
- en erityisesti pidä pienten lasten hoitamisesta
Kaikki kohdat lainattu Hesarin jutusta. Aivan järkyttävää. Miksi tällaiset ihmiset hankkii lapsia ja miksi joku haluaa hankkia tällaisten miesten kanssa lapsia???? Onpa valtavan hyvä ettei lastensaanti vaikuta naisten uraan sitten mitenkään.
Kommentit (425)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä isä on laittanut oman edun lapsen edelle ja lapsen henkinen kasvu ja kiintymyssuhde jää vain äidin varaan, joka on tietenkin lapselta pois ja tulee vaikuttamaan lapsen eliniän.
Jo pieni lapsi tarvitsee turvallisia ja läheisiä ihmissuhteita ja sitä ei saada kuin arkea jakamalla.
Miksi ylipäätään mies haluaa lapsia, jos ei ole aikaa ja halua jakaa elämäänsä lapsen kanssa ja olla lapsen arjessa, vaan siirtää vastuunsa äidille.
Pitäisikö nyt siis ajatella niin, että nuortemme mielenterveysongelmat perustuvat siihen, että heidän isänsä ovat viettäneet lasten kanssa aikaa enemmän kuin edelliset sukupolvet eli vaikutus onkin negatiivinen?
Pieni lapsi tarvitsee äidin ensisijaista hoivaa. Tutuin ihminen sitten 9 kk mahassa oleskelun.
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävän selkärangattomia "miehiä". Hyi helvetti. Miksi hankkia lapsia, jos haluaa vain tehdä uraa eikä osaa ottaa vastuuta?
Miksi pelkäät miehiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan omituisia olettamuksia miesten kiinnostuksesta hoitaa lapsia. Eihän miehiä tietenkään kiinnosta lasten hoito, sehän on naisten tehtävää.
Kertoisitko, miten se kulli jalkojen välissä tekee lasten hoidosta mahdottoman? Miten sitten päiväkodeissa on miehiä töissä, jos he ovat estyneet lastenhoidosta , kun on killuttimet jalkovälissä?
Jos nainenkin laittaisi tekokullin roikkumaan etumukseensa, hän ei enää mitenkään kykenisi hoitamaan lasta?
Ei lasta hoideta sukupuolielimillä.
Miksi pelkäät miehiä?
Kummasti miehillä kuitenkin eron myötä mielipiteet muuttuu, kun pitäisi huoltajuutta jakaa.
Tilastojen mukaan esim. hoitovapaata käyttivät 96% äidit. On myös tyypillistä, että äidit tekevät lyhyempää työaikaa, ja jäävät kotiin jos lapsi on sairas. Tämä pienentää naisten eläkkeitä aikanaan tuntuvasti. Oma mieheni oli kerran neljä päivää 1-vuotiaan kanssa kotona. Olin itse matkoilla. Omasta mielestään hän on suuri sankari tämän johdosta, ja puhuu siitä usein.
Vierailija kirjoitti:
No, naisena minä nimenomaan halusin jäädä lapsen kanssa kotiin. Olen enemmän hoivaaja kuin mieheni. Halusin hoitaa omaa lastani kun hän oli pieni. Onneksi mieheni oli samaa mieltä.
Mieheni myös tienaa paremmin.
Onko tässä jotain vikaa?
Minusta on surullista että miehesi taas ei halunnut hoitaa omaa lastaan ja jäädä tämän kanssa kotiin. Se on ainutlaatuista aikaa kun lapsi on pieni ja mielestäni jokaisen isän pitäisi se kokea enemmän kuin pari tuntia arkisin töiden jälkeen. Miehen kotonaolo myös varmistaa paremmin sen että naisen palattua töihin lastenhoito ei edelleen ole enimmäkseen naisen harteilla vaan myös mies tuntee lapsen tarpeet ja mieltymykset. Isän kotonaolo myös pienentää eron riskiä. Lisäksi se että isä tienaa enemmän ei todellakaan tarkoita sitä ettei olisi kannattavaa jäädä kotiin kun otetaan huomioon korkeampi tulovero ja paremmin tienaavan suurempi vanhempainrahan määrä.
