Miten ihmeessä vanhemmat antavat alaikäisten julkaista tällaista?
Olen oikeasti järkyttynyt siitä, millaista sisältöä jotkut alaikäiset nykyään laittavat TikTokiin ja vielä enemmän siitä, että vanhemmat näyttävät sallivan sen. Katsoin erään tunnetun ex-bloggaajan (jota olen pitänyt täyspäisenä, vaikkakin erittäin ulkonäkökeskeisenä) noin 15-vuotiaan tyttären videoita, ja ne olivat niin aikuismaisia ja vahvasti muokattuja, että oli vaikea uskoa katsovani alaikäistä. Miten kukaan vastuullinen vanhempi hyväksyy tuollaisen?
Somen logiikka palkitsee ulkonäköä, poseeraamista ja huomiohakuisuutta, mutta se ei tee siitä terveellistä. Alaikäiset eivät tajua digitaalisen jalanjäljen seurauksia, mutta vanhempien pitäisi tajuta.
En voi olla kysymättä: missä vaiheessa unohtui, että vanhemman tehtävä on suojella lasta, ei työntää tätä sosiaalisen median painekattilaan? Tämä kehitys ei ole nuorten parhaaksi, ei millään mittarilla.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän pointtisi. Mun mielestä tässä ei ole kyse ajan hengestä, vaan siitä, ettei vanhemmat enää pidä rajoja. Alaikäinen ei voi arvioida riskejä, mutta vanhemman pitäisi ja silti annetaan julkaista sisältöä, joka on ihan liian aikuismaista ja altistaa ties mille. Tämä ei ole normaalia eikä laspen hyväksi.
Pahimmillaan tuollaisista TikTok-videoista seuraa vääränlaista huomiota aikuisilta, kuvien leviämistä minne sattuu, häirintää, ulkonäköpaineita ja nuori alkaa rakentaa identiteettiään pelkkien tykkäysten varaan. Ja kun video on kerran netissä, sitä ei saakaan pois.
Ja jos äitikin julkaisee somessa kauniiksi muokattuja kuvia itsestään saadakseen kehuja ja huomiota, niin tytär on tietenkin oppinut mallin, millaista sisältöä kannattaa tehdä. Se tekee koko tilanteesta entistäkin huolestuttavamman.
omat lapset on jo aikuisia eikä tällaista ollut ennen. mutta kummitytön äiti kertoo painivansa tämän asian kanssa jatkuvasti kun tytär haluaa julkaista täysin sopimatonta sisältöä tiktokiin ja milliaste riidat tämä aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän pointtisi. Mun mielestä tässä ei ole kyse ajan hengestä, vaan siitä, ettei vanhemmat enää pidä rajoja. Alaikäinen ei voi arvioida riskejä, mutta vanhemman pitäisi ja silti annetaan julkaista sisältöä, joka on ihan liian aikuismaista ja altistaa ties mille. Tämä ei ole normaalia eikä laspen hyväksi.
Pahimmillaan tuollaisista TikTok-videoista seuraa vääränlaista huomiota aikuisilta, kuvien leviämistä minne sattuu, häirintää, ulkonäköpaineita ja nuori alkaa rakentaa identiteettiään pelkkien tykkäysten varaan. Ja kun video on kerran netissä, sitä ei saakaan pois.
Ja jos äitikin julkaisee somessa kauniiksi muokattuja kuvia itsestään saadakseen kehuja ja huomiota, niin tytär on tietenkin oppinut mallin, millaista sisältöä kannattaa tehdä. Se tekee koko tilanteesta entistäkin huolestuttavamman.
Aika moni ex-bloggaaja oli tosi ulkonäkökeskeinen eikä se ole varmaankaan miksikään muuttunut vuosien saatossa. Millaisen mallin äiti antaa tyttärelleen kun ulkonäkö on se tärkein asia maailmassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos äitikin julkaisee somessa kauniiksi muokattuja kuvia itsestään saadakseen kehuja ja huomiota, niin tytär on tietenkin oppinut mallin, millaista sisältöä kannattaa tehdä. Se tekee koko tilanteesta entistäkin huolestuttava
Ja toki, ulkonäöstä voi ja tuleekin huolehtia, mutta kun siihen keskittyminen menee yli, se ei ole enää tervettä. Tajuutta varmaan pointin mitä ajan takaa?
Jatkuvasti käyn vääntöä oman tyttären kanssa näistä sometileistä, snapchatista. Itse en anna 10-vuotiaan noita käyttää, mutta kaverit saa. Oleppa siinä sitten. Toivoisin että näihin alettaisiin puuttumaan ihan lailla. Etenkään alle 15-vuotias ei tarvitse mitään sometilejä.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvasti käyn vääntöä oman tyttären kanssa näistä sometileistä, snapchatista. Itse en anna 10-vuotiaan noita käyttää, mutta kaverit saa. Oleppa siinä sitten. Toivoisin että näihin alettaisiin puuttumaan ihan lailla. Etenkään alle 15-vuotias ei tarvitse mitään sometilejä.
