Syitä miksi miehet eivät ole pitäneet perhevapaita
- työnteon vähentäminen riistäisi minulta pääasiallisen tarkoitukseni, vaimoni tarkoitusta ei voida ottaa pois sen ollessa sisäänrakennettu hänen naiseuteensa
- vaimoni on luonteeltaan enemmän hoivaaja ja kestää toistuvaa rutiinia paremmin
- vapaiden pitäminen ei olisi urasuunnitelmien kannalta näyttänyt hyvältä
- äiti on lapselle tärkein ihminen
- ei minusta mitään apua olisi ollut
- vaimo halusi olla kotona
- ei noissa pikkufirmoissa isäkuukausia pidetä enkä osaa olla lomalla töistä kuin viikon kerrallaan
- miksi miehistä yritetään tehdä naisia?
- lapset ovat tylsiä ja töissä on mukavampaa
- en erityisesti pidä pienten lasten hoitamisesta
Kaikki kohdat lainattu Hesarin jutusta. Aivan järkyttävää. Miksi tällaiset ihmiset hankkii lapsia ja miksi joku haluaa hankkia tällaisten miesten kanssa lapsia???? Onpa valtavan hyvä ettei lastensaanti vaikuta naisten uraan sitten mitenkään.
Kommentit (425)
Ylipäätään lapsia tekevät eivät ole järin älykkäitä!
Vierailija kirjoitti:
Miehet ei osaa hoitaa ja kasvattaa lapsia. Se on tieteellisesti todistettu. Tämän vuoksi huoltajuuskiistoissa lapset annetaan 99 % tapauksista äidille.
Onkohan tämä sitten syy kaikkiin nykyisiin ongelmiin, joita nuorisolla ilmenee?
Miehiä ei ainakaan voi tässä tapauksessa syyttää, jos lapset on naisten kasvattamia.
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään lapsia tekevät eivät ole järin älykkäitä!
Monesti itseään muita älykkäämpinä pitävät henkilöt ovat aivan yhtä tyhmiä kuin kaikki muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni ei jäänyt perhevapaille, koska
ei halunnut
ei osannut hoitaa vauvoja kovin hyvin
lapset pitivät minusta enemmän
jne.
Rahasta ei ollut kyse. Minä olen hyvätuloinen, kuten miehenikin.Minkä ikäisiä lapsenne ovat nyt? Jakautuuko vastuu myöhemmin perhe-elämästä tasan? Kuka menee neuvolaan tai pitää yhteyttä kouluun? Kuka jää kotiin kun lapset sairastaa?
Kompensoitteko jotenki menetettyjä palkkojasi/eläkettäsi esimerkiksi kerryttämällä vain sinulle säästöjä?Lapset ovat 10-21-vuotiaita. Ei jakaudu, minulla on enemmän energiaa ja kykyjä ja nykyään selvästi suurempi palkkakin. Kumpi vain voi jäädä, yleensä vuoroteltu sairaan lapsen hoidossa. Emme kompensoi, mutta eläkekertymäni on ihan hyvä ja omaisuuttakin on.
Okei hyvä että koet näin. Koetko että teillä on tasa-arvoinen parisuhde? Ovatko lapset läheisempiä sinun kanssasi kuin puolison kanssa?
Mihin pyrit kirjoittelullasi?
Haluaisin että muutkin heräävät ettei kyse ole pelkästä vauvavuodesta. Tämä on tasa-arvo kysymys. Ja myös puolison oikeus pitää perhevapaita. Meidän pitää muuttaa näitä vanhentuneita asenteita. Myös miehet osaavat ja haluavat hoitaa lapsiaan ja pitää osan perhevapaista!
Empatiakyvyttömien narsistien ja psykopaattien ei kannata lisääntyä. Voisivat säästää itselleen myös eläkkeensä...
Tämä on alempien sosiaaliluokkien ongelma, äidillä ei ole välttämättä työtä johon palata, ja isän maine kärsii äijäporukassa jos jää kotiin mammailemaan.
Ylempien sosiaaliluokkien pariskunnilla on yhä useammin molemmilla urat, ja menestyneimpienkään kohdalla ei työnantajalla ole enää nykyään varaa katsoa perhevapaita kieroon.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on alempien sosiaaliluokkien ongelma, äidillä ei ole välttämättä työtä johon palata, ja isän maine kärsii äijäporukassa jos jää kotiin mammailemaan.