Meidän taloudessa raha oli yksinkertaisesti se ainoa vaikuttava asia.
Kaksi lasta, olin yhteensä 4 vuotta kotona kunnes nuorempi oli kolmen vanha, tällöin meni päivähoitoon.
Omat tuloni tähän aikaan olivat n. 2400e/kk ja miehen tulot 4100e/kk
Kyllä mies ne muutaman viikon vapaat piti heti lasten syntymien jälkeen mutta muun ajan olin kotona, ei me muista vaihtoehdoista oikeastaan edes keskusteltu. Enkä minäkään olisi halunnut kituuttaa pelkästään omalla palkallani.
Nyt kun olen edennyt urallani vähän parempiin hommiin ja meidän palkkaero on enää luokkaa 500e tilanne saattaisi olla toinen, mutta tuskin tässä iässä enää lisää lapsia lähdetään tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä isä on laittanut oman edun lapsen edelle ja lapsen henkinen kasvu ja kiintymyssuhde jää vain äidin varaan, joka on tietenkin lapselta pois ja tulee vaikuttamaan lapsen eliniän.
Jo pieni lapsi tarvitsee turvallisia ja läheisiä ihmissuhteita ja sitä ei saada kuin arkea jakamalla.
Miksi ylipäätään mies haluaa lapsia, jos ei ole aikaa ja halua jakaa elämäänsä lapsen kanssa ja olla lapsen arjessa, vaan siirtää vastuunsa äidille.
Pitäisikö nyt siis ajatella niin, että nuortemme mielenterveysongelmat perustuvat siihen, että heidän isänsä ovat viettäneet lasten kanssa aikaa enemmän kuin edelliset sukupolvet eli vaikutus onkin negatiivinen?
Pieni lapsi tarvitsee äidin ensisijaista hoivaa. Tutuin ihminen sitten 9 kk mahassa oleskelun.
Kyllä lapsi voi luoda syvän siteen samanaikaisesti myös toisen hoivaajan kanssa ja se on tutkimusten mukaan jopa nimenomaan lapsen etu.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi lasta, olin yhteensä 4 vuotta kotona kunnes nuorempi oli kolmen vanha, tällöin meni päivähoitoon.Omat tuloni tähän aikaan olivat n. 2400e/kk ja miehen tulot 4100e/kk
Kyllä mies ne muutaman viikon vapaat piti heti lasten syntymien jälkeen mutta muun ajan olin kotona, ei me muista vaihtoehdoista oikeastaan edes keskusteltu. Enkä minäkään olisi halunnut kituuttaa pelkästään omalla palkallani.
Nyt kun olen edennyt urallani vähän parempiin hommiin ja meidän palkkaero on enää luokkaa 500e tilanne saattaisi olla toinen, mutta tuskin tässä iässä enää lisää lapsia lähdetään tekemään.
Se on vain kummallista että perheissä joissa tulot ovat toisinpäin ollaan valmiita kituuttamaan pienemmillä tuloilla jotta äiti voi olla kotona koko ajan. Mutta ilmeisesti mitä tulee isän kotonaoloon siinä raha on tärkeämpää kuin se että isä saisi samalla lailla viettää lastensa kanssa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan omituisia olettamuksia miesten kiinnostuksesta hoitaa lapsia. Eihän miehiä tietenkään kiinnosta lasten hoito, sehän on naisten tehtävää.
Kertoisitko, miten se kulli jalkojen välissä tekee lasten hoidosta mahdottoman? Miten sitten päiväkodeissa on miehiä töissä, jos he ovat estyneet lastenhoidosta , kun on killuttimet jalkovälissä?
Jos nainenkin laittaisi tekokullin roikkumaan etumukseensa, hän ei enää mitenkään kykenisi hoitamaan lasta?
Ei lasta hoideta sukupuolielimillä.
"Miten se kulli jalkojen välissä tekee lasten hoidosta mahdottoman?" Öh, tuskin mitenkään? Todella outo kysymys?? Se kilutin jalkojen välissä kertoo sen, että kiluttimen omistaja edustaa ihmislajin miessukupuolta, joka ei ole kiinnostunut hoitamaan lapsia läheskään samoissa määrin, kuten järjestäen minkään muunkaan nisäkäslajin urossukupuoli. Täysin luonnollinen ominaisuus.
