Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä minussa on, kun hermostutan keski-ikäiset naiset?

Vierailija
05.03.2023 |

Olen itsekin suunnilleen keski-ikäinen, jo 44 siis. Mutta olen huomannut, että jo noin 20 vuoden ajan olen ajautunut tahtomattani tilanteisiin, joissa noin 45-65 -vuotiaat naiset hermostuu ja ärsyyntyy minuun. Usein kyse on esimiehestä tai lapseni päiväkodin johtajasta tai opettajasta, koulun rehtorista, kelan virkailijasta, naapurista tms. Välillä en edes ole tavannut koko henkilöä koskaan, mutta olen tehnyt jotain, joka on hermostuttanut hänet ja ensimmäinen kontakti on sellainen, että minuun ollaan ärsyynnytty. En vain tiedä mitä teen, että ärsytän heitä. En siis ainakaan tahallani tee mitään pahaa. Ja jostain syystä vastaavaa ei koskaan ole tapahtunut nuorempien naisten tai minkään ikäisten miesten kanssa.

Korostan, että syy on varmaan jollain tavalla varmaan minussa, ei heissä. Eli tämä ei ole mikään ikärasismi tai sukupuolirasismikirjoitus vaan oikeasti haluaisin saada selvyyden mikä tässä voi olla taustalla.

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäsiä naisia nyt vaan yleisesti kiukuttaa vaihdevuodet.

Vierailija
22/89 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vain mieleen, että teetkö paljon valituksia? Onko sinulla aivan absurdeja pyyntöjä lastesi päiväkotiin tai kouluun, jotka esität johtajille ja rehtoreille, kun hoitajat ja opettajat eivät pysty tai halua toiveisiisi venymään?

Omat lapseni ovat yhteensä olleet päiväkodissa seitsemän vuotta, kahdessa eri päiväkodissa, eikä koskaan ole ollut mitään tarvetta tai syytä asioida päiväkodin johtajan kanssa. Eikä kyllä myöskään ole ollut mitään asiaa lasten rehtoreille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nämä tilanteet ovat, joihin olet tahtomattasi ajautunut?

Vierailija
24/89 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni ärsyyntyi myös tästä aloituksesta.

Vierailija
25/89 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ethän voi tietää, millaisia ovat muille, ehkä aina samanlaisia.

Voi olla. Mutta jos näin on, niin miksi sote-alan esimiehissä (olen siis itse sote-alalla), päiväkodin johtajissa, koulutoimen päälliköissä, kelavirkailijoissa ym sitten on niin paljon ärsyyntyneitä, vihaisia ja tylyjä keski-ikäisiä naisia?

Ap

Ainakin terveyskeskuksissa noita sitruunan syöneitä riittää. Potilaalle viisastellaan ja kuittaillaan tylysti. Ei raha tuonutkaan onnea??

Jos samanlaista "palvelua" saisi vaikka kaupassa niin pitäisin pienen puhuttelun. Terveydenhoitohenkilökunnalle ei uskalla antaa palautetta, kun sitten saa vielä hitaampaa ja huonompaa hoitoa.

Vierailija
26/89 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko ikä muuttanut perusilmettä? Suupielet valahtaneet, kulmat laskeutuneet?

Jotkut lukee ilmettä kuin piru raamattua, ja päättelevät toisen keljuksi, jos ilme ei ole tarpeeksi iloinen.

Monesti nämä on tilanteita, joissa en ole edes tavannut henkilöä vaan asioinut puhelimessa vain. Ja tosiaan se ensimmäinen kontakti on jo sen toisen henkilön puolelta ärsyyntynyt, joskus jopa vihainen, mutta sellaisella jäätävällä ei huutavalla tavalla. Ap

Ne naiset on ihan tavallisia. Ei ne oo ärsyyntyneitä suhun. Sulla on vaan joku äititrauma, jonka kautta ylitulkitset muiden keski-ikäisten naisten eleitä ja ilmeitä negatiivisen kautta. Oliko sun äiti tyly vai ylimukava, jotain muuta mistä sulle jäi trauma? Miten oot tehnyt eri ikävaiheissa henkisen pesäeron siihen, että olet erillinen ihminen, et tunnetasolla äitisi jatke? 

Vierailija
27/89 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka alalle pääsee kaikensorttisia, mitä nyt kaduilla ja kapakoissa näkee. Lisäksi kuormitus, huono työilmapiiri... Jos onnistuu, kannattaa yrittää olla asiakkaana mahdollisimman selkeä ja pyöriä asian ytimen ympärillä.