Ylempien sosiaaliluokkien pariskunnilla on yhä useammin molemmilla urat, ja menestyneimpienkään kohdalla ei työnantajalla ole enää nykyään varaa katsoa perhevapaita kieroon.
Tämä varmasti pitää osin paikkansa. Kyllä silti suurimmalla osalla korkeakoulutetuista ystävistäni edelleen purnaavat kun puoliso ei jää vuorollaan kotiin. Toivon että tulevaisuudessa on oudompaa jos mies ei pidä omia perhevapaitaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äideillä on mistä imettää.
Läheskään kaikilla äideillä ei ole. Oman äitini rintamaito ehtyi jo toisen kuukauden aikana, minut on ruokittu äidinmaidonvastikkeella. (Ranskassahan naiset eivät pahemmin imetä, koska se pilaa rinnat.)
Ja ne äidit, joilta maitoa tulee, voivat lypsää sitä pulloon valmiiksi. Isä voi ruokkia sitten vauvan ihan itse.
Se onkin mukava kaivella lypykone esiin töissä :) Kaikilla kun ei ole siistiä sisätyötä ja ruokatuntia.
Olen naimisissa hyvin "perinteisen" miehen kanssa. Perinteikkyys ei sinänsä ollut minua erityisesti houkutteleva arvo, mutta asia jonka kanssa olen hyvillä mielin tehnyt kompromissin: teen ruuat ja hoidan lapset aina, paitsi silloin jos olen itse sairaana.
Tämä on toiminut meillä hyvin. En sano, että muilla tarvitsisi toimia, tai että hyvin perinteinen systeemimme olisi ylitse muiden tai toivoisin muiden elävän samoin. Tärkeää olisi, että jokainen perhe löytää oman hyvän balanssinsa.
Saamme lapsen tänä vuonna. Olin pahoillani huomatessani, että vanhempainvapaa-systeemi on muuttunut. Isä ei voi luovuttaa minulle kaikkia vanhempainvapaitaan, osan vain. Tämä johtaa väistämättä siihen, että joudumme laittamaan lapsosen hoitoon aiempaa varhaisemmin, sillä emme ole halukkaita laittamaan perhedynamiikkaamme uusiksi vain siksi, että on tullut uusia asetuksia.
On hienoa, että isillä on halutessaan mahdollisuus olla lapsen kanssa kotona vauvavuonna 50%. Mutta on järjetöntä, että jos tällaista ei halua, ei äiti saa olla kotona 100%.
Tällä palstalla ruukataan luomaan vahvoja taustaoletuksia elämäntilanteiden perusteella joten todettakoon, että en ole persu, olen korkeasti koulutettu, vakituisessa virassa ja palkkani on suurempi kuin miehelläni.
Kylläpäs ihmisillä on hauskaa tapella miesten ja naisten oikeuksien ja velvollisuuksien eroista. Eikö nyt oikeasti ole mitään tähdellisempää murhetta ihmisten mielissä kuin väkisin häivyttää sukupuolien eroja. Näkeehän tuon jo ulkoapäin lähtökohtaisesti kumpaa ollaan. Miksi se ei saisi näkyä käyttäytymisessä, kuten näkyykin? Naisten omituisuudet pitää hyväksyä 100-0, ja miesten omituisuudet nähdään aina jonakin ihmeen patriarkaatin ylivoiman osoituksena. Herätkää jo hyvät ihmiset, että tässä on vahva aivopesu meneillään. Kohta poltetaan kirjoja, muistellaanpa milloin viimeksi näin kävi. Historiasta pitäisi oppia, ei toistaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen naimisissa hyvin "perinteisen" miehen kanssa. Perinteikkyys ei sinänsä ollut minua erityisesti houkutteleva arvo, mutta asia jonka kanssa olen hyvillä mielin tehnyt kompromissin: teen ruuat ja hoidan lapset aina, paitsi silloin jos olen itse sairaana.
