Mikä minussa on, kun hermostutan keski-ikäiset naiset?
Olen itsekin suunnilleen keski-ikäinen, jo 44 siis. Mutta olen huomannut, että jo noin 20 vuoden ajan olen ajautunut tahtomattani tilanteisiin, joissa noin 45-65 -vuotiaat naiset hermostuu ja ärsyyntyy minuun. Usein kyse on esimiehestä tai lapseni päiväkodin johtajasta tai opettajasta, koulun rehtorista, kelan virkailijasta, naapurista tms. Välillä en edes ole tavannut koko henkilöä koskaan, mutta olen tehnyt jotain, joka on hermostuttanut hänet ja ensimmäinen kontakti on sellainen, että minuun ollaan ärsyynnytty. En vain tiedä mitä teen, että ärsytän heitä. En siis ainakaan tahallani tee mitään pahaa. Ja jostain syystä vastaavaa ei koskaan ole tapahtunut nuorempien naisten tai minkään ikäisten miesten kanssa.
Korostan, että syy on varmaan jollain tavalla varmaan minussa, ei heissä. Eli tämä ei ole mikään ikärasismi tai sukupuolirasismikirjoitus vaan oikeasti haluaisin saada selvyyden mikä tässä voi olla taustalla.
Kommentit (89)
Minäkin hermostutan nämä samat kalkkunat, koska MINULLA ON OMA TAHTO. En ole mikään lammasmääkijä, sekös niitä vitu&ttaa. Sanon asiat myös suoraan, en lässytä. Voi voi sitä mielensä pahoittumista, no siinähän sitten pahoittavat. Tuollaiset ovat juuri niitä koulukiusaajia ja työpaikkakiusaajia nuo lammaskalkkunat. Eivät itse uskalla tehdä elämässä mitään, niin kukaan muukaan ei saisi tehdä mitään elämässä. Ovat kateellisia ja todellakin ovat kateellisia ties mistä, miehistä, ulkonäöstä, rahasta, tyylitajusta, kodista, työstä, matkustelusta jne jne jne.
Anoin rahaa vaippoihin mutta enpä saanut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaankin nätti ja hoikka, sekä sinusta paistaa hyvä itsetunto.
En edes ole nätti ja hoikka vaan vähän harmaan näköinen, ja hieman normaalipainon yläpuolella. Perääni ei todellakaan vihelletä kadulla. Itsetunto on kyllä hyvä, ja oma kommunikaatiotyylini on aika eleetön, mutta ystävällinen, kohtelias ja itsevarma. Ap
Ehkäpä sitten vaikutat päinvastoin sellaiselta hiirulaiselta, jolla ei ole oikeutta vaatia, koska olemuksesta ei huo'u auktoriteetti? MIehillä on synnynnäinen auktoriteetti jo sukupuolen ansiosta. Naisen pitää se ikään kuin ansaita. Sinun habituksessasi ei ehkä ole tällaista viestiä, joten olemuksesi ja vaatimustesi ristiriitaa ärsyttää näitä tätejä entisestään ja he pillastuvat. Ja koska sinussa ei ole auktoriteettia, he tulkitsevat, että sinua kohtaan on "varaa" olla töykeä. Miehiä ja auktoriteettia huokuvia naisia kohtaan he eivät uskaltaisi tehdä niin, vaikka mieli tekisi.
Jos tämä pitää paikkaansa, niin miksi silti alle nelikymppiset naiset ja miehet ei reagoi minuun noin?
Ap
Joku trollaaja näyttää kirjoitelleen nimissäni typeriä kommentteja tähän ketjuun. Luotan lukijoihin, että osaatte erottaa minun oikeat kommentit tuon trollaajan kommenteista.
Ap
En jaksa enää tätä miettimistä. Auttakaa pliis.
Ap
Kukaan ei edes tiedä kuka sää olet aapee. Taidat olla aika yksinkertanen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes ole nätti ja hoikka vaan vähän harmaan näköinen, ja hieman normaalipainon yläpuolella. Perääni ei todellakaan vihelletä kadulla. Itsetunto on kyllä hyvä, ja oma kommunikaatiotyylini on aika eleetön, mutta ystävällinen, kohtelias ja itsevarma. Ap
Ehkäpä sitten vaikutat päinvastoin sellaiselta hiirulaiselta, jolla ei ole oikeutta vaatia, koska olemuksesta ei huo'u auktoriteetti? MIehillä on synnynnäinen auktoriteetti jo sukupuolen ansiosta. Naisen pitää se ikään kuin ansaita. Sinun habituksessasi ei ehkä ole tällaista viestiä, joten olemuksesi ja vaatimustesi ristiriitaa ärsyttää näitä tätejä entisestään ja he pillastuvat. Ja koska sinussa ei ole auktoriteettia, he tulkitsevat, että sinua kohtaan on "varaa" olla töykeä. Miehiä ja auktoriteettia huokuvia naisia kohtaan he eivät uskaltaisi tehdä niin, vaikka mieli tekisi.