Vierailija
28/89 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvailua. Mutta mitä mieltä olet tästä veikkauksesta: Ehkä te vain katsotte asiaa eri näkökulmista. Sulla on se lapsen ja teidän perheen näkökulma, ja niillä esimiehillä ym. on sen palvelun tuottajan näkökulma, jossa ei aina voi ottaa huomioon kaikkien yksilöllisiä erityistarpeita, ja se ärsyttää? 

Vierailija
29/89 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvailua. Mutta mitä mieltä olet tästä veikkauksesta: Ehkä te vain katsotte asiaa eri näkökulmista. Sulla on se lapsen ja teidän perheen näkökulma, ja niillä esimiehillä ym. on sen palvelun tuottajan näkökulma, jossa ei aina voi ottaa huomioon kaikkien yksilöllisiä erityistarpeita, ja se ärsyttää? 

Joo mutta olen asioinut paljon myös alle nelikymppisten naisten ja miesten kanssa, sellaisia on ollut myös esimiehinä. Eikä koskaan ole ilmennyt vastaavaa heidän kanssa vaan asiat on hoituneet hyvässä hengessä. Ap

Vierailija
30/89 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö provosoivia vaatteita? Onko sinulla korkokengät? Käytätkö polvipituista hametta tai peräti lyhyempää? Erottuvatko rinnat paitasi alta? Onko sinulla vyötärö? Joku noista voi olla laukaiseva syy. Ihan totta. Jos mikään ulkonäössäsi viittaa seksuaalisuuteen, oli se sitten yliampuvaa kuten liian lyhyt hame tai tahatonta, kuten sen yhdistämine korkokenkiin, herätät vihamielisyyttä kyseisessä ikäryhmässä. Sinua paheksutaan, eikä seuraasi haluta. Olen itse kokenut tämän. Ja syynä siis jo se se, että olen hoikka ja lyhyen pituuteni vuoksi käytän korkokenkiä. Mutta jos se tekee minusta uhkaavan ja saan osakseni vihamielistä käytöstä. Se on pelottavaa.

Vierailija
31/89 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraa paikan päällä, miten esimies suhtautuu muihin, esim. harjoittelijaan

Vierailija
32/89 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli vain mieleen, että teetkö paljon valituksia? Onko sinulla aivan absurdeja pyyntöjä lastesi päiväkotiin tai kouluun, jotka esität johtajille ja rehtoreille, kun hoitajat ja opettajat eivät pysty tai halua toiveisiisi venymään?

Omat lapseni ovat yhteensä olleet päiväkodissa seitsemän vuotta, kahdessa eri päiväkodissa, eikä koskaan ole ollut mitään tarvetta tai syytä asioida päiväkodin johtajan kanssa. Eikä kyllä myöskään ole ollut mitään asiaa lasten rehtoreille.

Noh. Vaadin ja pyydän kyllä asioita, se on totta. Mutta en mitään sen enempää kuin mitä miehet pyytää ja vaatii. Ja minusta tuntuu, että miehen pyytäessä ja vaatiessa hänelle ei hermostuta vaan venytään ja tehdään mitä vaatii. Ap

Vierailija
33/89 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö provosoivia vaatteita? Onko sinulla korkokengät? Käytätkö polvipituista hametta tai peräti lyhyempää? Erottuvatko rinnat paitasi alta? Onko sinulla vyötärö? Joku noista voi olla laukaiseva syy. Ihan totta. Jos mikään ulkonäössäsi viittaa seksuaalisuuteen, oli se sitten yliampuvaa kuten liian lyhyt hame tai tahatonta, kuten sen yhdistämine korkokenkiin, herätät vihamielisyyttä kyseisessä ikäryhmässä. Sinua paheksutaan, eikä seuraasi haluta. Olen itse kokenut tämän. Ja syynä siis jo se se, että olen hoikka ja lyhyen pituuteni vuoksi käytän korkokenkiä. Mutta jos se tekee minusta uhkaavan ja saan osakseni vihamielistä käytöstä. Se on pelottavaa.

Ei mitään tällaista. Pukeudun arkisiin aika peittäviin vaatteisiin ja olen tavallisen näköinen.

Ap

Vierailija
34/89 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään tällaista. Pukeudun arkisiin aika peittäviin vaatteisiin ja olen tavallisen näköinen.