Tämä on toiminut meillä hyvin. En sano, että muilla tarvitsisi toimia, tai että hyvin perinteinen systeemimme olisi ylitse muiden tai toivoisin muiden elävän samoin. Tärkeää olisi, että jokainen perhe löytää oman hyvän balanssinsa.
Saamme lapsen tänä vuonna. Olin pahoillani huomatessani, että vanhempainvapaa-systeemi on muuttunut. Isä ei voi luovuttaa minulle kaikkia vanhempainvapaitaan, osan vain. Tämä johtaa väistämättä siihen, että joudumme laittamaan lapsosen hoitoon aiempaa varhaisemmin, sillä emme ole halukkaita laittamaan perhedynamiikkaamme uusiksi vain siksi, että on tullut uusia asetuksia.
On hienoa, että isillä on halutessaan mahdollisuus olla lapsen kanssa kotona vauvavuonna 50%. Mutta on järjetöntä, että jos tällaista ei halua, ei äiti saa olla kotona 100%.
Tällä palstalla ruukataan luomaan vahvoja taustaoletuksia elämäntilanteiden perusteella joten todettakoon, että en ole persu, olen korkeasti koulutettu, vakituisessa virassa ja palkkani on suurempi kuin miehelläni.
Olet ymmärtänyt väärin. Voit pitää yhtä pitkän ansiosidonnaisen vapaan kuin vanhassa järjestelmässäkin. Se vaatii sitä, että miehesi luovuttaa sinulle sen osan kiintiöstään, joka on mahdollista luovuttaa. Näin vapaasi on yhteensä täsmälleen saman mittainen kuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on puppua. Korkeasti koulutetuista alle 35-vuotiaista naisista puolet on pätkätyössä.
En tiedä mutta ihan sama. Ei tuollaisiin voi pakottaa. Anna mä arvaan. Miesmyönteinen näkökulma on varmaan vielä sellainen, että jos mies ei jää isyyslomalle se on naisen vika koska haluaa omia lapsen. Totuus on että ei halua itse jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on puppua. Korkeasti koulutetuista alle 35-vuotiaista naisista puolet on pätkätyössä.
Pienituloinen pätkätyöläinen ei ole ylempää sosiaaliluokkaa, vaikka olisi korkeakoulutettu.
Eli parisuhteessa ei voi hoitaa yksin koko vanhempainlomaa mutta yh:na voi? Eikö jokaisen vanhemmuus ja parisuhde malli ole täysin henkilökohtainen. Mielestäni pitäisi olla. Ei kannata tuputtaa omia malleja muille.
Itse miehenä olen koti-isä ja hoidan kotona kolmea alle 4v. lasta.
Pari yövuoroa teen keikkalaisena/viikko.
Vaimo keskittyy uraansa, käy hemmotteluissa, näkee ystäviään, käy salilla jne.
Itse olen viimeksi viettänyt "lapsivapaata" iltaa n.4 vuotta sitten.
Muut miehet kyllä nostavat hattua ja arvostavat päätöstäni viettää aikaa lasten kanssa. Monet naispuoliset henkilöt kummeksuvat ja pitävät ratkaisua outona. Edelleen miestä joka on lasten kanssa puistoissa pidetään kummajaisena ja vuosi on 2023.
Vierailija kirjoitti:
Eli parisuhteessa ei voi hoitaa yksin koko vanhempainlomaa mutta yh:na voi? Eikö jokaisen vanhemmuus ja parisuhde malli ole täysin henkilökohtainen. Mielestäni pitäisi olla. Ei kannata tuputtaa omia malleja muille.
Korjaan; saa arvostella toki niin paljon kun huvittaa, mutta ei saa yrittää väkisin puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloinen pätkätyöläinen ei ole ylempää sosiaaliluokkaa, vaikka olisi korkeakoulutettu.
Millä logiikalla pätkätyöläinen olisi pienituloisempi kuin vakituinen. Esim lääkäreillä tämä on päin vastoin. Ja muutkin akateemiset pätkätyöläiset saavat kyllä ihan normaalia palkkaa. Yliopistolla pätkätyöt nuoremmilla ovat normi, vasta professorit ovat vakituisia. Mutta silti palkka kulkee ihan normaalisti.
niin ei kai siinä mitään 100% korvausta saa, voi olla matalapalkka-alalla aika hiljasta