Koska heidän elämänsä on niin hyvällä tolalla, ettei tarvitse vielä purkaa sitä kehenkään? Muista, että kyse ei ole vain siitä, mitä sinussa on tai mitä sinulta puuttuu. Kyse on siitäkin, mitä vastapuolessa on. Nuo muut ikäryhmät ja sukupuolet voivat olla niin tyytyväisiä toistaiseksi elämäänsä, ettei heidän tarvitse reagoida mihinkään. Sen sijaan tämä yksi ryhmä, jolla toivo on jo mennyt, ei pysty enää pidättelemään asenteitaan, jos vain joskus kohdalle osuu "uhri", jonka kanssa on varaa olla reaktiivinen.
Jos tämä pitää paikkaansa, niin miksi silti alle nelikymppiset naiset ja miehet ei reagoi minuun noin?
Ap
Keski-ikäiselt naiset ovat kyllästyneet tyhjänpäiväiseen paskanjauhantaan ja siihen että mies odottaa heidän passaavan ja palvelevan itseään.
Tämä on universaali totuus, mutten tiedä päteekö se sinun tapauksessasi, koska en tunne sinua ja tiedä mitään sinusta.
Mää olenkin aikamoinen paskanjauhaja. Proplem solwed. Ap
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäiselt naiset ovat kyllästyneet tyhjänpäiväiseen paskanjauhantaan ja siihen että mies odottaa heidän passaavan ja palvelevan itseään.
Tämä on universaali totuus, mutten tiedä päteekö se sinun tapauksessasi, koska en tunne sinua ja tiedä mitään sinusta.
Mutta jos olisit lukenut edes muutaman kommenttini tästä ketjusta, niin tietäisit minusta ainakin sen, että olen nainen, en mies.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska heidän elämänsä on niin hyvällä tolalla, ettei tarvitse vielä purkaa sitä kehenkään? Muista, että kyse ei ole vain siitä, mitä sinussa on tai mitä sinulta puuttuu. Kyse on siitäkin, mitä vastapuolessa on. Nuo muut ikäryhmät ja sukupuolet voivat olla niin tyytyväisiä toistaiseksi elämäänsä, ettei heidän tarvitse reagoida mihinkään. Sen sijaan tämä yksi ryhmä, jolla toivo on jo mennyt, ei pysty enää pidättelemään asenteitaan, jos vain joskus kohdalle osuu "uhri", jonka kanssa on varaa olla reaktiivinen.
Ap
Äh, kirjoitin näköjään kommenttini sitaatin sisään vahingossa, niin se meni harmaaseen alueeseen... enivei, unohdin sanoa sen olennaisimman: eli että ei se käytös ole reilua eikä oikein ja jos sinulla on siitä paha mieli, niin täysin syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on universaali totuus, mutten tiedä päteekö se sinun tapauksessasi, koska en tunne sinua ja tiedä mitään sinusta.Mutta jos olisit lukenut edes muutaman kommenttini tästä ketjusta, niin tietäisit minusta ainakin sen, että olen nainen, en mies.
Ap
Tyhjänpäiväinen paskanjauhaja ja palvelua odottava "henkilö" voi olla nainenkin tai muunsukupuolinen.
Kun niillä akoilla on vaihdevuodet.
Je ovat niin huolissaan siitä pystytkö pistämään vastaan miehellesi että herää sellanen äidillinen huolenpito. Jäiks. Tai jotain superfeministejä jotka suuttuu kun et ele tarpeeksi voimakas jotain miestä kohtaan. Jotkut ottaa muiden ongelmat oikein omakseen "ihan hyvällä vaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ikä muuttanut perusilmettä? Suupielet valahtaneet, kulmat laskeutuneet?
Jotkut lukee ilmettä kuin piru raamattua, ja päättelevät toisen keljuksi, jos ilme ei ole tarpeeksi iloinen.
Monesti nämä on tilanteita, joissa en ole edes tavannut henkilöä vaan asioinut puhelimessa vain. Ja tosiaan se ensimmäinen kontakti on jo sen toisen henkilön puolelta ärsyyntynyt, joskus jopa vihainen, mutta sellaisella jäätävällä ei huutavalla tavalla. Ap
Ne naiset on ihan tavallisia. Ei ne oo ärsyyntyneitä suhun. Sulla on vaan joku äititrauma, jonka kautta ylitulkitset muiden keski-ikäisten naisten eleitä ja ilmeitä negatiivisen kautta. Oliko sun äiti tyly vai ylimukava, jotain muuta mistä sulle jäi trauma? Miten oot tehnyt eri ikävaiheissa henkisen pesäeron siihen, että olet erillinen ihminen, et tunnetasolla äitisi jatke?