Muistan että Instassa oli joskus alaikäraja, muistan, että jo silloin jonkun lapsensa blogissa usein kuvaavan äidin tyttärellä oli Instatili 8 vuotiaana. Ja siitä on varmaan ainakin 7 vuotta aikaa. Meno on sen jälkeen pahentunut eikä sitä helpota se, että osa äideistä tuntuu olevan täysin ulkonäkönsä pauloissa ja lapset, tai ainakin tyttäret imevät nämä opit hanakasti.
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan että Instassa oli joskus alaikäraja, muistan, että jo silloin jonkun lapsensa blogissa usein kuvaavan äidin tyttärellä oli Instatili 8 vuotiaana. Ja siitä on varmaan ainakin 7 vuotta aikaa. Meno on sen jälkeen pahentunut eikä sitä helpota se, että osa äideistä tuntuu olevan täysin ulkonäkönsä pauloissa ja lapset, tai ainakin tyttäret imevät nämä opit hanakasti.
Joo ja oman tyttären ulkonäöllä myös voi saada itselleen huomiota ja kehuja. Kun jaetaan juurikin blogeissa, somessa jne. Itse en voisi altistaa omaa tyttöä jatkuvasti tuollaiselle ulkonäkökeskeisyydelle, ei tee hyvää kehittyvän nuoren minäkuvalle ja altistaa vaaroillekkin. Olen nähnyt että jo 10-vuotiailla on vahvasti meikattuja ja filtteröityjä kuvia ja videoita somessa. Oma lapsi kärsii ihan jo niiden katsomisesta, kun vertaa itseään niihin, eikä edes ymmärrä, ettei ne ole todellisia. Nuorten tyttöjen minäkuvat on hyvin vääristyneitä, surullista.
No ei kyllä ole kovin aikuismaista julkaista jotain tiktok-videoita. Eikö aikuismainen käytös ole ihan hyvä juttu? Että osaa ottaa asiat kypsästi.
No siitähän poru syntyisi jos kieltäisi 15v. Tyttöä meikkaamasta ja poseeraamasta somessa. Mun mielestä ei ole haittaa vaan kuuluu nuoruuteen ja sitä samaahan kaikki muutkin teinit tekee. Voittehan te kieltää omia tyttäriänne meikkaamasta ja somettamasta. Niillä on varmaan sitten hauskempaa aikuisena kun yks vaihe jäi nuoruudessa väliin. Tulee kaikenlaista ongelmaa.
Olet kyllä oikeassa, mutta tällä hetkellä peli on pääosin pelattu. Kun perheen koko elämä pyörii puhelimen ympärillä, niin eipä sille ole paljon tehtävissä. Kun äiti laittaa itsestänsä someen muokattuja kuvia, joissa poseerataan huulet törröllään, niin minkäpä tuolle tekee.
Iskä sitten laittaa someen vähän treenivideoita salilta. Eli istuu siis laitteissa kertomassa tutuille, että ollaan salilla vetämässä kovaa treeniä. Kun asetelma on tämä, niin sitten on. Niin makaa kuin petaa. Teoilla on seuraukset, mutta toivoa sopii, että ne seuraukset ei olisi kovin huonoja.
Eli mitä haittaa tästä nyt sitten koituu ja kenelle?
Onko kellään mitään statistiikkaa vai onko vaan kun musta tuntuu?
Vierailija kirjoitti:
No siitähän poru syntyisi jos kieltäisi 15v. Tyttöä meikkaamasta ja poseeraamasta somessa. Mun mielestä ei ole haittaa vaan kuuluu nuoruuteen ja sitä samaahan kaikki muutkin teinit tekee. Voittehan te kieltää omia tyttäriänne meikkaamasta ja somettamasta. Niillä on varmaan sitten hauskempaa aikuisena kun yks vaihe jäi nuoruudessa väliin. Tulee kaikenlaista ongelmaa.
Aikuisena sitten voi julkaista vaikka sata kuvaa perseestään joka päivä, jos tuosta traumat jää.
Vanhempien elämä on somessa, ja lapset tekee mitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Eli mitä haittaa tästä nyt sitten koituu ja kenelle?
Onko kellään mitään statistiikkaa vai onko vaan kun musta tuntuu?
Nuoret eivät ymmärrä, että se mitä kerran julkaisee, on aina netissä. Niitä ei pois saa, vaikka haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja oman tyttären ulkonäöllä myös voi saada itselleen huomiota ja kehuja. Kun jaetaan juurikin blogeissa, somessa jne. Itse en voisi altistaa
Tutkimukset osoittavat selkeän yhteyden narsististen piirteiden ja ulkonäköön liittyvien asioiden, kuten kehonkuvan ja ulkonäköahdistuksen, välillä. Ulkonäkönarsismi ei ole vain pinnallista, vaan heijastaa syvempiä persoonallisuuden piirteitä, kuten halua tulla nähdyksi ja statuksen tavoittelua. Lisäksi selfiet ja sosiaalinen media vahvistavat tätä ilmiötä, tehden narsistisista piirteistä entistä näkyvämpiä.
Ulkonäkö ratkaisee, some paljastaa tervetuloa ulkonäkönarsismin aikakauteen.
Kellään oo mitään muuta kun mutu tuntuma tästäkin "ongelmasta".
Ihanaa kun alaikäiset heiluttavat persettään kireissä vaatteissa. Tällaisen setämiehen kulli siinä kovettuu kivasti niitä videoita katsellessa kjeh kjeh