"Jos nainenkin laittaisi tekokullin roikkumaan etumukseensa, hän ei enää mitenkään kykenisi hoitamaan lasta?" Öh, taas todella järjetön olettamus?? Tottakai pystyisi ja haluaisikin hoitaa lapsia huomattavasti enemmän, kuin suurin osa miehistä, joka on jälleen täysin luonnollinen piirre naarasnisäkkäissä, joihin nainen kuuluu.
"Ei lasta hoideta sukupuolielimillä." No ei todellakaan hoideta, kuulostaisi aika perversillä. Lähes yhtä perverssiä, kuin olettaa, että suurinta osaa miehistä kiinnostaisi lastenhoito. Poikkeavat (miehet) vain vahvistavat säännön.
Vierailija kirjoitti:
Kummasti miehillä kuitenkin eron myötä mielipiteet muuttuu, kun pitäisi huoltajuutta jakaa.
Jaa, no tuskinpa. Itse ainakin eron kohdalla haluan vain aiheuttaa paljon ikävyyttä ja ongelmia ex-puolisolle, johon kuuluu osaksi myös esim. huoltajuustaistelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi lasta, olin yhteensä 4 vuotta kotona kunnes nuorempi oli kolmen vanha, tällöin meni päivähoitoon.Omat tuloni tähän aikaan olivat n. 2400e/kk ja miehen tulot 4100e/kk
Nyt kun olen edennyt urallani vähän parempiin hommiin ja meidän palkkaero on enää luokkaa 500e tilanne saattaisi olla toinen, mutta tuskin tässä iässä enää lisää lapsia lähdetään tekemään.Se on vain kummallista että perheissä joissa tulot ovat toisinpäin ollaan valmiita kituuttamaan pienemmillä tuloilla jotta äiti voi olla kotona koko ajan. Mutta ilmeisesti mitä tulee isän kotonaoloon siinä raha on tärkeämpää kuin se että isä saisi samalla lailla viettää lastensa kanssa aikaa.
Tähän en muiden puolesta voi mitenkään vastata, mutta uskon että jos tulot olisi lasten syntymien aikaan olleet päinvastaisia olisi mies ollut paljon enemmän kotona. Ja jos tulot olisi olleet nykytilanteen mukaisia oltaisiin varmasti jaettu tätä aikaa tasaisemmin, ellei peräti ihan tasan. Luonnollisesti tässä kohtaa on helppo sanoa näin, mutta uskon siihen täysin.
Ja sitten ihmetellään kovasti syntyvyyden laskua 🥴🙄
T. Vela nainen
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän se menee niin, että vakka kantensa valitsee. Ehkä nää naiset ajattelee, että heidän paikkansa on tosiaan siellä nyrkin ja hellan välissä. Silloinhan se on on win-win, kun molemmat saa mitä haluaa.
oletkos kateellinen kotiäideille/vaimoille? kyllä minä olen viihtynyt kotona jo kolmatta vuosikymmentä. enkä todellakaan halua olla voimaantunut itseni elättäjä. sehän on typerintä feminismiä. ei naisena tienaa niin hyvin, että sillä pärjäisi edes kohtalaisesti. kukin eläköön päätöstensä mukaan. minä valitsin jäädä kotiin, kun ukko sanoi, ettei minun tarvitse töitä tehdä, jos en halua. halusin kasvattaa lapset ja olla läsnä. niistä kasvoi kunnon kansalaisia. ja nyt heidän puolisonsa ovat kotiäitejä.
Vierailija kirjoitti:
Hahahaaa, no en TIETENKÄÄN IKINÄ jäisi lasten kanssa ikinä isyysvapaalle! Ei miehet tietenkään lapsia niin paljon hoida, sehän on tietenkin naisten tehtävä hoitaa, HERRAJUMALA NYT TAAS SENTÄÄN MITÄ NAURETTAVAA PASKAA TAAS. :D Kyllä jonkun verran autan vaimoani lasten kanssa kotona, mutta pääasiallisesti lasten hoito on tietysti naisten työtä.