Ap

Siinä tapauksessa syy on siinä, että kehtaat vaatia asioita. Se on samalla tavalla normaalin ylittämistä kuin ulkomuotoon liittyvät seikat. Ihan erilainen mutta sillä tavalla samanlainen. Meillä voi mediassa olla luulemus siitä, että naisella on oikeus vaatia asioita niin kuin mies, mutta käytäntö on erilainen. Ja naiset, jotka eivät ole itse saaneet vaatia mitään, kokevat kohtuuttomaksi, jos joku vaatii. Edes vähän. Käytännössä edelleen se sallitaan miehelle, ei naiselle. Siinä on ongelmiesi syy. Et ole se tiskirätti, joka vain hyväksyy kaiken vaan uskaltaa vaatia. Vaikka vaatimuksesi olisivat miten pieniä ja kohtuullisia, yrität heidän silmissään vaatia itsellesi sellaisia oikeuksia, joita ei ole heillä itselläänkään. Harmittaahan se.

Vierailija
35/89 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti annat itsestäsi yksinkertaisen vaikutelman ja tyhmyys ärsyttää muita? 🤔

Vierailija
36/89 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-iässä moni nainen toteaa elämästään että OMG ja se on muiden, erityisesti miesten, syy. Tuli opiskeltua mutta ura ei johda juuri mihinkään ja eläkkeellä uhkaa köyhyys. Avioerossa saadut pennoset kului hujauksessa, terveys ja viehättävyys hiipuu, lapset elää jo omaa elämäänsä eikä niistä juuri enää kuule. Ei vietelläkään Toscanassa 60v synttäreitä pitkän pöydän ääressä perheen kanssa.. Life is box of chocolates...except for those without it.

Sitten kun joku ukonkäppänä tulee jotain selittämään niin ensi reaktio tyypillisesti on että h*lkkarin m*lkku!

Vierailija
37/89 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko ikä muuttanut perusilmettä? Suupielet valahtaneet, kulmat laskeutuneet?

Jotkut lukee ilmettä kuin piru raamattua, ja päättelevät toisen keljuksi, jos ilme ei ole tarpeeksi iloinen.

Monesti nämä on tilanteita, joissa en ole edes tavannut henkilöä vaan asioinut puhelimessa vain. Ja tosiaan se ensimmäinen kontakti on jo sen toisen henkilön puolelta ärsyyntynyt, joskus jopa vihainen, mutta sellaisella jäätävällä ei huutavalla tavalla. Ap

Ne naiset on ihan tavallisia. Ei ne oo ärsyyntyneitä suhun. Sulla on vaan joku äititrauma, jonka kautta ylitulkitset muiden keski-ikäisten naisten eleitä ja ilmeitä negatiivisen kautta. Oliko sun äiti tyly vai ylimukava, jotain muuta mistä sulle jäi trauma? Miten oot tehnyt eri ikävaiheissa henkisen pesäeron siihen, että olet erillinen ihminen, et tunnetasolla äitisi jatke? 

Luulen myös että tästä on kyse.

Ap tulkitsee väärin. Tavallinen ilme ja äänensävy kuulostaa jostain syystä APn korvissa tylyltä .

Tai sitten hän niitä " ettekö tiedä kuka minä olen" - tyyppejä ja sen kuulee heti hänen äänestään ja eleistään ja se saattaa oikeasti ärsyttää.

Luulen kuitenkin että tulkintavirhe olisi oikea vaihtoehto.

Mieti ap nyt kummasta on kyse.

38/89 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ollut keski-ikäinen jo viisi vuotta.

Vierailija
39/89 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et arvosta heitä tarpeeksi!

Vierailija
40/89 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh. Vaadin ja pyydän kyllä asioita, se on totta. Mutta en mitään sen enempää kuin mitä miehet pyytää ja vaatii. Ja minusta tuntuu, että miehen pyytäessä ja vaatiessa hänelle ei hermostuta vaan venytään ja tehdään mitä vaatii. Ap

Jatkan tähän vielä, että on välillä käynyt niinkin, että mieheni on ollut se joka on vaatinut jotain. Vaikka päiväkodilta. Ja hänelle on vastattu nätisti ja ystävällisesti, että okei harkitsemme ja selvitämme asiaa. Ja sitten minä saan vihaisen puhelun sieltä, että miten kehtaatte tällaista meiltä vaatia emme todellakaan aio tehdä mitä vaaditte ja suunnilleen huudot perään. Vaikka en ole edes tiennyt asiasta mitään. Miksi minulle suututaan mieheni tekemisistä? Ja miksi hänelle puhutaan samalla ystävällisesti?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä