Oliko lastenvaljaiden käyttö yleistäkin vielä 90-luvulla?
En itse edes muistanut, mutta kun katsottiin vanhoja valokuvia, ihmettelin, kun jossain reissussa ollessa olen 6-vuotiaana vielä kulkenut valjaissa. Kysyin, että olinko jotenkin villi tai jotain, niin sanoivat, että en, mutta että silloin oli tapana vieraassa ympäristössä kulkiessa käyttää niitä.
Kommentit (10)
Ei ollut yleistä, eikä 80-luvullakaan. 1960-luvulla jotkut käyttivät, mutta pidettiin jo silloin nöyryyttävänä 6-vuotiaalla.
En kyllä 90-luvun lapsena muista niitä kenelläkään nähneeni, mutta en kyllä asunut kaupungissa, joten väkijoukkoja näin harvoin..
Taidat olla vieläkin... Valjaissa...
En muista koskaan nähneeni lasta valjaissa. Mutta turvallisuutta varmasti lisäisi vilkkailla pikkulapsilla jos kuljetaan kävellen ajoradan lähellä. 6-vuotiaalla kuulostaa kyllä nöyryyttävältä.
Vierailija kirjoitti:
En muista koskaan nähneeni lasta valjaissa. Mutta turvallisuutta varmasti lisäisi vilkkailla pikkulapsilla jos kuljetaan kävellen ajoradan lähellä. 6-vuotiaalla kuulostaa kyllä nöyryyttävältä.
No joo, kyllä se kuvassakin aika hassulta näytti. Mutta en kuitenkaan itse muistanut koko asiaa, joten ehkä se ei tuntunut niin nöyryyttävältä kuitenkaan. Ymmärsin, että koulun alettua ei niitä käytetty enää reissussakaan.
Ei yleistä varmaankaan. Ei nykyäänkään yleistä. Yhdellä vilkkaalla lapsella olen nähnyt käytettävän valjaita päiväkotiin tuotaessa ihan tyyliin pari viikkoa sitten. Varmasti superkätevät kun ei tarvitse väkisin raahata lasta kädestä pitäen, eikä tarvitse stressata lapsen karkaamisesta.
Olen nähnyt yhdellä lapsella valjaat mutta hänkin taisi olla kehitysvammainen joten varmaan oli ihan hyvä syy vilkkaasti liikennöidyllä paikalla käyttää.
Käytin 2000-luvun alussa todella vilkkaan taaperon kanssa. 6-vuotiaalle, ei ikinä.
Pienille lapsille pitäisi olla suorastaan pakko pitää valjaita, kun ollaan liikenteen seassa. Todella stressaavaa kaikille, kun kokoajan saa pelätä milloin ampaisee juoksuun. Moni tilanne olisi varmasti voitu välttää sillä, että lapsi olisi ollut kiinni.
Ei varmaan erityisen yleistä, mutta ei sitä myöskään paheksuttu, kuten kai nykyään paheksuttaisiin.