Ei sitten tarvitse valittaa jos syntyvyys laskee. Minun synnyttämisen ehtona on että mies kantaa tasapuolisesti vastuunsa ihan sama mitä mieltä on siitä mikä on naisen tehtävä. Minun mielestäni taas miesten tehtävä on hoitaa oma jälkikasvunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän se menee niin, että vakka kantensa valitsee. Ehkä nää naiset ajattelee, että heidän paikkansa on tosiaan siellä nyrkin ja hellan välissä. Silloinhan se on on win-win, kun molemmat saa mitä haluaa.
oletkos kateellinen kotiäideille/vaimoille? kyllä minä olen viihtynyt kotona jo kolmatta vuosikymmentä. enkä todellakaan halua olla voimaantunut itseni elättäjä. sehän on typerintä feminismiä. ei naisena tienaa niin hyvin, että sillä pärjäisi edes kohtalaisesti. kukin eläköön päätöstensä mukaan. minä valitsin jäädä kotiin, kun ukko sanoi, ettei minun tarvitse töitä tehdä, jos en halua. halusin kasvattaa lapset ja olla läsnä. niistä kasvoi kunnon kansalaisia. ja nyt heidän puolisonsa ovat kotiäitejä.
Onko sinulla jokin oppimisvaikeus jos et pysty käymään töissä ja tienata itsellesi rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahahaaa, no en TIETENKÄÄN IKINÄ jäisi lasten kanssa ikinä isyysvapaalle! Ei miehet tietenkään lapsia niin paljon hoida, sehän on tietenkin naisten tehtävä hoitaa, HERRAJUMALA NYT TAAS SENTÄÄN MITÄ NAURETTAVAA PASKAA TAAS. :D Kyllä jonkun verran autan vaimoani lasten kanssa kotona, mutta pääasiallisesti lasten hoito on tietysti naisten työtä.
Ei sitten tarvitse valittaa jos syntyvyys laskee. Minun synnyttämisen ehtona on että mies kantaa tasapuolisesti vastuunsa ihan sama mitä mieltä on siitä mikä on naisen tehtävä. Minun mielestäni taas miesten tehtävä on hoitaa oma jälkikasvunsa.
ja siksi ostat koiran ja kuolet yksin. se alkaa naisella olemaan melko yksinäistä siinä 40 ikävuoden kohdalla, kun ei ole perhettä jonka luokse palata työpäivän jälkeen.
No noista kommenteista viis, varmaan ääripäitä kerätty juttuun, jotta olisi myyvä. Käytännön syistä meillä minä jäin kotiin:
Olin jo äitiysvapaalla töistä ja minulle oli hankittu sijainen, joka hoiti asiat sillä välin, kun olin myös vahempainvapaalla. Mies on yrittäjä, jää palkatta ja menettää keikkoja, jos on poissa.
Imetin ja pumppaus pulloon oli minusta hyvin epämiellyttävää verrattuna siihen, että vauva oli rinnalla.
Halusin olla vauvan kanssa kotona. Palasin töihin kuitenkin taloudellisista syistä jo lapsen ollessa 1,5 v. Pieni yksityinen päiväkoti oli hyvä ratkaisu silloin. Mielestäni tuo aika kotona ei vaikuttanut mitenkään urakehitykseeni.
Isän suhde ei huonontunut mitenkään siitä, että olin päivät vauvan kanssa, johan siitä oli pari tuntia päiväuniaikaakin, hän taas vietti paljon aikaa iltaisin vauva sylissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla jokin oppimisvaikeus jos et pysty käymään töissä ja tienata itsellesi rahaa?
miksi tarvitsisin "omaa rahaa"? ukkoni minulle on kaiken ostanut viimeiset 26 vuotta. eikä minun tarvitse rahaa pyydellä. senkun otan ukolta jos tarvitsen.
Jep, tai masentuneina.
Oma isänikin oli jonkun vuoden poissa työelämästä, kunnes teki itsemurhan, kun olin ekaluokalla.