Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syitä miksi miehet eivät ole pitäneet perhevapaita

Vierailija
06.03.2023 |

- työnteon vähentäminen riistäisi minulta pääasiallisen tarkoitukseni, vaimoni tarkoitusta ei voida ottaa pois sen ollessa sisäänrakennettu hänen naiseuteensa
- vaimoni on luonteeltaan enemmän hoivaaja ja kestää toistuvaa rutiinia paremmin
- vapaiden pitäminen ei olisi urasuunnitelmien kannalta näyttänyt hyvältä
- äiti on lapselle tärkein ihminen
- ei minusta mitään apua olisi ollut
- vaimo halusi olla kotona
- ei noissa pikkufirmoissa isäkuukausia pidetä enkä osaa olla lomalla töistä kuin viikon kerrallaan
- miksi miehistä yritetään tehdä naisia?
- lapset ovat tylsiä ja töissä on mukavampaa
- en erityisesti pidä pienten lasten hoitamisesta

Kaikki kohdat lainattu Hesarin jutusta. Aivan järkyttävää. Miksi tällaiset ihmiset hankkii lapsia ja miksi joku haluaa hankkia tällaisten miesten kanssa lapsia???? Onpa valtavan hyvä ettei lastensaanti vaikuta naisten uraan sitten mitenkään.

https://www.hs.fi/perhe/art-2000009282810.html

Kommentit (425)

Vierailija
261/425 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni ei jäänyt perhevapaille, koska

ei halunnut

ei osannut hoitaa vauvoja kovin hyvin

lapset pitivät minusta enemmän

jne.

Rahasta ei ollut kyse. Minä olen hyvätuloinen, kuten miehenikin.

Minkä ikäisiä lapsenne ovat nyt? Jakautuuko vastuu myöhemmin perhe-elämästä tasan? Kuka menee neuvolaan tai pitää yhteyttä kouluun? Kuka jää kotiin kun lapset sairastaa?

Kompensoitteko jotenki menetettyjä palkkojasi/eläkettäsi esimerkiksi kerryttämällä vain sinulle säästöjä?

Vierailija
262/425 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iskä kirjoitti:

Pidin kaikki mahdolliset isyysvapaat koska halusin ja se sopi myös äidille.

Ei äidinkään ole pakko olla kotona kaikkia vapaita, miksi siis miehen "pitäisi"?

Mulle tää keskustelu maistuu taas väkisin naiseuttamiselta... "koska naisetkin niin miestenkin pitää".

Kyse ei naisista eikä miehistä vaan lapsista, lasten edusta. Vauvojen ja taaperoiden paras ei ole laitoshoito. Kasvatus ei kuulu koululle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/425 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies taitaa sitten olla jotenkin epämies, kun oli lapsen kanssa 9kk kotona. Ja nytkin hoitaa suurimmaksi osaksi päiväkotiin viennit ja lapsen sairaspäivät. Se vain sopii meille paremmin, sillä mies on opiskelija ja minä tienaan asuntolainalyhennykset. On myös ihanaa nähdä, kuinka kiintynyt lapsi on isäänsä (ja minuun yhtä lailla).

En koe miestäni mitenkään "naisellisena". Ennemminkin seksikkäänä.

Vierailija
264/425 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni ei jäänyt perhevapaille, koska

ei halunnut

ei osannut hoitaa vauvoja kovin hyvin

lapset pitivät minusta enemmän

jne.

Rahasta ei ollut kyse. Minä olen hyvätuloinen, kuten miehenikin.

Minkä ikäisiä lapsenne ovat nyt? Jakautuuko vastuu myöhemmin perhe-elämästä tasan? Kuka menee neuvolaan tai pitää yhteyttä kouluun? Kuka jää kotiin kun lapset sairastaa?

Kompensoitteko jotenki menetettyjä palkkojasi/eläkettäsi esimerkiksi kerryttämällä vain sinulle säästöjä?

Lapset ovat 10-21-vuotiaita. Ei jakaudu, minulla on enemmän energiaa ja kykyjä ja nykyään selvästi suurempi palkkakin. Kumpi vain voi jäädä, yleensä vuoroteltu sairaan lapsen hoidossa. Emme kompensoi, mutta eläkekertymäni on ihan hyvä ja omaisuuttakin on.

Vierailija
265/425 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen ja haluan omasta vapaasta tahdostani jäädä kotiin. Yhteiset kuukausitulomme ovat n 18000, joista miehen osuus n 2/3, joten on taloudellisesti kannattavampaa pitää mies tienaamassa. Mies pitää työstään enemmän kuin minä, joten ihan mielelläni teen välillä jotain muutakin.

Vierailija
266/425 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi miehet uskaltavat vielä sanoa totuuden anonyymisti.

Alfat ei vain jouda jälkikasvua hyysäämään.

Vierailija
267/425 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo halusi olla kotona.