Luulen myös että tästä on kyse.
Ap tulkitsee väärin. Tavallinen ilme ja äänensävy kuulostaa jostain syystä APn korvissa tylyltä .
Tai sitten hän niitä " ettekö tiedä kuka minä olen" - tyyppejä ja sen kuulee heti hänen äänestään ja eleistään ja se saattaa oikeasti ärsyttää.
Luulen kuitenkin että tulkintavirhe olisi oikea vaihtoehto.
Mieti ap nyt kummasta on kyse.Ei kummastakaan, vaan osa ihmisistä (varsinkin keski-ikäisistä) nyt vain on aika vittumaisia tapauksia ihan ilman kummempaa syytä. Valitettavasti. Täytyy olla tynnyrissä kasvanut, jos ei tätäkään ole omin avuin hoksannut......
Niin, tämä pätee myös ( ja eritoten) asiakkaisiin.
Jotkut asiakkaat ajattelevat, että asiakaspalvelija on joku entisajan piika tai renki , jolle voi puhua vaikka miten ylimielisesti tai vihaisesti. Ja se " uskaltaa vaatia " tarkoittaa pää punaisena huutamista.
Yleensä hyvin ja ystävällisesti käyttäytyvä asiakas saa kyllä hyvää palvelua, vaikka hän vaatisi tai oikeammin pyytäisi tavallisuudesta poikkeavaa palvelua tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on universaali totuus, mutten tiedä päteekö se sinun tapauksessasi, koska en tunne sinua ja tiedä mitään sinusta.Mutta jos olisit lukenut edes muutaman kommenttini tästä ketjusta, niin tietäisit minusta ainakin sen, että olen nainen, en mies.
Ap
No sittenhän sä tajuat jo parin vuoden kuluttua, oivallusta odotellessa. 👍
Vierailija kirjoitti:
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Tänä on saanut alapeukkuja , mikä kertookin paljon nykytilanteesta. Ollaan niin voimaannuttu , että käyttäydytään huonosti ja pidetään asiakaspalvelijaa suunnilleen likasankona ja itseä jonain maailman keskipisteenä.
Totuus on se että hyvin ja nätisti käyttäytyvä asiakas saa loppupeleissä parempaa palvelua kuin huutava ja ilkeä asiakas. Kyllä huutamalla saa kerran , mutta sen jälkeen sellaista asiakasta vältellään ja tehdään hänen eteensä vain pakollinen.
Ehkä "harmaa" ulkomuotosi antaa sinusta kuvan, että tyydyt tarjottuun kulloiseenkin palveluun, mukaudut.
Kun vaadit "spesial-palvelua" mitä se kulloinkin tarkoittaakaan, se ärsyttää jo yleisesti, mutta etenkin kai, jos vaatija ei ulkoisesti vastaa sitä erikoiskohtelua vaativan tyypin prototyyppiä ulkoiselta habitukseltaan.
Nuorempiin naisiin nähden taas olet ikäsi puolesta auktoriteetti, joten eivät näe sitä harmautta, vaan vaikka äitihahmon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän voi tietää, millaisia ovat muille, ehkä aina samanlaisia.
Voi olla. Mutta jos näin on, niin miksi sote-alan esimiehissä (olen siis itse sote-alalla), päiväkodin johtajissa, koulutoimen päälliköissä, kelavirkailijoissa ym sitten on niin paljon ärsyyntyneitä, vihaisia ja tylyjä keski-ikäisiä naisia?
Ap
No kyllähän se tuosta listasta jo ilmenee: ovat töissä aliarvostetuissa, alipalkatuissa töissä, joihin liittyy paljon vastuuta ja huolta lapsiin ja/tai yhteiskunnan vähempiosaisiin liittyen. Työssä jatkuva kiire ja liian vähän resursseja suhteessa asiakkaiden tarpeisiin. Todennäköisesti väsymys ja syyllisyys siitä ettei pysty tekemään tarpeeksi.
Lisää yhtälöön vaihdevuosioireet, ulkonäköpaineet, omista vanhoista vanhemmista huolehtiminen ja murrosikäiset lapset haasteineen niin ei ihme että on vaikea olla ystävällinen asiakkailleen. Eli ei välttämättä ole mitenkään Ap sinuun henkilökohtaisesti suunnattua.
Itse en ota tylyjä keski-ikäisiä tätejä henkilökohtaisesti. Joskus arvostavalla ja ystävällisellä asenteella asiakkaana saan hyvää palvelua, mutten aina.