Mies on paska kun suostui

Hyvin te vedätte

Vierailija
268/425 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on yrittäjä ja mä oon hyväpalkkaisessa työssä. Ku tuli aika miettiä noita kuka jää kotiin lapsen kanssa, niin argumentit olivat meillä seuraavat:

1. Mies teki jo kotona töitä joustavasti yrittäjänä eli oltiin molemmat kotona hoitamassa lasta

2. Mä en ollut henkisesti enkä fyysisesti valmis palaamaan töihin (baby blues ja hanuri kipee)

3. Meidän talous kesti sen, että minä parempi palkkaisena olin se "kotiin jäävä" eli minun tuloista laskettiin tuen määrä

Vierailija
269/425 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on mielumin töissä ja saavat palkkaa.

Vierailija
270/425 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen meidän perheessä paremmin tienaava kuin mieheni. Halusin jäädä lasten kanssa kotiin; kummankin kanssa vajaa 2 v ja mies siihen päälle muutaman kk. Sairaspoissaolot tilanteen mukaan hoidamme vuoronperään.

Koen itse, että parasta on se, että huom. myös naiset saavat jäädä lasten kanssa kotiin ilman mitään selittelyjä. Itse imetin, eikä esim. pumppaaminen onnistunut. Rakastin kotonaolemista, mutta rakastin myös töiden pariin paluuta kun sen aika koitti.

Pidetään aito valinnanvapaus perheillä, eikä yritetä tehdä tästä tasa-arvo asiaa mitä tämä ei todellakaan ole.

Vierailija
271/425 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen olennaisen eron noista huomaa, että vanhemmaksi tuleva nainen laittaa etusijalle lapsensa, mutta mies itsensä.

Vierailija
272/425 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten on ylivoimaista käsittää, että joku voi aidosti ajatella ihan vain sen lapsen parasta.

Vierailija
273/425 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen meidän perheessä paremmin tienaava kuin mieheni. Halusin jäädä lasten kanssa kotiin; kummankin kanssa vajaa 2 v ja mies siihen päälle muutaman kk. Sairaspoissaolot tilanteen mukaan hoidamme vuoronperään.

Koen itse, että parasta on se, että huom. myös naiset saavat jäädä lasten kanssa kotiin ilman mitään selittelyjä. Itse imetin, eikä esim. pumppaaminen onnistunut. Rakastin kotonaolemista, mutta rakastin myös töiden pariin paluuta kun sen aika koitti.

Pidetään aito valinnanvapaus perheillä, eikä yritetä tehdä tästä tasa-arvo asiaa mitä tämä ei todellakaan ole.

Tämä on nyt mitä suurimmassa määrin ON juuri tasa-arvoasiaa.

Vierailija
274/425 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jää kotiin joka imettää. Näin on menty tuhansia vuosia.

Vierailija
275/425 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nyt mitä suurimmassa määrin ON juuri tasa-arvoasiaa.

Niin on. Tasa-arvoa on se, että äiti saa jäädä kotiin imettämään vauvaa niin halutessaan. Hienoa, että tajusit. Tasa-arvoa ei ole se, että teeskennellään, että joka perheessä kaikki pitää tehdä samalla tavalla.

Vierailija
276/425 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näinhän se on. Miehen ei kannata kotiin jäädä. Tienaa usein enemmän, tekee enemmän töitä ja takaa perheen toimeentulon. Nainen voi sitten puuhastella kotona sen mitä kiinnostaa.

Niin, näinhän se on tässä lehtijutussa mutta kaikki eivät saa lapsia miehen kanssa ja sitä ei ole huomioitu. On sateenkaari perheitä missä kaksi äitiä voi olla/muun sukupuolisia tai / muita, itsellistä äitejä, eli on muitakin perheitä saada lapsia/ keinohedelmöitys yksin..

Vierailija
277/425 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Mä imetin lapsia keskimäärin n. 6kk ikään asti ja se on varmaan aika tyypillinen aika. Mikä on sun selitys sen jälkeen? Kaikillahan ei maito nouse ollenkaan, että eipä sekään mikään automaatio ole, että äiti imettää.

Vierailija
278/425 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskimääräinen imetysaika on paljon lyhyempi kuin keskimääräiset perhevapaat lasta kohden. Eli ne voisi jakaa tasapuolisesti. Ehdottomasti ne pitää jakaa tasan niissä perheissä, missä menot lasketaan puoliksi. Muuten helposti nainen häviää ja pahasti.

Vierailija
279/425 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että se on siittä kiinni imettääkö vai antaako pullosta maitokorviketta. Voisin kuvitella ja olen sitä mieltä että vauvat tunnistavat synnyttyä herkemmin esim äitinsä äänen mitä ovat kuulleet raskaudenaikanakin, ovat olleet ns symbioosissa tämän ajan

Vierailija
280/425 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskimääräinen imetysaika on paljon lyhyempi kuin keskimääräiset perhevapaat lasta kohden. Eli ne voisi jakaa tasapuolisesti. Ehdottomasti ne pitää jakaa tasan niissä perheissä, missä menot lasketaan puoliksi. Muuten helposti nainen häviää ja pahasti.

Imetysaika voi olla 2v saakka. En nyt ihan ymmärtänyt? Mitäs näissä perheissä jossa ei olla yhdessä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi